Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    Gikk igjennom over 50 sider i kveld, og de eneste jeg fant var noen billigur
    Nåja. Omega Seamaster er intet billigur. ;D
    Kassa er 36mm. Nydelig ur. Er ikke klar for å bruke så mye penger på klokke ennå...
     

    Vedlegg

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    Voff skrev:
    Jan_I skrev:
    Har sett litt på ebay i kveld, og det som slår meg er at det er veldig lite med små og tynne ur ( uten at det skal bli dameur :-\ )
    Noen tips på små og tynne ur?
    Ja det er et problem. Synes som om svæææære ur er in. Særlig hvis du vil ha chronograf. Mitt neste ur skal ikke være større enn 40mm diameter.
    Digre ur er såvidt jeg vet på god vei ut. Små og tynne: Skagen?



    Braun har også mye pent og rimelig:
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    mye lekkert fra Skagen ja :)
    Kom gjerne med fler tips om andre merker med små og tynne ur
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Voff skrev:
    Jan_I skrev:
    Gikk igjennom over 50 sider i kveld, og de eneste jeg fant var noen billigur
    Nåja. Omega Seamaster er intet billigur. ;D
    Kassa er 36mm. Nydelig ur. Er ikke klar for å bruke så mye penger på klokke ennå...
    36mm, dameur?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Har to Skagen ur. Fine og greie hverdagsklokker.

    Jacob Jensen har også fine enkle ur. Arne Jacobsen også om en vil litt opp i pris.
    De ser ut som veggur... ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Julenissen skrev:
    Voff skrev:
    Jan_I skrev:
    Gikk igjennom over 50 sider i kveld, og de eneste jeg fant var noen billigur
    Nåja. Omega Seamaster er intet billigur. ;D
    Kassa er 36mm. Nydelig ur. Er ikke klar for å bruke så mye penger på klokke ennå...
    36mm, dameur?
    Nei, herreur. Tag Heueren min er omtrent like stor.
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    Voff skrev:
    dag1234 skrev:
    Har to Skagen ur. Fine og greie hverdagsklokker.

    Jacob Jensen har også fine enkle ur. Arne Jacobsen også om en vil litt opp i pris.
    De ser ut som veggur... ;D
    Jada. Arne Jacobsens lages både til arm, bord og vegg. Så her kan også de bredlemmede finne noe som passer.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Kjøpte denne Wenger Battalion for 85$ på Ebay. Dette var en auksjon der jeg la inn bud på 85£, og hadde ikke tenkt å gå høyere. Fikk da også snart beskjed om at noen hadde bydd over, og la ikke inn flere bud. Så noen dager senere kom det mail fra selger om at jeg kunne få kjøpe klokken for det budet jeg la inn (!). OK, så gjorde jeg det. Og klokken er ankommet og ser bra ut den.

    Når det gjelder de mange supertilbudene på bl.a. Swiss Legend og Invicta, så er det et enormt utvalg på f.eks. disse sidene:

    http://www.worldofwatches.com
    http://www.ewatches.com
    http://www.thewatchery.com

    Legger merke til at på disse merkene, men også noen andre, er det spesielt høyre rabatter. F.eks. som denne, MSRP 595£, nå 57,60£, altså -90%.
    http://www.thewatchery.com/detail.a..._id=116341&promotion_code=red0413122100116341

    Stiller meg derfor undrende til hvor seriøst en skal ta førpris, det meste fra disse merkene har rabatter på -70-90%. Legg merke til at det gjerne står MSRP, altså manufacturer suggested reatial price. Hvor mye betyr det?

    For de store og anerkjente merkene er rabattene langt lavere, selv om det også her kan gjøres gode kjøp.
     

    Vedlegg

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    roesok skrev:
    Legger merke til at på disse merkene, men også noen andre, er det spesielt høyre rabatter. F.eks. som denne, altså 90%..
    http://www.thewatchery.com/detail.a..._id=116341&promotion_code=red0413122100116341

    Stiller meg derfor undrende til hvor seriøst en skal ta førpris, for det meste fra disse merkene har rabatter på -70-90%. For de store og anerkjente merkene er rabattene langt lavere, selv om det også her kan gjøres gode kjøp.
    Førprisen er ikke reell, sikkert "veiledende utsalgspris" fra produsent.
    Produsent selger de ut til butikker for en brøkdel av dette, og de igjen dumper de ut til pølsepris.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.235
    Antall liker
    4.861
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Julenissen skrev:
    Voff skrev:
    Jan_I skrev:
    Gikk igjennom over 50 sider i kveld, og de eneste jeg fant var noen billigur
    Nåja. Omega Seamaster er intet billigur. ;D
    Kassa er 36mm. Nydelig ur. Er ikke klar for å bruke så mye penger på klokke ennå...
    36mm, dameur?
    Jeg skulle til å si det samme. Den "vanlige" Seamasteren er 41mm.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg synes også at Seamaster'ene er skikkelige ur - men det må være 41 m.m.'ern, synes nå jeg. Jeg har en slank og smekker vintage Seamaster, nemlig en sånn som denne, så jeg trenger ikke noe smekrere...
     

    Vedlegg

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Tynn, liten og lett er ikke akkurat det første som slår meg.. ;D ;D
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Nyklokka har sakket 2s på 14 dager. Det er vel godkjent?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Stiller meg derfor undrende til hvor seriøst en skal ta førpris, det meste fra disse merkene har rabatter på -70-90%. Legg merke til at det gjerne står MSRP, altså manufacturer suggested reatial price. Hvor mye betyr det?

    For de store og anerkjente merkene er rabattene langt lavere, selv om det også her kan gjøres gode kjøp.
    Tjaa...Med litt research viser det seg jo at det står mye av de samme urverkene i de dyre merkene som de mer rimelige. Swiss Legend bruker sveitsiske urverk, som forøvrig er svært utbredte, men er ikke "swiss made" da kassa og antagelig montering er gjort i lavkostland. Den har forøvrig meget fin finish sammelignbart med Tag Heuer etc...
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Det mest utbredte sveitsiske urverket var ETA 2824 (og det oppdaterte 2824-2). Det kunne man plukke opp for rundt $100 (2824-2 er fremdeles tilgjengelig for $150) og var å finne i ur med priser fra noen få tusen til minst 60-70 tusen. Ellers er de aller, aller fleste urverk som blir oppgitt som "in-house" basert på urverk fra ETA, hvor et par-tre originaldeler er skiftet ut med egenproduserte. Gjør man det har lov til å kalle det egenprodusert selv om 95+% er umodifisert.

    Det samme gjelder varemerket "Swiss Made". For å kunne merke en klokke med dette er kravet at 80% av verdiskapningen har foregått i Sveits. Måten å omgå dette på er å handle inn et ETA eller Selitta urverk (som godt kan være produsert i østen. ETAs største fabrikk ligger i Singapore), montere inn en egenprodusert del, vanligvis balansehjulet, og spesifisere en verdi på den som utgjør minst 80% av totalverdien på uret. Dermed kan man handle inn alt som ellers inngår i uret annetsteds fra og fremdeles merke det "Swiss Made".

    Med unntak av produsentene som virkelig lager alt selv (Lange, AP, Breguet, VC blant andre) har pris og produksjonsmessig kvalitet og eksklusivitet nærmest ingen sammenheng lengre innen ur-verdenen. Dessverre får man i de aller fleste tilfeller akkurat den samme kvaliteten i et ur til 5-10 tusen som i ett til fem-seks-syv ganger så mye. Kun om man velger sin produsent med stor omhu og etter at man godt og vel har passert hundre laken kan man være rimelig sikker på å få noe som virkelig representerer urmakerkunst heller enn et samlebåndsprodukt.
     

    tore_v1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Innlegg
    2.181
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da ble det en Tag Heuer Aquaracer Calibre 5, mekanisk urverk (ETA-basert).



    Meget godt fornøyd, selv om jeg ser at min kjære far antakeligvis bør vurdere netthandel om han vil spare noen tusen neste gang han skal kjøpe en klokke..
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    aNvA skrev:
    Mye gøy å finne på eBay, kjøpte denne idag



    45mm kasse, 12mm tykk
    Har du fått klokka?
    Det viser seg at det ikke er noe galt med min klokke - viserne på kronografen var ikke nullstilte og det gikk ikke å justere dem. Det er manualen som er feil når det gjelder hvordan man nullstiller kronografen. Fant rett fremgangsmåte på Rondas (leverandøren av urverket) hjemmeside. http://www.ronda.ch/en/technical/ba/
     

    JohnnyD

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2012
    Innlegg
    290
    Antall liker
    17
    Voff skrev:
    Jan_I skrev:
    Gikk igjennom over 50 sider i kveld, og de eneste jeg fant var noen billigur
    Nåja. Omega Seamaster er intet billigur. ;D
    Kassa er 36mm. Nydelig ur. Er ikke klar for å bruke så mye penger på klokke ennå...
    Er vel en av de billigere seamasterne, og definitivt en av de peneste. Hadde jeg funnet det sømmelig å legge ut denslags for en klokke ville den vært en het kandidat. Jeg har i tillegg usaklig tynne håndledd.
     

    aNvA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.05.2009
    Innlegg
    152
    Antall liker
    47
    Voff skrev:
    aNvA skrev:
    Mye gøy å finne på eBay, kjøpte denne idag



    45mm kasse, 12mm tykk
    Har du fått klokka?
    Det viser seg at det ikke er noe galt med min klokke - viserne på kronografen var ikke nullstilte og det gikk ikke å justere dem. Det er manualen som er feil når det gjelder hvordan man nullstiller kronografen. Fant rett fremgangsmåte på Rondas (leverandøren av urverket) hjemmeside. http://www.ronda.ch/en/technical/ba/
    Jepp, den kom sabla fort. Bestilte på en fredag og fikk den levert med budbil onsdagen etter.
    Alt fungerer som det skal på min.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1 x SWISS LEGEND Men's Monte Carlo Chronograph Black Rubber [40042-01] Black Rubber Chronograph
    1 x SWISS LEGEND Men's Submersible Black Dial Black Silicone [10543-01] Black Silicone Black Dial
    1 x SWISS LEGEND Men's Commander Chronograph Black Dial Black Rubber [20067-01-BB] Black Rubber Chronograph
    1 x SWISS LEGEND Men's Maverick Chronograph Red Dial Stainless Steel Case Black Rubber [40051-05-R] Black Rubber Red Dial

    mvh
    OMF
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    JohnnyD skrev:
    Voff skrev:
    Jan_I skrev:
    Gikk igjennom over 50 sider i kveld, og de eneste jeg fant var noen billigur
    Nåja. Omega Seamaster er intet billigur. ;D
    Kassa er 36mm. Nydelig ur. Er ikke klar for å bruke så mye penger på klokke ennå...
    Er vel en av de billigere seamasterne, og definitivt en av de peneste. Hadde jeg funnet det sømmelig å legge ut denslags for en klokke ville den vært en het kandidat. Jeg har i tillegg usaklig tynne håndledd.
    Eg har ein Seamaster i 41 mm og det går heilt greit på mine handledd, som sansynlegvis er tynnare enn dine. Eg har dei uslaste handledda eg har sett på ein vaksen mann. Klokka er mykje flottare live enn på bilete tykkjer eg.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.926
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    1 x SWISS LEGEND Men's Monte Carlo Chronograph Black Rubber [40042-01] Black Rubber Chronograph
    1 x SWISS LEGEND Men's Submersible Black Dial Black Silicone [10543-01] Black Silicone Black Dial
    1 x SWISS LEGEND Men's Commander Chronograph Black Dial Black Rubber [20067-01-BB] Black Rubber Chronograph
    1 x SWISS LEGEND Men's Maverick Chronograph Red Dial Stainless Steel Case Black Rubber [40051-05-R] Black Rubber Red Dial

    mvh
    OMF
    :rolleyes:

    Hvor bestilte du disse..?
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Endelig et skikkelig wristshot med ett tøft ur
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Stiller meg derfor undrende til hvor seriøst en skal ta førpris, det meste fra disse merkene har rabatter på -70-90%. Legg merke til at det gjerne står MSRP, altså manufacturer suggested reatial price. Hvor mye betyr det?

    For de store og anerkjente merkene er rabattene langt lavere, selv om det også her kan gjøres gode kjøp.
    Etter litt research har jeg funnet ut av Swiss legend og World of Watches synes å ha felles adresse og tilhøre samme eiergruppe. Det forklarer prisene; du kjøper direkte fra fabrikanten uten distribusjon og forhandlerleddet.

    Synes som om Swiss Legend er basert på sveitsiske urverk der klokka er deretter montert i lavkostland....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.240
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det fire uker siden jeg stillte klokka sist. Den går ca 0.5s for fort. Dette er den mest presise klokka jeg har hatt.
    Swiss Legend Macerick til $99....
     
    L

    leser1

    Gjest
    Nå er det fire uker siden jeg stillte klokka sist. Den går ca 0.5s for fort. Dette er den mest presise klokka jeg har hatt.
    Swiss Legend Macerick til $99....
    Og jeg har vel aldri stilt min ClasOhlson Prologue. Sånn er det med radiokontrollerte ..... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn