Ny forsterker eller nye høyttalere?

Birger_Vinyl

Fersking
Ble medlem
17.01.2022
Innlegg
4
Antall liker
3
Sted
Vik
Hei.
Trenger litt eksperthjelp :D Jeg lurer på å oppgradere forsterker eller høyttalerne mine til LP-anlegget mitt.
Det jeg har nå er:
- Forsterker: Denon PMA720AE
- RIAA Forforsterker: Project
- Høyttalere: Dali LEKTOR 2
- Sub: B&W 10"
- Platespiller: Pro-Ject THE CLASSIC

Tenker å bruke maks 10.000 Kr
Er det best å bytte høyttalere eller bytte forsterker? -kan ikke være gulvstående høyttalere
Og hvilke forsteker/høyttalere anbefaler dere å anskaffe?
Alle tips, forslag og anbefalinger mottas med åpne armer :D
 
Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Virker da veldig fornuftig det anlegget du har der?

Hva er du evbentuelt ute etter ved en oppgradering? Noe du savner nå ? :).
 
P

parafinoksen

Gjest
Hva med begge deler? Kombinasjonen Dynaudio og Hegel får mye skryt. Min bror hadde det tidligere, og det låt knall. Det var riktignok modeller i høyere prisklasse, men hva mener folket her om komboen Dynaudio X12 og Hegel H80? De ligger på finn til henholdsvis 2000 og 6500 kroner.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.328
Antall liker
3.676
Torget vurderinger
1
Om du liker signaturen på lyden du har nå så se om du finner Dali Mentor menuet til en relativt ok sum, irundt 4-5K tenker jeg. Men de har en tendens til å være overpriset om man først ser et par ute på brukten. Jeg synes disse er utrolig gode stativer og til en fornuftig pris. Deretter kan det være greit å sjekke om man kanskje har mer å gå på ved å bytte ut amp.
 

Birger_Vinyl

Fersking
Ble medlem
17.01.2022
Innlegg
4
Antall liker
3
Sted
Vik
Takk for mange svar :D
Anlegget er ganske greit nå, men go'lyden kommer ikke før man skrur opp en god del. Man får god lyd når man spiller svakt med "loudness"-knappen på, men med engang man skrur opp på moderat lydnivå blir det for vanskelig å få fin-balansen i lyden, en tendens til å bli alt for mye bass/resonans. Prøver etter beste evne å bruke EQ, men hjelper ikke nok til at det blir bra. Lyden har en tendens til å enten bli for mye eller bli for lite.
Har sett på Yamaha sin R-N803D hvor man kan justere det de kaller "loudness" -men spørsmålet er da om det de kaller loudness er det samme som hva Dennon kaller loudness?..

Et annet problem jeg står ovenfor er at den forsterkeren jeg har begrenser utvalget av høyttalere jeg kan anskaffe, tenker da på watt og Ohm noe, som også taler i favør til ny forsterker -Oppgraderer jeg forsterkeren så åpner det opp for anskaffelse av et større utvalg av gode høyttalere i fremtiden:unsure:

@parafinoksen, -Vi skal til å bygge nytt hus og er litt derfor jeg også tenker å oppgradere:D Da blir rommet en del større enn hva det er nå. Rommet til anlegget blir da 6 x 8 meter og tak som går helt opp til møne. Dette vil jo garantert påvirke opplevelsen av anlegget.
Type musikk som jeg spiller er Pink Floyd, Blues -type Clapton, BB king, Rock- type acdc, rolling stones, KALEO, Marcus King, Bonamassa.
Høyttalerne blir stående noen cm fra veggen tenker jeg.
 
Sist redigert:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hvor har du plassert høytalerne dine?
Står de på noe (hylle) som kanskje begynner å svinge med bassen og dermed forsterker denne?
Kunne det kanskje hjulpet med litt akustisk isolasjon mellom høytaler og det den står på? Squash baller kappet i to kanskje?

Om du skal inn i nytt rom om kun kort tid, ville jeg ventet med å bytte noe til du har kommet deg vel tilrette der. Der kan du kanskje få satt opp høytalerne mer optimalt også?
 
P

parafinoksen

Gjest
Loudness er en funksjon som er beregnet på avspilling på lavt lydnivå. Ved lavt volum forsvinner bass og diskant litt, og loudness forsterker nettopp disse frekvensene så du får jevnere lyd på lavt volum.

Det at du opplever ujevn lyd på høyere nivåer, kan ha med plassering av høyttalerne å gjøre. Står de nære vegg? I bokhylle, på TV-benk? De bør helst stå på egne gulvstativer, skjønt da kan en nesten like gjerne gå over på små gulvstående høyttalere.

Siden du skal bygge og rommet blir større, vil jeg personlig ha ventet med å oppgradere anlegget, eventuelt oppgradert forsterkeren nå og høyttalerne siden når du ser hvordan det nye rommet blir. Gå for en forsterker som har litt muskler, sånn at du står friere til å velge høyttalere. Ikke bare se på antall watt, men om den har evne til å øke antall watt betydelig (helst doble) når impedansen (ohm) går ned, f.eks. 2x70 watt ved 8 ohm / 2x140 watt ved 4 ohm. Det betyr at forsterkeren er strømsterk. Ellers til normal lytting er det ikke mange wattene du bruker, og spesielt ikke hvis høyttalerne har høy sensitivitet.
 

Birger_Vinyl

Fersking
Ble medlem
17.01.2022
Innlegg
4
Antall liker
3
Sted
Vik
Hvor har du plassert høytalerne dine?
Står de på noe (hylle) som kanskje begynner å svinge med bassen og dermed forsterker denne?
Kunne det kanskje hjulpet med litt akustisk isolasjon mellom høytaler og det den står på? Squash baller kappet i to kanskje?

Om du skal inn i nytt rom om kun kort tid, ville jeg ventet med å bytte noe til du har kommet deg vel tilrette der. Der kan du kanskje få satt opp høytalerne mer optimalt også?
Hele anlegget står på en sjenk -Høyttalerne står på pålimte gummiknotter som fulgte med, de står noen cm fra veggen :)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.246
Antall liker
9.478
Torget vurderinger
2
Glem alt ang bytte av komponenter inntil du har flyttet til nytt hus. Alt blir anderledes da.
Forsterkeren du bruker har minimalt å si for lyden og et bytte vil ikke hjelpe på for mye bass og resonanser på økt volum.
Det høres ut som du kan ha nytte av Dirac romkorreksjon eller Roon som eq for å dempe visse frekvenser ., ha tålmodighet du må uansett begynne på nytt i nytt hus og det som er viktigst da er å ha /få høyttalere som passer rommet og slik du vil lytte og plassere høyttaler. Ikke sikkert ønsket plassering det er sammenfallende med best lyd .
Du liker ellers samme musikk som meg ser jeg….:)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Birger-Vinyl: Relativt fornuftig, sånn bortsett fra at forsterkeren er ALT for liten😎 En pakke med to nyere Audiolabs der, så…i biamp..
Integrert alternativ kan vel være en Denon PMA-over-2000-type eller Bladelius Tyr- for eksempel Mk2 eller Mk2 Novitas. Spiller fortreffelig på Dali, den..med reserver. Men vent til du veit hva lytterommet i ny bopæl byr deg. Reservene må iallefall forbedres, og det kraftig..Ingen vits heller i å gå etter gulvstående høyttalere..Lektor 2 er svært gode, de blomstrer med større amp. Går du gulvstående, gjør du samme feil som 80% av norske kjøpere, og det ender bare med at du istedet gir anlegget ditt enda flere, forsterkede kompromisser. Når kompromisser istedet skal elimineres..Bygg OPP, ikke OM😎 Da vil du kunne få bedre lyd uten å måtte ta opp lån i hundretusenkronersklassen. Og istedet løfte det anlegget du har til sitt EGENTLIGE nivå. Det gjøres med den riktige forsterkeren, gjennomtenkt signalbehandling, riktig match og riktig plassering😊😈
 
Sist redigert:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
764
Antall liker
453
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Hele anlegget står på en sjenk -Høyttalerne står på pålimte gummiknotter som fulgte med, de står noen cm fra veggen :)
Meget mulig at problemet ditt pr nå er sjenken. At den synger med bassen å lager trøbbel for deg!
Gummiknottene som følger med er gjerne i tynneste laget for å isolere, noen squash baller koster ikke mange pengene, så får du en indikasjon før du skal flytte.

Igjen, ville ikke kjøpt noe nytt før du har falt til ro i nytt rom! Er du heldig får du godkjent noen stativer å sette høytalerne på....
 

Birger_Vinyl

Fersking
Ble medlem
17.01.2022
Innlegg
4
Antall liker
3
Sted
Vik
Tusen takk for gode svar!:D Etter deres tilbakemeldinger så velger jeg å vente til vi er i nytt hus🤔 Kommer sikkert tilbake på dette temaet når vi har fått installert oss i det nye huset ✌😉 Takk.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.700
Antall liker
7.941
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Vent med å investere i anlegget til du har rommet ferdig. Det er nokre ting du må vurdere:
- Er grunnane til å utelukke golvståande gode nok? det er eit stort rom du får, og då er det greitt med høgtalarvolum.
- Kan subwoofer vere eit poeng?
- Kor aktuelt kan det vere med romkorreksjon, og eventuelt kva slags?
- Kva er du mest/minst fornøgd med når det gjeld eksisterande anlegg, og kva ynskjer du å rette opp/behalde?

Lurt å utsetje til du er ferdig med byggeprosjektet.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Birger_Vinyl: Lurt..Anlegget ditt holder i ti år til, såfremt du gir det de riktige kreftene til å la resten blomstre😊 Integrer i tillegg suben riktig, så får du alt du måtte ønske…se siste edit fra meg her oppe. Ny, bedre forsterker kan du forøvrig rolig hente inn FØR du fløtter også..den gjør ikke annet enn å vekke eksisterende komponenter- og musikken din- til et HELT annet liv..
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Jeg ville også vurdert å legge en egen kurs til TV og hifi og godt med stikkontakter så du slipper skjøteledningdrass. Deilig å ordne det før huset er ferdig :)
 
  • Liker
Reaksjoner: 666
P

parafinoksen

Gjest
Går du gulvstående, gjør du samme feil som 80% av norske kjøpere, og det ender bare med at du istedet gir anlegget ditt enda flere, forsterkede kompromisser.😈
Hva er etter din mening galt med gulvstående?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Mange fornuftige råd her. Jeg ville ventet med høyttalere til jeg hadde rommet de skal stå i klart, og jeg ville ventet med forsterker til jeg hadde høyttalerne. Høyttalerne må matche rommet, og forsterkeren må matche høyttalerne.

Romkorreksjon og DSP hadde jeg gitt F... i. :) Med mindre man er selvplager eller bare er veldig glad i datamaskiner og knapper, da. ;P
 
  • Liker
Reaksjoner: oes

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Birger_Vinyl: Lurt..Anlegget ditt holder i ti år til, såfremt du gir det de riktige kreftene til å la resten blomstre😊 Integrer i tillegg suben riktig, så får du alt du måtte ønske…se siste edit fra meg her oppe. Ny, bedre forsterker kan du forøvrig rolig hente inn FØR du fløtter også..den gjør ikke annet enn å vekke eksisterende komponenter- og musikken din- til et HELT annet liv..
Kommer vel an på hva slags høyttalere man velger, så jeg ville anbefalt å vente med forsterker til høyttalerne er på plass.
 
P

parafinoksen

Gjest
Kommer vel an på hva slags høyttalere man velger, så jeg ville anbefalt å vente med forsterker til høyttalerne er på plass.
Her er jeg (for en gangs skyld) enig med Auditor. Det er jo ennå en god stund til innflytting, så hvor ikke ha litt god musikk i mellomtiden? En brukt kvalitetsforsterker kan gi økt musikkglede nå og vil mer eller mindre gi pengene igjen hvis han trenger noe annet til nye høyttalere siden.
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
6x8 meter er rimelig optimale dimensjoner for et lytterom. Rådene om å vente med hifiinvesteringer til du er på plass der er gode. Kjøp høyttalere til rommet - evt med subwoofere (såkalt 2.2), og deretter forsterker(e) til høyttalerne. Hvorvidt du trenger eventuell DSP/romkorreksjon avhenger av rommet (igjen: bra romfinensjoner - så kanskje ikke så viktig), eventuell integrering av subwoofer(e), og om du som vinylbruker er villig til å akseptere en runde innom digital signalprosessering - eller ikke. Det siste har holdt meg borte fra slike løsninger så langt, men jeg er litt nysgjerrig på f.eks Lyngdorf sine forsterkere med room perfect til å integrere 2 subwoofere, eller Trinnov (dyrt), eller noe med Dirac, eller Arc fra Anthem. Ved å dele aktivt og frita høyttalerne fra dypbassoppgavene kan man også i store rom slippe unna med små og plasseringsvennlige høyttalere nær veggen. Subwoofere i hjørnene trenger ikke å være så dominerende.

Sikkert lurt å invitere seg hjem til noen med slike løsninger, eller i det minste høre på en demo. Lykke til! Her en video fra Lyngdorf om måling og automatisert romkorreksjon med room perfect
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Her er jeg (for en gangs skyld) enig med Auditor. Det er jo ennå en god stund til innflytting, så hvor ikke ha litt god musikk i mellomtiden? En brukt kvalitetsforsterker kan gi økt musikkglede nå og vil mer eller mindre gi pengene igjen hvis han trenger noe annet til nye høyttalere siden.
Jo, men som sagt ville jeg ventet med det hvis et høyttalerbytte uansett er planen også. I et større rom kanskje gulvstående blir greia, og jeg ville iallfall valgt forskjellige forsterkere til f.eks. noe lettdrevent med bred baffel og horn, enn noe tungdrevent med smal baffel og små elementer.
 
P

parafinoksen

Gjest
Jo, men som sagt ville jeg ventet med det hvis et høyttalerbytte uansett er planen også. I et større rom kanskje gulvstående blir greia, og jeg ville iallfall valgt forskjellige forsterkere til f.eks. noe lettdrevent med bred baffel og horn, enn noe tungdrevent med smal baffel og små elementer.
Joda, men en brukt ventepølseforsterker som er lett å få solgt igjen (Hegel? Rega?), kan jo ikke bli så feil. Mannen vil vel ha litt godlyd i mellomtiden. Uansett bør han ordne noe isolasjonsgreier til å ha under høyttalerne han har nå, og i hvert fall under platespilleren.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Joda, men en brukt ventepølseforsterker som er lett å få solgt igjen (Hegel? Rega?), kan jo ikke bli så feil. Mannen vil vel ha litt godlyd i mellomtiden. Uansett bør han ordne noe isolasjonsgreier til å ha under høyttalerne han har nå, og i hvert fall under platespilleren.
Det får nesten mannen svare for selv, jeg sier bare hva jeg ville gjort basert på egne erfaringer med høyttalerbytter og forsterkere, og forskjellige rom. Jeg ville altså ventet, og heller brukt penger når jeg var på plass der jeg skulle være permanent, og kunne se hva som var hva.

Er egentlig i samme situasjon selv for tiden, skal flytte inn i ny leilighet om noen måneder og har allerede begynt å tenke over hva jeg skal velge av høyttalere, men vet at ingenting kan avgjøres før jeg er på plass. :)
 
P

parafinoksen

Gjest
Det får nesten mannen svare for selv, jeg sier bare hva jeg ville gjort basert på egne erfaringer med høyttalerbytter og forsterkere, og forskjellige rom. Jeg ville altså ventet, og heller brukt penger når jeg var på plass der jeg skulle være permanent, og kunne se hva som var hva.

Er egentlig i samme situasjon selv for tiden, skal flytte inn i ny leilighet om noen måneder og har allerede begynt å tenke over hva jeg skal velge av høyttalere, men vet at ingenting kan avgjøres før jeg er på plass. :)
Du flytter om noen måneder, da. Han om ett år eller to, for alt jeg vet. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Du flytter om noen måneder, da. Han om ett år eller to, for alt jeg vet. :)
True, det er en vesentlig forskjell. Så lenge at jeg kanskje ville vurdert et venteanlegg allikevel, men uansett staret med å bytte høyttalere hvis jeg ville ha annerledes lyd. Det er jo som regel det som gir mest utslag. :)

Men altså, man må jo ta sine egne valg og gjøre det man selv føler for. Hvis man har mest lyst på en annen forsterker, så bytt forsterker.
 
Topp Bunn