Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ingen Rolex-entusiast, men den der er fin. Det er Omegaen også.
    Jeg synes egentlig det er gøy å prøve og deretter gjøre seg opp en mening om hva jeg egentlig liker. Har prøvd det samme med dyre biler, forsterkere etc. Hvis jeg sammenligner kvalitetsfølelsen mellom Rolexen og Omegaen så er det veldig stor forskjell i favør av den første. Langt mer enn forventet faktisk.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg synes egentlig det er gøy å prøve og deretter gjøre seg opp en mening om hva jeg egentlig liker. Har prøvd det samme med dyre biler, forsterkere etc. Hvis jeg sammenligner kvalitetsfølelsen mellom Rolexen og Omegaen så er det veldig stor forskjell i favør av den første. Langt mer enn forventet faktisk.
    Noen Rolex-er er jo fine, det er hovedsaklig hypen rundt jeg ikke liker.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Noen Rolex-er er jo fine, det er hovedsaklig hypen rundt jeg ikke liker.
    Det der er helt klart en slitsom greie som fort blir skikkelig «turn off». Merket har nok en større andel «show off» kunder enn de fleste andre. Det jeg liker med air-king var at den var diskret og ikke veldig prangende, samtidig som urskiven er ganske annerledes. Hypen er dog ikke helt unyttig da det holder bruktprisene oppe.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Det der er helt klart en slitsom greie som fort blir skikkelig «turn off». Merket har nok en større andel «show off» kunder enn de fleste andre. Det jeg liker med air-king var at den var diskret og ikke veldig prangende, samtidig som urskiven er ganske annerledes. Hypen er dog ikke helt unyttig da det holder bruktprisene oppe.
    Enig med deg her. Men jeg har ikke Rolex-penger, så bruktprisene er helt uinteressante for meg. 😂
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Air King er en av Rolexene jeg har fundert på. Den var ikke helt uhyggelig priset heller for noen år siden. Men jeg tror likevel at
    Milgauss ligger an til å kunne bli neste Rolex. Selv om ikke den heller direkte står på shortlist. Derimot en Sinn GSG9 det hadde vært noe!
    Milgauss forsvinner for øvrig ut av sortementet i år.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Air King er en av Rolexene jeg har fundet på. Den var ikke helt uhyggelig priset heller for noen år siden. Men jeg tror likevel at
    Milgauss ligger an til å kunne bli neste Rolex. Selv om ikke den heller direkte står på shortlist. Derimot en Sinn GSG9 det hadde vært noe!
    Milgauss forsvinner for øvrig ut av sortementet i år.
    Så også på Milgauss, men ett av argumentene mot var et eldre urverk med kortere gangreserve.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Air King er en av Rolexene jeg har fundert på. Den var ikke helt uhyggelig priset heller for noen år siden. Men jeg tror likevel at
    Milgauss ligger an til å kunne bli neste Rolex. Selv om ikke den heller direkte står på shortlist. Derimot en Sinn GSG9 det hadde vært noe!
    Milgauss forsvinner for øvrig ut av sortementet i år.
    Sinn UX er jo en smule kul. Ikke det at jeg har «behov» for å dykke klokka til 5000 meter, men specmanship har sine sider. Veskefylt klokke gir også noen visuelle virkninger som står ut fra mengden.
    1683237036010.png

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Alltid likt klokkene til Ole Mathiesen. Jeg ga bort "Jernbaneuret" jeg kjøpte på 1980-tallet til en japaner som "bare måtte ha det", det angrer jeg litt på. Var "kopi" av DSBs stasjonsur. (Fikk Mathiesen til å fjerne sekundviseren, men fikk den satt på igjen en gang jeg var innom.)

    (Bilder fra nettet):

    Vis vedlegget 472558 Vis vedlegget 472559 Vis vedlegget 472560 Vis vedlegget 472561
    Jaja, det tok jo bare fem og et halvt år å få fatt på en. Og jeg som ikke bruker klokke engang.

    F23A548E-D469-4B9D-9E69-4B9E0486D39D.jpeg
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Bastard! Godt gjort. Nydelig ur.
    Nå må du også bruke klokke.
    Avtale. Hver gang vi skjærer smør med ostehøvel og forbruker flasker og glass skal jeg bruke klokke. Dette ser jeg frem til.

    @Valentino, -når nøkkelen passer i låsen er det vanskelig å snike seg unna.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.554
    Antall liker
    15.584
    Torget vurderinger
    2
    John Player teamets F1 bil ble legendarisk.


    Nå kan man sikre seg John Player Rolexen, om det ligger 14 millioner på konto som man ikke vet hva man skal gjøre med. Auksjonen begynner om 1 time.


    Skjermbilde 2023-05-14 kl. 09.34.43.png

    De øvrige klokkene i auksjonen:


    Gentlemen, start your engines!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Bilde av min egen klokke kun for oppmerksomhet, som det heter. 😊

    D01F910A-1293-41AD-88D7-227EF4F82318.jpeg

    Moderator må gjerne si fra om det er upassende og bør tas i egen tråd, men syntes det var unødvendig med egen tråd, når det meste av kompetanse er samlet her. Er grønn på klokker, og trenger tips til klokke til min bror som fyller 60 nå til helga.

    Budsjett er +- 20.000,- og han er (delvis) gårdbruker, (svært) røff i bruken og han bør ha en solid, praktisk, lettlest klokke som tåler en liten atomkrig, men som samtidig er noenlunde lett å ha på, jf. at den skal være praktisk. Tips hadde vært veldig velkomment. 😊
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Bilde av min egen klokke kun for oppmerksomhet, som det heter. 😊

    Vis vedlegget 920778

    Moderator må gjerne si fra om det er upassende og bør tas i egen tråd, men syntes det var unødvendig med egen tråd, når det meste av kompetanse er samlet her. Er grønn på klokker, og trenger tips til klokke til min bror som fyller 60 nå til helga.

    Budsjett er +- 20.000,- og han er (delvis) gårdbruker, (svært) røff i bruken og han bør ha en solid, praktisk, lettlest klokke som tåler en liten atomkrig, men som samtidig er noenlunde lett å ha på, jf. at den skal være praktisk. Tips hadde vært veldig velkomment. 😊
    Certina DS 2 er en dødsolid robust klokke.
    Godt under ditt budsjett riktignok
    så gir rom for noe godt sprudlevann i tillegg!
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    955
    En Sinn, Victorinox Inox, Hamilton eller Casio G-Shock var mine første tanker. Finnes nok mer spennende alternativer der ute, men.

    Til seg selv går jo alltid «man maths» ihop, men til andre er verre - hva settes pris på av kvaliteter, hvilke merker kjenner man til og hva synes man om dem, osv. Omega Seamaster e.l. antar jeg for eksempel vil oppfattes som «skikkelig ur» av de aller fleste, men er godt utenfor budsjett.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.684
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Det fins mange fine Seiko-modellar innafor budsjettet ditt.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.324
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    Reklame som dukka opp i FB-feeden min. Ville aldri gått med noko slikt, korkje på 17. mai eller andre dagar, men tykte dei hadde valt ein fin raudfarge.

    IMG_0315.jpeg
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nåh...der fikk 104 St Sa i selskap av minstemann 556i

    Har lenge gått og vurdert i Rs, men da denne ble tilbudt meg til en suveren pris, var det bare å slå til.
    Denne er rett og slett det en kaller et reim-monster. Har prøvd på det meste jeg har av reimer og lenker. Flere er på vei 🙈 😂
    Lettlest klokke kan en vel kalle dette. Robuste er de også. Vet om en snekker som har hatt en slik i tre år - på jobb.

    556 boks (2).jpg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den mest komfortable og slitesterke lærreima jeg noensinne har hatt:
    IMG_E3457 (3).JPG

    IMG_E3458.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Klokkene mine er bruksgjenstander, uansett verdi - og får dermed sine hairlines, riper og dents. Men, jeg kunne kanskje vært noe mer nøye på å ta de av enkelte ganger :cool:.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    ^ Klokkene mine er bruksgjenstander, uansett verdi - og får dermed sine hairlines, riper og dents. Men, jeg kunne kanskje vært noe mer nøye på å ta de av enkelte ganger :cool:.
    Helt enig.
    Brennevin, vin og klokker skal ikke være dyrere enn at det kan brukes. 🤗
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Støttes. Har hatt min i 48 år. 🤗
    Har hatt min omtrent like lenge. Den tikker og går fortsatt. Har selvsagt fått en og annen service i løpet av disse årene.
    Kun ett problem så vidt jeg vet, og det er at det er "umulig" å skaffe orginale "glass" hvis du skader det. Mye av riper og slikt kan poleres bort. Det er tungvindt og tar tid men mye kan fikses. Men er det knust kan det ikke erstattes med et orginalt. Nytt glass som kan monteres finnnes men det er ikke helt identisk med det orginale.
    Hvis man tenker seriøst på en DS2 bør man faktisk google denne klokken. Det er nemlig ikke "et hvilket som helst" urverk i denne klokka. I forhold til ny-prisen midt på 70 tallet som vel var mellom 500-800 kroner så er det virkelig ikke en billig "motor" i denne klokka. På den tiden ble "kvalitet" angående urverk ofte uttrykt i form av antall "juveler". Dvs antallet juveler som var brukt i forbindelse med opplagring av tanhjul etc. Disse juvelene gjorde at friksjonen i opphengspunktet ble mindre og gangen ble jevnere og klokka gikk riktigere over lengere tid. Billige bruksklokker hadde få juveler og noe upmarked fikk du gjerne med 10-16 juveler. Husker ikke nøyaktig antallet i DS2 men minnes at det lå godt over 20! Så Certina og ikke minst DS2 er absolutt kvalitetsur.

    Edit;
    Måtte sjekke litt. Dagens DS2 har et ETA verk som heter ETA Powermatic 80.611. Det er internasjonalt anerkjent som det beste urverk som er å oppdrive til under $1000,- ( det er prisen for kun verket, så kommer resten av klokka! ) Antall juveler ligger mellom 23 og 25 avhengig av variant.
    Som en robust daglig klokke er nok en DS2 et meget godt valg, og den koster vel omtrent i overkant av 10 høvdinger. Slik jeg ser det er dette en megt godt kjøp. Certina er på mange måter ikke verdsatt tilstrekkelig sett i forhold til kvaliteten. Sammenlignet med mange andre ur kunne den godt ha ligget mellom 15-20K og fortsatt vært et OK kjøp.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Støttes. Har hatt min i 48 år. 🤗
    Vi har vel samme generasjon DS-2. Og til din forlystelse kan jeg fortelle deg at våre Certinaer har "In House" urverk. Og det er jo
    noe som virkelig teller i dag! Avhengig om du har en automat eller en manuell og med/uten dato DS-2 har din et av disse verkene:
    Certina 25-66 manuell uten dato,
    Certina 25-661 manuell med dato,
    Certina 25-651 automat.
    Har du en automat med dag og dato ( er jeg jævlig misunnelig!! ) er caliberet Certina 25-652
    Disse Certina verkene hadde 27-28 juveler.

    Det finnes også en batteridrevet utgave. Stemmegaffel ikke quarts, med caliber Certina 29-152 som er basert på ESA 9164

    Og min Certina DS-2 ( din også ) har en smart quick set funksjon for raskt å endre dato. Det har IKKE min Rolex fra den samme tiden.
    Og i likhet med Rolex har våre Certina "sweeping second". Hvilket innebærer at sekundviseren er "opphengt" sammen med minutt og timeviseren i sentrum av skiven, og den har en "glidende" beveglse. Viseren hopper ikke fra sekund til sekund, men går uten stopp kontinuerlig rundt. Den oppfører seg helt likt samtidige Rolex som på 70 tallet heller ikke gikk helt uten "små step". De helt "sømløse" sekundviserne kom noe senere da frekvensen på klokkene ble øket og hoppene gikk så fort at det menneskelige øyet ikke klarte å se hvert enkelt hopp. Men selv på DS-2 fra 70 tallet må man anstrenge seg litt for å se den hoppende bevegelsen.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Vi har vel samme generasjon DS-2. Og til din forlystelse kan jeg fortelle deg at våre Certinaer har "In House" urverk. Og det er jo
    noe som virkelig teller i dag! Avhengig om du har en automat eller en manuell og med/uten dato DS-2 har din et av disse verkene:
    Certina 25-66 manuell uten dato,
    Certina 25-661 manuell med dato,
    Certina 25-651 automat.
    Har du en automat med dag og dato ( er jeg jævlig misunnelig!! ) er caliberet Certina 25-652
    Disse Certina verkene hadde 27-28 juveler.

    Det finnes også en batteridrevet utgave. Stemmegaffel ikke quarts, med caliber Certina 29-152 som er basert på ESA 9164

    Og min Certina DS-2 ( din også ) har en smart quick set funksjon for raskt å endre dato. Det har IKKE min Rolex fra den samme tiden.
    Og i likhet med Rolex har våre Certina "sweeping second". Hvilket innebærer at sekundviseren er "opphengt" sammen med minutt og timeviseren i sentrum av skiven, og den har en "glidende" beveglse. Viseren hopper ikke fra sekund til sekund, men går uten stopp kontinuerlig rundt. Den oppfører seg helt likt samtidige Rolex som på 70 tallet heller ikke gikk helt uten "små step". De helt "sømløse" sekundviserne kom noe senere da frekvensen på klokkene ble øket og hoppene gikk så fort at det menneskelige øyet ikke klarte å se hvert enkelt hopp. Men selv på DS-2 fra 70 tallet må man anstrenge seg litt for å se den hoppende bevegelsen.
    Min er manuell med dato.
    Datoen funker ikke for tida, så klokka er på vei til en langt over tiden service. 💝
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    En liten godbit selges av en kjenning av meg: Panerai Luminor Marina Carbotech 44mm, PAM01661. Finnkode 305172057.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn