Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.283
    Antall liker
    11.068
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dansk koseprogram på NRK2 til ettermiddagskaffen idag.
    Tipper flere her kjenner seg igjen.
     

    mls

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    412
    Antall liker
    27
    Dansk koseprogram på NRK2 til ettermiddagskaffen idag.
    Tipper flere her kjenner seg igjen.
    Ser at jeg bruker samme klokke som Joe Biden og James Bond.....
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Måtte sjekke klokka - midt under andre gjennomlytting av Steve Vai sin siste utgivelse "Inviolate"
    Liten begrensning på db underveis, kjente jeg nå.....

    IMG-8169.jpg
     
    Sist redigert:

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Flott klokke! Godt de gidder å ta seg bryet med å justere verket skikkelig før levering fra Sinn:)

    Seamasteren her gikk fra 2-3 sek/døgn til jevnt 7 sek/døgn. Det et bare for dårlig. Må somle meg til å få en service, men det er jo 6-8.000 og lang innetid. Vi snakker fort måneder. Kanskje man skulle blitt urmaker på sine eldre dager?
    Jeg har jo en Stowa, men blir sjelden brukt. Tyder på at jeg er en «one watch guy»

    Men Emotikon bygger en samling eller:?
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    Flott klokke! Godt de gidder å ta seg bryet med å justere verket skikkelig før levering fra Sinn:)

    Seamasteren her gikk fra 2-3 sek/døgn til jevnt 7 sek/døgn. Det et bare for dårlig. Må somle meg til å få en service, men det er jo 6-8.000 og lang innetid. Vi snakker fort måneder. Kanskje man skulle blitt urmaker på sine eldre dager?
    Jeg har jo en Stowa, men blir sjelden brukt. Tyder på at jeg er en «one watch guy»

    Men Emotikon bygger en samling eller:?
    Min OBOS-Rolex går jevnt 8-9 sekunder for fort pr døgn. Men det er ok, jeg blir aldri for sen til noe.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Tissoten jeg kjøpte i november i fjord har gått uavbrutt siden, og har mistet ca 40 sekunder på snart tre mnd. Dvs ca 0,45 sekunder pr dag. Gangkonstanten i loggen viser en variasjon på ca +/- 6 sekunder pr dag. Klokka gasser på når den får ligge flatt med urskiva opp.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/ny-klokke.16358/page-119#post-3409259
    Ikke gale for ei relativt rimelig og "masseprodusert" klokke.

    Mvh
    KJ
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Flott klokke! Godt de gidder å ta seg bryet med å justere verket skikkelig før levering fra Sinn:)

    Seamasteren her gikk fra 2-3 sek/døgn til jevnt 7 sek/døgn. Det et bare for dårlig. Må somle meg til å få en service, men det er jo 6-8.000 og lang innetid. Vi snakker fort måneder. Kanskje man skulle blitt urmaker på sine eldre dager?
    Jeg har jo en Stowa, men blir sjelden brukt. Tyder på at jeg er en «one watch guy»

    Men Emotikon bygger en samling eller:?
    Hmmm.....selv min gamle Seamaster fra 1965 sakker ikke mer en rundt 5 sek. døgnet når jeg har fått brukt den et par dager.
    Ja, sørvis kan fort koste en del kroner. Men alternativet er jo å kun bruke quartz. Har noen slike - og DA snakker vi presis gjengivelse av tid. Men det er jo noe med disse mekaniske da.... så får vi heller ta dem som de er :)

    Samling? Nja.... har jo over dusinet, men aldri tenkt på det som det.
     

    inpain1968

    Nesten som alle andre…
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    1.604
    Antall liker
    6.878
    Akkurat nå går det et program på NRK2 for dere klokke-folk med tittelen «Verdens dyreste klokker».
    Programmet ligger sikkert også på NRK nett-TV dersom det skulle passe bedre å se det senere…
     

    Vebbis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2008
    Innlegg
    570
    Antall liker
    382
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst på en G-Shock.
    Denne er skikkelig fin synes jeg. Virker ikke så lett å få tak. Må på eBay eller dets like (ikke at det nødvendigvis er et problem, men ville jo gjerne sett den først).

    4CB2D4FC-BE53-4BE2-8103-553298BBB0BD.jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå går det et program på NRK2 for dere klokke-folk med tittelen «Verdens dyreste klokker».
    Programmet ligger sikkert også på NRK nett-TV dersom det skulle passe bedre å se det senere…
    Har sett et par ganger. Har gått i reprise minst fire ganger siste året ;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    TIMEX er faktisk ikke det verste man kan kjøpe. I tillegg til de billige quarts urene de har så har de også meget bra quarts ur og også mekaniske, både manuelle og automater ( selvtrekkende ). De har også lang erfaring med å lage klokker, og rosinen i pølsa er jo at de faktisk er et "norsk" merke. Hvis han ikke har solgt seg ut uten at jeg har fått det med meg er det vår venn Fred Olsen som eier det.

    Edit;
    Fred Olsen solgte seg ut i 2020 i følge leksikonet. Men merket ble staret av en nordmann og har siden 1960 vært det mest solgte klokkemerket i USA.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    TIMEX er faktisk ikke det verste man kan kjøpe. I tillegg til de billige quarts urene de har så har de også meget bra quarts ur og også mekaniske, både manuelle og automater ( selvtrekkende ). De har også lang erfaring med å lage klokker, og rosinen i pølsa er jo at de faktisk er et "norsk" merke. Hvis han ikke har solgt seg ut uten at jeg har fått det med meg er det vår venn Fred Olsen som eier det.

    Edit;
    Fred Olsen solgte seg ut i 2020 i følge leksikonet. Men merket ble staret av en nordmann og har siden 1960 vært det mest solgte klokkemerket i USA.
    Det er vel nettopp definisjonen av OBOS Rolex.
    Snobbene vil ha eksklusivitet, små serier og høy pris, og fnyser av masseproduserte kvalitetsvarer.
    Ikke helt ulikt tankegangen i en del hi-fi miljøer.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.505
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel nettopp definisjonen av OBOS Rolex.
    Snobbene vil ha eksklusivitet, små serier og høy pris, og fnyser av masseproduserte kvalitetsvarer.
    Ikke helt ulikt tankegangen i en del hi-fi miljøer.
    Om vi nå skal følge Rolex-sporet - så snakker vi masseproduksjon, er nå min mening.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Men siden Timex er nevnt; for den ujålete som ønsker seg en automatisk diver til en meget god pris:

     

    joje

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2004
    Innlegg
    527
    Antall liker
    50
    For lenge siden hørte jeg at Rolex ble kalt for "Texas Timex".
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Rolex var ikke et eksklusivt merke for tredve år siden. Utover nittitallet begynte prisene å stige. Nå er prisene på mange eldre modeller helt på trynet, synes jeg.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.820
    Antall liker
    5.469
    Sted
    Holmestrand
    Rolex var ikke et eksklusivt merke for tredve år siden. Utover nittitallet begynte prisene å stige. Nå er prisene på mange eldre modeller helt på trynet, synes jeg.
    Hvis jeg må bli funnet verdig til å kjøpte ei klokke, da skal jeg ikke ha en slik.
    Hørte Jay Lenno, han gidder ikke kjøpe Ferrari.
    Han gidder ikke kjøpe flere ferrarier han ikke er interessert i for å kvalifisere seg til å kjøpe den han kanskje vil ha.
    Nå har JL penger til både Rolex og Ferrari, jeg ikke til noen av dem, men prinsippet er det samme.
    :)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Rolex var ikke et eksklusivt merke for tredve år siden. Utover nittitallet begynte prisene å stige. Nå er prisene på mange eldre modeller helt på trynet, synes jeg.
    Synes egentlig det er helt greit jeg! :love: :love:

    Edit: Min gamle "midt på 70 tallet" kjøpt på e-Bay har snart sett 10X prisstigning i løpet av ca 15 år. Galskap men hyggelig! Har vel "blåst"
    2X innkjøpspris på servicer allerede. Bruker ikke Bjerke, da de er alt for dyre!
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Hvis jeg må bli funnet verdig til å kjøpte ei klokke, da skal jeg ikke ha en slik.
    Hørte Jay Lenno, han gidder ikke kjøpe Ferrari.
    Han gidder ikke kjøpe flere ferrarier han ikke er interessert i for å kvalifisere seg til å kjøpe den han kanskje vil ha.
    Nå har JL penger til både Rolex og Ferrari, jeg ikke til noen av dem, men prinsippet er det samme.
    :)

    Det er dette som gjør meg også en smule forbannet på Rolex og deler av forhandlernettverket.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Jeg har lenge hatt lyst på en "diver", men uten å være villig til å betale for en Rolex, Tudor eller Omega.
    Dessuten liker jeg mindre klokker selv om jeg har kraftige håndledd (195 mm) og ønsket meg IKKE en
    klokke på størrelse med et kumlokk. Longines Hydro Conquest i 41 mm virket lenge spennende.
    https://www.urmaker-bjerke.no/butik...conquest/longines-hydroconquest-automatic-15/

    Men så kom jeg over denne:
    _GUB8658crop.jpg
    Certina DS Action Diver i 38 mm utførelse. Finnes også i 43 mm (kumlokkstørrelse).
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Certina har vært mitt klokkemerke i 49 år. :)
    Fan du er gammel! :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Min første "ordentlige" klokke var den DS-2 som jeg fortsatt har, konfirmasjonsgave i 1971.

    Pokker så gammel jeg er!!😲😲😲😲

    Men jeg slår deg som Certina fan med 2 år.

    For å sette det i litt perspektiv så kostet klokka den gangen 550,- som i dag justert for inflasjonen blir 4687,-

    og justert for lønnsutviklingen 9758,-

    Så uansett var det ikke noe "billig" merke den gangen heller, men hva vi dag må si var moderat priset kvalitet.

    Tekniske data for en DS-2 fra "anno-dazumal":

    "In-house verk", ( De aller fleste om ikke alle Certina verk fra denne tiden var in-house! ) caliber 25-651, hele 27 juveler!!,
    balanshjulet surrer med 19.800 Hz og gangtidsreserve 42 timer.

    Dette er faktisk tekniske spesifikasjoner som et ur fra 2022 ikke behøver å skjemme seg over.

    Og i dag må man ut med 3500,--4500,- for brukte DS-2 fra 70 tallet! De holder med andre ord verdien ganske så greit!

    Konklusjonen: Xerxes er en mann med sans for virkelig kvalitet!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.820
    Antall liker
    5.469
    Sted
    Holmestrand
    Fan du er gammel! :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Min første "ordentlige" klokke var den DS-2 som jeg fortsatt har, konfirmasjonsgave i 1971.

    Pokker så gammel jeg er!!😲😲😲😲

    Men jeg slår deg som Certina fan med 2 år.

    For å sette det i litt perspektiv så kostet klokka den gangen 550,- som i dag justert for inflasjonen blir 4687,-

    og justert for lønnsutviklingen 9758,-

    Så uansett var det ikke noe "billig" merke den gangen heller, men hva vi dag må si var moderat priset kvalitet.

    Tekniske data for en DS-2 fra "anno-dazumal":

    "In-house verk", ( De aller fleste om ikke alle Certina verk fra denne tiden var in-house! ) caliber 25-651, hele 27 juveler!!,
    balanshjulet surrer med 19.800 Hz og gangtidsreserve 42 timer.

    Dette er faktisk tekniske spesifikasjoner som et ur fra 2022 ikke behøver å skjemme seg over.

    Og i dag må man ut med 3500,--4500,- for brukte DS-2 fra 70 tallet! De holder med andre ord verdien ganske så greit!

    Konklusjonen: Xerxes er en mann med sans for virkelig kvalitet!
    Min DS-2 er fra 1973.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.139
    Antall liker
    7.770
    Sted
    Oslo
    Og min DS-2 fra 1975. Også 15års gave fra bestefar. Ble stjålet da jeg loffa i Latin-Amerika i 1982.
    Forundrer meg ikke om den fortsatt tikker i Lima Peru.
    En av de som er på A rotasjon nå, er en Certina 34mm gutte klokke ant. tidlig 60tall.
    Da jeg bytta reim hos Ossur(!) Solheim fant han uten kost en original Certina spenne til meg.
    La oss ta vare på våre gamle urmaker mestere!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Ett av problemene med DS-2 i dag er å få tak i glass! De gamle med riktig kurvatur finnes ikke lenger. Men det er mulig å polere bort mye, så jeg ville nok ha forsøkt det først. Clas har lurium på tube som er overaskende effektivt.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Kom i skade for å kjøpe en Garmin VENU SQ. Planen er å samle litt biometriske søvndata, så får jeg se om tracking av spaserturen og treningstimen på gymmen er noe som interesserer meg. . Etter å ha fiklet litt med brukergrensesnittet så registrerer jeg at tålmodigheten med systemer som inneholder menyer er dalende. Jeg vil helst ikke at armbåndsuret skal pipe og blinke hver gang noe skjer i telefonen, så jeg håper jeg får satt det hele opp på en tilfredsstillende måte. Slik ser den ut:

    1646932138418.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn