Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Evt kjøp en IWC - siden de har innebygget skjerming mot magnetisme :)

    Mvh Arne Kr
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    iSaint skrev:
    Evt kjøp en IWC - siden de har innebygget skjerming mot magnetisme :)

    Mvh Arne Kr


    Obs !!!!! det er noen få IWC som har såkallt skjerming, på "fin" klokkene dem's er det nok ikke noe slikt.
    Breitling skryter også på seg dette da de i følge Breitling skal være 100% og stole på i en cockpit....... noen som har testet dette ?
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Rudi skrev:
    iSaint skrev:
    Evt kjøp en IWC - siden de har innebygget skjerming mot magnetisme :)

    Mvh Arne Kr


    Obs !!!!! det er noen få IWC som har såkallt skjerming, på "fin" klokkene dem's er det nok ikke noe slikt.
    Breitling skryter også på seg dette da de i følge Breitling skal være 100% og stole på i en cockpit....... noen som har testet dette ?
    Du har selvsagt helt riktig - jeg var nok litt for upresis der. Det er Pilot-, Pilot Spitfire- og Ingeniør AMG-serien til IWC som har innebygget skjerming mot magnetiske felt - opp mot 80,000 A/m. Hvor mye dette er i praksis er det sikkert andre som kan gi en mer utfyllende kommentarer til.

    Mvh Arne Kr

    Edit
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Som noen muligens nevnte tidligere i tråden har også Sinn skjerming mot slikt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.277
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror jeg ønsker meg en slik en, jeg. Må tåle litt juling. Kombinasjonen keramisk belagt titan, solcelle og radiokontroll ("atomic") gjør visstnok denne til "the ultimate geek watch". Noen som har en?


    EDIT: Kanskje det var å banne i kjerka blant all finmekanikken? :)
     

    Vedlegg

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Mye lekkert, og mye fin mekanikk. Selv går jeg helt klart for de enklere variantene. Klokke m/dato og eventuelt dag, det er det hele som skal til. Enkel skinnrem, urskive lys, eventuelt svart. God lesbarhet, må ikke nødvendigvis ha tall, men Rado uten markeringer fungerer ikke for meg. En kamerat har en slik - men han har aldri vært presis, med eller uten klokke.
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Barbaresco skrev:
    Kanskje går det an å få tak i avmagnetiseringsenheter som ble brukt til lydhoder på spolebåndopptakere. De utsetter lydhodet eller klokka for vekselfelt ( 50 Hz fra nettet), og tricket er å komme med enheten langt vekk fra, nærme seg sakte og ta den vekk før en slår av strømmen. Da får en kjørt objektet (klokka) mange hundre ganger (gjerne tusenvis) gjennom hysteresesløyfen med minkende amplitude til slutt, og ender opp i null der klokker hører hjemme.

    Jeg har også en slik enhet (eldgammel) som bare er en spole med hull, der objektet tres gjennom og fjernes. Lett å lage selv.
    De urmakerne som driver med Automatiske ur, har avmagnetiserings enheter spesialisert til formaalet.
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    OS skrev:
    Erland skrev:
    C._Alshus skrev:
    Fadamacka skrev:
    Jau. Får ta meg en tur til Qatar da. ;)

    Enkelte urmakere er også nokså rund i kantene om de finner det for godt, har jeg funnet ut av... Hvordan blir det med garanti? Har de fleste større klokkemerkene internasjonal garanti?
    Tror Omega har internasjonal garanti, men hva er det som skal gå istykker på en slik en?

    Dessuten har fadern kolleger der i laang tid framover, så det bekymrer meg ikke.
    Nesten alle disse cronografene (Breitling, TAG, Omega etc) har det samme ETA 7750 urverket. Ut fra hva/hvordan klokka skal vise, er tannhjulene konfigurert deretter.
    Man skal veldig hoyt opp i pris foer det er brukt ennaa dyrer verk i klokkene.

    Hva som kan gaa i stykker?.....

    Spoer heller hva som IKKE kan gaa i stykker :-\

    Har du en slik kokke med flere knapper, er potensiale for lekkasjer og dermed korrosjon storre.... Knottene er er jo en forlengelse av mekanismen gjennom kassen til utsiden av klokka. Jeg er faktisk litt imponert over at de fleste av disse greiene holder tett. Men jeg har opplevd aa se bobler komme ut av klokka under bading.
    Saltvann er ikke spesielt bra for automatiske urverk, saa det er ingen hyggelig folelese!

    Et automatisk urverk er saarbart for magnetisme. Jeg som arbeider rundt bore-utstyr som kan komme til overflaten og vaere kjempemagnetisk, er blitt fraraadet aa ha klokka mi i dette miljo. For det forste vil den gaa feil. Men den vil ogsaa bli utsatt for slitasje siden delene ikke gaar jevnt.

    Stoet og slag... Siden automatikken i en slik klokke bestaar av masse tannhjul og aksler, kan disse deformeres eller komme ut av stilling ved stoet eller slag. Da maa greiene pelles fra hverandre og rettes/byttes.

    Jeg er saa heldig aa ha en hyggelig nabo som er "guru" paa automatiske urverk og har verksted/kontor rett ved hjemmet.
    Ikke bare har han vaert snill og reparere klokka mi de gangene den har "kranglet", men han har ogsaa vist med hva som har gaatt galt, forklart den mest sannsynlige aarsaken.
    Det stemmer ikke. Ingen av Omegaene jeg har vist ovenfor har 7750, Rolex Daytona som jeg viste ovenfor har et Rolex-urverk og Minerva Heritage har Venus 175.
    Har sjekket papirene på klokka mi og Omega Speedmaster Pro som jeg viste ovenfor bruker Lemania 1873 manuell opptrekk som base og Speedmasteren som jeg viste litt lengre ned med dato kl 6 bruker et F. Piguet urverk som base. Daytona hadde inntil noen år tilbake et Zenith El Primero urverk men Rolex har nå utviklet sin egen kronograf.

    Når dette er sagt så er jeg enig i at de aller fleste automatiske, mekaniske kronografer bruker 7750 som base. Har hatt et par selv (Minerva Palladio og Certina DS).

    mvh,
    OS
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    xerxes skrev:
    Mye lekkert, og mye fin mekanikk. Selv går jeg helt klart for de enklere variantene. Klokke m/dato og eventuelt dag, det er det hele som skal til. Enkel skinnrem, urskive lys, eventuelt svart. God lesbarhet, må ikke nødvendigvis ha tall, men Rado uten markeringer fungerer ikke for meg. En kamerat har en slik - men han har aldri vært presis, med eller uten klokke.
    Slik:



    710 Euro.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Cool klokke - cool pris!

    Eller slik: Flieger Automatik ohne Logo



    Eller slik: Anthea 390
     
    P

    Parelius

    Gjest
    De enkle og elegante har jeg mest sansen for. De andre instrumentpanelene blir litt fjøsaktig. Noe slikt:

     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Erland skrev:
    Barbaresco skrev:
    Kanskje går det an å få tak i avmagnetiseringsenheter som ble brukt til lydhoder på spolebåndopptakere. De utsetter lydhodet eller klokka for vekselfelt ( 50 Hz fra nettet), og tricket er å komme med enheten langt vekk fra, nærme seg sakte og ta den vekk før en slår av strømmen. Da får en kjørt objektet (klokka) mange hundre ganger (gjerne tusenvis) gjennom hysteresesløyfen med minkende amplitude til slutt, og ender opp i null der klokker hører hjemme.

    Jeg har også en slik enhet (eldgammel) som bare er en spole med hull, der objektet tres gjennom og fjernes. Lett å lage selv.
    De urmakerne som driver med Automatiske ur, har avmagnetiserings enheter spesialisert til formaalet.
    Test klokka mot et kompass så ser du om det er behov for avmagnetisering. De borerøra som kommer opp er ikke å spøke med, de er så magnetiske at de slår ut diverse instrumentering!
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Denne var drømmen min for noen år siden, en patek Philippe 3970 i gull. Så den på utsilling hos Bjærke i Oslo en gang og den er mye finere enn den ser ut til på bildet. Tror veil pris for ca. 10 år siden var 500K og det var lange ventelister. Når har den gått ut av produksjon og koster sikkert enda mere.

     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har en sånn i quartzutgave, til hverdags og fest. Min har grå skive. Denne er vel svart.



    Mekanisk urverk er for folk som er hakket mer forsiktige enn meg. Min har tålt mye rart gjennom de 9 årene siden jeg kjøpte den. For en måneds tid siden måtte jeg bytte batteri for første gang. Jeg burde bytte bezelring (skrives det sånn?). Nå går den begge veier, og da er noe av poenget borte.

    Jeg brukte to lenkelåser og en klokke i året før, så jeg må vel kunne si meg fornøyd med 'stryktåligheten'...
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    Hva med denne da?



    Maurice Lacroix Masterpiece Classic
    Grand Guichet Silver Dial Ro
    kr 47.575,-
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Dere skulle sett hva jeg så i 1978/79 mens jeg gikk i læra og vi fikk besøke IWC, Microma, og Tevo, samt at vi besøkte klokkemessen i Basel......... hadde jeg enda tenkt på og ta bilder.... men den gang ei.
    Dengang var du læregutt hos IWC til du hadde passert minst 55 år og at du hadde jobbet i bedriften i minst 40 år.... først da kunne man bli mester, den yngste mester var ved mitt besøk 61 år gammel, skal love dere at det var en opplevelse som sitter i sjela den dag i dag.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    OS skrev:
    Denne var drømmen min for noen år siden, en patek Philippe 3970 i gull. Så den på utsilling hos Bjærke i Oslo en gang og den er mye finere enn den ser ut til på bildet. Tror veil pris for ca. 10 år siden var 500K og det var lange ventelister. Når har den gått ut av produksjon og koster sikkert enda mere.


    IWC hadde på 70 tallet flere lignende kreasjoner, mener og huske at den billigste IWC chronograph i gull kostet rundt 10000 Sfr den gang i 1978, hvilket var en svimlende sum.
    Den dyreste IWC dengang kostet en halv mill og det tok en mester samt 2 "læregutter" 163 arbeidsdager og lage den, hverken mere eller mindre ;)
     

    OS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    3
    Rudi skrev:
    OS skrev:
    Denne var drømmen min for noen år siden, en patek Philippe 3970 i gull. Så den på utsilling hos Bjærke i Oslo en gang og den er mye finere enn den ser ut til på bildet. Tror veil pris for ca. 10 år siden var 500K og det var lange ventelister. Når har den gått ut av produksjon og koster sikkert enda mere.

    IWC hadde på 70 tallet flere lignende kreasjoner, mener og huske at den billigste IWC chronograph i gull kostet rundt 10000 Sfr den gang i 1978, hvilket var en svimlende sum.
    Den dyreste IWC dengang kostet en halv mill og det tok en mester samt 2 "læregutter" 163 arbeidsdager og lage den, hverken mere eller mindre ;)
    Tror IWC lager de enda. De heter Grande Complication. De har med firesifret årstall også og da blir det straks litt mere komplisert.

     

    Oriel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2004
    Innlegg
    222
    Antall liker
    163
    Torget vurderinger
    7
    Dette er min store drøm.. Å engang kunne kjøpe meg en Quinting. The first transparent watch.



    enda en



    Mvh
     

    Balticthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2005
    Innlegg
    709
    Antall liker
    9
    Sted
    Ålesund
    Jeg har noen Roamer klokker til forskjellige anledninger.. dette er den siste jeg kjøpte for et par år siden..kostet vel rundt 12000 Den heter Roamer Compétence Original Automatic
    .Jeg har en som heter Convex i gull som er rund slamk og følger kurven på hånden..det er min favoritt,men bruker den skjeldent. Skal se om jeg har bilde senere.den fikk en designpris i -98.det var sånn jeg oppdaget den..har kjøpt den to ganger pga tyveri fra kupe på colourline..
     

    Vedlegg

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Valentino skrev:
    Giftering er vel lov?

    Jeg har en rektangulær automatisk Oris i stål som jeg kjøpte for 12 år siden. Den er liten og nett. Trøbbelet med slike Flieger har for meg vært størrelsen. Jeg har ikke håndledd til slike pizzahjul. Stowaen ser ut som løsningen når jeg vil drømme om å fly FW D9 og skyte ned Pierre Clostermann. ;D

    Kjære Valentino,
    Vel er Pierre fransk, men selv for meg en virkelig anglofil er det "a bit over the top" å skulle gruse ham med en tysk maskin. Nei er redd du ville ha endt på denne måten:


    JF E er Clostermanns maskin. ;D For øvrig ønskes herren en riktig fredsommelig og god julefeiring. ;D ;D ;D
    PS. Når det gjelder ur er vi nok mere på linje. ;)
     

    janopseth

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.11.2005
    Innlegg
    196
    Antall liker
    2
    Så at noen nevnte Bell & Ross, for meg er det det ultimate.

    Denne Tourbillion'en ligger på £75000 = 900000,- NOK

     

    Vedlegg

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    har en diskusjon med en kompis.

    hvordan uttales "longines"?
     

    Paal_Iksom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Innlegg
    790
    Antall liker
    6
    Så en Eterna klokke på en bruktbutikk, og det nærmeste jeg finner på nettet er denne:

    Fra:
    http://www.yorktime.com/watches?cid=-1:sku=87
    Er i utgangspunktet ikke så glad i gullur, men det hadde ingen avskrekkende pris, og kunne kanskje vært en investering.

    Hva er første skritt ved kjøp av slikt? Bør man låne det og få det taksert hos urmaker?

    Edit: ytterligere surfing tyder på at bruktbutikkens pris heller lå over det reelle prisnivået, så da faller hovedmotivasjonen for kjøp bort.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Det er utrolig mange eksempler i denne tråden på tekniske mesterverk som krever fagfolk av ypperste klasse. Men, uten å være grinebiter, de aller fleste (ca 90% av de avbildede etter en rask opptelling) modellene er skikkelig glorete og harry. Tenk om all den flotte teknikken hadde fått et elegant og ikke vulgært og overlesset design? Eller er det bare jeg som synes et diskret linjelekkert og elegant design er flottere enn det prangende? Jeg drukner i inntrykk når et lite ur blir så overlesset med designelementer, det ene slår det andre i hjel. Smak og behag, javel, men hva god smak er kan diskuteres. Og dette er ikke ment som noe personlig angrep dersom noen faktisk har avbildet sitt drømmeur. Mange av urene er dessuten store, klumpete og tunge og må dermed være i veien ved normal bruk. Men, det er mye jeg ikke forstår av hva som er salgbart.
     
    O

    om.s

    Gjest
    Nowen ganger er man mer heldig enn andre, denne lille herligheten kom jeg over på loppis for noen år siden, for den kostelige sum av 10,- Nok. etter en tur til urmaker og ny reim var denne lille godbiten som ny igjen.



    mvh
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    om.s skrev:
    Nowen ganger er man mer heldig enn andre, denne lille herligheten kom jeg over på loppis for noen år siden, for den kostelige sum av 10,- Nok. etter en tur til urmaker og ny reim var denne lille godbiten som ny igjen.



    mvh
    Dette er klokke for en mann!
    Enkelt, tidløst og viser tida. Hva mer kan vi ønske oss!
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Siden det allerede er en klokketråd her med klokkeinteresserte entusiaster: Hva sier dere til en klokke med 5 siffret prislapp som ikke fungerte når den ble pakket opp på julaften? Klokka hadde stoppet på kjøpstidspunktet da urmakeren stillte den før han pakket den inn.... Jeg blir litt forbanna på sånn...

    Hva tror dere? Bytte i ny eller heve kjøpet?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.449
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Mekanisk eller batteri? Går den på batteri kan det jo være så enkelt at batteriet er slutt? Er den mekanisk kan det jo være, men jæ---g usansynlig, at urmakeren har glemt å trekke den før han pakket den inn? I disse to tilfeldene bør du klage og få det fikset asap. Er det et mekanisk ur som var trukket opp ville jeg nok ha vurdert å bytte til et annet merke, det samme også hvis det er en bateriklokke hvor batteriet er ok! Er litt redd, kanskje grunnløst, at du kan ha fått et "mandags eksemplar".
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det har sikkert en naturlig forklaring. Går den på batteri kan det hende at urmakeren ikke har fjernet plaststipsen på batteriet. Et ur i den prisklassen er vel fritt for mandagsprodukter. Lykkelig eier av Rolex submariner stål/gull i mange år. Den følger meg i graven.



    Elektron
     

    Vedlegg

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    urverket går på batteri. De hadde akkurat fått den inn og jeg så selv at de måtte fjerne forseglingen fra produsenten. Får ta den med tilbake å høre hva de sier, men synes jo i utgangspunktet at slikt ikke er spesielt tillitsvekkende...
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Mye flotte klokker ute og går.

    Har vel nevnt det i en klokketråd her inne før, men en Panerai hadde ikke vært å forakte nei....



    Synes de er utrolig flotte. Men de koster jo deretter tipper jeg.....
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Starter vel på omtrent 30k. Altså det samme som en halv meter mellomdyr signalkabel.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn