Ny Hi-FI! 35-40.000kr

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Theater skrev:
Hadde jeg hatt ditt budsjett og dine preferanser ville jeg vurdert dette oppsettet:

* Arcam FMJ A38 integrert forsterker (12.990,- på Hifiklubben)
* Arcam FMJ CD37 (9.990,- på Hifiklubben)
* Patos Symphonic II (Bør kunne finnes brukt til rundt 15.000,-)

Etter at Hifiklubben overtok argenturet på Arcam har prisene blitt betraktelig redusert, noe som gir deg mer valuta for pengene enn noengang før. Etter min mening er Arcam og Patos en svært god match og har egenskaper som møter preferansene dine. Symponic II er relativt kompakt og vil nok passe greit selv i et mindre rom som ditt.
Er det ikke mer for FJM37???? Herregud, og folk sier HFK er gniere :S.
 

Theater

Medlem
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
spurv skrev:
Theater skrev:
Hadde jeg hatt ditt budsjett og dine preferanser ville jeg vurdert dette oppsettet:

* Arcam FMJ A38 integrert forsterker (12.990,- på Hifiklubben)
* Arcam FMJ CD37 (9.990,- på Hifiklubben)
* Patos Symphonic II (Bør kunne finnes brukt til rundt 15.000,-)

Etter at Hifiklubben overtok argenturet på Arcam har prisene blitt betraktelig redusert, noe som gir deg mer valuta for pengene enn noengang før. Etter min mening er Arcam og Patos en svært god match og har egenskaper som møter preferansene dine. Symponic II er relativt kompakt og vil nok passe greit selv i et mindre rom som ditt.
Er det ikke mer for FJM37???? Herregud, og folk sier HFK er gniere :S.

Det stemmer at prisen har gått markert ned på CD37 i forhold til hva f.eks CD36 kostet for bare få måneder siden. Regner med at Arcam har satt ned sine priser og at Hifiklubben i tillegg ikke kjører med samme avansen som det Akustikk hadde.
 
R

Rojoh

Gjest
Det er frykelig mye utstyr tilgjengelig nå til dags; både fra forhandlere og private selgere. Må innrømme at jeg ikke er i nærheten av å ha oversikt. Med andre ord: Jeg har virkelig ikke peiling på hva som er "best" innenfor prisrammen her. Selv liker jeg å komponere anlegget selv - har vel utviklet en form for intuisjon, men innrømmer at det fort blir bom innimellom også. ;)

12m2? Ikke så mye boltreplass da. Synes selv at coaxialprinnsippet fungerer utmerket når man skal sitte relativt nær høyttaler. Både Kef og Tannoy leverer slike løsninger. Får vel bli mitt tips. En XQ fra Kef eller Revolution fra Tannoy skulle passe, vil jeg tro.

Elektronikk? Den er vrien. Liker jo forsåvidt Arcam, men andre engelske merker byr helt sikkert på tilsvarende kvalitet for penga: Naim/Cyrus/Audiolab/Creek/Exposure/Sugden and you name it. Har jo ikke hørt så mye av alt dette da. Et skudd helt i blinde: Tannoy (siden jeg liker Tannoy 8) ) + Roksan eller Exposure-elektronikk?

Nei, nå vil jeg ikke fabulere mer: En aktiv lytterunde er tingen - enten privat elller forhandler. Handler du høyttalere først, så kan disse drasses med rundtomkring. Tror man nokså intuitivt hører når det "stemmer". Kjenne etter om man føler for å skifte plate, eller om man har lyst til å høre litt til?

(Litt selvutført psykoterapi hjelper også: "Minne seg selv på at ingenting er helt best, og alt annet suger". Det holder i massevis å konsentrere seg om man virkelig liker det man hører - dog med en viss kritisk sans innkoblet).

Happy hunting!

Mvh. Johan
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Kom til å tenke på at tidlegare nemnte Maxwell har litt forskjellige høgtalarar berekna på små rom.

Om du har anledning kan ein stikke innom butikk i Kr.sand, han veit kva bra lyd er, kan littegrann teknisk, men prøver ikkje å forklare ting han ikkje har kunnskap til å forklare. Til forskjell frå nokre andre salgsfolk :)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Gå til forhandler og få hørt et komplett anlegg og lån flere med hjem.
Å surfe ut på bruktmarkedet å ta sjanse på å finne tilfeldige biter som blir er super match kan bli dyrt i lengden. Antagelig blir du fornøyd med det 3dje bruktanlegget, og etter å ha brukt 50% mer enn opprinnelig budsjett..

Kjøp noe som gir deg følgende følelse; "Dette ,detta låt jammne bra , dette blir jeg i godt humør av", og ikke selgeren sa det var et bra anlegg ,eller der sparte jeg jammen 5000 kr....

Sleiven,
som har syndet mot alle rådene over...

Sleivn
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Godt sagt Sleiven. Poenget er ikke hvor billig ting blir i forhold til veiledende pris, men hvor fornøyd man er med resultatet.

Mvh Vidar P
 

Jonnyen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.09.2007
Innlegg
103
Antall liker
7
Jeg var nettopp i samme situasjon selv, og dette er hva jeg kjøpte til en samlet pris av ca. 33 000:

Naim Nait XS-2, Naim CD5 XS, Naim Flatcap, Monitor Audio GS20 høyttalere i sort pianolakk, Chord Epic høyttalerkabler.

Har i tilegg bestilt meg vibrapods (på ebay) til å ha under høyttalerne.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Det er nå mulig å gjøre et kupp på Tannoy Eyris DC1 .Holder på å spille inn et sett nå. Tilbud på disse er nå kr.4490 + frakt og med nypris på ca.11000,- er det vel et godt tilbud. Selges på digitalhandel.no
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Mulig lytterommet ditt er litt for lite, desverre, til de Gradient Revolution som ligger på børsen....
Imho må det være en kanonbra høytaler å bygge oppsettet rundt.
De ønsker nok litt power for å vise hva de kan, men du verden; min første erfaring med disse sitter ennå i.... ;D

mvh
Proffen
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
hehe :D
det fårn si .. snakk om å grave i gamle tråder.. vel kanskje noen leser alike vel :p

Knall system 1. for 24690,- :
2S kit med kabinetter - i lønn = 5700kr
Abrahamsen v2.0 (upgrade) = 9995
Abrahamsen V6.0 D/A Konverter = 3995
Laptopp til digital kilde = 5000,-

Eventuelt hvis en har plass så står det mellom disse to for meg:
2.5S kit med kabinetter - lønn, =11500
Abrahamsen fs401 =24995
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.554
Antall liker
2.738
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
cybervision_ skrev:
Tråden er fra 2008.
;D ;D ;D

Jaja, gjøkke noe det, anbefaler Gradient anyway, jeg...
Og noe må jo ha skjedd siden tråden plutselig er i vinden igjen........... ;D

mvh
Proffen
 
C

Cyber

Gjest
Gjør overhodet ingenting, var ment som folkeopplysning! :)
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.244
Antall liker
3.471
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Sleiven skrev:
cybervision_ skrev:
Tråden er fra 2008.
HVa endte trådstarter opp med da?
Trådstarter ble vel så fed up at han ikke gadd mer.

"HFidelity
Innlegg: 6 (0.005 per dag)
Posisjon: Medlem
Registreringsdato: august 04, 2008, 00:40:19
Sist aktiv: desember 17, 2008, 23:49:15
"
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
noruego skrev:
Synes det blir litt meningsløst å føre nok en debatt om hvorvidt trådstarter bør bruke mest på kilde, forsterker eller høyttalere all den tid vi ikke vet særlig mye om hvordan den viktigste "konstant", rommet, er, bortsett fra at det "i første omgang" er relativt lite, på rundt 12m2.

Hadde jeg vært i samme situasjon som trådstarter med å sette opp et helt nytt system fra grunnen, og det er det forsåvidt ikke så lenge siden jeg var, så ville jeg ha avklart, for meg selv, følgende spørsmål lenge før jeg en gang hadde begynte å titte på ulike CD spillere:

Rom:
Hvilke begrensninger har rommet med hensyn til fysiske dimensjoner og utforming for plassering av høyttalerne?
Står man fritt til å innrede som man vil, eller er der andre begrensninger som WAF?
Hva er tidsperspektivet? Å finne den mest optimale løsning for et rom på 12m2 gir ikke mye mening hvis man allerede om et halvt år planlegger å flytte til helt andre betingelser.

Høyttalere:
Har man først gått litt grundig til verks på disse spørsmålene, så blir det mye lettere å identifisere hvilke høyttaleralternativer som er mest relevante i forhold til rom, musikksmak, estetikk og budsjett.

Forsterkeri:
Tilsvarende, etter å ha identifisert alternative høyttalerløsninger, så er det jo mye enklere å identifisere hvilke forsterkerløsninger som best kan drive de respevtive høyttalerløsninger.

Kilde(er):
Når det kommer til elektronikken, så er jeg enig med flere her at det ofte er mye god synergi i å velge komponenter fra samme produsent. Disse er jo naturligvis matchet, i alle fall ment/konstruert for å være lydmessig matchet, i utgangspunktet, i tillegg til det rent estetiske, naturligvis.

Personlig hadde jeg nok, om jeg var i trådstarters situasjon, droppet CD-spiller i denne omgang. Jeg hadde heller gått for en god DAC, som Benchmark DAC1 PRE. Da står man relativt fritt til å velge en eller flere digitale kilder på både kort og lang sikt. Dessuten gir den også mulighet til teste effekttrinn ved å bruke Benchmarken som forforsterker. Gitt at man allerede har kilder som kan brukes, så vil en ny DAC1 PRE si at budsjettet til forsterker/høyttalere da er 22-28K, og ved å følge gangen skissert tidligere, så skulle det ikke være å komme ut med et særdeles vellydende oppsett til slutt.

mvh

noruego
Benchmark og aktive Dynaudio, ettersom trådstarter hevder å ha sansen for Dynaudio burde vel dette kunne utforskes. http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Høyttaler-/-Monitor/Studio-Aktive/Dynaudio-Acoustics.aspx

Ser nå datoen for første innlegg og føler meg litt dumm ;-)
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
NAD M3 (som faktisk har sub deling).
NAD C565BEE (har optisk digital inngang, hvor du kan koble inn f.eks Squeezebox!!!)

Høyttalere, her er det valgetskval! Men du har jo brukbart med cash igjen :). Men du har vel ca 15000kr igjen å bruke på det :)..
 
Topp Bunn