Klær, briller og klokker Ny klokke...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Har en Stowa Flieger 5ATM og glass. Rotor er gravert etter ønsket og ETA urverket er noe forbedret, med litt «special parts»
    Nice med glass bak da, det holder dét.
    Bruker Seamaster til alt av aktiviteter som foregår i vann, men Stowa får også kjørt seg.
    Problemfri, holdt 2-3 sek/døgn avvik siden ny.
    Fra dagens skitur, min pulsklokke:giggle:

    Vis vedlegget 882193
    Den fliegeren brukes slik en flieger var tenkt å brukes! Utenpå jakken!
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.470
    Antall liker
    989
    Min Flieger har blitt forlagt 😔




    ...er det ikke slik at tapte ting har lettere for å dukke opp igjen dersom man kjøper noe nytt...? 🤔
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    Det sies ePi. Du bør absolutt forsøke!
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ikke noe ny klokke her akkurat nå.
    Etter flere år, ble bestefars seamaster (modell uten dato), levert inn til rens osv hos Lian i Nordre gate i Trondhjem. Veldig synd jeg ikke tok et før bilde (den var jævlig sliten)!
    Etter ca 20+ år i en skuff startet drivverket opp av seg selv når jeg fant uret fram, drivverket var altså i drift ved overhalingens oppstart!
    Pris på rens osv var ett stykke over salgs verdi, men sentimental verdi (klokke ble kjøpt sannsynligvis i Singapore i 62) gjør reell krone verdi uinteressant!
    Overhaling innbefatter ny hovedfjær, nytt glass osv.
    Huset har siden (var i dårligere forfatning enn jeg husket) vært innom gullsmed for utbedringer (far fikk pinne for rem sveist fast engang på 80-90 tallet), nytt metall, boring og sveising. Så har Lian har hele tiden vært utrolig profesjonelle!
    Oppdateringer ved spørsmål som står igjen (problemene med kassa som kom senere, uret ble levert inn i august men problemene med kassa ble oppdaget i desember når jobben startet) gjenstår?
    Hovedspørsmålet er hvilken rem jeg bør gå for?
    Trenger noen råd her!
    Blir "skinn", men er ikke helt klar for Omega seamaster skinnrem pris!

    Ur vil uansett stand overføres til eldste gutt i neste generasjon (konfirmasjon om 10ish år)
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.525
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    0
    @MartinS
    Lian er en urmaker som absolutt kan anbefales. Jeg er overbevist om at Lian også har en passende reim som ikke har samme
    kilopris som heroin. Noe annet ville overaske meg.

    @Stover:
    Ikke kjemp i mot, gi deg over! "Come to the dark side, we have cookies!"
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Fekk opp reklame for denne på FB, og tenkte at den ikkje såg så verst ut, om enn litt generisk. Verkar som sekundvisar er litt off?

    Kva skal ein eigentleg sjå etter når ein vurderer slike “nye” (og betalbare) klokkemerke? Eg er sjølv halvt på utkikk etter ei mekanisk klokke, og er litt forelska i dei som er modellert etter gamle britiske “generiske” militære klokker (som MWC) på rundt 35 mm. Likte godt denne, som eg også fekk reklame for på FB:


    … eller er det berre tull?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Fin den, men kun marginalt billigere enn en Hamilton Field Kaki, som eier dette segmentet.
    For et par tusenlapper mer får du en klokke med ripesikkert safirglass (et stort pluss på en
    feltklokke) og langt bedre pedigrie når det gjelder feltklokker...

    Jeg er særlig svak for den nye Hamilton Khaki Field Murph:

    En annen perle er denne (men da blir det mye dyrere):
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Longinesen er lekker til tusen.

    Hodenkee hadde denne artikkelen da den kom:
    Vakkert. Man kan selvsagt også skaffe seg en original vintage.

    En "nyere" Calatrava::


    Og en fra tampen av første store:

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Fin den, men kun marginalt billigere enn en Hamilton Field Kaki, som eier dette segmentet.
    For et par tusenlapper mer får du en klokke med ripesikkert safirglass (et stort pluss på en
    feltklokke) og langt bedre pedigrie når det gjelder feltklokker...
    Oj, Hamilton går inn svært høgt på lista mi. Ikkje avsindig dyr, heller. Takk, @Gunnar_Brekke! Notert at eg må ha safirglas.

    Ø 38.5mm er litt stort, men reknar med at det går. Eg har småpikeaktige handledd, så 33 1/3mm er eigentleg optimalt.

    Longines-en er sjølvsagt usannsynleg lekker, men utanfor det eg kan betala no. Eg har ikkje veldig klokkefetisj, og det er ei bruksklokke eg ser etter (må pensjonera AW10 snart).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det dukker jo "ofte" opp Longines Conquest Heritage m/35mm kasse på Finn da.
    Ligger en ute nå.
    De fleste av de er nok prutbare, da de er noe tungsolgte.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.815
    Antall liker
    5.464
    Sted
    Holmestrand
    Klokker trenger jo ikke hete noe som alle fanboyene mener de skal hete heller da.
    Kan være artig å ha noe som ikke alle andre har også tenker jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Er det ikke det som er eksklusivt da? Å ha noe ingen (eller få) andre har. Å ha en Rolex som det er produsert uhorvelige mengder av er da ikke spesielt eksklusivt i mine øyne.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.703
    Sted
    Kongsberg
    Oj, Hamilton går inn svært høgt på lista mi. Ikkje avsindig dyr, heller. Takk, @Gunnar_Brekke! Notert at eg må ha safirglas.

    Ø 38.5mm er litt stort, men reknar med at det går. Eg har småpikeaktige handledd, så 33 1/3mm er eigentleg optimalt.

    Longines-en er sjølvsagt usannsynleg lekker, men utanfor det eg kan betala no. Eg har ikkje veldig klokkefetisj, og det er ei bruksklokke eg ser etter (må pensjonera AW10 snart).
    Hei. Jeg tittet litt mer på siden til Kuoe og ser at det går an å oppgradere både glasset (til safirglass) samt visere og urskive (til superluminova/old Radium)
    for ikke så alt for mye penger; totalt litt i overkant av 5 lapper (plus moms). Det gjør jo japaneren veldig fristende. Hmmm... Kanskje jeg trenger en feltklokke :)
    Kuoe Old Smith 90-002 - svart - uten dato - med nevnte oppgraderinger...
     
    Sist redigert:

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Fin den, men kun marginalt billigere enn en Hamilton Field Kaki, som eier dette segmentet.
    For et par tusenlapper mer får du en klokke med ripesikkert safirglass (et stort pluss på en
    feltklokke) og langt bedre pedigrie når det gjelder feltklokker...

    Jeg er særlig svak for den nye Hamilton Khaki Field Murph:

    En annen perle er denne (men da blir det mye dyrere):
    Kjøpte selv en Heritage 1945 i fjor, som jeg naturlig nok holder høyere enn de andre heritage-modellene :) herit 45.jpeg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Kjøpte selv en Heritage 1945 i fjor, som jeg naturlig nok holder høyere enn de andre heritage-modellene :) Vis vedlegget 883655
    Virkelig stilig og tidløs, syns jeg. Skulle gjerne hatt ei slik, men siden jeg allerede har en Flagship går det ikke. Kan ikke samle på flere mekaniske for bare å ligge i ei skuff.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    En årntli Flieger. (Fikk lyst til å dele bildet, pågående auksjon som jeg ikke er med på)

    Skjermbilde 2023-01-11 kl. 17.26.44.png
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha besøkt urmakeren igår tenker jeg (det er nevnt her tidligere).
    Å kjøpe klokke med automatisk urverk til rundt 6,5K som jeg vurderte, der service etter ca. 5 år koster 3,5K? Finnes det et skjæringspunkt ift klokkens nypris vs å velge automatisk eller quartz?
    Quartz krever batteribytte og trykktest hvert 1-2 år, koster det også. Quartz er mer presis, men jeg innser at eiegleden er større med mekanikken. Noen tanker om dette?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det er noe fascinerende med en fjær som oscillerer og driver et urverk med høy presisjon. Eiergleden er nok størst med et mekanisk verk, men hvis det primært er presisjon og driftskostnader du ser på er jo et Quartz-ur mye bedre.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    648
    Antall liker
    1.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk Otare, da fikk jeg bekreftet det, skjønner veldig godt forskjellen, man tar et valg her.
    Så langt i prosessen tenker jeg å legge nok i en klokke til at jeg er mer enn begeistret og da faller nok valget på selvopptrekk som nok øker den opplevelsen ytterligere 😊
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha besøkt urmakeren igår tenker jeg (det er nevnt her tidligere).
    Å kjøpe klokke med automatisk urverk til rundt 6,5K som jeg vurderte, der service etter ca. 5 år koster 3,5K? Finnes det et skjæringspunkt ift klokkens nypris vs å velge automatisk eller quartz?
    Quartz krever batteribytte og trykktest hvert 1-2 år, koster det også. Quartz er mer presis, men jeg innser at eiegleden er større med mekanikken. Noen tanker om dette?
    3.5K hørtes billig ut. Tror jeg betalte 5K og det er mange år siden. Den pensjonerte mekaniske Tag Heueren min ligger i skuffen. Ingen fikk den til å gå presis.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg må vel snart sende inn min GO til service selv om den ikke viser noen tegn til at den trenger det. Det koster visst 8k, men da tar de hele klokken fra hverandre og bytter alle deler som viser noen som helst tegn på slitasje. Den skal visstnok inneholde over 400 deler, så det er jo litt jobb.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.462
    Antall liker
    3.587
    Sted
    Sunnmøre
    Det er openbert at Baby G-shock-klokka kona ønskte seg, og sjølvsagt fekk, for ti år sidan (ho er veldig lite jålete, diverre, for det set ein del grenser for meg òg), grusar det meste på veldig mange parameter: Uknuseleg, klinisk presis (radiokorrigert), vasstett ned til botnen av fjorden, så langt 10 år utan batteribyte. Trur prislappen vart rett i overkant av tusen kroner den gongen.

    Når eg no snusar på mekanisk klokke, er det openbert andre parameter som spelar inn: Stil, og ikkje minst fascinasjon over kva som er mogleg å få til med reine mekaniske konstruksjonar. Eg er så ung (45 år) at eg ikkje kan påstå at eg les analog vising raskare eller meir intuitivt enn siffer.

    Eit quartz-ur (som eg har no, Braun AW10) har i mine augo noko litt fake over seg, akkurat som ei jakke som er limt i saumane, IKEA, Lotus-skåler i steingods, bukser med elastan etc. Heilt rettferdig er jo ikkje dette synspunktet, tvert om, det er fullstendig vilkårleg og resultatet av at den klokka på armen ikkje treng vera så presis, eller til stades i det heile, kanskje.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1
    Tja, ein Orient Ray II til 180 dollar. Hadde han på service i fjor sumar hjå ein eldre urmakar. Svindyrt, naturleg nok, 250 kroner. Lyt jo berre stå i det :)
    Og eg lyt innrøma, eg jukser litt. Har klokka liggjande med krona opp om natta, slik at ho gjev frå seg den tida ho plukkar opp om dagen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.520
    Antall liker
    886
    Torget vurderinger
    1

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    Om du er lei Daytona-maset.

    Noen tidlige varianter på Valjoux 22.

    Pre-TAG

    Heuer_Valjoux22.jpg

    Ulysse Nardin laget en rekke forskjellige. Her begynner de å nærme seg.

    UN_V22.jpg

    NIVIAs ultra-basic.

    Nivia22.jpg

    Noen hos Ulysse Nardin sa "Vent nå litt, jeg har fått en idé. Hva om vi bruker Valjoux 72 og legger tachymeteret på utsiden?"

    UN-72.jpg

    Den knabber vi, sa Rolex.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn