Ny musikalsk gjettelek på NRK Klassisk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Jeg tror nok ikke de regner det som sin nasjonalopera, selv om det er den som er mest spilt. Det de kanskje regner som nasjonaloperaen er vel hentet fra legender omkring landets opprinnelse - det er flere operaer som er skrevet med de historiene som bakgrunn.
    Men du er nok inne på noe.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kantater får være uløst denne gangen, fornøyd med komponisten der.
    Og tekstuttale terper jeg fram mot konsert med det største fra 4bokstaveren neste helg, det holder for meg.
    1eren kom ikke før jeg skjønte løsningsordet, men da var det ingen tvil. Fin sang.
    Den svenske operateksten måtte repeteres noen ganger, før vi klarte å plukke litt handling og et fornavn fra teksten. Og musikken har en lokal koloritt mot slutten av oppgaven, i mine ører.
    Akkurat passe morsom og krevende påskenøtt.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke har sendt inn ennå; et av de mest berømte koralforspillene, og en Busonisak er derfra. Kommer i rekka noen nummer før Hertz und Mund und Tat und Leben :)
    For mye hint? Næh, 5-ern var jommen vanskelig nok for denne gang.
    Ihr Freund kommt vom Himmel prächtig, von Gnaden stark... er stikkord...
    Edit: Satt en viss setning i spoiler ...
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Jeg klarte ikke å høre noen navn i den svenske teksten, men som du sier så kom det et tema mot slutten som var veldig typisk for landet komponisten kom fra. Og forbindelsen med Sverige er jo også ganske klar. Med 7 bokstaver og en A som 5. bokstav er det ikke mange aktuelle komponister - egentlig bare 2 - men jeg ble lurt av språket. Vanligvis pleier de jo si at det ikke er originalspråket det synges på.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det ble fort klart for meg at operaen ikke var svensk. Jeg har hørt mye klassisk sang og opera oversatt til svensk, så det var min første ide.
    Hun synger "och nu giftar jag mig med V....." , og ham finner jeg på rollelista i en av den hovedmistenktes operaer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Skulle den vært svensk måtte det jo vært Berwald (for å passe med løsningsordet), men hans 2 operaer (Estrella di Soria og The queen of Golconda) er vel ikke innspilt (overtyren til Golconda spilles jo litt og det finnes en delvis innspilling av Estrella, men på tysk).
    Jeg kastet imidlertid bort en del tid på å lete. @Daniel62 satte meg på sporet, selv om jeg burde skjønt det med det temaet som dukker opp mot slutten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Som vanlig når det er norsk underholdningsmusikk sliter jeg med å finne innspilling for å sjekke verket. Komponistens etternavn er vel greit (selv om det er 2 alternativer på fornavnet).
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Samme her, strever med den norske filmmusikken. Har hørt det før, men står litt fast.
    1 var grei, tipper fort komponisten og finner fort sangen når jeg merker meg teksten.
    Komponister 4 og 5 på direkten, 4 er litt jobb å finne verket.
    Løsningsordet er gitt etter 5 bokstaver, og sistemann gir seg selv med riktig bokstav. For det høres tydelig hvem av de andre mulige det ikke er, og en står alene igjen.
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tok sjansen på at det var den filmen/ musikalen med den der fuglen... selv om det noen steder angis at komponisten var en helt annen. På vår komponists referanseside oppgis ihvertfall at hen skrev musikken. Jeg håper jeg traff rett på denne, og på 3, dadet gikk saktere enn jeg har hørt. Sendt inn. Jeg bommet forresten grassat forrige gang på en av oppgavene, men hadde jo løsningsordet...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Jeg lette lenge på Cherubini forrige gang - italiensk og veldig opera. Hørte nesten gjennom hele Medea før jeg tenkte på Beethoven.
    Det som ble spilt i oppgave 2 denne gangen var jo veldig sommerlig, så en eller annen film som foregår på sørlandet?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Som vanlig når det er norsk underholdningsmusikk sliter jeg med å finne innspilling for å sjekke verket. Komponistens etternavn er vel greit (selv om det er 2 alternativer på fornavnet).
    Dessverre så har de igjen valgt en innspilling som ikke er tilgjengelig på de kjente streamingtjenestene. Man må grave ganske dypt i NRK arkivet men pussig nok dukker informasjon og link til et par NRK program opp på et enkelt googlesøk, om man bare skriver komponist navn og tittel på verket (som er et frittstående verk).
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg så jo platen hos Presto music, men det var ikke noen strømmemulighet der - vanligvis kan man høre noen sekunder av verkene, men ikke fra den platen. Og der er jo tittelen på engelsk, og søker du på den finner du det ikke.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    NRK linkene du får ved å søke komponist+verktittel gir tidspunkt i sendingene hvor verket (satsen) ble avspilt. Både det programmet for et par år siden og det nå i mars, og enda et faktisk om du føyer til NRK i søket.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Så da pensjonerte Stein Eide seg. Han har bragt megen glede og god musikk til folket, så vi får ønske ham en lang og god pensjonisttilværelse! Undres på hvem som overtar i rebus...
    Dagens var vel egentlig grei nok. Jobbet litt med 1 og 5; ikke for at det var vanskelig å identifisere komponistene, de kom med en gang, men uttalen i den franske sangen... og 5 har jo skrevet opptil flere klaverstykker.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ja det blir spennende å høre hvordan programmet utvikler seg når Stein Eide blir pensjonist.
    Han er 70 år gammel, finner jeg nå. Jeg visste ikke at han har en lang produksjon som komponist bak seg. En ressurs for NRK, tydeligvis, representant for den gode tiden i NRK.
    Hører programmet i reprise nå, og familien gjør oss klare for nye oppgaver.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En stund var vi usikre/uenige om oppgave 1, selv om melodien var kjent. Men så kom den ene av to kandidater opp i oppgave 5 , og da var det gitt.
    3, 4 og 6 kjente jeg igjen med en gang, og 2 var damene klare på. Ferdig akkurat idet regnet gir seg og solen titter fram.
    Jeg kommer på at jeg har noen signerte CDer med sangeren i oppgave 3, der tror jeg at dagens oppgave finnes. Minne for livet, den konserten i nytt operahus i Oslo.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Håkon Hegstad hadde vel programmet en liten stund før Stein Eide overtok, så det blir kanskje han igjen? Da må vi forberede oss på litt mer filmmusikk tror jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Han kunne brukt noe fra Schwanengesang av Schubert. Ville passet i siste oppgave - både bokstav og tema ;) :D
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er nye tider. Svisker på rekke og rad inn med teskje idag.
    Kjekt å få bekreftet hvor mye man kan, men ikke særlig spennende.
    Vi får se hvordan det utvikler seg, stort sett står jeg og lager frokost med radioen på denne tiden uansett.
    Forresten bommet jeg på filolinkonserten sist gang, syns jeg kjente den igjen og satset fort på Britten.
    Sånn kan det gå når man liker å være kjapp.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nja, hun vil vel prøve seg fram, tenker jeg. Måtte forresten lete litt på 2, selv om komponisten var klar. 4-ern likeledes.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Ikke spesielt vanskelig i dag, nei. Komponistene var jo greie og det var ikke så veldig vanskelig å finne verkene.
    Og når hun sier "Det er norsk skrivemåte som benyttes" er det jo gitt at det er en russisk komponist involvert.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oppgave 5 idag var velkjent, og vi var to som var ganske sikre på hva det var. Men så var det ikke det, bokstavene stemte ikke, det var en annen komponist fra samme land. Vi fant ut av verk og komponist til slutt, men spørsmålet som henger igjen er hvorfor dette er så velig kjent for oss. Det har vært brukt i TV-sammenheng internasjonalt, men vi mener det må være brukt av NRK senere også, i noe vi har hørt på ofte.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Det er brukt i rebus tidligere.
    Men du har rett - det er veldig kjent, og jeg vet egentlig ikke hvorfor. Et slikt lite enkeltstående verk spilles vel ikke så ofte?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Uten å røpe for mye kan jeg vel tilstå at jeg mente oppgave 5 var et stykke av en landsmann på 5 bokstaver som er kjent fra en fantastisk filmklassiker. Helt feil altså, også antall bokstaver. Hvis man er skråsikker bør man dobbelsjekke likevel.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hitchcock! Den lange serien hans.
    Jeg vet, og google bekrefter.
    Men det er veldig lenge siden jeg så noe av den serien, og det ble ikke mange episoder. Vi har fått den med noe annet også senere, men aner ikke hva.
    Men altså, jeg begynte med en Disney-klassiker og feil komponist.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Var innom han jeg også til jeg oppdaget antall bokstaver...
    Jeg må innrømme at jeg ikke kom fram til rett komponist før jeg fant løsningsordet og visste hvilken bokstav det skulle være i 5. posisjon
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Og når hun sier "Det er norsk skrivemåte som benyttes" er det jo gitt at det er en russisk komponist involvert.
    Og ikke bare det, men hun sa også om oppgave 4 at det var en "ungarsk komponist".
    Lurer på hvorfor hun måtte komme med den ledetråden - da blir det litt for lett.

    Om oppgave 5: dette var vel fjerde gang vi hadde dette verket av denne komponisten.

    En "soft start" for denne nye programlederen - for så vidt greit det. Hun prater mye mindre enn Eide, så det blir tid til mer musikk :)
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vanskegraden går opp idag, selv om det var flere jeg tok på direkten.
    Oppgave 1 var nøtten for oss idag. 5 måtte også jobbes litt med, og den sære oppgave 6 står fremdels uløst.
    Litt klarere diksjon fra syngedamen hadde hjulpet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.533
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig sang fra en betydelig norsk komponist. En av hans mest populære (i beste forstand) verk, men nok også litt atypisk. Det får være dagens hjelp.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Måtte lete litt for å finne verket i oppgave 1, men det gikk til slutt.
    Har enda ikke identifisert verket i oppgave 5, selv om komponisten jo er gitt.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Samme her. Komponisten i 1 står ikke i noen av de vanlige oppslagskildene mine, men fant'n til slutt. Akk, må jeg virkelig gå gjennom alle 14 cd-ene for 5-ern?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skjønner hvilken bokstav komponisten i 1 begynner på, og at vedkommende ikke er blant de mest kjente, kanskje en jeg ikke kjenner fra før. Jeg finner fort 4-5 kandidater på wikipedia. Da blir det mye nettsøk og blaing for å finne svaret, så det får være for denne gang.
    Oppgave 6 innser jeg er en innspilling som står i hylla her. Husker at jeg ikke likte lyden av det ensemblet, og komponisten liker jeg bedre å lytte til når han snakker.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    3.861
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fant'n. Da jeg rippet cd-ene var jeg ikke så nøye med opusnummer og denslags, og det var jammen ikke den som hadde lagt inn metadataene heller. Vel, det var i januar 2007....Ottone: Etternavnet slutter på en bokstav vi sjeldent ser brukt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.350
    Sted
    Trondheim
    Ja, og det er skikkelig gjetermusikk også. Om de vakre gamle :D

    Huff - ble det for mange hint nå?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.533
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje Ottone berger'n likevel.

    Vet at jeg ganske sikkert har hørt verket før (det er ganske karakteristisk gitt) og at jeg trolig har CDen i hylla hjemme. Men på hytta nå.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn