Ny PU det vanskelige valget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Bidrar gjerne, hvis du ønsker. Jeg har den originale monteringsanvisningen , hvis du vil ha.

    Som trening kan jo sette den opp på nytt, muligens blir du overrasket. :)
    Du har også mye å hente på å bytte ut chassiskontaktene til Furutech FP 901-R, i alle fall var det en stooor oppgradering hos meg.
    Ingen kjede er sterkere enn det svakeste leddet


    Når det gjelder Charisma V2, så oppfatter jeg den som mere "dynamisk". Med "dynamisk" her mener jeg at den kan muligens oppleves som at det ikke skjer noe, inntil at det faktisk skjer noe på innspillinga, men da....
    Så i så måte kan den kanskje oppleves som varmere i klangen. Pickupen er knapt spilt inn.

    Det er en kunst å være til stede i musikken men samtidig være avslappet. Her trur jeg Respons sine kabler er uten konkurranse, i alle fall i forhold til pris. Det gjelder både Phono, Balanser og høyttalerkabel 6m.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    En liten oppdatering. Har sittet i helgen å hørt på plater som har god lyd. Ble plutselig bekymret for om jeg ville miste de gode kvaliteter Veritas har. Den er blant annet veldig god på romminformasjon. Jeg goolet litt om well temperd. Det er et norsk agentur på de nye modellene. Samme importør har også Dynavector. Så kanskje forslaget fra hr Brekke på div modeller derifra, kan være en ide. Kan det være en god synergi? Leste Arve sin test av Xx2, og ble litt skremt på innspillingstiden. Leste en utenlandsk test som mente den er litt romantisk i lyden. Går det i så fall utover dybdeperspektivet?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk fra XX2 til Zyx 4D ultimate. Veldig fornøyd. Nå skal det sies at jeg aldri har hørt en ferdig innspilt xx2. Men Zyx låter nydelig. Masse dynamikk, timing og veldig smooth og naturlig i toppen. Og ikke minst, kort innspilling. Låter flott rett ut av esken. En rimeligere modell er jo som Rudi nevnte er ZYX R1000 Airy3 Cosmos. Har ikke hørt den, men tror den ikke er dum.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill. Jeg så i tråden din at du hadde problemer med xx2. Det gjør jo det valget litt skummelt. WT spilleren er jo ikke akkurat lett å stille inn. Hvis det er noe med nåla, kan man fort bli mistet for å ha gjort noe feil. Men jeg har hørt mye bra om xx2.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Må være noe rart med Dynavector for tiden, jeg sier det fordi jeg har fått 2 henvendelser fra andre i tilegg til Sevald om Dynavector pickuper med bøyde og skjeve cantlivere...... den ene av de kommer til meg til uka med posten for at jeg skal ta en kikk på den og se om jeg skjønner noe av hva som kan ha skjedd.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Hei Rudi apropos det. Hva gjør du angående briller når du stiller inn pickup. Merker at mine vanlige data /lesebriller ikke duger. Tenkte jeg må kjøpe noen spesielle for formålet?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.101
    Antall liker
    17.030
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo bruke kamera eller mobil til å stille inn pu. Må være av en kvalitet som tar gode nærbilder.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.531
    Antall liker
    7.620
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    38
    Hei Rudi apropos det. Hva gjør du angående briller når du stiller inn pickup. Merker at mine vanlige data /lesebriller ikke duger. Tenkte jeg må kjøpe noen spesielle for formålet?


    Jeg bruker bare litt kraftige lesebriller og godt lys til alle grov innstillinger....... resten lytter jeg meg frem til...... men jeg har egne rutiner når jeg stiller inn pickuper og noen ganger tar det lang tid før jeg er fornøyd. Har f.eks i kveld drevet heftig diskusjon med meg selv vedr VTA på en Zyx Ultimate Dynamic pickup........ jeg holder på og bli gæ-ærn av finjusteringer på den pickupen........ men ut i Januar er nok det hele på plass ......... merk at jeg ikke sa hvilket år .;)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Finner ikke noe om TWT
    Hvem er importør.
    Jeg har byttet reim, sier ikke mer. Om det er reima, pickupen/phonokablene/Focal Utopia som å smått er blitt innspilt eller jording av motorblokk eller noe annet skal være usagt.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Angående innstilling av PU. Det slo meg at jeg egentlig har et lite problem. Da jeg stilte inn spilleren i sin tid. Da hadde jeg Stax hodetelefon. Nå har jeg ingen gode hodetelefoner. Det gjør innstille litt vanskeligere. Dårlig hørsel og dårlig syn. Ikke akkurat en fordel for den jobben:)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Planet Snapa er importør. Men etter det jeg har forstått er det ikke sammen produsent. Armene ligner også mere på de enklere modellene som ble produsert etter Classic.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    No må du slutte å tulle :)
    Et fantastisk hjelpemiddel til inspeksjon og lodding er ZEIZZ Lupe LC D6 som du setter på brillen. Fin til å sjekke stifttrykket, overheng og azimuth. Antiskatinga sjekkes best med en testplate. Ettersom du skriver så høres ikke det ut til å være noe feil med hørselen, den bruker du til VTA. Lykke til.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    No må du slutte å tulle :)
    Et fantastisk hjelpemiddel til inspeksjon og lodding er ZEIZZ Lupe LC D6 som du setter på brillen. Fin til å sjekke stifttrykket, overheng og azimuth. Antiskatinga sjekkes best med en testplate. Ettersom du skriver så høres ikke det ut til å være noe feil med hørselen, den bruker du til VTA. Lykke til.
    Hvor får man tak i nevnte ZEIZZ
    Har jaktet på en sånn et stykke tid!

    Sent fra min SM-T800 via Tapatalk
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Vi har noen sånne på lager i gyselige farger og div styrker opp til 3+ hvis jeg ikke husker feil.
    Har ikke prøvd de, og vet ikke om de er noe tess, men de er beregnet til lesing, så hvorfor ikke til pu justering også ?
    Ikke noe Zeiss kvalitet over disse, men kanskje bra nok ?

    Selv bruker jeg 1,5+ og hodelykt ved pu montering.

    easylight.jpg
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    De pleide å ha slike til 60-70 kr på Biltema og CO. Tror BT varianten er mest hendig i bruk.

     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Kjøpte min for 25 år siden hos den lokale optikeren. Du kan jo prøve der. Ser at Amazon har. :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Etter mye hjelp og forslag her inne + mye søk på nett har jeg som den kverulant jeg er, kommet opp med en ny liste på forslag.
    Jeg er egentlig litt overasket over at det ikke finnes mer info på nett for de forskjellige PUene. Da mange av den har vært på markedet i over 10år. Det har ikke vært mulig for meg å få førstehåndserfaring med noen av disse alternativene. Så jeg er fortsatt usikker på hvor krysningspunkt mellom mørk/lys/nøytral egentlig ligger hos meg.

    Mitt inntrykk etter å ha saumfart utenlandske nettsider og fora, er at nivå på tilbakemeldinger og produktvurderinger her på sentralen er ganske høyt.
    Det er jo bra for oss som ikke har peiling. Vi skal være glade for at de lokale Vinylguruene tar seg bryet med å bidra.

    Kriteriene mine må være en Pu med gode egenskaper for alle plater.
    Om det er Slitt eksemplar av Lou Reed Berlin eller strøkent eksemplar av Radka Faritales, så ønsker jeg at den skal gjengi platen/musikken på best mulig måte. Med masse 3D rom informasjon uten å dra fram hvert støvkorn i rillene. Har mange slitte plater som sikker t er litt møkkete også.

    Audio Technica
    AT33, SA-versjon
    Foreslått av en guru ute ved havet. Dette er et billig alternativ. Så i omtalen til Arve at han valgte benytte to modeller for å dekke alle muligheter. På min spiller er ikke det en opsjon. Den PUen som blir stilt inn på WT-spillern, blir stående. Det er alt for mye arbeid å slifte mellom flere. Så vinneren må være allsidig.

    Clearaudio
    Talismann V2
    Dette er nyere MC som skal være med mange samme egenskapene som min eksisternde PU. Dette er i samme prisleie som Charisma V2
    Jeg har sett på nett at den har fått litt kritikk for noe løft i øvre mellomtone og diskant. Jeg ser ut i fra måling at den gir litt mer i dette område en min gammle Veritas S gjorde som ny.
    Nå skal det sies at en av testene på nett har vært mot Bens LP og Ortofon Cadenza Bronze

    Charisma V2
    Denne ble anbefalt av YesJens på sentralen. Han har samme spiller og pickup, så noe tyngde ligger det bak forslaget fra han. Jeg har sett meget gode tester av denne PUen, men er selv litt usikker på MM pickuper. Den har også blitt beskrevet som litt lys oppover i høyere frekvensområde. (kan det være Clearaudio lydsignatur?) Meget pen PU. Denne må være visuelt perfekt til WT-spillern. Med svart hus og sølv stripe.

    Dynavector
    Dynavector DV-20X Mk
    Prismessig ligger denne nesten mistenkelig lavt i forhold til mange av konkurrenten her.
    Denne modellen ble anbefalt av importøren av Dynavector, som også importerer dagens modeller av Well Tempered (omtrent samme prinsipp på de nye armene).
    Det jeg har funnet ut om denne PUen er at de får noe kritikk for mørk lydsignatur og mangler litt oppløsning sammenlignet med de beste.
    Det er også noe diskusjon om (L) eller (H) er best.

    Dynavector XX2 Mkll
    Denne PUen har fått mye bra omtale de fleste steder. Jeg har sett noen antydninger om at den kanskje har litt overdreven dynamikk. Men mange mener dette er den beste PUen til gamle innspilinger. Den har også fått pluss for å være grei med støv og rillestøy.
    Fortiden ser jeg at det er litt usikkerhet på kvaliteten til Dynavector. Det trekker litt ned. Jeg har ikke utstyr til å sjekke kvalitet, så her er jeg prisgitt det som kommer fra fabrikk.

    Kiseki PurpleHart NS
    Denne har blitt anbefalt som et steg opp fra Kiseki Blue. Etter det jeg har lest i det siste så har jeg valgt å se bort i fra Blue.
    Om PurpleHart har jeg ikke sett noen negative kommentarer. Alle som har skrevet om denne er meget positive.
    Det er beskrevet at den kan passe til en mellomtung arm.
    Dynamic Compliance: 16 μm/mN, men jeg vet ikke helt hvilke vilkår det er tatt ut i fra.
    Som beskrevet tidligere så har jeg ikke satt meg inn i hvordan denne dataen benyttes fra forskjellig leverandører.
    Jeg synes denne PUen er en av de mest fristende på lista, dersom den er egnet til spilleren. Etter det jeg forstod Gunnar Brekke mente han den ikke var innafor.

    Ortofon Cadenza Black
    Anbefalt av Gunnar Brekke og mange andre. De som har noe negativt å si om denne har enten gått til Bonze modelen fra samme firma eller så har de prioritert de større modellene fra Ortofon. Bortsett fra en jeg leste om på nett som byttet til Purplehart.
    Min bekymring for valget av Cadenza Black er om den rett og slett kan være litt kjedelig?

    Røkla
    Jeg er litt jålete, så noen av alternativene er foreløpig lagt litt på is. Det har ingen ting med lydmessige kvaliteter og omtaler av disse forslagen fra dere.
    Bare at jeg ikke synes de ser så fine ut. På min spiller er nesten hele PUen synlig, så hvordan den ser ut på oversiden har litt betydning for meg.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan skal noen pickup ha overdreven dynamikk? Perfekt dynamikk ville være å overføre signalet perfekt fra plata til riaa-trinnet med all dynamikken intakt. Hvorfor ville det bli overdrevent?
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Har du vurdert Audio Technica Art-9? Toppmodellen i AT sitt utvalg, med unntak av den steindyre Art-1000, og ett hakk opp fra AT33SA i hierarkiet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: tno

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Nei er ikke vurdert. Bør jeg ta den med. Har Art-9 noen egenskaper jeg bør vurdere?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har eid tre stk XV-1s, ikke hatt problemer med Dynavector selv.

    Min beskjedne erfaring med Clearaudio (min første PU var en Clearaudio) er at de plukker opp mye rillestøy og serverer denne på en litt irriterende måte. Det hørte jeg hos han som var importør på den tiden også (Audio Pro Musica). Gikk deretter fra Clearaudio til Benz som hadde langt mindre rillestøy, og støyen ble gjengitt mindre sjenerende.

    Per i dag er det vel DV pu og arm som er de to produktene som har vært lengst i oppsettet.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Synes ikke min nåværende clearaudio gjengir så mye støy. Men den rillesøyen som oppstår er på en måte adskilt fra lydbilde. Er man ikke vant til det, så er det sikkert irriterende.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Synes ikke min nåværende clearaudio gjengir så mye støy. Men den rillesøyen som oppstår er på en måte adskilt fra lydbilde. Er man ikke vant til det, så er det sikkert irriterende.
    Det er meget mulig din nåværende Clearaudio ikke har dette problemet. Likevel, jeg har opplevd dette som et større problem med de Clearaudioene jeg har hørt enn med andre pickuper. Og, jeg opplevde støyen mer forstyrrende. Men som sagt, det kan være forskjell på de modellene jeg hørte og senere modeller. Jeg har liten erfaring med Clearaudio de seneste år.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Takk for linken tno. Jeg har også Googlet den litt etter at jeg fikk tipset om modellen. Ser interessant ut. Skal dra frem Fidelety å lese testen også.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Hei er det noen som har benyttet Kiseki purpleheart? Har lest på nett at flere anbefaler 800-1000ohm. Min EAR har fast 500 og noe. Kan det være kritisk med purpleheart?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei er det noen som har benyttet Kiseki purpleheart? Har lest på nett at flere anbefaler 800-1000ohm. Min EAR har fast 500 og noe. Kan det være kritisk med purpleheart?
    Ikke ille kritisk me kjør aldri under 470 neste er 2K2 å det går helt fin fint på NS versjonen hvordan det er på NOS eller originalversjon ingen aning er jo veldig mye smak&behag dette med last .
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbakemelding. Er du fornøyd med Purpleheart Laban? Vil du anbefale den til andre?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Laban kunne du i det minste dele litt erfaring med meg om hvilke egenskaper du setter mest pris på med purpleheart?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.444
    Sted
    Under stjernene
    Ser at det er mange navn på anbefalinger pickuper som jeg knapt har hørt navnet på for ikke å snakket om på har hørt. :)
    Trur eneste farbar vei på DITT valg er faktisk å høre på ett oppsett med pickup på THE WELL TEMPERD CLASSIC og gjerne med din RIAA.
    Regner med at du som meg har tenkt å beholde "veteranen"
    Du er hjertelig velkommen til en musikalsk opplevelse, bor langt mot nord. :)

    Hilsen

    Jens
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tilbudet Jens. Langt mot nord er relativt. Med ny importør på plass. Så håper jeg det bare blir et stenkast mot syd for å høre PUen. Men det blir fortsatt ikke det samme som å ha den på klenodie.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Laban kunne du i det minste dele litt erfaring med meg om hvilke egenskaper du setter mest pris på med purpleheart?
    1. Den spillere en diskant jeg trodde ikke var mulig på vinylmediet aldri hørt det før i alle fall noe sted her er virkelig det meste med ( det klinger helt ut med masse luft )
    2. En egen evne til å kjede deg helt grå i trynet da du ikke fikk en annerledes fantastisk forventet reise på valgte skive den var bare slik du var vant med ikke noe nytt å hoppe i taket over.
    3.Du fikk besøk av alle medlemmene i et eller annet klassisk verk du bare smiler for deg selv . ( Audiofillagliset ) dette er meget høy troverdighet .
    4. Du kan risikere kjede deg litt på noen rock/metal skiver du har nemlig detektert gitarforsterkeren ( du har krypet litt for dypt i miksen som ikke var ment å komme med i sluttmastring )
    5. Pickup du nettopp har kjøpt er så analog i lyden at du tror du har en rørbestykket pick-up :D .
    6. Noen skiver du syntes hadde en meget høy lydkvalitet før er ikke lenger noe skrive hjem om ( nei de låter ikke dårligere , men de eldste Police skivene dine har blitt kledd av helt inn til beinet slik du aldri har hørt dem før ( helt rått )

    7. Har skaffet meg den gamle skiva til Donald Fagen the nightfly standard pressing ( ikke noe hokuspokus) den utklasser cd utgaven på alle måter over en Marantz SA11s3 som jeg synes er meget god cd formidler (Opeth på vinyl og Kiseki JATAKK)

    Mvh
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    Takk for beskrivelsen. Det gjør ikke akkurat purpleheart mindre interessant. Jeg ble tidliger mest interessert på grunn avbeskrvelse om meget god sterio effekt. Er det noen fare for at man føler musikken blir marginalisert?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for beskrivelsen. Det gjør ikke akkurat purpleheart mindre interessant. Jeg ble tidliger mest interessert på grunn avbeskrvelse om meget god sterio effekt. Er det noen fare for at man føler musikken blir marginalisert?
    Stereo hehe ææke no stereo på denne kun 3D :)

    Mvh

    En som godt kunne leve med en gammel blå Ortofon MC10 også så rund i kanten er jeg :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn