Forsterkere Ny integrert forsterker, hvilken?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg har kjøpt et par vegghengte høyttalere av type Dali Rubicon lcr, og er i gang med å matche forsterker med høytalerne (og rommet forsåvidt). Tradisjonelt har rommet påvirket lyden slik den har en tendens til å helle litt mot det mørke. Jeg er ute etter et bredt lydbilde med en klar vokal, som ikke blir avdempet eller ullen når det spilles lavt. Oppsettet skal også brukes til tv-lyd. Det er viktig å ha mulighet for å stille på balansen da jeg har et hjørne som booster den ene høyttaleren mellom 1-2 db og lager en skjevhet i lydbildet. I tillegg må jeg nok ha en sub som kan ta de lavere frekvensene da daliene ruller av ved 59hz.

Frem til nå har jeg testet tre forsterkere. Nad C368, Hegel Røst og Nad C388. C368 synes jeg blir litt uklar og ullen på medium lavt volum. Begge nadene låter ganske likt hverandre, og selv om C388 virker å være litt klarere på lavt volum virker det for meg som at den største forskjellen er at jeg kan spille høyere, og mer kontrollert, med C388'en. Hegelen låter virkelig bra på mye av musikken jeg hører på (Cohen, Knopfler, Midnight Choir), også på lavt volum, hvor vokalen kommer tydelig frem. Bassen virker mye strammere, og den låter i mine ører noe mer detaljert og bredere i lydbildet enn begge nadene. Men på litt mer rocka låter, så synes jeg den kan låter litt tynt og skarpt. Det er heller ingen mulighet for å justere balansen på hegelen.

Ellers har jeg såvidt tittet litt på Denon 1600ne og 2500ne, samt yamaha a-s1100. Alle disse har jo fått svært god kritikk. Er det noen som har testet disse opp mot nad og hegel?

Er det andre forsterkere jeg burde ta med i vurderingen som dekker kriteriene jeg har, innenfor en fornuftig prisklasse?

Takker for alle svar og tips ;)
 
Sist redigert:

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Innlegg
418
Antall liker
112
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Hva med lyngdorf tda2200? Burde ha det meste du spør etter i tillegg til romkorreksjon.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Et godt forslag. Denne modellen er vel en del år nå, men bør vel kanskje ikke avskrive helt for det om.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Denon og Yamaha er gode forslag. Du kan også tenke på Naim og Marantz. Du er kanskje på utkikk etter en større Hegel enn Röst.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.025
Antall liker
271
Sted
Tranby
Dette er jo noen små Dali. Har små flotte Dali Royal Scepter på hytta og da bruker jeg en Sony TA-F707ES. Må ha kraftig saker for å sparke liv i slike små kasser.
Regner med at TA-FA7ES som du eide tidligere hadde vært bra.
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Devialet 200. Svært gode bruktpriser om dagen. Har alt du ønsker deg.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Denon og Yamaha er gode forslag. Du kan også tenke på Naim og Marantz. Du er kanskje på utkikk etter en større Hegel enn Röst.
Røsten virket å være mer enn nok kraftig, mer kraftig enn NAD C368'en. Men synes den ble litt skarp på noen typer musikk. Og så har den heller ikke balansekontroll, og da er det dessverre en dealbreaker for meg.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Primare i32 på brukten eller en ny i35 :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Denon og Yamaha er gode forslag. Du kan også tenke på Naim og Marantz. Du er kanskje på utkikk etter en større Hegel enn Röst.
Røsten virket å være mer enn nok kraftig, mer kraftig enn NAD C368'en. Men synes den ble litt skarp på noen typer musikk. Og så har den heller ikke balansekontroll, og da er det dessverre en dealbreaker for meg.
Det er ikke sikkert du er ute etter en "nøytral" forsterker. På den andre siden, noen typer musikk kan være skarp. Bruker du forresten sub?
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
394
Antall liker
227
Torget vurderinger
14
Det er en stund siden jeg har hørt Hegel og NAD har jeg aldri hatt. Men har hatt en Yamaha A-S1100 og jeg angrer dypt og inderlig på at jeg solgte den. Selv til ordinær pris synes jeg den er et kupp. Spiller fyldig og detaljert på lave volum og viser frem kreftene sine dersom man forlanger det. Er detaljert men aldri tynn.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Ta en titt på Arcam, spes FMJ-serien, helst i den høyeste ende.
Enormt mye kvalitet - de putter pengene inn der det har mest å si - og eksellent lyd for pengene. All verdens med fleksibilitet og features.
Om du liker utseendet, er seff noe helt annet.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Denon og Yamaha er gode forslag. Du kan også tenke på Naim og Marantz. Du er kanskje på utkikk etter en større Hegel enn Röst.
Røsten virket å være mer enn nok kraftig, mer kraftig enn NAD C368'en. Men synes den ble litt skarp på noen typer musikk. Og så har den heller ikke balansekontroll, og da er det dessverre en dealbreaker for meg.
Det er ikke sikkert du er ute etter en "nøytral" forsterker. På den andre siden, noen typer musikk kan være skarp. Bruker du forresten sub?
Nei, jeg trenger absolutt ikke en nøytral forsterker så lenge sjef synes den låter bra og ikke blir for mørk/dunkel/ullen i lyden. Spesielt vokalen. Jeg har ikke sub enda, men det må på plass det også.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Det er en stund siden jeg har hørt Hegel og NAD har jeg aldri hatt. Men har hatt en Yamaha A-S1100 og jeg angrer dypt og inderlig på at jeg solgte den. Selv til ordinær pris synes jeg den er et kupp. Spiller fyldig og detaljert på lave volum og viser frem kreftene sine dersom man forlanger det. Er detaljert men aldri tynn.
Det er en av de jeg gjerne skulle testet. Denne og denon sin. Ulempen med begge disse to er vel at yamahaen mangler dac og digitale innganger? Og denon mangler utgang for sub.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Verken sugden eller arcam har jeg vel egentlig vært borti. Sugden 21a er vel en litt eldre sak?
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
394
Antall liker
227
Torget vurderinger
14
Det er en stund siden jeg har hørt Hegel og NAD har jeg aldri hatt. Men har hatt en Yamaha A-S1100 og jeg angrer dypt og inderlig på at jeg solgte den. Selv til ordinær pris synes jeg den er et kupp. Spiller fyldig og detaljert på lave volum og viser frem kreftene sine dersom man forlanger det. Er detaljert men aldri tynn.
Det er en av de jeg gjerne skulle testet. Denne og denon sin. Ulempen med begge disse to er vel at yamahaen mangler dac og digitale innganger? Og denon mangler utgang for sub.
Ja det er riktig. Ingen digital inngang på Yamahaen. Jeg koblet den på en Chord 2qute med veldig godt resultat.
 

Sledge85

Medlem
Ble medlem
13.10.2012
Innlegg
42
Antall liker
8
Torget vurderinger
3
Yamaha AS-2100. Beste jeg har hatt i hus og låt mye bedre enn Hegel h360. Så yamaha as-1100 er nok garantert mye forsterker for pengene.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
Verken sugden eller arcam har jeg vel egentlig vært borti. Sugden 21a er vel en litt eldre sak?
Er ikke sikker på når denne 21 al kom men den er i en klasse for seg selv. Ekte klasse A. Har hatt min i 6 år og den blir. Ikke mange på brukten og det forstår jeg godt,
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Verken sugden eller arcam har jeg vel egentlig vært borti. Sugden 21a er vel en litt eldre sak?
Er ikke sikker på når denne 21 al kom men den er i en klasse for seg selv. Ekte klasse A. Har hatt min i 6 år og den blir. Ikke mange på brukten og det forstår jeg godt,
Mener att de har blitt produsert nå i snart 30 år, mener å huske vi brukte den i ca 1996 på Audio Vector x3 sign med bra resultat.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Av de du nevnte i starten av tråden Kjetil, så ville jeg satt en knapp på Denon PMA 2500 NE. PMA serien låter veldig fyldig og kraftfullt. Har hatt mange PMA 2000 serie forsterkere hos meg gjennom tiden. Ligger en brukt PMA 2500 NE nå på finn. Virker å være en ok deal. Den har jo både mulighet for balansekontroll. Samt den har dac og platespillerinngang. Om det er noe pluss for deg.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Primare i32 på brukten eller en ny i35 :)
Et godt forslag som jeg kan spinne litt videre på. Hvordan vil du si lydsignatyren i primare er kontra f.eks hegel og Nad?
Stram og nøytral. NAD c388 er nært, men ikke like stram. Hegel er varmere og fyldigere. Har enda ikke hørt en Hegel jeg kunne slått meg til ro med, men de nyeste modellene er forhåpentligvis et steg opp.

Primare i32 var i allfall en betydelig bedre forsterker I mine ører enn Hegel h300.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Både yamaha a-s1100 og denon pma-1600ne virker særs spennende. Er det noen som har forsøkt å integrere sub med denon 1600/2500?
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Primare i32 på brukten eller en ny i35 :)
Et godt forslag som jeg kan spinne litt videre på. Hvordan vil du si lydsignatyren i primare er kontra f.eks hegel og Nad?
Stram og nøytral. NAD c388 er nært, men ikke like stram. Hegel er varmere og fyldigere. Har enda ikke hørt en Hegel jeg kunne slått meg til ro med, men de nyeste modellene er forhåpentligvis et steg opp.

Primare i32 var i allfall en betydelig bedre forsterker I mine ører enn Hegel h300.
Interessant, for jeg oppfatter nemlig ikke hegel (røst hvertfall) som særlig varm i lyden. C368/C388 derimot oppfattet jeg som ganske varme og lune. Det er dog i min stue. Så dersom hegel er varmere enn primare så er det ikke sikkert primare er noen god match i min stue. :rolleyes: ???
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Både yamaha a-s1100 og denon pma-1600ne virker særs spennende. Er det noen som har forsøkt å integrere sub med denon 1600/2500?
Har ikke prøvd å integrere sub, men har bl.a. hatt både Yamaha A-S1100, Denon PMA2500NE, Denon PMA1600NE, Hegel H90, Hegel H190 hjemme, dog på litt forskjellige høyttalere. Siste tre har jeg imidlertid prøvd på samme høyttalere. PMA1600NE er - etter min ringe mening - en høyst undervurdert forsterker og den jeg ville anbefalt av disse. «Glem» at den er oppgitt til 2x70W, den vil drive det meste uten å svette og de 70 wattene er konservativt angitt. Meget dynamisk og engasjerende sak, og minner en god del om Naim i spillestilen.

Har ellers prøvd Naim Atom (og Nova) med Dali Rubicon og Epicon og det var en meget god match. Antar det samme vil gjelde med øvrige Dali.

Edit: Skal bare tilføye at PMA2500NE også er en glimrende forsterker og du får dem vel brukt for tilsvarende som en ny 1600NE. Mer power i 2500NE, men tatt ut fra min audiofile hukommelse, fremtrer 1600NE som noe mer spretten og dynamisk i uttrykket. Har dessverre ikke hatt de hjemme samtidig, så må bare stole på husken og inntrykket de har gitt....
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjetil-A: Rubicon LCR krever en hel del, så her bør du ikke spare på reservene. Velg riktig, så får du igjen for utlegget flere ganger. En Bladelius blir ALDRI feil der. For eksempel Brage. Eller Thor III Novitas. Helller den enn en ny sub-S1-Denon, altså..Dessuten er Audiolab en fullstendig kremmatch med Dali, og hvis du kan leve med et delt sett, prøv 8300CDQ og 8300MB:cool: Disse forsterkerne beholder den nordiske dynamikken og kreftene, ivaretar musikaliteten engelske merker er verdensledende i og farger ikke på langt nær like mye som f.eks. Bryston eller klassisk Electrocompaniet. En av canadierne passer for eksempel langt bedre på PMCer..
 
Sist redigert:

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.202
Antall liker
8.965
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Primare i32 på brukten eller en ny i35 :)
Et godt forslag som jeg kan spinne litt videre på. Hvordan vil du si lydsignatyren i primare er kontra f.eks hegel og Nad?
Stram og nøytral. NAD c388 er nært, men ikke like stram. Hegel er varmere og fyldigere. Har enda ikke hørt en Hegel jeg kunne slått meg til ro med, men de nyeste modellene er forhåpentligvis et steg opp.

Primare i32 var i allfall en betydelig bedre forsterker I mine ører enn Hegel h300.
Interessant, for jeg oppfatter nemlig ikke hegel (røst hvertfall) som særlig varm i lyden. C368/C388 derimot oppfattet jeg som ganske varme og lune. Det er dog i min stue. Så dersom hegel er varmere enn primare så er det ikke sikkert primare er noen god match i min stue. :rolleyes: ???
Men jeg kan fint legge til en annen forsterker som jeg må si kanskje har satt de dypeste sporene hos meg med tanke på integrerte..

Onkyo A9000r. For en pærle av en forsterker. Selv Marantz sin pm11s3 måtte vike for den.
Ikke ofte å se på brukten, men virkelig en pærle som spiller langt over sin pris og specs på papiret :)
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Både yamaha a-s1100 og denon pma-1600ne virker særs spennende. Er det noen som har forsøkt å integrere sub med denon 1600/2500?
Har ikke prøvd å integrere sub, men har bl.a. hatt både Yamaha A-S1100, Denon PMA2500NE, Denon PMA1600NE, Hegel H90, Hegel H190 hjemme, dog på litt forskjellige høyttalere. Siste tre har jeg imidlertid prøvd på samme høyttalere. PMA1600NE er - etter min ringe mening - en høyst undervurdert forsterker og den jeg ville anbefalt av disse. «Glem» at den er oppgitt til 2x70W, den vil drive det meste uten å svette og de 70 wattene er konservativt angitt. Meget dynamisk og engasjerende sak, og minner en god del om Naim i spillestilen.

Har ellers prøvd Naim Atom (og Nova) med Dali Rubicon og Epicon og det var en meget god match. Antar det samme vil gjelde med øvrige Dali.

Edit: Skal bare tilføye at PMA2500NE også er en glimrende forsterker og du får dem vel brukt for tilsvarende som en ny 1600NE. Mer power i 2500NE, men tatt ut fra min audiofile hukommelse, fremtrer 1600NE som noe mer spretten og dynamisk i uttrykket. Har dessverre ikke hatt de hjemme samtidig, så må bare stole på husken og inntrykket de har gitt....
Svarer meg selv litt angående sub: nå har jeg ikke selv anvendt sub, men etter hva jeg forstår kan en vel også ta ut signal til sub fra høyttalerterminalene og Denon har jo to sett av disse som alltid er «på», så ett sett er vel ledig for evt tilkobling av sub.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Nå er det masse gode forslag her! ;) Jeg er nesten i mål med nad c388 føler jeg nå etter å ha lyttet litt mer på den, og den er overraskende god på lp-plater. Jeg synes faktisk det låter bedre og klarer på både lavt (og høyt) volum på lp-platene enn streaming via bluos modulen av en eller annen årsak.

Den neste jeg har lyst til å sjekke ut er denon pma-1600ne, og om den gir det lille ekstra som jeg føler jeg mangler stopper muligens søket der. Om ikke så kan det virke som at yamaha a-s1100 absolutt bør testes ;D
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Kjetil-A: Denon 2500 er imo en langt bedre amp enn den Yamahaen, så stopp gjerne søket der;D Vil du ha en litt varmere signatur- midt mellom klassisk EC og Marantz 11-serie, ca.- ligger det en Bryston B135 SST2 på Torget nå, til 15000..Strømforsyninga er etter min mening lita (2 stk 400VA trafoer), men den ER svært velbygd. Og den tåler både Rubicon og- som tidligere nevnt - PMC. Sistnevnte gir imo det beste resultatet av dem, men det betyr ikke at Bryston ikke takler Rubicon. Neida, den resulterende komboen blir bare mer lik det Hi-Fi Klubben selv i sin tid gjorde med mer vintage Dalier i den klassen: Matcha dem med EC-blokker.:cool: Grand og Grand Diva, for eksempel...
 
Sist redigert:

Madmax_1

Medlem
Ble medlem
24.03.2014
Innlegg
30
Antall liker
24
Sted
Moss
Auditor kan du beskrive denne forskjellen i lyden på Yamaha'en og Denon'en?

Bruker selv Yamaha med sub og syntes det var et mye bedre resultat å bruke pre-out enn å bruke høyttalerutgangene. Noe som kan bekrefte dette?

I tillegg til lyden er Yamaha'en utrolig godt sammenskrudd og jeg digger vintage looken med de store VU-metrene.
 
X

X186841

Gjest
Har hatt både Denon 1600 - 2000 - og hørt på 2500 mot 1600 og ville valgt Yamaha 1100 - 2100 - 3000 uten den minste tvil. Rotel RA1592 var også bedre enn Denon forsterkerne, alt etter min eminente smak :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Madmax1: La meg prøve: Denon låter noe tørrere, mer analytisk. Samtidig har den mer info i mellomregisteret- der det virkelig skjer noe i musikken. Dynaudioene dine er IKKE lette å drive heller, men resultatet hos deg blir såpass bra nettopp fordi du avlaster dem med sub. De fleste subs låter langt bedre med linjetilkobling. Unntaket er walisiske RELer. Der bør du bruke den spesialbygde Bassline-kabelen. Og gjør du det, da slår de subene ALLE konkurrenter, imo..Begge merker er forøvrig over gjennomsnittet godt bygd, og jeg tviler ikke på at du liker eget system...En dag skal du dog låne øre til en Bladelius...Den blåser et vanvittig liv i Dynaudioer..
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.222
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Overrask deg sjøl og alle andre ved å kjøpe en rørforsterker. :D
 
Topp Bunn