Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Fan du er gammel! :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Min første "ordentlige" klokke var den DS-2 som jeg fortsatt har, konfirmasjonsgave i 1971.

    Pokker så gammel jeg er!!😲😲😲😲

    Men jeg slår deg som Certina fan med 2 år.

    For å sette det i litt perspektiv så kostet klokka den gangen 550,- som i dag justert for inflasjonen blir 4687,-

    og justert for lønnsutviklingen 9758,-

    Så uansett var det ikke noe "billig" merke den gangen heller, men hva vi dag må si var moderat priset kvalitet.

    Tekniske data for en DS-2 fra "anno-dazumal":

    "In-house verk", ( De aller fleste om ikke alle Certina verk fra denne tiden var in-house! ) caliber 25-651, hele 27 juveler!!,
    balanshjulet surrer med 19.800 Hz og gangtidsreserve 42 timer.

    Dette er faktisk tekniske spesifikasjoner som et ur fra 2022 ikke behøver å skjemme seg over.

    Og i dag må man ut med 3500,--4500,- for brukte DS-2 fra 70 tallet! De holder med andre ord verdien ganske så greit!

    Konklusjonen: Xerxes er en mann med sans for virkelig kvalitet!
    Ja, til det meste der.
    Mener jeg ga 5-600kr for min?
     

    Nailhead

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    268
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte min Certina DS-2 automatic i 1972 hos urmakeren på Bøler. Mener prisen var rundt 560,-. Brukte nesten alle konfirmasjonspengene….men klokka har jeg fremdeles og den går som «ei klokke»….
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Noe der omkring!

    Mitt største sjokk i livet var da jeg oppdaget at det ble solgt "fake" Daniel Wellington!
    Det er jo knapt mulig da orginalen selv er så "fake" som det går an!
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    Noe der omkring!

    Mitt største sjokk i livet var da jeg oppdaget at det ble solgt "fake" Daniel Wellington!
    Det er jo knapt mulig da orginalen selv er så "fake" som det går an!
    Når en klokke det koster et par dollar å produsere kan selges opp mot 2 tusen kroner, da er det jo fristende å selge fakes..
    Leste for lenge siden om en LaDetCoste fabrikk i Thailand, som produserte "ekte" på dagtid og"falske" på kveldstid.
    Samme stoff, maskiner, arbeidere og design!
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Min første DIY-reim fyller snart 10 år.

    DIY-reim_koll05.jpg

    KORT OM PROSESSEN - on the fly - av hva jeg husker:

    ...og har tålt tidens tann, ene og alene p.g.a. lær-/hudkvaliteten i ekstra tykkelse (2 limte lag lær/hud = 5,5 mm). På innsiden la jeg et syltynt lag med behandlet innerhud fra gris. Dette er mykt og behagelig mot huden, men misfrages fort av fukt fra håndleddet. Læret i reimen er kraftig beskåret (skråskjært med egnet lærkniv og pusset med både finfin jernfil og finfint slipepapir) i området som omkranser tappene (springbar) og klokkehuset, men ikke mer enn at det er akkurat nok bevegelighet. Ofte opplever jeg at kjøpte klokkereimer er for tynne i dette området og ryker oftere enn ønsket.

    Læret til klokkereima var opprinnerlig i fargen lys tan. Dette ble farget med lærmaling. Fargen påføres gjerne en større del av lærstykket før de to delene til reima skjæres ut. Da kan man enklere velge det mønsteret man synes passer. -Jo flere lag maling du legger på, jo mørkere blir fargen. Her ønsket jeg dengang å oppnå en avart av cognacfarget treværk med detaljer som illustrerer årringer. Svamp og vanlige maleripensler ble brukt. Sidevangene på reima ble satt inn med et egnet flytende stoff som ble varmet og maskinpolert med en Dreml til det gav en glatt, hard overflate som også metter og bevarer læret.

    Reimas sømmer er sterkt begrenset i dette designet. De få som er i samme fargenyanse som ornamentet i klokkehuset - lys gulgrønn.

    REIMA I BRUK:
    Tykkelsen på reima gjør den både stiv, litt tung, nærmest uslitelig og sterkt som stål :). Det er viktig å hulle reimhullene tett, slik at reimen får en nøyaktig passform til håndleddet. Skulle jeg ha laget samme design påny, ville jeg ha redusert tykkelsen på reima i området som omkranser spennen (bucklet). Der blir denne varianten i tykkeste laget og fikk terningkast 2 :-(

    Selv om jeg langt i fra er nevenyttig, så ble dette en hobby som varte i noen år mens kroppen hentet seg inn etter hjerteinfarkt.


    Er det ugreit å snakke om og avbilde reimer i klokketråden, så skal jeg respektere det.

     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Min første DIY-reim fyller snart 10 år.

    Vis vedlegget 802228

    KORT OM PROSESSEN - on the fly - av hva jeg husker:

    ...og har tålt tidens tann, ene og alene p.g.a. lær-/hudkvaliteten i ekstra tykkelse (2 limte lag lær/hud = 5,5 mm). På innsiden la jeg et syltynt lag med behandlet innerhud fra gris. Dette er mykt og behagelig mot huden, men misfrages fort av fukt fra håndleddet. Læret i reimen er kraftig beskåret (skråskjært med egnet lærkniv og pusset med både finfin jernfil og finfint slipepapir) i området som omkranser tappene (springbar) og klokkehuset, men ikke mer enn at det er akkurat nok bevegelighet. Ofte opplever jeg at kjøpte klokkereimer er for tynne i dette området og ryker oftere enn ønsket.

    Læret til klokkereima var opprinnerlig i fargen lys tan. Dette ble farget med lærmaling. Fargen påføres gjerne en større del av lærstykket før de to delene til reima skjæres ut. Da kan man enklere velge det mønsteret man synes passer. -Jo flere lag maling du legger på, jo mørkere blir fargen. Her ønsket jeg dengang å oppnå en avart av cognacfarget treværk med detaljer som illustrerer årringer. Svamp og vanlige maleripensler ble brukt. Sidevangene på reima ble satt inn med et egnet flytende stoff som ble varmet og maskinpolert med en Dreml til det gav en glatt, hard overflate som også metter og bevarer læret.

    Reimas sømmer er sterkt begrenset i dette designet. De få som er i samme fargenyanse som ornamentet i klokkehuset - lys gulgrønn.

    REIMA I BRUK:
    Tykkelsen på reima gjør den både stiv, litt tung, nærmest uslitelig og sterkt som stål :). Det er viktig å hulle reimhullene tett, slik at reimen får en nøyaktig passform til håndleddet. Skulle jeg ha laget samme design påny, ville jeg ha redusert tykkelsen på reima i området som omkranser spennen (bucklet). Der blir denne varianten i tykkeste laget og fikk terningkast 2 :-(

    Selv om jeg langt i fra er nevenyttig, så ble dette en hobby som varte i noen år mens kroppen hentet seg inn etter hjerteinfarkt.


    Er det ugreit å snakke om og avbilde reimer i klokketråden, så skal jeg respektere det.

    Det der ser da mer enn fint ut!
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Virkelig flott jobb du gjorde der, G.
    Kjekt å lese at du fant en annen hobby å bruke tankene på også, under restitusjon. (jeg begynte å løpe, etter mitt infarkt...)

    Selv har jeg fått sansen for tykke lærreimer, så lenge de har fått myknet godt opp. Da føler jeg at de er mer behagelige å bruke, enn tynt lær.
    Her er den jeg bruker mest for tiden. 5mm tykk i snitt, hele veien. Kommer kanskje ikke så godt frem på bildet, men den er myk som smør.
    Har tre reimer på vei, som er omtrent samme tykkelse på. Regner kanskje med å bruke noen å på å få dem like myke......

    5mm reim.jpg
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Årets sommer klokke :cool:

    Citizen EcoDrive Titanium 42 mm....har en stund hatt lyst på diver med hvit skive, så da får denne være kompromisset så lenge...



    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    100m og ingen bezel.....hmmmm ;)
    Men du skal kanskje bare - som de fleste av oss ikke gå dypere enn de fleste svømmebasseng er?
    Hehe..korrigerte meg akkurat litt i teksten, denne holder til stranda og dusjen 😊

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.027
    Antall liker
    7.628
    Sted
    Oslo
    Omega X Swatch i en billig kvarts tidtager (orker ikke bruke ordet klokke her)
    Blir som om Rolls-Royce skulle sette ut produksjonen til Hundai og sette Spirit of Ecstasy på panseret!
    Og så kalle den Speedmaster da.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Vi får i utgangspkt. ikke kjøpe MoonSwatch over nett - kun direkte fra butikk. Ingen forhandlere for disse over disk i Norge.
    Går jo rykter om at det kommer etterhvert - både over nett og butikk i Norge.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Omega og Swatch er begge under Swatch Group.
    Synes den var artig.

    Prisen på Speedmaster har jo blitt altfor høy synes jeg. For bare noen år siden kostert den under 30k. Kult at designet kan nå ut til flere.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Grattis med flott klokke. Det er jo ikke en dressklokke det der. Gå med hva du vil.
    Når jeg jobbet som skiftarbeider på natten brukte jeg JLC Reverso, Glashutte 60s, gullklokker og andre kule saker.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    7.783
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer med ny klokke! Den der er så nøytral at du kan bære den helt uavhengig av antrekk!

    Den er utrolig stilren og uten "krimskrams", absolutt en "mans watch".

    Og for oss nerder er det jo et gammelt godt merke også!
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    964
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med ny klokke! Den der er så nøytral at du kan bære den helt uavhengig av antrekk!

    Den er utrolig stilren og uten "krimskrams", absolutt en "mans watch".

    Og for oss nerder er det jo et gammelt godt merke også!
    Takk :) Den bikker over mot litt jålete, men samtidig veldig stilren, så da blir den vel med inn i hverdagen. Dette er i grunn min første litt ordentlige klokke, så vurderer om den skal få hverdags-patina eller om den skal passes litt på. Er veldig fan av fine ting som blir godt brukt. Nye reimer er jo å få tak i..

    At det ble Longines er nok litt tilfeldig, men merket har jo en viss pondus og føler de tilbyr "bang for the buck".
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke alltid jeg går med klokke, men når jeg går med klokke har jeg lagt merke til at jeg oftest velger en av disse to.

    Hamilton Khaki og Seiko SARB033

    Har noen andre jeg liker også, men disse får mest tid på armen.

    De to ting jeg har mest lyst på er en fin flieger og en Grand Seiko. Men der er jo litt det samme, et røft ur og et litt mer finslig... bare i en høyere prisklasse.
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.777
    Antall liker
    5.270
    Sted
    oslo
    citizen er undervurderte og bra klokker - har fortsatt min fars gamle dykkerur liggende - skikkelig arbeidsjern som tikker lykkelig avsted hver gang den får nytt batteri til tross for heller stemoderlig behandling ;)
    DSCN5161.JPG

    kommer til å sjekke ut den nye NB6021 når den kommer ut senere i år.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    caliber 0100 er det flotteste av det flotte i mine øyne. Veldig høy vil ha faktor.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    og caliber 0100 klokken i hvitt gull er jo også verdt å sikle over.

    Lekker dressklokke - og etter min mening, perfekte dimensjoner med sine 38/44/9mm.
    Hmmmm......... nei blir med tanken.... har en billigklokke som ligner alt for mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn