Mobiltelefon og lesebrett Ny Iphone, anyone?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.492
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sukk - blir vel bestilling av en ny generasjon iphone snart tenker jeg..

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
...da kjøper jeg heller en nettkabel til 6000,-

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.492
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har jobbtelefon. Finnes det jobbnettkabel avtale mon tru?

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
49
Selvfølgelig skal iPhone 6 kjøpes!
Har ikke bestemt meg for størrelsen enda, mulig jeg kjøper en av hver og gir den jeg ikke liker til jentungen på 15 8)

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Antall liker
507
Torget vurderinger
0
Når slippes disse "vidunderne" på det norske markedet da? Jeg har hatt alle generasjonene inklusive den første som ikke ble sluppet i Norge, så kommer vel ikke unna denne heller.

Mvh
Roysen

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Icke sa Nicke!

Funderar på att byta phablet:en med någon gammal "Dumbphone eller Featurephone" för telefoni och SMS.
Kompletterad med en Android Surfplatta på 7" med 3G/4G och GPS för bilnavigering och surfning och underhållning på hemifrån.
Ericssonx3.jpg
Min samling av Ericsson mobiler, alla fungerar utmärkt.

Phablet
(=Phone och Tablet) har jag haft sedan 2012 (Note 5,3") och tröttnat rejält på, för små för surfning och för stora i fickan. Runt 2016 kommer Apple Iphone anhängare som köper Ip6+ ha samma erfarenheter som många Androidanvändare har idag...

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
49
Når slippes disse "vidunderne" på det norske markedet da? Jeg har hatt alle generasjonene inklusive den første som ikke ble sluppet i Norge, så kommer vel ikke unna denne heller.

Mvh
Roysen
Kan bestilles fra 26. September.

C

Cyber

Gjest
Det kan godt være iPhone 6 ikke har like mye funksjoner og dill som de siste Android, men det er en veldig god helhet over OS'et og som Windows Phone-bruker må jeg innrømme at App-storen frister.

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
143
Føkk.. Va det tilfeldig eller planlagt skjermvirus i Iphone5'en min. For i dag røk skjermen. Nei den er ikke knust, deler av skjermen funker bare ikke. Så da MÅ jeg bite i det sure eple og kjøpe ny... Ny iphone5 eller vente og betale extra for 6en?? Dillemma...liker at de endeligt har komt med buet bakdeksel igjen på 6en. Hadde det vært opp til meg så skulle de forsatt sett ut som 3Gs, bare med ny inmat....... Men apple e apple, like du isje apple så like du isje nye 6en heller... Ska isje påstå at Apple er bedre en android. Men eg har og bruker begge deler daglig. iphone privat og android jobb. Nyeste samsung saken. Hva som er best drite eg ein lang i, eg foretrekke Iphonen 99 av 100 ganger... Mvh frustret mann med ødelagt iphone...

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.301
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Føkk.. Va det tilfeldig eller planlagt skjermvirus i Iphone5'en min. For i dag røk skjermen. Nei den er ikke knust, deler av skjermen funker bare ikke. Så da MÅ jeg bite i det sure eple og kjøpe ny... Ny iphone5 eller vente og betale extra for 6en?? Dillemma...liker at de endeligt har komt med buet bakdeksel igjen på 6en. Hadde det vært opp til meg så skulle de forsatt sett ut som 3Gs, bare med ny inmat....... Men apple e apple, like du isje apple så like du isje nye 6en heller... Ska isje påstå at Apple er bedre en android. Men eg har og bruker begge deler daglig. iphone privat og android jobb. Nyeste samsung saken. Hva som er best drite eg ein lang i, eg foretrekke Iphonen 99 av 100 ganger... Mvh frustret mann med ødelagt iphone...
Du har da garanti/reklamasjon på en slik sak - skal ikke koste deg en krone å få det fikset. Men det gjelder kanskje ikke Apple - skulle ikke forundre meg det spor ;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.753
Torget vurderinger
49
Jeg har kjøpt mine iphoner på Apple.no .
2 ganger har de sluttet og fungere optimalt, ene telefonen ladet ikke skikkelig, andre slet med å finne simkort. Begge telefonene var rett over året gamle.
Begge gangene, etter en telefonsamtale, stilte de opp på døra med ny telefon og en returpose til den defekte.
Er fornøyd med den servicen :)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Samme erfaring her. Hver gang det har skjedd noe unormalt med noe av mitt Apple-utstyr innen garantitiden har de stilt opp. En gang fikk jeg t.o.m. en ny maskin da jeg fikk problemer med en 5 år gammel Mac.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.057
Sted
Bergen
Jeg hadde dårlige erfaringer med support på min iPhone 3G. Volumknappene begynte å bli løse og mute bryteren knakk av. Selv om det bare var gått litt over ett år fikk jeg beskjed om at det var noe jeg kunne forvente når jeg ikke hadde brukt futteral. For det måtte man vist gjøre. Uansett så fikset jeg dette enkelt ved å bestill nye deler på DealExtreme. Kostet rundt 30 kroner tror jeg pluss litt putling og skruing. Men dårlig support kan man få overalt.

Etter det fungerte den helt fint frem til en iOS oppgradering. Da ble den til sirup. Men i følge forskning fra Harvard University er dette noe som Apple legger inn i operativsystemet for at folk skal kjøpe den nye telefonen. Det er også derfor iOS kommer ut noen uker før selve telefonen. Does Apple deliberately slow its old iPhones before a new release? | Daily Mail Online

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.492
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kanskje - kanskje ikke. Framhever positive ting også. Bruker iphone5s nå og den har fungert bra. Kvittet meg med en samsung s4 for en tid tilbake. Den ble rett og slett for smart for meg :cool: var mest fornuftig å gå tilbake til noe mer konservativt.
Men har gått over til netcom fra telenor som bærer av tjenester. Det har ikke fungert så bra, men helt greit

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
At Apple legger inn sperrer for at gamle telefoner skal bli langsommere og dermed framtvinge et nytt kjøp må du lenger ut på landet med. Hvis dette stemte ville det blitt litt av et ramaskrik. Min opplevelse er helt motsatt. Omtrent hver gang jeg har oppgradert til en ny versjon av systemet (det være seg iOS eller OSX) har maskinene blitt raskere. Noen unntak kan det jo være, men det er som sagt unntak.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Kun Apple Pay får bruke NFC brikken:

Betalingsløsninger - Kun Apple Pay får bruke NFC-brikken

Nok et selvskudd i arbeidet for å få innført åpne, generelle, kontaktfrie betalingsløsninger. Proprietært......
Eller det kan være så enkelt som at de ikke åpner for bruk av dette før de er helt sikre på at det ikke er lus i implementeringen. Apple har alltid operert med public og private APIer, der de som er public er de som de er sikre på er "lusefrie", mens de som er private er kun tilgjengelig for Apple inntil de er skikkelig debugget. Det er en ting å bruke en API når man også har kontroll på de programmene som bruker denne APIen, og å slippe denne APIen løs til hvem som helst. Spesielt på noe så sikkerhetsutsatt som en betalingsløsning.
Disse tingene diskuteres hvert år på utviklerkonferansen deres, der de ofte kritiseres for å ha egne APIer som bare de selv kan bruke, men så viser det seg at disse blir public etter hvert som de er skikkelig kvalitetskontrollert.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.716
Kanskje - kanskje ikke. Framhever positive ting også. Bruker iphone5s nå og den har fungert bra. Kvittet meg med en samsung s4 for en tid tilbake. Den ble rett og slett for smart for meg :cool: var mest fornuftig å gå tilbake til noe mer konservativt.
Men har gått over til netcom fra telenor som bærer av tjenester. Det har ikke fungert så bra, men helt greit
har hatt S4 Mini Duo som jobbtelefon siden februar. Denne ble valgt primært pga dual-SIM løsningen som utvilsomt har gitt oss store besparelser. Når vi er på jobbreise rundt om i verden er vi pålagt å kjøpe en lokal prepaid data/telefoni kort, og jeg har ennå ikke vært på en flyplass man ikke får kjøpt dette ved ankomst. Da er jeg fortsatt tilgjengelig på mitt faste mobilnummer men bruker den lokale SIMen til all databruk, inklusive for iPaden og iPhonen jeg kobler til denne. I den tiden vi har hatt denne policyen har i det minste mine roamingkostnader blitt kuttet med nesten 70 prosent uten noe tap av funksjonalitet. Bare dette året snakker vi om en besparelse for egen del på sikkert tjue tusen, og det skal man ikke kimse av.

Som iPhone-bruker privat så er jeg derfor ikke i tvil om at Samsung og Android har en rekke smarte løsninger iPhone ikke har. Det sagt føles det alltid like godt å komme "hjem" til iPhone og Mac etter en dag på jobben med Samsung og PC...

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Vi får se. Det antydes at det kan åpnes dersom man betaler Apple "en cut". Blir det realiteten blir nok min iPhone 5 til et annet system igjen ved neste bytte, selv om det er en veldig bra telefon til de formålene jeg bruker den. Apple Store er jo bra, men jeg er uansett ingen hyppig app-bruker. Edit: Det er heller ingen tvil om at et system som er såpass sterkt styrt av en leverandør som iOs er, har en rekke sikkerhetsmessige fordeler, men for meg blir ulempene større enn fordelene.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Man kan bruke det eller la være. Ingen tvinger deg til å bruke ApplePay. Spørsmålet er jo bare om fordelene er større enn ulempene. For noen vil dette:

"Every time you hand over your credit or debit card to pay, your card number and identity are visible. With Apple Pay, instead of using your actual credit and debit card numbers when you add your card, a unique Device Account Number is assigned, encrypted and securely stored in the Secure Element, a dedicated chip in iPhone and Apple Watch. These numbers are never stored on Apple servers. And when you make a purchase, the Device Account Number alongside a transaction-specific dynamic security code is used to process your payment. So your actual credit or debit card numbers are never shared by Apple with merchants or transmitted with payment."

være verdt det.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
"You put your faith in Apple instead of your credit card company" for å si det på utenlandsk. Det er vel noe det samme PayPal gjør på netthandel.

Men med innføring av PCI DSS standardene for korthåndtering er det som står ikke helt riktig lenger, selv om implementeringen av standardene tar noe varierende tid. En nettbutikk kan feks ikke lagre (og heller ikke vise) ditt fulle kortnr selv om du registrerer det ved opprettelse av kundeforholdet (noe du vel også må hos Apple); deretter går alt kryptert. Så dette er ikke så unikt som Apple vil ha det til; forskjellen er at Apple kan implemetere dette i egne devicer under egen kontroll, vs at man med PCI DSS må implementere slike standarder på en noe annen måte. Men man er der snart, og aktører som ikke følger regelverket vil få store kostnader.

Det er fordeler og ulemper med alt, der er vi enige.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Det er vel hele poenget med ApplePay - du registrerer ikke kortet hos Apple. Alt holdes lokalt og kryptert på din enhet som du selv kan slette remote hvis du skulle være uheldig å miste den. Du må registrere et kredittkort hos Apple hvis du vil handle i AppStore eller iTunes, men ApplePay fungerer uavhengig av dette.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.057
Sted
Bergen
Apple kunne veldig enkelt ha gitt tredje parts utvikler tilgang til NFC brikken. Dette er gammel og kjent teknologi som mange produsenter har hatt i en årrekke. Eneste grunnen til at de ikke gjør det er at de inn på bank markedet og låse kundene enda sterkere til seg selv. For Apple skal selvsagt ha penger for hver transaksjon noe som blir enda et fordyrende ledd. NFC og betalings løsningen som så ut som å være den positive tingen med de nue telefonene viser seg å være en skuffelse.

Jeg driver selv å skifter telefoner relativt hyppig og liker å prøve nye ting. jeg har også hatt et par iPhones og følger interessert med når det kommer en ny utgave. Med Jobs bak roret dro de av og til teknologien fremover, men i de siste har de bare dratt seg mer og mer inn i sitt eget rævhål.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Javisst kan de det. Og det er jeg overbevist om at de vil gjøre også. Men jeg vet ikke hvilke APIer Apple lager for denne kommunikasjonen, og hvor feilfri disse implementasjonene er enda. Det vet tydeligvis du?

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.057
Sted
Bergen
Javisst kan de det. Og det er jeg overbevist om at de vil gjøre også. Men jeg vet ikke hvilke APIer Apple lager for denne kommunikasjonen, og hvor feilfri disse implementasjonene er enda. Det vet tydeligvis du?
Selvfølgelig vet jeg ikke det. Men det er garantert ikke tekniske grunner til at dette ikke er med. Her er det Økonomi og markedsavdelingen som bestemmer. NFC brukes langt i fra til bare mobil betaling. Hvorfor skal ikke iPhone brukere få lov til å enkelt linke telefonen sin mot kameraer, stereoanlegg og TVer? iPhone er kanskje bruker vennlig, men det er definitivt ikke forbrukervennlig. Jeg vil aller helst ha begge deler.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Hvilke APIer de arbeider med er er vel litt avhengig av hva de har tenkt å bruke NFC til. Ja, standard NFC som det brukes i andre enheter er jo greit nok, men Apple er vel gjerne kjent for å gjøre litt mer med teknologien enn standard. Og ting har en tendens til å henge sammen - det er kanskje greit at de venter med å åpne opp for NFC for tredjepart til de er helt sikre på at de tingene de jobber med ikke påvirker noe annet. Når Apple utvikler nye ting har de en tendens til å implementere det systemwide. De lager ikke spesielle løsninger for enkelt-apper. Det er straks mye mer komplisert og kan ha store konsekvenser hvis det ikke gjøres riktig.

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
1.057
Sted
Bergen
Hvilke APIer de arbeider med er er vel litt avhengig av hva de har tenkt å bruke NFC til. Ja, standard NFC som det brukes i andre enheter er jo greit nok, men Apple er vel gjerne kjent for å gjøre litt mer med teknologien enn standard. Og ting har en tendens til å henge sammen - det er kanskje greit at de venter med å åpne opp for NFC for tredjepart til de er helt sikre på at de tingene de jobber med ikke påvirker noe annet. Når Apple utvikler nye ting har de en tendens til å implementere det systemwide. De lager ikke spesielle løsninger for enkelt-apper. Det er straks mye mer komplisert og kan ha store konsekvenser hvis det ikke gjøres riktig.
Man må ikke forsvare absolutt alt en produsent gjør. Her pisser Apple på forbrukeren, det regner ikke gull.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.660
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Her er det Økonomi og markedsavdelingen som bestemmer.
Jeg har ikke noe spesielt forhold til Appleprodukter, men det er liten tvil om at firmaet periodevis har vært svært teknologisk innovative og at de ved streng kontroll på egen teknologi har oppnådd både veldig god brukervennlighet og produktintegrasjon, og høy sikkerhet. Det er helt åpenbart en sammenheng mellom disse tingene, når leverandøren holder kontrollen på teknologien for brukeren, så slipper brukeren (eller underleverandørene). Det er også sikkert at med en start som nisjeleverandør var dette en realiserbar strategi, og en smart strategi. Det interessante spørsmålet er hva som skjer når man begynner å få en skikkelig stor installert base, og som du sier, økonomi og markedstenkning i mye større grad får styre.

Jeg synes jeg kjenner igjen utviklingskurven fra svært mange teknologileverandører og synes det er interessant å se om Apple kommer til å oppleve det samme. Uten å kjenne noe til Apple aksjenes kursutvikling ville jeg likevel vært forsiktig med å investere om jeg var i det markedet, for å si det sånn. Mestere på markedsføring er de i hvert fall fortsatt, så spørs det om det strekker til. Det er noe annet å forsvare en posisjon med en stor organisasjon bak seg, enn å erobre en (ledig) markedsposisjon med en relativt liten og smidig organisasjon bak seg. Apple har vært smarte og tidlig ute, så spørs det om det holder. Det skal i hvert fall bli interessant å følge med når kampen etter hvert i stadig mindre grad står om teknologi, og stadig mer står om helt andre ting.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.949
Sted
Trondheim
Apple er et spennende firma. Det de gjør setter stort sett standarden for de andre. Om Appleaksjen er et godt kjøp eller ikke i dag er vel vanskelig å si. Den er vel på ca 100$ nå. For 15 år siden kunne man kjøpe den for ca. 10$. Siden det har den vært spilttet flere ganger, og hadde man en aksje i Apple for 15 år siden og ikke kjøpt noen siden, ville man vel hatt 16 aksjer i dag (eller kanskje 32. Den har vært splittet minst 3 ganger med en 2* og den ble vel delt opp 1:4 (eller var det 1:8 for noen måneder siden)). Så 10$ for 15 år siden ville gitt minimum 1600$ (antagelig mer, men man kan jo være konservativ) idag. Bra avkastning. Tviler på at det er like stor upside idag.

Og selvfølgelig behøver man ikke forsvare alt Apple gjør, men det er lov å prøve å forstå dem.

Topp Bunn