Ny PU det vanskelige valget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Huff da. Den Ortofonen har jeg hatt. Kan ikke huske noe positivt ved den. Hadde 20 og 30 supert også. Jeg håper ikke kiseki minner om disse gamle Ortofon seriene.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Huff da. Den Ortofonen har jeg hatt. Kan ikke huske noe positivt ved den. Hadde 20 og 30 supert også. Jeg håper ikke kiseki minner om disse gamle Ortofon seriene.
    Nei da Kiseki har ingenting til felles , har selv hatt noen Ortofon oppgjennom årene Mc30 super MKII var vel den som fikk henge med i x antall år til den fikk et ublitt møte med en tennisball i stua da var det slutt for min del ,lp plater ble faset ut fra produksjon og cd mediet tok helt over markedet .
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Det var bra å høre at den ikke minner om disse PUen. Hadde vært kjedelig å bla opp 25000 for en MC30 super kopi. Ser ut som du opplever purpleheart som detaljert. Er det plagsomt å lytte på slitte plater, og overproduserte plater fra 70tallet?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Huff da. Den Ortofonen har jeg hatt. Kan ikke huske noe positivt ved den. Hadde 20 og 30 supert også. Jeg håper ikke kiseki minner om disse gamle Ortofon seriene.
    synes enda det er slik med Ortofon puer, dritt kjedelige og jeg har prøve mange oppigjennom

    mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Hei motoren Nå må du ikke egle på deg Ortofon - folket:). Har du noe tips til PU som passer til kriteriene mine?
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei motoren Nå må du ikke egle på deg Ortofon - folket:). Har du noe tips til PU som passer til kriteriene mine?
    Det er en hel verden av puer å velge mellom så det er ikke så lett når en ikke kjenner utstyret ditt eller smak men De Ortofonene jeg mener er fra litt eldre dager :) Kjenner ikke dagens så godt
    Lykke til i alle fall :)

    mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Valget er tatt.
    Hjelp!!
    Har endelig kommet noe småtteri i hus.
    Er nå spent på hvor mye en sånn liten endring på platespillern kan påvirke lyden.
    Håper å få gjort første finjustering i dag. Så får jeg kanskje første lytteinntrykk i kveld.
    DSCF6994.jpg
    DSCF6999.jpg
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    hmmm.
    Kanskje den ser litt rød ut?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Lastet opp bilde via mobil. Da er den rød. Når jeg ser på bilde via pc har den en litt annen nyanse, som avslører hvilken modell det er. Dette gjenspeiler seg i virkeligheten også.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ser ille dårlig men ligner på noe me har selv et eller annet sted , god mellomvekt på arm passer den fin fint .
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Bilde er tatt med compact kamera så det er litt begrenset kvalitet, men så egentlig bra ut på PC før jeg lastet de ned. Du er inne på det laban. Skal prøve justere ferdig i dag. Hvis massen blir litt lav.
    Går det an å legge mellomrom en plate i bly (eller annet materiale)?
    Jeg har satt på et mellomlegg i alu, men det har ikke så mye vekt.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Liten advarsel den beskyttelsen som følger med kan være noe trang gode muligheter for uønsket hendelse ved montering av og på i hytt&pine .


    Mvh


    Lykke til med en knitrende god spiker :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Korrekt forslag LMC.
    Laban, har gråvjustert litt i dag. Har ikke konkluderet angående justering. Har satt opp PUen, så den står i vater på 180g LPer. Hva er din erfaring. Er det bedre om den henger litt bak? Er meget imponert over sporingsegenskaper. Har en test den på plate uten riller. Purpleheart følger tidligere PUer som har laget spor etter å ha blitt stilt inn på denne platen, purpleheart følger disse sporene uten å avvikle en mm. Kommer tilbake i morgen med de første intykk om lyden. Er litt opptatt med julebord i dag.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vater er et bra valg pluss minus er vel litt smak å behag på vta. Last har jeg ikke så mye å velge i så ligger rundt 470 nåltrykk ligger på max. Mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Nåltrykk på max? Hva er det? Jeg har stilt på 2,45g. Ser ut som PUen responderer fint på det trykket. Tengte å teste litt i morgen, med VTA. (om jeg ikke blir for skjelven på labben i kveld)
    😊. Prøvde et par plater i dag, som med den gamle PUen var umulig å spore. Ser ikke ut som purpleheart engang bryr seg om det er hakk i plata. Den kjører bare på.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    EAR RIAAen min har kun 500 ohm, så håper det treffer sånn passe. Skal jobbe litt mer med innspillingene på armen i dag. Well tempered er ikke den letteste spilleren å justere. Alt flyter, så man må være tålmodig.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Lykke til med investeringa, unge mann :)
    Ta det med ro og husk at tida går ikke, den kommer :)

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Takker YesJens. Er spent på hvordan denne PUen kan låte på Well tempered.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig artig løsning på den Well tempered armen men hvordan stiller det seg med samme viskositet til ulike pick-up' er eller blir den byttet ?

    Mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban meget godt spørsmål. Det er egentlig meningen at man skal justere mengden silikon i dempebadet etter hvilken PU som benyttes. Jeg tenker at det egentlig hadde vært bedre å gjøre som du forstår. Bytte til suppe med viskositet som passer for PUen. I mitt tilfelle vurderer jeg å lage et mellomstykke med høyere masse, for å kompensere for at purpleheart har lavere egenvekt. Stivheten på nåla ser ut til å passe perfekt som det er i dag. Det er bare litt uvant at armen er så lett å bevege på.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Tror jeg ikke hadde øket masse med mere vekt på tuppen av armen med skimms, men kanskje på padd i silicon badet den er vel en integrert del av armen? Kanskje jeg tenker feil nå? Det er vel ved aksel / moment på arm som utgjør den effektivemasse?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenkt øke massen ute på vektarmen. Den gamle PUen jeg hadde fra før var bygget med hus i bly. Derfor vesentlig tyngre. Nesten dobbel vekt på den gamle. Det føltes litt rart med den lette purpleheart og den trege silikon oljen. Men den sporer som på skinner, så det kan ikke være helt feil. Denne armen er helt anderledes enn andre, så jeg tror ikke man kan tenke på masse og resonans på samme måte. Men dette er jeg ingen ekspert på.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Takk for alle innspill og forslag. Om jeg ikke har fulgt akkurat dine forslag.
    Så har alle bidragsytere vært med på å hjelpe meg i til å velge den PUen jeg har koblet opp på spilleren nå.

    Det har vært en utfordrende periode og grovinnstille den nye PUen, i tillegg så har Purplehart endret karakter noe underveis. Sannsynligvis vil den fortsette å gjøre det, så jeg regner med ca 100 timer før endelig konklusjon for innstilling av armen.
    Under har jeg prøvd å summere opp kriteriene mine for kjøp av ny PU

    1,Riaaen har jeg bestemt å beholde videre, så ny pickup må passe til denne.
    Virker som jeg har truffet bra med denne RIAAen. Jeg føler for øyeblikket ingen grunn til å måtte bytte til ny RIAA. (selv om EAR har noen som frister)

    2,PUen må se litt fin ut på spilleren.
    Purplehart ser veldig fin ut. Den endrer karakter i forskjellig lys. Jeg har ikke sett noen bilder som rettferdiggjør utsende på denne i virkeligheten. (fra lilla til selvlysende rødt) Passer kanskje ikke perfekt med pusset aluminium mot messing, men det kan jeg leve med.

    3.Om det er Slitt eksemplar av Lou Reed Berlin eller strøkent eksemplar av Radka Faritales, så ønsker jeg at den skal gjengi platen/musikken på best mulig måte. Med masse 3D rom informasjon uten å dra fram hvert støvkorn i rillene. Har mange slitte plater som sikkert er litt møkkete også.
    Har prøvd PUen på diverse gamle og slitte plater. Man kan høre at platen er slitt men det blir ikke trukket frem i lydbilde på noen måte. Og Ja, Lou Reed går som en drøm. Der min gamle PU ikke lenger klarte å spore (hakk i plata), flyter Purplehart vider som ingenting har skjedd. Man hører peiskos men i liket med Veritas så blir dette ikke trukket frem, og musikken får anledning til å dominere

    4.Må være en Pu med gode egenskaper for alle plater. Foreløpig konklusjon.
    Jeg er fornøyd med valget. PUen virker etter min mening å være meget nøytral. Jeg klarer i allefall ikke oppfatte noen signaturlyd på denne. Den spiller alle plater med fin innlevelse og meget bra rytme. Det er som kompet sitter mye bedre enn jeg er vant med. Bassen er oppløst og med nivå som virker troverdig varierende etter innspillingene.

    Helhetsinntrykket er at Purplehart har mye større detaljering og oppløsning enn min tidligere PU. Man hører tydelig produsenten å teknikerens valg i studio.
    Jeg er fornøyd med PUen. Nå står det bare igjen å få den stilt inn for å yte maksimalt av det som er mulig på Well Tempered platespilleren.

    God Jul til alle hjelpere.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    DSC_0466.jpg
    litt farver fra Jul
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    God å høre at du er fornøyd. Personlig har jeg ikke brydd meg om pkt. 2.
    Det ser ut som det var på høy tid å byttet ut Veritas.

    God Jul

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg er fornøyd. Det er også et økonomisk løft så det blir ikke noe jeg gjør hvert år.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Ikke bare er PUen et økonomisk løft, men utfordringen med purpleheart er at LPer låter så bra at man blir inspirert til å brenne av kr på vinyl. Har røket på 10lapper alerede. Meningen var egentlig å kunne spille de gamle LPene jeg hadde fra før. :) ikke å invitere på nytt i skiver man kjenner fra før.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Har studert "Litt farger fra Ju"
    Det ser ut som om drivreima er på øvre halvdel av tallerken, stemmer det?

    Hilsen

    Jens
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Hei
    Synes at det er et godt tegn at man får lyst til å kjøpe vinyl igjen. :D
    10 lapper er det 10K?:D. Og å investere på nytt i plater man kjenner fra før, er det plater du du allerede har. Eller kanskje det er spesialutgivelser.

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Litt av alt. Noe er erstning for slitte plater. Noe er nyutgivelser. Noe er erstatninger for CD. Og noe er plater som jeg ikke har eid før. Ja kjøper helst spesial pressinger. Da standard nypressinger har dårlig lyd og vinyl.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn