Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje Ottone berger'n likevel.
    Vet at jeg ganske sikkert har hørt verket før (det er ganske karakteristisk gitt) og at jeg trolig har CDen i hylla hjemme. Men på hytta nå.
    Det ordner seg når vi får tenkt oss om, og vi er to blåsere her som ikke gir opp. Komponisten i 1 har vi hørt en del av, har venner og kjente som har spilt kammermusikk av vedkommende. Skriver glitrende for blåsere. Jeg oppfattet stilen som mer moderne enn jeg forbandt med den skyldige her. Det skyldes delvis den effektbruken med glissando, som er deskriptiv og humoristisk. Og så var jeg så fokusert på blåserne at jeg glemte pianoet, og trodde verket var en blåsekvintett.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes landet var ganske åpenbart da jeg hørte det, og epoken også.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å løse oppgavene før jeg går til sengs (ja, døgnrytmen er preget av skiftarbeid/ nattarbeid i forna da'r), og i dag satt den et godt stykke inne. Hun er smart, dama... Det var minst to gode alternativer til løsningsordet, og valgte du feil, kjørte du deg fort fast i nesten endeløse verklister (oppgave 3). "Heldigvis" var det jo ganske greit å gjenkjenne geografien i oppgave 1, og da første alternativ måtte forkastes var det ikke så mange å velge blant. Det ga løsningsordet, og dermed oppgave 3. 5-ern holdt jeg nesten på å gi opp, selvom det var noe kjent med "schwungen", og megen møye ble lagt ned før melodien ble gjenkjent.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Jeg har ikke hatt tid til å jobbe med oppgavene enda, men 2, 4 og 6 var jo greie.

    PS: Oppgave 4 ble jo ekstra grei da NRK la ut bilde av CDen de spilte fra under sendingen (jeg hører programmet på nettet), men det var vel kanskje den enkleste oppgaven i dag.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    SLiter med oppgave 5. Komponisten mener jeg er grei, men fra hvilken film?
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Men det er nok slik at hun brukte en spesiell innspilling/ arrangement. Jeg prøvde først med radarparet Grappelli/ Menuhin, men fant den ikke der. Prøv Quint og Bell!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Har bare hørt originalinnspillingen, men fant det der (selv om det låt ganske annerledes).
    Fant innspillingen nå. Hun mente nok at det var nok hint med den mandolinen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine oppgaver idag, med noen nøtter.
    Oppgave 4 kjenner mange, og NRK radio-appen viser nå ved en feil alt om det klippet.
    Når vi først fant nøkkelen til 5 er det 3 som volder mest bry.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, i oppgave 3 skal man nok et stykke østover, men ikke så veldig mye lenger østover enn han man fort kunne tro det var. Man havner jo fort i et annet land da.

    Fine oppgaver i dag. Spesielt i oppgave 1 og 3 kunne man fort spore litt av.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg følte meg trygg på oppgave 1, selv om jeg ikke direkte kjenner igjen verket. Hvis jeg skal sende inn må jeg finne verket, også for å være helt sikker på komponisten. Samme gjelder egentlig 3, der har jeg en klar kandidat men et alternativ med samme bokstav. Begge litt mot øst.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Som @berxter sier er det vel egentlig bare 2 alternativ i oppgave 1 (forutsatt at man tar landet vedkommende kom fra, noe jeg syntes egentlig var ganske greit). Jeg håper jeg ikke sier for mye hvis jeg opplyser om at komponisten bare har skrevet en av sorten (da forsvinner jo et av alternativene).
    Oppgave 3 finnes det sikkert ikke så mange innspillinger av. Har du løsningsordet og dermed bokstaven finnes det ikke så veldig mange alternativer. Jeg fant verket ganske fort på en streamingtjeneste. Men hvis du har feil bokstav kan du kaste bort veldig mye tid.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jo mer jeg tenker på oppgave 3 jo flere muligheter åpner seg. Begynte med to komponister, men løsningsordet har 6 mulige bokstaver der, og da øker det fort på med kandidater.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Løsningsordet er noe mange gjør nå og framover, samt noe noen blir utsatt for omtrent på denne tiden :)

    Og komponisten i oppgave 3 er spesielt godt kjent for et briljant orkesterverk (en overtyre) som definitivt kan kalles en sviske og som spilles ganske ofte.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Fine oppgaver i dag. Spesielt i oppgave 1 og 3 kunne man fort spore litt av.
    Det kan du trygt si.
    Når 1 faller på plass har jeg løsningsordet, populær aktivitet her, og det blir ikke mange alternativ igjen på 3eren.
    Overraskende for meg begge disse verkene. Gode oppgaver.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Morsomt hvordan vi kan bruke sentralen til å hjelpe hverandre. Men det er jo litt vanskelig å gi gode hint uten å si for mye.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gode oppgaver. Er riktignok på reise og hørte bare flyktig på oppgavene på mobiltelefonen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Med gode oppgaver er det en glede å lytte gjennom mange stykker for å finne riktig verk, som i oppgave 3 denne gangen. Eneste jeg ikke finner er hvem som spiller.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det var visst for vanskelig sist, så da ble det veldig lett i dag...

    Jeg sendte denne kommentaren:

    "Noen kommentarer til oppgavene den 21/5:
    Først vil jeg gi litt honnør til programlederen for oppgavene forrige gang. Det er flere av oss som syntes det var forfriskende å få oppgaver som man måtte bruke litt tid på å løse. Denne gangen hadde jeg alle verkene klare allerede 10 minutter før programmet var ferdig - da er det ikke veldig utfordrende.
    I første oppgave forrige gang var det jo tydelig at det måtte være norsk, og da var det jo bare Tveitt og Groven som var mulige alternativer. Har man tilgang på en strømmetjeneste fant man fort ut at det ikke var Tveitt. Oppgave 3 - låt som Chopin, men "GRO***" blir jo vanskelig og da finner man fort Glinka. Chaplin-oppgaven? At det var Chaplin var ikke så vanskelig, og man hørte jo tydelig en mandolin. Et søk på Chaplin + mandolin gir en lenke til en youtube-video med Chaplins mandolinserenade.
    Så - jo oppgavene var vel litt vanskelige, men jeg synes personlig at de godt kan ligge på det vanskelighetsnivået. Jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å treffe nivået - mister man lyttere forsvinner programmet fort fra lufta og det vil vi jo ikke. Det som er lett for noen er vanskelig for andre."
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte dobbelsjekke 2 og 6, ellers var det grei skuring. Hun trengte vel strengt tatt ikke å innlede med en unnskyldning for sist gang, men du har rett i at det nok kan være vrient å finne rett nivå hver gang.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Løsningsordet satt etter oppgave 2. Hadde ventet Hummel på nr 3 😀
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 2 var en nøtt, og er enda ikke knekt her. Høres norsk ut, tror ihvertfall det må være nordisk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Ja, oppgave 2 var nøtten i dag. Hadde det vært forrige programleder hadde han nok sagt at det var kortreist musikk. Bokstav nr. 2 må jo være en vokal og har du løsningsordet vet du jo hvilken bokstav det er.
    Ikke helt ukjent, og det lille jeg har hørt av ham har jeg likt godt.
    Av alle steder bodde han over 30 år i Honolulu.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Løsningordet idag, og dermed vokalen i 2, ble tidlig klart, men vi måtte google for å finne en som passet, og den ene var en vi ikke hadde hørt av før. Kona kjente komponisten bedre enn jeg, men ikke bare som komponist. Alltid noe å lære, det liker jeg.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, oppgave 2 var nøtten i dag. Hadde det vært forrige programleder hadde han nok sagt at det var kortreist musikk. Bokstav nr. 2 må jo være en vokal og har du løsningsordet vet du jo hvilken bokstav det er.
    Ikke helt ukjent, og det lille jeg har hørt av ham har jeg likt godt.
    Av alle steder bodde han over 30 år i Honolulu.
    I oppsummeringen av oppgavene sa hun at det var kortreist musikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Så langt hørte jeg ikke. Slo av etter litt av siste oppgave for å verifisere verkene jeg trodde det var da jeg hadde komponistene allerede.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En del kjente verk idag, men toeren er en nøtt ja.
    Ingen av mine kandidater passer inn i skjemaet. Førsteinntrykket er tidlig 1900-tall, fiolinkonsert, med et lett preg og innslag av noe filmatisk som får oss til å tenke over havet, kanskje helt over Atlanteren. Eller sørover, hva vet jeg.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgavene 5 og 6 er velkjente her, ekstra fordi begge har vært populære å spille i arrangement for messingsolister. Spille, eller radbrekke, om du vil, jeg har forsøkt begge. Og innspillingen i 7 syns jeg var skikkelig morsom.

    Tar jeg feil når jeg mener at minst to av dagens oppgaver har vært brukt for ikke lenge siden? Inkludert nøtten i 2, som jeg nå har gjenkjent.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må medgi at jeg egentlig har gitt opp oppgave 2. Løsningsordet er klart, og det er begrenset med utvalg som passer, men.... Resten er jo ganske greie, etter at jeg endelig klarte å pønske meg fram til hvem som faktisk komponerte 6-ern.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Oppgave 2 har jo vært brukt 2 ganger før (mener jeg). Sist i mars i 2021. Komponisten har skrevet en opera omkring ting som skjedde i Trøndelag for mange år siden. Erato og jeg gikk litt vill og lette i feil nordisk land først, men fant det egentlig ganske fort.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Søtten! Jeg har jo svart korrekt på den 2 ganger tidligere! Slik er det når man graver seg ned i feil kaninhøl med tunnelsyn! Da gikk lyset endelig på chez Berxter. Takker!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Søtten! Jeg har jo svart korrekt på den 2 ganger tidligere! Slik er det...
    Hehe. Jeg kjenner på den selv av og til, kan oppleves som en nedoverbakke. Trøsten er at jeg gleder meg over nye opplevelser, når jeg har glemt at jeg har opplevd det før.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja. Jeg sitter i hagen og ser på rosene mine. Ikke i blomst enda, men mange knopper. Oppgave 1 er en av dem, den flyttet jeg faktisk igår. Oppgave 3 er en annen, vakker og robust.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Måtte lete litt på 2 (selvom komponisten satt tvert), 5, da verket var ukjent for meg, og reiv meg litt i de få hårstråene som er igjen i 6-ern for oppgave 6, før lyset tentes.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du hår i 6-ern? Hår i toern har jeg hørt om, men.....
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.703
    Antall liker
    3.808
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    hehe, du, da... får vel gjøre noe med det grammatiske innholdet i innlegget...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.007
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 5 var nøtten idag. Vi har fremdeles to kandidater som passer i skjema, en mindre kjent men mer sannsynlig. Det trengs drittvær for å komme videre.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.517
    Antall liker
    9.668
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ingen av de har vel omfattende kataloger av verker som kan passe. Og drittvær kan du vel bare glemme.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Trondheim
    Det er nummeret før jeg gir opp oppgave 2. Komponisten er jo grei, men hun har skrevet mengder av sanger og jeg finner den ikke på de strømmetjenestene jeg har prøvd.

    Og så fant jeg den, men jeg måtte gå veien om teksten - jeg klarte endelig å høre en hel strofe. Den var jo på Apple Music likevel
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn