Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Har trukket opp de to jeg har unødvendig mange ganger, og på 5 års servicen på Omegaen, så ble det byttet deler som kanskje ikke hadde vært nødvendig å bytte ellers.
    Slit manuelt opptrekk (av automat) meir på urverket enn automatisk? Klokka mi, med NH35, slutta å trekkja seg sjølv etter at ho ramla i golvet. Trekkjer ho opp ein gong om dagen, og det verkar elles som om ho er meir presis slik.

Ikkje at det akkurat er interessant å levera klokka inn til service, men eg lurer likevel (til neste klokke).

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Slit manuelt opptrekk (av automat) meir på urverket enn automatisk? Klokka mi, med NH35, slutta å trekkja seg sjølv etter at ho ramla i golvet. Trekkjer ho opp ein gong om dagen, og det verkar elles som om ho er meir presis slik.

Ikkje at det akkurat er interessant å levera klokka inn til service, men eg lurer likevel (til neste klokke).
    Ja, det gjør det. Automatiske urverk, altså de som trekkes opp ved bevegelse, er langt fra så robuste ved manuelt opptrekk som de som er mekaniske, altså de urverk som er laget for å trekkes opp etter X antall gangtimer og ikke trekkes opp av bevegelse. Så kommer andre typer slitasje i tillegg, som gjengene på halsen til "screw down" kroner som det er på de fleste divere. Dette var en av delene jeg som opptrekks-nisse måtte bytte på Omegaen sist. Opptrekk ved bevegelse av automatiske ur innebærer ikke mye slitasje i sammenligning, har jeg lest flere steder:)

Hønndjevelen

Æresmedlem
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    12.011
    Sted
    Oslo

Om automatikken svikter etter å ha falt i gulvet så tyder alt på at rotoren ikke beveger seg fritt eller at spindel mellom rotor og opptrekks fjær har fått en skade.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Om automatikken svikter etter å ha falt i gulvet så tyder alt på at rotoren ikke beveger seg fritt eller at spindel mellom rotor og opptrekks fjær har fått en skade.
    Ja, eg lurer på om det første kan ha ført til det siste, gjennom bakruta ser eg iallfall at rotoren er kilt fast.

IMG_1879.jpeg

Men takk for info, folkens. Trur eg bruker dette til det tek kvelden, så kan eg heller, med godt samvit, kjøpa eit manuelt mekanisk neste gong. Helst eitt som ikkje gjev like sterke Europris-vibbar.

Nex

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2007
    Antall liker
    106
    17492308091166255815190658584819.jpg
    Fler som føler at smartklokka kommer i veien for å kjøpe "eit retleg ur"?

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.708
    Torget vurderinger
    28
    Det som vel sliter mest på et ur er når det må stilles? Har man da klokke som viser dag, dato og måned, og kanskje flere ur i rotasjon, så tipper jeg at en «winder» og automatiske ur er bedre enn manuelle mht slitasje (og definitivt brukervennlighet). (Jeg er ikke innom klokkesamlingen daglig for å trekke alle klokkene). Samtidig merker jeg at dette med behov for stilling av dag, dato og måned påvirker hvilket ur jeg tar når jeg skal bytte.

Har planer om noen windere. Og hadde egentlig tenkt å selge meg ned i antall klokker og heller ha et knippe ur jeg har ordentlig lyst på. Leker meg litt med en short-list. Om jeg skulle begrense meg til f.eks 5 klokker (Edit 10) hvilke skulle jeg da hatt?

Musicus

time will tell..
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    187
    Sted
    Std
    Det er litt artig at sidan dette er den mest ikoniske (ok, etter kyklop-varianten) Rolex-en, er han kopiert så mange gonger at dei færraste automatisk antek at det er Rolex.

Men: Nydeleg.
    Enig, ett nydelig ur! Noen mener det er en av verdens mest kopierte ur, selv har jeg aldri vært inne på tanken å bære en kopi, da ble det heller en Seiko!
    men den som vet han vet, hva han har på armen 😉

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.961
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Sist redigert:

Norwegianwoodpecker

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Antall liker
    3.321
    Sted
    Nordland
    Vis vedlegget 1126244
    Nei, men klokka ser cool ut 👍🏻😇

Trener på senter, men har ikke kjent på behovet. Med smartklokke blir det mail, nett osv. At det plinger i mail til alle døgnets tider vil eg helst slippe. Mobilen er jo så å si grodd fast i hånden🙃

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Om jeg skulle begrense meg til f.eks 5 klokker (Edit 10) hvilke skulle jeg da hatt?
    Er ikkje det eit umogleg spørsmål? Dei fem dyraste, fem mest ikoniske eller dei fem du liker best? Eller fem mest mogleg ulike?

Har ikkje fasit på slike luksusproblem, men binomialkoeffisienten fortel iallfall kor mange ulike løysingar det er: n C k = n!/(k!(n-k)!)

😁

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.346
    Vis vedlegget 1126244
    Hos meg har alltid "Eit retleg ur" kommet i veien for å eie en smartklokke. Jeg foretrekker å ha ett mekanisk ur på håndleddet som ikke er avhengig av strøm, ikke blir påvirket av EMP angrep osv.

Jeg kunne tenkt meg en lenke med smartfunksjoner, men de som har blitt produsert til nå er så simple i forhold til prisen at de ikke er verdt investeringen.

• Liker
    Reaksjoner: Nex

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.895
    Torget vurderinger
    1
    EMP angrep osv.
    Mekaniske klokker tåler magneter veldig dårlig, hvordan vil de da reagere på en EMP menes det?
    Klokker på armen er uansett såpass små, at EMP mest sannsynlig ikke vil påvirke elektronikken. Dette med EMP er jo bare blitt en tåpelig tankerekke mtp. Klokker. Klokken vil mest sannsynlig overleve det bedre, enn personen som bærer den.

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jeg fikk en Seamaster 300M, og 30 ATM blir jeg utsatt for ganske så ofte. Jeg skulle nok derfor hatt en klokke som dugde ned til 1000M. Og når jeg neste uke skal en tur til den mørke siden av månen, så sier det seg selv at jeg må ha en Speedmaster som er sertifisert for lavt atmosfærisk trykk og G variasjoner.
    *Jeg er så smart at jeg kan klare meg med en dum klokke. Eller er jeg kanskje så dum at jeg burde handlet inn en SMART klokke? Hmmm..;)

Det er vel egentlig ikke så mange blant oss som har et utpreget behov i hverdagen for egenskapene til et klassisk ur/urverk.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

Bonus

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2024
    Antall liker
    379
    Sted
    Trondheim
    Jeg synes det er praktisk. Hvor nyttig det er kan man sikkert diskutere.
    Jeg har det på min Seiko Spring drive Snowflake.

Hvis du har et mekanisk ur og det stopper er det jo bare å trekke det opp og stille inn klokken igjen, så så veldig nyttig er det vel ikke.

Edit: Man kan vel bruke det som en indikator på når det er på tide å komme seg opp av godstolen og bevege seg litt. ;)
    Takk for input Otare....... og dere andre. Siste problemstillingen er jeg ikke veldig plaget med :)
    Jeg er nok typen som ikke tar i bruk mer enn det strengt tatt nødvendigste av ekstrafunksjoner, dato holder langt for min del. Benytter en Garmin Venu smartklokke idag. I starten var det artig/ nyttig med appen, men etterhvert bortfaller nytteverdien.

Ellers mye nyttig info fra dere alle her..... og mange flotte klokker. Tar en tur til Urmaker Lian når hjemkommet.

Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.708
    Torget vurderinger
    28
    Er ikkje det eit umogleg spørsmål? Dei fem dyraste, fem mest ikoniske eller dei fem du liker best? Eller fem mest mogleg ulike?

Har ikkje fasit på slike luksusproblem, men binomialkoeffisienten fortel iallfall kor mange ulike løysingar det er: n C k = n!/(k!(n-k)!)

😁
    Det viktigste for meg er definitivt at jeg liker ei klokke. Så ser jeg at smaken av og til kan justere seg litt over tid, selv om jeg har en tendens til å like det samme over tid. Det jeg likevel ser er at når jeg kjøper klokker jeg liker, så har jeg en tendens til å ende opp med klokker som ligner på hverandre. JLC Memovoxen jeg kjøpte i vinter er relativt lik JLC Master date og en eldre Omega Seamaster. Ikke like, men disse tre sammen med et par-tre andre klassiske ur med lys skive er strengt litt mange, litt like. Burde egentlig byttet noen av disse mot mer sportslige ur med mørk skive. Men, Memovox er etter mitt skjønn et ikonisk ur, og den er fin, så da ble det slik. Men den Seamasteren kommer jeg neppe til å bruke. Og så er det noen ur jeg liker veldig godt i en farge, mens jeg ikke liker dem tilsvarende godt i andre farger, mens andre ur fungerer i flere kombinasjoner.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    6.254
    Sted
    Ein knaus
    Det jeg likevel ser er at når jeg kjøper klokker jeg liker, så har jeg en tendens til å ende opp med klokker som ligner på hverandre.
    Absolutt til å kjenna seg att i når det gjeld bruktkjøp (for min del hovudsakleg i andre kategoriar enn klokker): Ein ender ofte opp med mange nesten like, fordi alle plasserer seg nær ei tenkt idealform ein ønskjer seg.

Lukke til, og fordelen er jo at klokker tek mindre plass enn bilar, hifi og/eller tweedjakker.

Den IWC-en du har posta ein del bilete av, bør du iallfall behalda …

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    29.708
    Torget vurderinger
    28
    Sitter pent på håndleddet. Introdusert i 1953. Endret en del design de første årene, men har etter det sett relativt lik ut. Prøvde i fjor en nyere modell på 41 mm som var mer kantete (og i tillegg har del-gull), den satt ikke godt på meg. Denne utgaven derimot er noe mindre i diameter, mer avrundet og oppleves betraktelig mindre når den bæres. Funker!

sub.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn