Ny platespiller til eldre Tandberg-sett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ellers er nok en oppusset eller godt vedlikeholdt, gammel Thorens en finfin spiller.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    448
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    Torgeir T: Glem Garrard. Jobb heller med en L75s lager, tallerken , mellomhjul og V-blokker fra Italia på samme tid som du fikser 581. Kvantumsabatt på deler, hørt om det? Gi 75en en Shure M97XE, samt ny reim så er du nok i mål..:cool:
    Helt enig Audiotor. Hør på Audiotor Torgeir.

    Roar
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Selv om det dukker opp noen relevante alternativer her, så mener jeg at en Tandberg-branded TD 165 er innertier i et slikt oppsett - også i forhold til tidsepoke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, en Tandberg-branded TD-150 MkII er også et klart alternativ, og ikke på noen måte en "dårligere" spiller enn TD 165. Tidsmessig matcher dog TD 165 bedre, og personlig synes jeg den og TR 200 eller TA 300 kler hverandre godt.
     
    Sist redigert:

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Takk for gode meninger om både den ene og den andre platespilleren (både gamle og nye!) :)
    Flotte spillere du viser til der, Dazed. Disse er dessverre litt over hva jeg i utgangspunktet tør å bruke for en platespiller akkurat nå. (Den Pro-ject-en er jo virkelig stilig, da. Framtidig kjøp, kanskje?)

    Ser ut til at dere har diskutert dere fram til et valg mellom disse platespillerne (om jeg glemmer noen her, rop ut!):
    Thorens TD 150 /165 / TD 147 Jubilee
    eller
    Lenco L75 / L78

    Regner med at jeg ender opp med et godt valg med én av disse? Da er jo tilgjengeligheten av en av disse modellene til en grei pris som gjenstår. Frykter at Jubilee kanskje utgår med tanke på å matche alderen til Tandberg-settet. Skal man først kjøpe brukt, er det kanskje et greit mål å holde det mest mulig tidsriktig, også? Ikke for det, Jubilee-en ser råflott ut - sikkert minst like flott som den spiller!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Torgeir T: En sveitser med original arm i grei stand er fullt mulig å finne til en mer enn betalbar pris, og armen holder, den- sålenge V-blokker og gummi er oppgradert og skiftet. Se hva du gjør, du...Vi er her..Hør forresten med Krisring...kanskje han har sin Lenco enda..
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du glemte TD 160 og TD 160 Super. Ellers bør du ikke glemme det rimeligste alternativet, vintage Dual.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ser ut til at dere har diskutert dere fram til et valg mellom disse platespillerne (om jeg glemmer noen her, rop ut!):
    Thorens TD 150 /165 / TD 147 Jubilee
    eller
    Lenco L75 / L78

    Tror egentlig ikke at vi har diskutert oss frem til noe som helst jeg. Kun kommet med noen innspill:). Av de 3 "listede" Thorens, så er definitivt 147´n i utgangspunktet den beste av de 3, men ble introdusert 7-8 år etter at amp´n din gikk ut av produksjon. Om det er en issue for deg, eller ikke er jo ikke noe vi andre her inne kan mene noe om.
    Andre relevante Thorens spillere er som @Baluba nevner > TD 160 og TD 160S. I tillegg til de kan du også "hekte" på TD 145 som er lik TD160 m/unntak at TD145 har autostopp og armlift når platen er ferdig spilt. Men - ingen av disse ble levert under Tandberg brand. På samme sett - om det er en issue for deg, eller ikke.....:)
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Krisring er en bruker her inne, Auditor?

    Takk for info om ytterligere "kandidater", baluba/ptb. Ser ut til at disse ligger nært "årgangen" på Tandberg-settet, også. At 147 kom noen år etter disse er ikke et "issue" i og for seg, men kjenner jeg meg selv rett, vil man fort klø i fingrene etter enda en platespiller fra sent 60-tall/tidlig 70-tall. sikkert noen som kjenner seg igjen her! :p

    Blir spennende å se hva man ender opp med, merker jeg! Om dere tilfeldigvis kommer over noen spillere på torget/Finn etc. som dere mener er en god deal, er det bare å rope ut!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    @grammofon Såpass? Må ha vært godt tatt vare på! Er det skiftet ut noen deler på den, f.eks pickup, arm osv?
    Arm med headshell burde vært skiftet for minst en generasjon siden. Forferdelig "oppheng". Jeg bruker imidlertid Lencoen kun til -78 rpm, og da funker det greit nok. Som du skjønner, blir den da heller ikke brukt daglig, og det er nok en grunn til at den holder koken fortsatt. :)

    Jeg bruker et Shure mm-element som jeg fortsatt får -78 stifter til. Det som fulgte med i sin tid, tror jeg var et keramisk element av en eller annen type.

    I forhold til Garrard SP25 er Lenco L75 et under.

    Støvlokket er gått heden for leeeenge siden.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Philips 202 og 212 var en "bestselger" på den tiden TA300 var i salg og havnet ofte i selskap med denne.
    Glemte rett og slett de flotte Philips-spillerne. De er vel kanskje det som trådstarter har best sjanse til å finne for småpenger i forhold til bruksverdi, sammen med Dual. Når det kommer til TD147 Jubilee så er det strengt tatt en TD160 som er flott sminka og har automatisk armlift. IMO den vakreste av de klassiske Thorens-ene i originalplint, med mulig unntak av de imponerende TD124 og TD125. Sistnevnte modeller er nok utenfor rekkevidde for budsjettet, men det ligger nå to stk TD147 Jubilee til 4200 kroner på Torget. Spørs hvor lenge de er tilgjengelige, for det er en god pris på denne relativt sjeldne modellen. Har sett dem annonsert til langt høyere pris i utlandet, men det er nok komplett med det lille "plastseglet" som du kan se under pickupen på dette bildet.

    Thorens TD 147 Jubilee 005.jpg
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Til spørsmålet om kva vintagspelarar har som fortrinn, samanlikna med dagens produkt:

    Dei gamle spelarane var teknisk sett ofte meir påkosta enn det du finn i dag. Den gongen gjekk det an å masseprodusere direktedrivne spelarar, noko som ikkje lenger er så enkelt. Technics har bygd opp nytt produksjonsapparat, og det skal nedbetalast. Det same har VPI, med den dyraste DD-spelaren som er kommersielt tilgjengeleg i dag. Ettersom systemet eigentleg er "usliteleg", er det såleis attraktivt med ein DD frå "gullalderen".
    Noko av det same gjeld mellomhjulsspelarane (men sjølv om desse byr på noko ekstra i dynamikken, er dei meir sårbare for wow og støy. Så drivverkmessig er det vel helst dagens beltedrivne spelarar med svinetunge tallerkar som byr på kvalitetsheving samanlikna med billege bruktkjøp.
    Men det er ein faktor til i rekninga. Kvaliteten på pickuparmane. I dag er det så mange armar som er "gullalderarmane" svært så overlegne. Dei verkeleg gode armane frå 70-talet er eit fåtal; Fidelity Research, Synrix, SME, Stax og nokre til held framleis mål så til dei grader, men det er også mange 70-talsarmar som krev at du jobbar veldig med å finne rett pickup. Thorens sine eldre standardarmar reknar eg som ikkje-allroundarar. Dual-armane fungerer med spesielle pickupar, og Garrard-armane er teknisk katastrofale.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når det kommer til TD147 Jubilee så er det strengt tatt en TD160 som er flott sminka og har automatisk armlift.
    TD147 Jubilee er vel egentlig en TD147 (introdusert i 1982 parallelt med TD160 Super) som ble "sminket" opp i 1983 og fikk tilleggsbetegnelsen Jubilee for å markere 100-års jubileét. Bare sånn for å nerde litt;)

    Ellers er jeg enig i at prisene på de som ligger ute på Torget ikke er helt feil - i dagens marked og under forutsetning av at tilstanden er god.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Yep, Torgeir. Send ham en PM...
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Da har jeg sendt Krisring en mld., Auditor :)

    Får legge disse to Philips-ene og Dual på listen over mulige platespillere! Om det er noen gode Dual-modeller å merke seg, er det bare å skrive det i en kommentar.
    Spennende info om vintage-spillere der, Audiophile-Arve - spesielt ang. armer. Regner med det er hjelp å få her inne om man finner en spiller det kan være greit å skifte arm/finne passende pickup på!

    Noterer meg også kommentarene om TD 147 Jubilee. Utelukker ikke den helt ennå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes jo forøvrig ytterligere en "Tandberg" platespiller - mod. TT5000. Mener den ble produsert av CEC.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Hvordan stiller denne i forhold til andre platespillere nevnt her inne? Har kun sett bilder av denne tidligere, og såvidt lest at den var et produkt av nevnte CEC - med en mulighet for at Tandberg tok deler fra både her og der.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vi får håpe, Torgeir. Vintage platespiller er såpass vidt at man egentlig aldri HELT veit hva man ender opp med. Men det romeren gjør med Lenco kan ikke sammenlignes med den blasfemien visse produsenter utsetter Rega for. Førstnevnte holder et ærverdig, gammelt merke på banen, mens den moderne tids "oppgraderere " av Rega ENDRER de engelske spillerne til det ugjenkjennelige. DET er IKKE det man ønsker.

    Det ønskelige er å bibeholde egenart, særpreg , funksjon og lydkvaliteter husegne for det valgte merke.Og samtidig holde dem oppegående.

    Det får man til ved å respektere produsentens løsninger og original materialbruk, men samtidig remediere akkurat de delene som på originalen var kjente svakheter. Men heller ikke mer enn det. Produsenter som har skjønt dette er feks Audiosilente, Linn, Rega og Origin Live. Mark Baker gjør det samme for eldre Systemdek-spillere, og lager altså reimer på bestilling. Til så nær som ALT av beltedrevent. Og EB har-eller skaffer- flere tusen pickups og stifter..Rega/Linn har eget, fullt program for oppgradering og livsløp, basert på deres originaldeler.
    Derfor kan du finne en helt original Rega fra 1973 som fortsatt spiller KNALL- og derfor har Norge så utrolig mange funksjonerende eldre Lencos, Linns Thorenser og Sysdeks.:rolleyes:
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hvordan stiller denne i forhold til andre platespillere nevnt her inne? Har kun sett bilder av denne tidligere, og såvidt lest at den var et produkt av nevnte CEC - med en mulighet for at Tandberg tok deler fra både her og der.
    Tror jeg hadde satt den godt ned på listen i forhold til de andre nevnte alternativ i tråden, men syntes det var relevant å nevne den i forbindelse med "Tandberg" platespillere.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Det får for all del være målet med en vintage-spiller, Auditor! Ikke et "ombyggingsprosjekt" som er formålet med tråden, heller! Samtidig fint (og betryggende) å se at det finnes løsninger for vedlikehold og oppgradering av 40 år gamle platespillere også.

    Får gjøre det, ptb. Likevel greit at relevante platespillere blir nevnt! Litt interessant akkurat denne, da det virker til at folk er uenig om dens opphav.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Nevnte Thorens 147 Jubilee mener også jeg kan være et bra alternativ, men den påmonterte armen vil kanskje være en begrensende faktor om du ønsker å stå fritt m.h.t. pickupvalg. Den er sikkert grei nok til myke MM-pickuper, men det spørs om den er noen god match til tyngre og stivere MC-pickups. Har ingen erfaringer med denne armen, så mulig jeg tar feil, men magefølelsen tilsier i alle fall at dette bør sjekkes. Om min antakelse er riktig må du i så fall over på en annen arm hvis du ønsker å benytte MC, med de utfordringene dette innebærer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tror det er siste gen TP16 som sitter på Jubilee (det kan sikkert @Baluba bekrefte/avkrefte). I såfall har den noen begrensinger mht PU-valg i form av lav eff.masse (7,5gr) slik K.H er inne på.

    Samtidig mener nå jeg at en Jubilee bør holdes original. Om man har tanker/meninger om at en slik arm er utenfor det man ønsker/har behov for, så velger man en annen spiller. Husk at også autostop/armlift funksjonen går "føyka" om man bytter arm.


    Dual
    ..er nevnt som alternativ. Trolig er det en, eller annen variant av 12xx-serien man da har i tankene. Hadde en kortere periode en 1228. Det du evt kan ha i baktankene mht disse er at det fra tid til annen tilbys slike billig som er "defekte". I mange tilfeller dreier det seg om en liten aldersrelatert fillesak - i form av en plastforing. Om den har løsnet og ikke er på plass, så fungerer ikke automatikken. Det er meget enkelt å fikse. Om du googler steuerpimpel, så ser du hva det går ut på.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    den moderne tids "oppgraderere " av Rega ENDRER de engelske spillerne til det ugjenkjennelige. DET er IKKE det man ønsker.
    I den grad man endrer noe som helst, er det i hvert fall ikke det du ønsker. For andre kan saken være en annen. YMMV. Jeg synes i prinsippet det er verre å oppgradere et gammelt samlerobjekt med uoriginale deler en en ny billigspiller man bare kan valse inn i butikken og kjøpe. Men alle gjør som de vil med sine egne eiendeler, heldigvis. :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Tror det er siste gen TP16 som sitter på Jubilee (det kan sikkert @Baluba bekrefte/avkrefte). I såfall har den noen begrensinger mht PU-valg i form av lav eff.masse (7,5gr) slik K.H er inne på.

    Samtidig mener nå jeg at en Jubilee bør holdes original. Om man har tanker/meninger om at en slik arm er utenfor det man ønsker/har behov for, så velger man en annen spiller. Husk at også autostop/armlift funksjonen går "føyka" om man bytter arm.
    Det var dette med tap av autostop/armlift-funksjonen jeg også hadde i tankene, i tillegg til arbeidet med å skulle bytte til annen arm. Armliftvenderen vil da være helt uten mening, noe jeg ikke liker ved armbytte på disse Thorens-spillerene. Min første skikkelig gode spiller var en TD150 og av nostalgiske grunner har jeg flere ganger vurdert å anskaffe en slik på nytt, men bytte ut armen. Dette har likevel aldri blitt noe av, bl.a som følge av at jeg ikke ble fortrolig med denne armliftknappen, som bare står der uten noen funksjon.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Min første skikkelig gode spiller var en TD150 og av nostalgiske grunner har jeg flere ganger vurdert å anskaffe en slik på nytt, men bytte ut armen. Dette har likevel aldri blitt noe av, bl.a som følge av at jeg ikke ble fortrolig med denne armliftknappen, som bare står der uten noen funksjon.
    Du får finne en MK I da, så er jo ikke det noe tema;)

    Thorens TD 150 Mk I.png
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Min første skikkelig gode spiller var en TD150 og av nostalgiske grunner har jeg flere ganger vurdert å anskaffe en slik på nytt, men bytte ut armen. Dette har likevel aldri blitt noe av, bl.a som følge av at jeg ikke ble fortrolig med denne armliftknappen, som bare står der uten noen funksjon.
    Du får finne en MK I da, så er jo ikke det noe tema;)

    Vis vedlegget 420463
    Tja, kanskje det, men nå er det ikke jeg som er ute etter råd mht. spiller. Tror jeg skal nøye meg med de jeg allerede har, foreløpig.:)
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    For all del, del deres erfaringer med disse platespillerne. Interessant lesing og nyttig info å ha i bakhodet.

    Hvordan stiller Dual i denne sammenhengen? Mener jeg så noen Dual på Finn for noen dager siden, men tenkte ikke over hvilke modeller det var snakk om.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    1228, 1229, 601 og 701 er vel ok alternativer. Men, med alle forbehold. Dual har jeg særdeles begrenset erfaring med - i motsetning til andre her inne.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Dual har jeg kun erfaring med fra en gammel CS505-II og Lenco har jeg ikke erfaring med. Jeg synes en gammel Thorens må være suverent til Tandberg. Selvfølgelig preget av at jeg har hatt mange selv (7 stk), men også fordi Tandberg har rebrandet dem. En TD160 med SME II arm er klassisk. Evt en av de TD147 jubilee siklemaskinene som er til salgs og allerede nevnt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om man kommer over en TD 150 eller TD 165, som ikke er Tandberg-branded men man kunne ønsket seg det, så er det jo greit å ha en slik på lur;):

    DSC01768.jpg


    I disse DAB-tider, så skal man ikke se helt bort fra at slike er "lett" tilgjengelige i en el-returkontainer. Samme merke ble nemlig benyttet på et par av Tandberg´s reiseradioer - og det skulle ikke forundre meg om at mange slike i dag er på vei til nærmeste kontainer.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Flotte de reiseradioene til Tandberg, ptb. Synd at mange slike mest sannsynlig ender opp i containere. Skulle man ende opp med en Thorens og evt. vil sette prikken over i-en med en Tandberg-logo (om den allerede ikke har det), er dette en grei løsning for akkurat det :)

    Noterer meg nevnte Dual-er også!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Følger opp her litt: Hvordan stiller Luxman-spillere fra 70-tallet mot de tidligere nevnte platespillerne fra Thorens, Lenco etc? Ikke at jeg har en Luxman på papiret eller noe, bare interessant å høre hva slags erfaringer dere har med dette merket, også.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.661
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Følger opp her litt: Hvordan stiller Luxman-spillere fra 70-tallet mot de tidligere nevnte platespillerne fra Thorens, Lenco etc? Ikke at jeg har en Luxman på papiret eller noe, bare interessant å høre hva slags erfaringer dere har med dette merket, også.
    Luxman har mange flotte vintage spillere i den rimelige enden,har hatt flere :)
    Et bra valg vill jeg si

    Ligger en fin 282 på børsen nå

    mvh
     
    Sist redigert:

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Må vel se nærmere på en slik en, også. Har forøvrig ikke funnet en platespiller ennå. Ikke noe hastverk her, riktignok. Blir spennende å se om det dukker opp noen gode kandidater framover – enten det er Lenco, Thorens, Luxman, Dual, Philips osv. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn