Ny Mac mini

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
MidiMan lager meg bekjent bra saker.
Men du trenger jo en slik bare om DACen din mangler Toslink.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Helt riktig, dvd er 576p eller 480p. 1080p er hdtv, og kravene som stilles til maskinen er langt høyere.

Dvd spiller jeg fett av på min powerbook g4/1.33, den klarer derimot ingen hdtv filmer - bare hakking.
Her er vi rett inne i den festlige standardiseringskonkurranseverdenen ;)
h.264 er en åpen standard og backes bl.a. av Apple.
Mens Microsoft ikke uventet fronter en egen proprietær standard WMV HD...

http://en.wikipedia.org/wiki/WMV_HD

80-tallets analogvideostandardkrangel blir peanuts. Noen som husker Video 2000 og Beta? Begge var langt bedre enn VHS.

K

knutinh

Gjest
Operativsystemet som kjører på dagens mac er åpent, og kan fritt lastes ned.
Hæ? Såvidt meg bekjent er OSX noe man må betale penger for...
Microsoft er extremt proprietære og gir lite tilbake til åpne standarder, de er flinke til å sabotere og kvele mindre aktører.
enig
Ei heller har jeg særlig sans for disse Linux disiplene som det florerer av her i landet. Fint med idealister, men det går en tynn og fine linje over til det fanatiske.
Problemet er at de på død og liv må frelse oss andre, ellers må de gjerne være så entusiastiske de vil...

-k

K

knutinh

Gjest
Men hvordan er det med mulighet for oppskalering ala ffdshow? noen som vet noe om dette?
Så lenge "hardcore" HTPC funksjoner mangler så tror jeg at mac mini vil appelllere mest til designbevisste urbane Oslo-folk ;-)

-k

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Så lenge "hardcore" HTPC funksjoner mangler så tror jeg at mac mini vil appelllere mest til designbevisste urbane Oslo-folk ;-)

-k
En hårreisende og særdeles urettferdig beskyldning.... For det første er jeg designer av yrke, og for det andre er jeg bergenser som "kun" bor i Oslo... :D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562

-k
Og "hardcore" HTPC appelerer til MC-miljøene og muligens danskebåtsegmentet. Tror jeg da... ;D ;D ;D

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Kan man spille Need For Speed MW ?

:) Råner fra Drammens området.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
hva med viftestøy og opptak av tv?

K

knutinh

Gjest
Jeg ville ha vurdert denne som "media-spiller" for musikk og divx/DVD, altså standard-oppløst ferdig-innspilt materiale.

For high-end video (hd materiale, oppskalering til projektor/lcd-skjerm) ville jeg ha gått for PC eller ventet til Apple har kraftigere hardware og mer på software-fronten.

For komplett media-senter-løsning ville jeg også ha vurdert en fysisk litt større løsning som lar meg installere 1-2 tv-kort internt, litt flere disker etc.

mvh
Knut

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Viftestøy er marginal ved lett bruk a la iTunes. Litt mere tydeligvis under avspilling av HDTV i følge testen det ble vist til her.

Visning av og opptak av TV samt digitalisering av analogfilm gjøres meget elegant vha EyeTV 200 http://www.elgato.com/index.php?file=products_eyetv200

Det eneste jeg ikke liker med EyeTV 200 er den kipe fjernkontrollen. Men JVC-kontroller skal visst være kompatible.

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Støtter EPGen til EyeTV norske kanaler?

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
562
Støtter EPGen til EyeTV norske kanaler?
Nei!

Men finnes den type tjeneste i det hele tatt her til lands?

Ser at de fleste europeiske land kjører tvtv. Men ikke Skandinavia :(

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Norske Windows Media Center har jo EPG. Men oppsett av kanaler gjøres ut fra postnummeret der man bor og dette fungerte dårlig for meg. (rot i kanalene. TV2 blir NRK, NRK blir Eurosport, etc).

Ellers er det jo en del programmer som støtter XMLTV (som har norske kanaler), enten direkte eller via plug-ins. Om noen av disse finnes til Mac er jeg usikker på. XMLTV kan ellers være knotete å få satt opp. (ser forresten at det finnes en XMLTV-widtget... http://www.apple.com/downloads/dashboard/movie_tv/xmltv.html)

Finnes det forresten noen gode alternativer til Front Row?

R

Ronny_D

Gjest
Re:Mac

Hm Mac tenkte jeg ikke mac men mac alto.... javell her var bomtråd.

Topp Bunn