Ny platespiller til eldre Tandberg-sett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lux kan være et like bra valg, Torgeir. Vi skal klare å vekke den og..:rolleyes:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Funker med Nagaoka også, de... Da har du ekte vintagelyd.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Hvis det ligger en 282 ute nå er det bare å slå til. De er ikke så ofte på brukten.
    Var i kontakt, men å sende var visst problematisk for selger. Får se hva som skjer; kan sikkert fort dukke opp noen gode platespillere utover vinteren! :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    ^Ny reim trekker litt opp, men prisen er i det drøyeste laget.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Jeg synes prisen er helt grei, så hvis du liker den bør det ikke være noe dumt kjøp.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har fulgt litt med her.

    Må si meg enig med Baluba i henhold til de TD147 som er på brukten nå.
    Klart mer penger en en philips 212 men det skulle bare mangle.
    Jeg har en 202 som er snarlik 212, og disse anses som bra vintage spillere og sikkert ikke dårligre en mange av dagens budsjett spillere.
    Men de er ikke av samme kaliber som thorens imho.
    Hadde en td145 mk II også i en lengre periode og må bare si at byggekvaliteten på disse eldre thorensene er meget bra.
    Min 145 ble erstattet av en td 3001 som er i annen prisklasse.
    Når det er sagt en servet 212 til prutbare 1000 kroner, ikke noe dårlig kjøp.
    En td 147 i bra stand, nnoe annet og mer.
    En evig klassiker og eiergledje til tusen og et meget bra kjøp til 4000 + synes nå jeg.

    mvh

    Habicht
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Med TA 300M og 1210 må du bare ha en vintagespiller.

    Mine erfaringer:
    Philips 212: fin spiller, god lyd, men platetallerken mindre enn vinylplata så vidt jeg husker
    Lenco L 75: fin, men altid slitasje på arm.
    Div. Thorens : ingen erfaring, men stol på innlegg.

    Har god erfaring med Dual:
    1225. glem det.
    1228: ok, men platetallerken mindre enn vinylplaten
    701: direktedreven klassiker, meget fin
    1219/1229:mellomhjul, fin
    601:Beltedrevet, min favoritt med herlig avslappet lyd
    Gjerne med tidsriktig Shure PU.

    Dual har sine tilhengere, men også motstandere pga automatikken.(meget behagelig spør du meg, i hvert fall i denne sammenhengen)
    Mvh
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Takk for feedback, folkens!
    Nevnte den Philips-en mye pga. av pris; er mange brukspillere på Finn som ofte ligger rundt dette (både med og uten service), og det blir selvsagt aktuelt å stille seg spørsmålet hva som er en god pris eller for høy pris å gi – alder tatt i betaktning.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Da var ny (vintage)-spiller i hus!
    Endte opp med en Philips GA 312, kjøpt her inne på Torget fra TT. En virkelig pen platespiller med ny reim.
    Har dessverre ikke fått testet den skikkelig, da det oppstår en framtredende brummelyd når jeg prøver å spille fra den via Tandberg-anlegget. Hva kan dette være? Jordingsproblemer?

    Vet ikke hvor vanlig slike problemer er, da jeg ikke har hatt samme problem med andre platespillere. Kanskje er det en enkel sak å få orden på?
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Kan legge til at 312-en har RCA-utgang, og at jeg har brukt en RCA/DIN-overgang fra platespiller til forsterker.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Kan legge til at 312-en har RCA-utgang, og at jeg har brukt en RCA/DIN-overgang fra platespiller til forsterker.
    Hvis overgangen er av Phonotypen så skal det være en liten jordledning på den. Hvis ikke så trekk en fra platespiller til forsterker.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    IMG_3632.jpg


    Ingen jordledning på overgangen, dessverre. Hvordan går man fram ved evt. jording?
    Kan det også være andre årsaker til brummelyd?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Du strekker en ledning fra metallet på platespilleren til metall på forsterker. På forsterkeren er det ofte et koblingspunkt for jord.
    En DIN-kabel bruker skjerm til jord, derfor må man ha ekstra jording når man ikke bruker DIN.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Der ja!!

    Men et lite spørsmål, er spilleren bygget om til Phono-kontakter? Jeg har faktisk oversett/glemt at spilleren skal kobles til TA300 og da er det jo DIN på den. Hvis jeg ikke husker helt feil så har GA312 fast kabel og da er det bare å smokke den inn på Phono på TA300. Hvis derimot spilleren har terminal for DIN så bruker du det.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Om platespilleren er bygget om til Phono-kontakt må nesten TT svare på; har ikke tenkt over det før nå. Det er uansett RCA/Phono-kabel fast/ut fra platespilleren, derav behovet for en DIN-overgang for å koble den til TA 300M.

    Om kabelen jeg linket til over er beste alternativ, får jeg tro det funker (?) Hvorfor de skriver «For B&O platespillere» vet jeg ikke. Vil da tro det fungerer uavhengig av produsent...?
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Spesiell type ledning du tenker på da, Pink_Panther? Har aldri opplevd jordingsproblematikk før, så er derfor litt blank på akkurat dette. Gjerne gå i detalj, om mulig! :)

    ...eller gjør man det litt enklere for seg selv ved å skaffe en slik?
    https://www.expert.no/tv/tilbehor/kabler-og-adaptere/adapter-din-han-2xrca-hun-20cm/p-122742/
    Den overgangen burde gjøre jobben på enkleste måte.
    Jordledning koples da til jordskruen på Tandbergen.
    Nei, på platespilleren.
     

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Spesiell type ledning du tenker på da, Pink_Panther? Har aldri opplevd jordingsproblematikk før, så er derfor litt blank på akkurat dette. Gjerne gå i detalj, om mulig! :)

    ...eller gjør man det litt enklere for seg selv ved å skaffe en slik?
    https://www.expert.no/tv/tilbehor/kabler-og-adaptere/adapter-din-han-2xrca-hun-20cm/p-122742/
    Den overgangen burde gjøre jobben på enkleste måte.
    Jordledning koples da til jordskruen på Tandbergen.
    Nei, på platespilleren.
    Ingen jordskru på 312-en. Hvor kan man ellers feste jordledning om man skal feste den på platespilleren, og ikke Tandbergen som michell skriver?
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Nei, på platespilleren.
    Ja, kanskje!
    Surret litt. Og den overgangen blir ikke optimal siden jorden bør på jordskruen på Tandbergen når en benytter RCA til DIN-overgang.
    Den blir rett og slett feil.
    Det er da underlig at når spilleren har RCA at den ikke har en tilhørende jordledning.
    Noen må ha tuklet med den.

    Slik skal en overgang se ut:
    Overgang RCA til DIN.jpg
     
    Sist redigert:

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Ta en titt i bakkant av dette bildet.
    s-l1600.jpg

    Der ser en RCA-ledningen surret med jordledningen.

    Løsningen er å åpne 312-en og lodde på en ny jordledning. Og så benytter du DIN-overgangen du allerede har.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Et din-stikk er jordet i skjermen. Trenger ikke seperat jordledning. Sjekk heller pu-elementet, monteringssleden for dette, om skjerm på signalkabelen er jordet på spilleren eller se etter svake loddinger på inngangen på forsterkeren.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Et din-stikk er jordet i skjermen. Trenger ikke seperat jordledning. Sjekk heller pu-elementet, monteringssleden for dette, om skjerm på signalkabelen er jordet på spilleren eller se etter svake loddinger på inngangen på forsterkeren.
    Er ikke helt enig i det utsagnet, nei. Det er riktig at om spilleren har påmontert DIN behøver du ikke egen jordleder.
    Men har spilleren som din påmontert RCA kreves egen jordleder som normalt er koplet til chassis (og arm om ikke arm og chassis er elektrisk koplet). Denne jordlederen koples til forsterkerens jordskrue.
    Da kan jeg nærmest garantere brumfri avspilling.
    Skjermen på RCA-kabelen skal ikke være koplet til chassis! Siden det kan kan virke som om din spiller er tuklet med bør du sjekke dette med et ohm-meter.
    Praktisk talt alle forsterkere med DIN-innganger har også en jordskrue. Nettopp for å muliggjøre tilkopling av spillere som ble levert med RCA. Som min gode gamle Hydraulic / SME series III -combo;)
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Rega har jord koplet til skjerm. Min Dual 1228 hadde din-stikk. Jeg satte på rca, og det går fint. Ingen jordledning der heller. Din-normen er jord og skjerm på pin 2 i din-stikket. Da er sannsynligvis ledningen fra Philips-spilleren slik koplet også, hvis det satt din-stikk på når den var ny. Lencoen har din-stikk, og jeg bruker overgang med jord-kabel. Jeg kopler ikke jord-kabelen på pre-ampen, for da kommer det brum. Da blir det sløyfe med skjermen.

    Mine forsterkere har også jordskrue. Blir bare brukt om jeg tar frem den gamle Sansui SR-222.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Det er egentlig bare å finne en passende ledning og holde til bart metall på spiller og bart metall på forsterker. Da bør brummingen forsvinne, og da er det bare å finne noen passende skruer å feste ledningen i disse.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Rega har jord koplet til skjerm.
    Ja. Og det er vel grunnen til å så mange sliter med brum på de spillerene.

    Garantert brumfrie løsninger er slik:
    DIN:
    Skjerm til chassis i begge ender (spiller / forsterker) i egenskap av pluggens kappe.
    + fra PU i hver sin (skjermede) leder.
    - fra PU sammenkoplet i (skjermet) leder.

    RCA
    Jordleder fra chassis spiller til chassis forsterker.
    + fra PU i senter av hver sin "coax".
    - fra PU i kappe ("skjerm") på hver sin "coax". NB! Ikke koplet til platespillerens chassis!

    Andre løsninger kan virke.

    Men disse to løsningene er så godt som garantert brumfrie.
    Tilsvarende løsning benyttes også i instrumentering.

    Kopler en kappen (skjermen) på RCA-ledningene til chassis på platespilleren kopler en jo vitterlig minus på PU til chassis.
    Det gir ingen god skjerm.
     
    Sist redigert:

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Oi, her ble det mange forklaringer som var litt vanskeligere enn det jeg forstår meg på. Men for å oppsummere litt om den overgangen jeg linket til, så blir det beste å koble jordledning mot et egnet metall-element på platespiller/ evt. Tandbergen?

    Ellers mye nyttig å sette seg inn i av kommentarene ang. jording forøvrig. Er nok ikke teknisk nok anlagt til å begynne å tukle inni platespilleren om det skulle bli behøvelig. Da er det nok best å sende den fra seg til fagfolk (og evt. få påmontert DIN-plugg om det forenkler problematikken...)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Oi, her ble det mange forklaringer som var litt vanskeligere enn det jeg forstår meg på. Men for å oppsummere litt om den overgangen jeg linket til, så blir det beste å koble jordledning mot et egnet metall-element på platespiller/ evt. Tandbergen?

    Ellers mye nyttig å sette seg inn i av kommentarene ang. jording forøvrig. Er nok ikke teknisk nok anlagt til å begynne å tukle inni platespilleren om det skulle bli behøvelig. Da er det nok best å sende den fra seg til fagfolk (og evt. få påmontert DIN-plugg om det forenkler problematikken...)
    Korrekt.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    så blir det beste å koble jordledning mot et egnet metall-element på platespiller
    Du kan prøve. Men siden du kople til chassis på spilleren er det like greit å benytte overgangen du allerede har. Du trenger uansett en ledningstump. For jordlederen på den du linket til på er altfor kort.
    Men er kappen på RCA-ene dine koplet til chassis på spilleren så er det høyst usikkert om du oppnår suksess.

    Skjerm skal koples til chassis i mottakerenden. Det vil si på forsterkeren. Ikke i sensor-enden! Her platespilleren.
    Når en kopler minus på PU til chassis på platespilleren og kopler denne videre via skjerm til forsterkeren risikerer en at skjermen vil lede noe indusert strøm. Og da funksjonerer ikke skjermen.

    (At Rega har valgt en slik løsning er ikke til å tro. Men gitt alle brumproblemene det meldes om her på sentralen er det kanskje flere produsenter som ikke har kunnskap om grunnleggende skjermingsprinsipper.)

    Edit.
    Skisse:
    Innskanning 4.jpg
     
    Sist redigert:

    Torgeir T

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.07.2015
    Innlegg
    67
    Antall liker
    18
    Blir vel nødt til å prøve seg fram her. Veldig ukjent farvann dette, så får krysse fingrene på at alt går bra. Huff, skulle gjerne vært uten dette problemet merker jeg. Regner med man kan støte på slikt uavhengig av alder på platespiller...?
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Blir vel nødt til å prøve seg fram her. Veldig ukjent farvann dette, så får krysse fingrene på at alt går bra. Huff, skulle gjerne vært uten dette problemet merker jeg. Regner med man kan støte på slikt uavhengig av alder på platespiller...?
    Må du skru av hele bunndekselet for å komme til kabeltilkoplingene på spilleren?
    Men før du begynner med evt. kirurgiske inngrep bør du sjekke om kappen på RCA-pluggene er koplet til chassis. Det gjør du enkelt med et ohm-meter.
    Måler du ingen kontakt mellom kappe og chassis har du et glimrende utgangspunkt.
    Utfordringen er å finne et punkt på spillerens chassis der du kan kople til en jordledning. Det er sikkert tretti år siden jeg sist så en slik en så jeg vet ikke om skruene til gummiføttene kan være egnet?
    For bare å prøve kan jo en liten krokodilleklemme på arm-foten være en løsning.

    Jeg vil mene at alle platespillere fra storhetstiden som ble levert med RCA var koplet riktig og hadde jordleder. (Untatt Rega da kanskje). GA-312 hadde garantert også jordleder i RCA-versjonen.

    Jeg har aldri noensinne opplevd brumproblemer med en platespiller. Så er da det nyeste jeg har vært borti fra tidlig åttitall :)
    I de dager var platespillere "plug and play". Bare å løsne transportskruene og sette på tallerkenen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Men kjære vene, hvor vanskelig skal dette gjøres? En ledningsstump fra metallet på baksiden til metallet på platespilleren er ikke akkurat romfartsteknologi? Alt metall du ser på utsiden av platespilleren er i kontakt med chassis og alt metall du ser på forsterkeren er i kontakt med chassis.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men kjære vene, hvor vanskelig skal dette gjøres? En ledningsstump fra metallet på baksiden til metallet på platespilleren er ikke akkurat romfartsteknologi? Alt metall du ser på utsiden av platespilleren er i kontakt med chassis og alt metall du ser på forsterkeren er i kontakt med chassis.
    Nettopp! Ikke les all den diskusjonen om DIN vs RCA. Du har en platespiller som som du trenger å jorde. Ta en hvilken som helst ledning, gjerne en veldig tynn, og fest den til bart metall på platespiller og videre til bart metall på Tandberg. Ferdig jobba, spilleren er jorda.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Men kjære vene, hvor vanskelig skal dette gjøres? En ledningsstump fra metallet på baksiden til metallet på platespilleren er ikke akkurat romfartsteknologi? Alt metall du ser på utsiden av platespilleren er i kontakt med chassis og alt metall du ser på forsterkeren er i kontakt med chassis.
    Nettopp! Ikke les all den diskusjonen om DIN vs RCA. Du har en platespiller som som du trenger å jorde. Ta en hvilken som helst ledning, gjerne en veldig tynn, og fest den til bart metall på platespiller og videre til bart metall på Tandberg. Ferdig jobba, spilleren er jorda.
    Ikke gi slike dårlige råd da:mad:

    Metall på en GA 312 er ikke nødvendigvis chassis. For alt jeg vet kan majoriteten av metall på 312-en være limt på plastikk.
    Og om spilleren er tuklet med kan chassis være koplet til skjerm på RCA-ledningene. Da hjelper det ikke nødvendigvis å jorde fra chassis til chassis.

    Bruk skissen i innlegg 111!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    Men kjære vene, hvor vanskelig skal dette gjøres? En ledningsstump fra metallet på baksiden til metallet på platespilleren er ikke akkurat romfartsteknologi? Alt metall du ser på utsiden av platespilleren er i kontakt med chassis og alt metall du ser på forsterkeren er i kontakt med chassis.
    Nettopp! Ikke les all den diskusjonen om DIN vs RCA. Du har en platespiller som som du trenger å jorde. Ta en hvilken som helst ledning, gjerne en veldig tynn, og fest den til bart metall på platespiller og videre til bart metall på Tandberg. Ferdig jobba, spilleren er jorda.
    Ikke gi slike dårlige råd da:mad:

    Metall på en GA 312 er ikke nødvendigvis chassis. For alt jeg vet kan majoriteten av metall på 312-en være limt på plastikk.
    Og om spilleren er tuklet med kan chassis være koplet til skjerm på RCA-ledningene. Da hjelper det ikke nødvendigvis å jorde fra chassis til chassis.

    Bruk skissen i innlegg 111!
    Metallet på 312 er i kontakt med chassis. Ikke noe lim der i gården.
     

    michell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Innlegg
    2.282
    Antall liker
    515
    Eksemplarisk:
    IMG_20170315_105147_1.jpg


    Bildet knabbet fra tråden "Noen som klarer å gjennkjenne arm og stift på disse bildene?"

    Med RCA: RCA-kabler pluss jordledning fra skrue til skrue.
    Med DIN: Bare en helt ordinær DIN-kabel. Ingen jordkabel nødvendig.
     

    andwig

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2020
    Innlegg
    98
    Antall liker
    33
    Sted
    Råde
    Vel, Torgeir..Baluba har et meget bra tips herover...
    Hei,
    Philips GA 212 er ypperlig til din TA 300 M. Ny-utgaven GA 312 er likeledes førsteklasses.
    Thorens TD 160 er også glimrende. Så er der Lenco L 75, L 78 og L 85.
    Mvh Margido
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn