Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Pengvim: Man har jo alltids Archimede. http://www.archimede-uhren.de/ Den er rimeligere, og den er bare litt enklere. Samme verk i den. Den har dog ikke buet glass, og er 42mm i diameter. Det hadde nok blitt i største laget for mine små hender, men den er jo litt tettere originalen (som jo er diger).
    Ellers har en jo Steinhart en variant; http://www.steinhart-watches.de/

    Disse to merkene er sikkert knall valuta for pengene, men jeg er en sucker for markedsføring, og synes det er fint at Stowa produserte disse fliegeruhrene i løpet av andre verdenskrig også.

    Khanate: I dette tilfellet gjelder det egentlig bare at den er et kronometer, altså testet i sveits, av COSC. Se wikipedia om du lurer på hva det innebærer. Triggeren for meg er at den har litt snacks i form av Genevepolish eller hva det nå heter, jeg syntes det var litt snasent. Ser litt mer forseggjort ut da etter min mening. Kjenner jeg meg selv rett hadde jeg nok angret om jeg ikke hadde tatt den helt ut når jeg bestilte. Men det er jo bare meg. Det er ikke store forskjellen med tanke på nøyaktighet, de tester dem hos Stowa før de sender ut verkene uansett tror jeg, så det er ingen obligatorisk ting å bestille.
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fadamacka skrev:
    Disse to merkene er sikkert knall valuta for pengene, men jeg er en sucker for markedsføring, og synes det er fint at Stowa produserte disse fliegeruhrene i løpet av andre verdenskrig også.
    Jeg også. Må nok gå for originalen om jeg skal gå for en slik en. Selvom de ser nesten helt like ut (på bilde), så er det noen smådetaljer som er så mye finere på Stowa'en. ::)

    Steinhart'en har noen stygge tall (4, 6 og 9'ern) så den er uaktuell.
    Både Steinhart og Archimede sine varianter hadde også en litt kjip krone synes nå jeg. ::)
     

    wotg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Innlegg
    2.376
    Antall liker
    4
    Min klokke til daglig bruk:

    Festina tour de france
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.244
    Antall liker
    3.471
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    wotg, da skjønner jeg at du ikke liker designet på Naim, hvis du liker den klokka der. ;)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Mannen har jo tross alt Krell, - perfect match ;D
     

    Lexluthor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    519
    Antall liker
    51
    Torget vurderinger
    2
    Pengvim skrev:
    Steinhart'en har noen stygge tall (4, 6 og 9'ern) så den er uaktuell.
    IWC Fliegeruhr har løst problemet med "stygge" tall ved rett å slett kutte ut 3, 6, 9 og 12 - dvs. ingen tall på klokkens hovedakser.... men trenger en klokke tall i det hele tatt da? Denne er vel rimelig tidløs i designet og har overlevd relativt uendret siden 40-tallet....
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Lexluthor skrev:
    Pengvim skrev:
    Steinhart'en har noen stygge tall (4, 6 og 9'ern) så den er uaktuell.
    IWC Fliegeruhr har løst problemet med "stygge" tall ved rett å slett kutte ut 3, 6, 9 og 12 - dvs. ingen tall på klokkens hovedakser.... men trenger en klokke tall i det hele tatt da? Denne er vel rimelig tidløs i designet og har overlevd relativt uendret siden 40-tallet....
    Trenger det vel egentlig ikke (så lenge man klarer å lese av tiden alikevel, og slippe Rado-gjetting), men når det først er tall så bør de ikke være stygge mener nå jeg.. ;)

    Tror nok det blir litt verre for meg å få råd til en Rolex eller IWC, men om noen vil selge til skambud så... :p
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg klarer ikke sette fingeren på det, men Stowa'n er da finere enn Archimedes'n?
    Selv om de ser kliin like ut. Underlig!?



     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Khanate skrev:
    Jeg klarer ikke sette fingeren på det, men Stowa'n er da finere enn Archimedes'n?
    Selv om de ser kliin like ut. Underlig!?
    Joda. Forskjellig krone blant annet, og bare en nagle på archimede'n sin strap. :)

    Dessuten koster archimede'n halvparten så mye, og har påskrevet logo, automatic og en stygg dobbeltfirkant. Om man sammenligner med Stowa'en uten logo.

    Viserne er dessuten enklere. Stowan sine er spissere (sekundviseren har en mer forseggjort bakdel også) og det hvite (det selvlysende?) går ikke fullt så langt ut i spissen, noe jeg synes er pent.

    Bezeldelen (kalles det det?) er også forskjellig ser det ut som på bildet. På stowaen er den litt kurvet, mens den er ganske rett på archimede'n.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Pengvim skrev:
    Trenger det vel egentlig ikke (så lenge man klarer å lese av tiden alikevel, og slippe Rado-gjetting), men når det først er tall så bør de ikke være stygge mener nå jeg.. ;)
    Snakk om gjetting ;D
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal jeg ikke messe opp og ned og i mente mer om de Stowa-klokkene, folk er nok skitlei som det er, men jeg tenkte akkurat det samme som dere med tanke på utseende. Svaret er nok at en dessverre(?) får det en betaler for. Jeg har lest om erfaringer til folk som har både Archimede og Stowa, og sistnevnte er i en annen klasse med tanke på finish, omtanke for detaljer osv. Archimede har jo som sagt ikke kurvet glass heller, og i min mening er det en stor ulempe. Den ser mye simplere ut, etter min mening. Har nok vurdert MANGE merker av fliegere, men valget falt altså på Stowa, og jeg angrer ikke enda... Kanskje jeg skal vente med å uttale meg til klokka kommer? :D
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Den Oris'en der var ihvertfall helt uaktuell for min del. ::)

    Var det mange merker av fliegere sa du? (som lå i samme prisklasse?) Noen andre som har litt høyere finish enn archimede og sånn eller? :)
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Klikk deg inn på watchuseek.com og ta en titt. Der har de blant annet et eget underforum for pilot og militærklokker.

    Jeg tror nok Stowa har den høyeste kvaliteten av dem alle, men selvsagt ikke så høy som IWC, etc. Tror Steinhart holder høy kvalitet, men føler det mangler litt på estetikken, og jeg vil ikke ha en klokke som er 47mm stor... Dette blir bare synsing, det er jo opp til hver enkelt å mene det en vil. :)
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Ser ikke ut som om de var helt stødig på hånda da de malte tallene ;) ;D
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Jeg liker best de enkle klassiske og funksjonelle klokkene uten masse knapper, visere og skalaer som ikke brukes.
    For eksempel Jaeger-LeCoultre som ble nevnt litt tidligere er en blant mange som lager svært fine ting, men når vi kommer opp på dette nivået blir det litt "dorullholder i gull, med diamanter, rubiner og perler" for meg.
    Klokka mi er et slags verktøy, og skal derfor være enkel og funksjonell. Dersom andre ønsker et smykke er det helt i orden. Hvis man trenger (eller ønsker) stoppeklokke og andre mer eller mindre fiffige ekstrafunksjoner er det også helt greit. Smaken er som kjent som baken, den er delt.

    Det som jeg synes er fint med denne tråden er å se at det finnes andre klokkofile. Andre som står i mørke vinterkvelder og ser med tindrende øyne inn i urmakerens vindu.
    Vi bør for øvrig kjenne vår besøkelsestid. Urmakeren er en truet art!
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Jøss! For en flott tråd! Hvorfor i himmelens navn har jeg ikke lagt merke til den før nå, tro? Litt for opptatt med vinylgreiene, kanskje? :D

    Uansett, jeg melder meg mer enn gjerne inn blandt armbåndsurfetishistene. Favoritturet mitt er en Longines Lindbergh i stål, innkjøpt høsten 1987. Jeg spiste nudler i tre uker etterpå. Det var jaggu verdt det. :D
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Idag var jeg og prøvde denne



    Zeno Pilot Classic Automatic, mest for å prøve størrelsen igrunn, men den var ikke så dum. Men jeg må innrømme at Stowa'ene ser penere ut på bilder.

    Har jo rund dag om noen måneder så det er jo lov å håpe....
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Aha, hvor stor er den der, Alas? Og hva ligger prisen på her i Norge?
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Den i katalogen deres er på 40mm, men den de hadde i butikken var på 47mm mente selgeren. Øyemålet mitt er ikke noe å skryte av så jeg velger å tro på ham.

    Den ligger på 5350,- med et ETA2824 urverk ifølge katalogen/prislisten. Da er ikke prisforskjellen mellom det og et Stowa så stor lengre....

    De har og en annen klokke som ser tøff ut på bilder....



    Men det er 55mm og i overkant stort vil jeg tro, og reimen er litt for tynn, koster en 7k i den butikken jeg var i. Men tror det er billigere andre steder....
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    En slipper jo faktisk rimeligere unna med en Stowa med logo, Alas! ;)
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    55mm er jammen svært! :eek:

    TAG Heuer hadde fine størrelser når jeg prøvde de i en klokkebutikk for en stund siden. De er bare litt vel dyre. ::)

    Er frakt inkludert fra Stowa eller, Fada'?
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Neh, jeg smelte til på shipping med FedEx, det kom på 44 euro. Var et billigere alternativ der også, men har gode erfaringer med FedEx, så da ble det slik.

    Originalurene som flygerne brukte var rimelig store, 47mm og oppover tror jeg. De ble ofte brukt utenpå skinnjakkene osv. Så spørs det åssen det ser ut den dag i dag. ;D
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Fadamacka skrev:
    En slipper jo faktisk rimeligere unna med en Stowa med logo, Alas! ;)
    Nemlig, jeg sjekket igår på en Stowa Airman Automatic uten logo, med COSC urverk. Med frakt og alt kom den på rett over 7300,- Men jeg har en far som reiser en del så man kan nok slippe unna med mindre moms og frakt. Synes en slik en hadde vært en passende 25-årspresang jeg da.....

    Ellers er jo Airman Ikarus veldig pen synes jeg.



    Litt mer moderne, men samtidig litt tidløs. Det beste er at alle klokkene gjør seg med både svart og brun rem.
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Nå er heldigvis smaken som baken etc, men jeg kan ikke fordra den grå urskiven på Ikarus. 7300 kan stemme bra med alt inkludert ja. Greide søren ikke bestemme meg for en av de forskjellige reimene, så jeg bestilte tre stk. Angrer nå på at jeg ikke tok en i svart også.

    Hilsen Øyvind, som lurer på å sende mail til Stowa for å be om prosenter av deres fremtidige bestillinger for å dekke kostnadene av kjøpet sitt. ;D
     

    Pengvim

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2005
    Innlegg
    2.184
    Antall liker
    2
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Fadamacka skrev:
    Nå er heldigvis smaken som baken etc, men jeg kan ikke fordra den grå urskiven på Ikarus. 7300 kan stemme bra med alt inkludert ja. Greide søren ikke bestemme meg for en av de forskjellige reimene, så jeg bestilte tre stk. Angrer nå på at jeg ikke tok en i svart også.
    Men det er jo rhodium jo! Samme som på en del furutech plugger.. :p

    Tok du en i det mørkebrune kamelskinnet også? Det var den beste synes jeg. :)
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Joda, det gjorde jeg! ;D

    Den i old style ser også svært pen ut etter mine øyne...
     

    Erland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    6
    Dette er armbåndsuret jeg bærer om dagen.

    Det er arbeidsklokka mi, og drives av et Quartz urverk.

    Dens automatiske "halvbror" med 7750 urverk, kommer vel tilbake fra urmakeren en av de nærmeste dagene..

    (Etter nok en reparasjon......)
     

    Vedlegg

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.163
    Antall liker
    6.829
    Torget vurderinger
    4
    Alas skrev:
    Men det er 55mm og i overkant stort vil jeg tro, ....
    Den kan du jo henge på veggen istedet! ::)
     

    AlexanderK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    946
    Antall liker
    1
    Sted
    Nøtterøy
    Torget vurderinger
    1
    Fadamacka skrev:
    AlexanderK skrev:
    Nå har jeg bestilt meg en ny klokke!
    Grattis med ny klokke Alexander! Så fin ut den der! :)
    Takk skarru' ha! Får håpe den kommer frem! Den er visst i Tyskland. Jeg er uheldigvis ikke rik, men heldigvis så koster ikke klokka så mye som en del av de andre som har blitt vist frem her.. :D
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Ekke prisen det handler om vøtt!

    Forhåpentligvis har du kortere ventetid enn meg! Jeg hater å vente. :-\
     

    _Jan_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    267
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei, denne klokken har jeg hatt i litt over ett år, liker den veldig godt.



    Ligner litt på noen av de andre klokkene her. Men denne er ganske billig, tror jeg gav rundt 1000,-
    Veldig fin klokke, som går til det meste.

    mvh
    Jan
     

    Solo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.01.2003
    Innlegg
    1.011
    Antall liker
    20
    Torget vurderinger
    2
    Ingen andre som nyter Breitling? Selv har jeg en slik en og er meget fornøyd :D
     

    Vedlegg

    AlexanderK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.10.2004
    Innlegg
    946
    Antall liker
    1
    Sted
    Nøtterøy
    Torget vurderinger
    1
    Fadamacka skrev:
    Ekke prisen det handler om vøtt!

    Forhåpentligvis har du kortere ventetid enn meg! Jeg hater å vente. :-\
    Tja.. Jeg vil påstå at det er mange hifinerder her som er uenig med deg, selv om de ikke vil innrømme det.. ;) Men ja, du har rett.. :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn