Forsterkere Ny (rør)forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt min periode med SET 300b og ulike rørkonstruksjoner, Cayin forøvrig . Meget gode greier men måtte desverre selges for å finansiere en transistor klasse A for å drive mine nye høyttalere .
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Si fra når du får den. Artig å høre hva du synes om den.
    Willsenton R8 mottatt idag. Eneste avvik fra standardmodellen er at jeg valgte Shuguang WE6CA7 PLUS power tubes istf KT88 eller EL34. (6CA7 går for å ha litt mer fundament sammenlignet med EL34 etter det jeg kunne lese meg opp på. Pluss artig å prøve noe nytt.)

    Førsteintrykket er mer "BIG & BOLD" og mer romfølelse.
    Generelt bedre på alle punkter, så indikerer bedre byggekvalitet/komponenter. Trafoene får de på min forrige til å virke små.
    Enkelte låter, kanskje spesielt litt eldre høres oppfrisket ut.
    Korreksjon: Tenkte den var default på i Ultralineær (dioden lyser grønt) men iflg manual er det Triode som lyser grønt. Jeg synes faktisk UL (dioden lyser rødt) er best. Hmm, foretrakk Triode på forrige... her må det testes mer. Kan jo være pga rørene også.
    Virker å ha krefter nok til å drive også mindre effektive høyttalere enn mine.

    Edit: Vokalen er definitivt mer i forkant på scenen med UL. Men kan også være man lurer seg selv litt. På gamle forsterkeren måtte jeg slå helt av - flippe bryteren for Triode/Ultralineær og slå på igjen. Her kan man skifte ved et knappetrykk fra fjernkontrollen - og Triode får da naturlig litt lavere volum som bør kompenseres ved å øke volumet litt. Uansett første dag så får la inntrykkene synke litt.

    Ellers meget godt pakket med boks inne i boks og en type fast skumplast som siste innkapsling. Hvert rør også pakket separat i to lag slike som man får til flasker og en bobleplast pose som var innerst før røret, alt behørig inne i metallburet. (Og den innpakkingen trengtes kanskje, for esken stod jo selvfølgelig på høykant når jeg hentet den på lokale post-i-butikk, uansett hvor mange "Fragile/This way up" merkelapper esken var tapetsert med :))

    Litt svak lukt som av uhu-lim fra forsterkeren/innpakkingen. Tipper det er typen fabrikk-ny lukt som går bort når den får stått på noen timer.

    Uansett et par bilder



    "Up close & personal" med 6CA7-røret som er et alternativ til EL34
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Willsenton R8 mottatt idag. Eneste avvik fra standardmodellen er at jeg valgte Shuguang WE6CA7 PLUS power tubes istf KT88 eller EL34. (6CA7 går for å ha litt mer fundament sammenlignet med EL34 etter det jeg kunne lese meg opp på. Pluss artig å prøve noe nytt.)

    Førsteintrykket er mer "BIG & BOLD" og mer romfølelse.
    Generelt bedre på alle punkter, så indikerer bedre byggekvalitet/komponenter. Trafoene får de på min forrige til å virke små.
    Enkelte låter, kanskje spesielt litt eldre høres oppfrisket ut.
    Korreksjon: Tenkte den var default på i Ultralineær (dioden lyser grønt) men iflg manual er det Triode som lyser grønt. Jeg synes faktisk UL (dioden lyser rødt) er best. Hmm, foretrakk Triode på forrige... her må det testes mer. Kan jo være pga rørene også.
    Virker å ha krefter nok til å drive også mindre effektive høyttalere enn mine.

    Edit: Vokalen er definitivt mer i forkant på scenen med UL. Men kan også være man lurer seg selv litt. På gamle forsterkeren måtte jeg slå helt av - flippe bryteren for Triode/Ultralineær og slå på igjen. Her kan man skifte ved et knappetrykk fra fjernkontrollen - og Triode får da naturlig litt lavere volum som bør kompenseres ved å øke volumet litt. Uansett første dag så får la inntrykkene synke litt.

    Ellers meget godt pakket med boks inne i boks og en type fast skumplast som siste innkapsling. Hvert rør også pakket separat i to lag slike som man får til flasker og en bobleplast pose som var innerst før røret, alt behørig inne i metallburet. (Og den innpakkingen trengtes kanskje, for esken stod jo selvfølgelig på høykant når jeg hentet den på lokale post-i-butikk, uansett hvor mange "Fragile/This way up" merkelapper esken var tapetsert med :))

    Litt svak lukt som av uhu-lim fra forsterkeren/innpakkingen. Tipper det er typen fabrikk-ny lukt som går bort når den får stått på noen timer.

    Uansett et par bilder



    "Up close & personal" med 6CA7-røret som er et alternativ til EL34
    For en nydelig forsterker! Grattis! Hvem forhandler disse? sikkert en god budsjettløsning til mine Cornwall 3!
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    @lille hiawata Jo, takk.
    Har vekslet litt over til EL-34 Winged C som jeg synes passer til jazz/akustisk i triode modus, men idag tilbake til 6CA7 i UL modus (fremhever vokalen litt mer) og spesielt eldre materiale som tidlige Elvis innspillinger føles nesten som de er blitt restaurert med mye romfølelse og oppfrisket stemme.

    Et bilde med dempet belysning
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    For en nydelig forsterker! Grattis! Hvem forhandler disse? sikkert en god budsjettløsning til mine Cornwall 3!
    Kjøpte direkte fra Kina, ref linken hos Steve Huff.
    Hvis høyttalerne er ekstra effektive så går det an å vurdere en av 300B forsterkerne de har også. Steve Guttenberg snakker pent om en (men da snakker vi vel nede i 9,5 Watt pr kanal ca og den har heller ikke fjernkontroll). R8 vil fungere godt med mange vanlige høyttalere også - den har nok krefter til det.

    Den er ganske fotogen ja


     
    Sist redigert:

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Som signaturen forteller har jeg børstet støvet av en (Nordic) Ming DA MC34-A som for så vidt "halter" litt med volum pot og inngangsvelger som er blitt litt dårlige (kobler ut ene kanalen... lett dytt på aktuell knapp så er det stereo). MC34-A i triode modus med EL34 (kun EL34 forsterker) er nemlig mye mer "juicy" i mellomtonen for vokaler etc.
    Willsenton R8 er definitivt tørrere og mer tilbakeholden i mellomtonen. I triode modus er det spesielt påfallende - mulig designeren har tenkt at bassen og diskanten som da får mer fremtredende plass blir som en slags loudness-funksjon. Ultralineær retter det til en flatere kurve, men fortsatt litt tørr vokal.

    I et forsøk på å rette dette ble det først innkjøpt et par Electroharmonix 6SL7, men det ga mest litt mer i toppen.

    JJ sound har jeg erfaring med fra MC34-A ga godt resultat på pre-rør, så bestilte fullt sett fra Eurotubes (som viste seg å være i USA) og har nettopp mottatt fullt sett 2x 6SN7 og 3x 6SL7. Fra før har jeg noen JJ KT-77 som også ble satt inn.
    Umiddelbart ga skiftet av pre-rørene en mer organisk og for meg bedre mellomtone med litt mer holografi, men fortsatt - og det ligger nok i grunndesignet til R8 - nødvendig å kjøre over til UL for at ikke vokalene skal være tilbaketrukket.
    Det begynner å demres at det sannsynligvis er mer 300B type lyd jeg er ute etter - etter å ha sett Steve Huff's anmeldelse av Willsenton R300i som han nettopp har lagt ut. Tror Piega'ene er sensitive nok til mitt lyttevolum (50-60dB)

    Men, nå skal jeg la de nye rørene spille seg litt inn før jeg synser noe mer. For den som liker bass og å spille litt høyt kan R8 være midt i blinken. Bassen er skarp og definert, der slår den med god margin litt mer ullen bass i MC34-A, men det er vokaler og harmonier og følelsen av at musikken svinger som vinner i MC34-A

    Fullt sett JJ rør
    P1050152c.jpg
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Oppdatering. MC34-A er igjen plassert på kortreist lager og beste kombo så langt er:
    R8 med fullt sett med JJ i front/pre (6SN7 x 3 og 6SL7 x2) og faktisk Shuguang WE6CA7 PLUS *4 som jeg bestilte den med opprinnelig.

    Denne komboen får mellomtonen opp "i vater" i UL modus, så den ikke lenger er litt nedsunket ift bass og diskant - noe jeg har savnet. I triode modus fortsatt bittelitt ned men innafor.

    Har også montert på en smart powerplug (Deltaco fra NetOnNet) som gir ekstra trygghet hvis man har dratt på hytta og glemt slå av forsterkeren. Har gjort det en gang og da sitter man litt og bekymrer seg for om et rør kan ryke mens man er borte. Nå er det bare app på mobil og av/på (ja bruker det nok litt til vanlig også siden det er komfortabelt....sikkert fy fy for de som skal ha "clean" power, men pyttsann... )

    P1024885dxo.jpg
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    954
    har også en mc34-a som jeg importerte ca. under kina felleskjøpet her for omalg 20år siden. virker fortsatt såvitt jeg vet, men jeg ble stuck med aktive filtre så blir ikke brukt.
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Willsenton R8 er god på bass. Men har allikevel falt tilbake til "nordic" versjonen av MC34-A (som jeg kjøpte av Audiofoni tilbake i 2007 tror-jeg-det-var) - den har jo oppgraderte kondensatorer og triodedriften som har en "magi" som jeg ikke helt får med R8. Spesielt på lave lyttevolum som det for det meste blir. Ser at endel R8 eiere på Fb modder både med bedre kondensatorer og trafoer, men er ikke helt i modus for det p.t.
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Hell i uhell kan en si.
    JJ 6SL7 røret for høyre kanal gikk fløyten. Viste seg ved at BIAS spratt utenfor skalaen og ekstremt høy durelyd fra høyre høyttaler.
    (Dvs prøvde endel annet først, inkl å lodde bias-pot/resistor/cap og måle ellers med mitt trofaste Fluke mulitmeter, men fant ikke feil. Falt meg ikke inn at røret var defekt da det er første gang et rør har tatt kvelden... men ser at JJ får litt kritikk for variasjoner i produksjonskvalitet...)

    Satte tilbake Willsenton 6SL7 rør og duverden - mer "magi" når det var kombinasjon av JJ 6SN7 + originale 6SL7. men en svak svak durelyd fra venstre høyttaler fikk meg til å sjekke div tube-roller videoer etter noe som kunne være bedre kvalitet.

    Ble bl.a. skrytt av MELZ 6N9M med metallbase, men viste seg vanskelig å finne utenfor "Russian Federation"... MELZ 6N9S med sort base var derimot enklere og rimeligere å finne og bestille fra TAD.

    Satt de inn i går og aaahhh... mørk bakgrunn... bedre separasjon og lag... lyden har kommet "hjem" der den skal være. Tonalitet virker veldig riktig.

    Ellers for de som er interessert i R8 så er det visstnok "versjon 2 "som selges nå (selv om det ikke står noe ang det) med en ekstra resistor for bias som hindrer "red plate" av effektrør om bias-pot skulle slutte å virke og litt oppdaterte motstander/kondensatorer ellers.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn