Ny forforsterker - anbefalinger?

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Nivåmatching er jeg nok med på, og det er jo noe helt annet. Men, såvidt jeg kan lese tilbake så var det vel ikke helt det vi snakket om ;)
Utover det bør det vel være så enkelt som at hvis man ikke mener at boks x tilfører større glede enn boks y uansett prisdifferanser, så hopper man over det. Men, at man skal kunne lett oppleve forskjeller mellom de i ren spillemåte og lydtilnærming utover dette med klang og nivå, det trodde jeg da ikke skulle være så vanskelig?

Du er uansett inne på noe jeg har stresset en del i noen tråder; vær for guds skyld oppmerksom på forskjellen mellom det å høre en endring og forskjell ved å bytte ut et ledd, kontra det å på sikt oppleve en kvalitativ oppgradering og endring man vil ha på sikt.

Valentino skrev:
MaHa skrev:
Sorry, men dette blir litt feil for meg. Du skriver at gode linjetrinn ikke påvirker lyden, så snevrer du det ned til Brystons eksemplar. Jeg hevder at linjetrinn som alle andre bokser i kjeden påvirker lyden i mindre eller større grad. F.eks tror jeg gjerne at Bryston og for den saks skyld Parasound gjør det i mindre grad enn feks Ec og Cary, understreker tror. For å berettige denne påstanden må jeg være med på blindtest?
Hva er greia med disse blindtestene? Stoler dere ikke på egne sanseopplevelser som hva man hører og hvordan man blir påvirket? Er ikke anlegget i stand til å vise forskjellene?
Nå kommer sikkert noen og sier "nå blir du kjempeprovosert og vil ikke være med" og "vi utfordrer deg så nå blir du sint" osv. Absolutt ikke; jeg er bare lei av at hver gang en diskusjon tilspisser seg, så sier man; Uhu, bevis det! Mål det! Gjem deg så jeg kan koble om så ikke du vet hva som spiller! Osv Osv.


Valentino skrev:
Slike ting må man ha orden på om man skal finne ut om en boks er hørbar eller ikke, mls, det er klart.

Nå er det tredje gang jeg skriver Bryston BP25, Vidar.

Motbevis min påstand ved blindtest, MaHa.
Ikke meningen å polarisere så fryktelig egentlig, MaHa. Nå var vel ikke min opprinnelige påstand at alle forforsterkere låter LIKT heller da...

For å klargjøre:
Jeg mener at for å sjekke lydmessige forskjeller på hifibokser må det skje ved sammenliknende tester, i kjent oppsett hjemme, med matchede nivåer. Dette fordi forsøk har vist at gjennomsnittslytteren ikke klarer å høre nivåforskjeller på mindre enn ca. 1dB som nivåforskjeller, mens slike forskjeller helt ned til 0,2dB kan oppfattes som klanglige forskjeller. Disse klanglige forskjellene har en lei tendens til å forsvinne når nivåmatchingen er 0,15dB eller bedre.

Man trenger ikke blindtest. Den var for enkel, og jeg trekker utsagnet. Men slik nivåmatching må til om man vil høre om det er en virkelig forskjell og for å bestemme seg for hvilken man foretrekker lydmessig.

Videre mener jeg at linjetrinn er konstruksjoner gode designere klarer å gjøre lydmessig transparente. Nevnte Bryston er et godt eksempel.
 
K

kbwh

Gjest
MaHa skrev:
at man skal kunne lett oppleve forskjeller mellom de i ren spillemåte og lydtilnærming utover dette med klang og nivå, det trodde jeg da ikke skulle være så vanskelig?
Hmm, det er det jeg ikke forstår helt.
Jeg tror spillemåte og lydtilnærming er gode ord for å beskrive opplevelsen av hva en boks gjør, men at det rent teknisk godt kan oversettes til klang og nivå. Jeg er litt teit sånn.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Jeg prøver og prøver, men klarer ikke å forstå 100% av hva du mener i denne setningen. Nærmere sagt; jeg tror jeg forstår det, men blir usikker hver gang jeg prøver meg på et svar. Kan du utdype litt, Valentino?

Valentino skrev:
MaHa skrev:
at man skal kunne lett oppleve forskjeller mellom de i ren spillemåte og lydtilnærming utover dette med klang og nivå, det trodde jeg da ikke skulle være så vanskelig?
Hmm, det er det jeg ikke forstår helt.
Jeg tror spillemåte og lydtilnærming er gode ord for å beskrive opplevelsen av hva en boks gjør, men at det rent teknisk godt kan oversettes til klang og nivå. Jeg er litt teit sånn.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino og KJ; dere har da forsåvidt gyldige poenger, det er ikke det. Det er bare det at jeg tror ikke poengene dekker hele den menneskelige persepsjon, for hvis det gjør det så har jeg hørt syner som sagt i alle år. Der jeg faller av er når dette kartet dere skisserer ikke passer med terrenget; hva skal man så stole på, kartet eller terrenget? Derfor er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at teoriene slett ikke omfatter hele lytteopplevelsen dessverre.
Da hadde det hele vært så enkelt som mye av japansk hifiindustri på 70-tallet trodde det var; det som målte best (med de målinger som var tilgjengelig) låt best. De giddet knapt å høre på engang..
Det de ikke tok med i betraktningen var selvsagt at man kunne slett ikke måle alt.

Men heldigvis så bryr jeg meg fint lite med slik teori; når du spør hvordan jeg kommer frem til åpenbare lytteinntrykk valentino... da begynner jeg å lure. Jeg lytter.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Huff for et språk jeg fører! ;D

Jeg tror at en beskrivelse av en hifiduppeditt sin spillemåte og lydtilnærming har tekniske ekvivalenter som kan uttrykkes som nivå og klang (klang, dvs. frekvensgang og forvrengning).

---

Jeg har intet imot å evaluere en hifiduppeditt over tid. Det er mye musikk vi vil at den skal oppføre seg bra med. Jeg har gjort en for meg svært viktig oppdagelse, nemlig at en ukjent nivåforandring har latt meg tro at hifiduppeditter spilte annerledes enn de burde gjøre utfra forventningene jeg hadde. Så snart nivået var lagt riktig låt det som forventet også. Dette kan stå som et tilsvar til Vidars siste innlegg.

Jeg lytter også, men ikke filla om jeg "stoler på ørene" for å finne riktig lyttenivå for å evaluere hifiduppeditter.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Valentino og KJ; dere har da forsåvidt gyldige poenger, det er ikke det. Det er bare det at jeg tror ikke poengene dekker hele den menneskelige persepsjon, ...
Poenget er IKKE å omfavne hele den menneskelige persepsjon, men nettopp å begrense den til det som er aktuelt i forhold til den konkrete problemstillingen.

...
Da hadde det hele vært så enkelt som mye av japansk hifiindustri på 70-tallet trodde det var; det som målte best (med de målinger som var tilgjengelig) låt best. De giddet knapt å høre på engang.
...
Jeg synes det ofte er frykelig lett å la seg blende av «markedsføringens magi», enten det er på den ene eller andre måten (selv som «surmaget kritisk kyniker»). Tilsvarende mht egne «dogmer» om at ting er/skal være slik eller slik. Nettopp derfor ønsker jeg for egen del å vurdere den lydmessige oppføreslen av utstyret med minst mulig påvirkning fra mitt øvrige «hjernespinn» - dvs. forsøke å kun bruke øret og minst mulig annet. Det er ikke for å underslå betydningen av andre egenskaper som design, funksjonalitet, bygge kvalitet og hva det måtte være, men for å forsøke å «rendyrke» de ulike områdene.

mvh
KJ
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Et instrument har jo omtrentlig riktig klang uansett, men derimot er det mange bokser som har sin fortolkning av den klangen. For å evt påvirke den klangen, så gjør man feks noe med frekvensgang og/eller nivå. Det sier allikevel ikke så mye om hvordan en boks i sin helhet presenterer musikk og hvordan den prioriterer/bortprioriterer, det sier noe om enkeltaspekter ved lyden. Her ligger vel litt av kjernen i hvorfor noen synes enkelte anlegg er kjedelige, de låter rett og slett litt for ekte og uvant for de som skal ha disse egenskapene som fet klang, masse luft, osv osv. Mens hvis man gir det litt tid så er det allikevel mer troverdig.

Utrolig dårlig med ord jeg også, egentlig.





Valentino skrev:
Huff for et språk jeg fører! ;D

Jeg tror at en beskrivelse av en hifiduppeditt sin spillemåte og lydtilnærming har tekniske ekvivalenter som kan uttrykkes som nivå og klang (klang, dvs. frekvensgang og forvrengning).

---

Jeg har intet imot å evaluere en hifiduppeditt over tid. Det er mye musikk vi vil at den skal oppføre seg bra med. Jeg har gjort en for meg svært viktig oppdagelse, nemlig at en ukjent nivåforandring har latt meg tro at hifiduppeditter spilte annerledes enn de burde gjøre utfra forventningene jeg hadde. Så snart nivået var lagt riktig låt det som forventet også. Dette kan stå som et tilsvar til Vidars siste innlegg.

Jeg lytter også, ikke filla om jeg "stoler på ørene" for å finne riktig lyttenivå for å evaluere hifiduppeditter.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Valentino skrev:
Consen: Forholdet kan gjerne være 1/100 eller 1/1000, for å skrive med teskje. Hvorfor generalisere med det ekstreme forresten?
*******************************************
Om forholdet er 1/100, så blir fortsatt strømmtrekket på amperstyrkenivå ut fra pre-en i mitt siste oppsett. Jeg kan lage oppsett så en med 1/1000 i forhold får et strømtrekk ut av pre-en til å være en million ampere. Er det noen som fortsatt stoler på Valentinos tommelfingerregel? Denne regelen til Valentino gjelder bare ved visse tilfeller, eller skal jeg vri det slik at hans regel har visse unntak? Begge deler er like sant, fordi det finnes uendelige antall oppstillinger i de tilfeller en kan bruke den, og like uendelig mange tilfeller der en ikke kan bruke den. Derfor er denne regelen bare tull, om en ikke kjenner unntakene. En må faktisk ha litt innsikt i elektronikk, slik at en i hvert enkelt tilfelle kan vurdere hva forholdet faktisk må være. Svært mange regler i elektronikken, har faktisk et uendelig antall unntak.

Bare tenk på formelene for forsterkning på en operasjonsforsterkening. En gang satte jeg meg ned og løste fullt av ligninger med like mange ukjente. (Synes å huske at det var 6 ligninger med 6 ukjente) Da ser en at de forenklede formelene som verserer i bøker, faktisk er feil. De har uendelig med unntak der dem ikke kan brukes. En må som konstruktør da faktisk vite litt mer enn det som står i lærebøkene for å konstruere rett i alle tilfeller. En må kjenne alle unntakene, der formlene faktisk ikke gir rett svar. Noen ganger kan formelene i lærebøker gi et svar som er en million ganger feil.

Det virker jo svært heroisk når Valentino går inn for å fortelle oss at det finnes en pre som ikke hørbart påvirker lyden. Han burde jo få en pris for å ha klart dette. Men er ikke sikker på om denne pre-en selger noe bedre selv om Valentino har funnet dette ut. Tror nemlig ikke han har så stor fanklubb som stoler blindt på han.

Kan nevne at jeg har 8 års utdannelse i elektronikk, jobbet med det enda lengre. Har vært radio/tv-reparatør i flere år (har fagbrev i faget også), drevet og konstruert forsterkere fra grunnen, har undervist i elektronikk i 8 år på videregående skole osv. Jobber den dag i dag også med elektronikk. Jeg er også elektronikk-ingeniør, men hadde jeg ikke visst mer om elektronikk enn det jeg lærte der, da hadde jeg ikke våget å debattere elektronikk engang. For det var jammen ikke mye elektronikk som vi ble lært der. Så slike titler gjør ikke inntrykk på meg.

Tror du skal roe deg litt ned Valentino, og ikke bruse så mye med vingene dine. Ingen av oss forstår hvorfor alt låter ulikt. Det er ikke laget målemetoder for dette ennå. Men en ting har jeg forstått, og det er at det i forsterkere blir generert mye forvrening som ikke lar seg måle med dagens målemetoder. Det er jo ikke mange år siden at finnen Matti Ottala fant ut at det fantes noe som het TID forvrening. Dette er transient intermodulasjonsforvrening. Og kommer av at kretsløp blir tilbakekoplet i forsterkere. Dette er dett spesielt mye av i operasjonsforsterkere, som alle er avhengig av denne tilbakekoplingen, når vi bruker dem til lydforsterkere. Ørene er svært følsom for slik forvrening. Hvordan måles forvreningen i forsterkere, jo med sinusbølger. Og denne forvreningen kalles Klirr. Og oppgis i %. Og det som er så forskrekkelig er at denne prosenten går ned når tilbakekoplingsfaktoren økes. Det kan oversettes slik, til lavere %-tall forvreningen er målt til i en forsterker, til mer ørefientlig forvrening er det i den, når dette er oppnådd ved å måle sinuskurveforvreningen. Og det er den jo alltid, når det helter klirr. Derfor opplevde vi på 70-tallet at forsterkere som hadde 0,00001% klirr (forvrening) hadde en skikkelig stygg lyd. For den ørefientlige TID og TIM - forvreningen ble jo ikke målt. Musikk er jo ikke en gjevn flyt av sinustoner, men uforutsette plutselige forandringer, som elektronikken ikke kunne gjette kom. og da kommer TID inn i bildet med en gang. Derfor kan en forsterker uten tilbakekopling, låte meget godt, selv om den har 1 % forvrening. For den har jo ikke noen TID-forvrengning i det hele tatt. Forsterkeren er da laget med musikk for øye, ikke en konstant sinustone. En opplevde faktisk på 70-tallet at ørene fortalte oss at forsterkere med 10% klirr i mange tilfeller låt bedre enn dem med 0,00001% klirr. Forklaringen på dette har dere nå fått.

Det er ørene som skal avgjøre hva som låter best, ikke måleinstrument, som ikke kan måle det som er viktig for ørene. Ørene hører jo summen av alt, og bare ørene vet hva som er stygg forvrening for ørene. Det er det ikke måleinstrumentene som vet. De er dumme som brød dem.

Alt forvrenger, på en eller annen måte. Selv en kabel forvrenger. Det blir stående bølger der, det er diode-effekter der som prøver å likerette svake spenninger. Det er skinne-effekter, det er filtereffekter, fordi kabler har kapasitive og induktive effekter, isolasjon driver å trekker energi ut av kabelen, og effekten av dette er ulik for ulike frekvenser. Isolasjonen kan også gi energi tilbake til kabelen. En resonatoreffekt med andre ord. Kunne nevnt mange ting her. Men gjør det ikke. Blir for trøttsomt for leseren. Så å hevde at kabler er tapsfrie, ja, da må jeg bare trekke på smilebåndet. Og oppgitt blir jeg når folk som hevder de forstår ting, ikke engang forstår hvor lite dem forstår. Jeg har faktisk komt der hen, at jeg er ydmyk til dette emnet. Jeg forstår hvor lite jeg faktisk forstår av det hele. Og derfor vil jeg ikke være en slik reknemann som skal rekne ut som en ting låter bra eller ikke. Eller å måle dette for den del. Jeg har målt klirrfaktorer og slikt mange ganger i forsterkere. Men har faktisk skjønt etterhvert at slike målinger betyr absolutt ingenting. Eller dvs. jeg leser målinger heller slik at gode tall ofte betyr dårlig lyd. Og jeg er komt der hen at jeg begynner å skjønne hvorfor. Men Velentino kan jo sitte og stampe i sitt eget nivå av innsikt, som han ikke ser ut som han vil komme forbi. For det er mulig å komme forbi det nivået. Men da må han åpne sitt sinn. Se forbi de trangsynte gamle lærebøkene i elektronikk som hadde mange feil læresetninger. Ikke så lenge siden jeg satt og diskuterte en lærebok i elektronikk med en sivilingeniør (og lærer i elektronikk på en ingeniørhøgskole) og jeg viste han at det meste som stod i den om operasjonsforsterkere var feil. Og han så hva jeg mente og var enig. Men tenk på dem som ikke har den innsikten i elektronikk, som lånte denne boken her for å lære litt om operasjonsforsterkere? Stakkers kar, sier nå jeg. Han blir ført ut i grøften av en annen blind, og selv vil han gå ut og blinde andre videre. La oss heller alle innrømme at vi er svaksynte, og sette et sterkere lys på tingene. Jeg vil heller være dum og skjønne at jeg er dum, enn tro jeg er klok og gå rett i grøften, blind som jeg da er. Må vi alle bli så kloke at vi skjønner hvor dumme vi faktisk er.

Mvh Consen
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Bra innlegg consen. Men rett deg opp i ryggen, du kommer til å bli angrepet fra både høyre og venstre nå, bl.a. pga. det du sier om kabler. ;D
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hehe.. på tide å konse om oppgaven her... som VAR å hjelpe Alex'n til å få seg en brukbar ny pre...
Var det ikke?

Bare nevner det lissm...

Ja, ser det ligger en mitre her på gulvet..., hvem av skrytepavene er det som har mistet den? ;D

mvh
 
O

OldBoy

Gjest
Dere får holde på med 1/100 eller 1/1000. Jeg er mer nysgjerrig på hvordan det gikk med Bryston BP25. Kunne godt tenkt meg en slik en selv, men det er dårlig timing akkurat nå.

:) :) :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Consen; mine gratulasjoner og takk for et uhyre fokusert, poengtert og svært så lærerikt og godt laget innlegg. DETTE er et nivå av innsikt og gruppeselvinnsikt som vi virkelig har behov for i norsk hifidebatt! Det skader jo selvsagt heller ikke at du med stor substans redegjør for mitt eget syn på dette med målbarhet vs persepsjon.
Som i min bransje (medisin) så fins det i elektronikken ufattelig mye naivistisk klokketro på skoleboklærdom; noe man selvsagt bærer med seg som utøvende fagmann, og som er grunnlaget for alt man kan; men også noe man lærer seg etterhvert å forstå ikke omfatter kompleksiteten og mangfoldet i det virkelige liv.
Håper å se mye, mye mer av deg på sentralen i fremtiden!

Mvh Vidar P
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
o.t.
consen skrev:
Valentino skrev:
Consen: Forholdet kan gjerne være 1/100 eller 1/1000, for å skrive med teskje. Hvorfor generalisere med det ekstreme forresten?
*******************************************
Om forholdet er 1/100, så blir fortsatt strømmtrekket på amperstyrkenivå ut fra pre-en i mitt siste oppsett. Jeg kan lage oppsett så en med 1/1000 i forhold får et strømtrekk ut av pre-en til å være en million ampere. Er det noen som fortsatt stoler på Valentinos tommelfingerregel? ...
Tommelfingerregler er nå en gang tommelfingerregler. De er ikke laget for spesielle tilfeller. 1:100 varianten er et typisk eksempel på en slik sak. Normale forforsterker har en utgangsimpedans som typisk er større enn 10 ohm. og mer normalt omkring 50 ohm eller høyere. Dersom en designer med viten og vilje lager en forforsterker med en utgangsimpedans på rundt 10 ohm eller lavere, så bør han/hun også forsikre seg om hvordan denne oppfører seg i ekstreme tilfeller, herunder ekstremt lav last og kortslutning, og gi konkrete anbefalinger omkring dette (det bør han/hun gjøre uansett, men ...).

...
Det virker jo svært heroisk når Valentino går inn for å fortelle oss at det finnes en pre som ikke hørbart påvirker lyden. Han burde jo få en pris for å ha klart dette. Men er ikke sikker på om denne pre-en selger noe bedre selv om Valentino har funnet dette ut. Tror nemlig ikke han har så stor fanklubb som stoler blindt på han.
...
Det er jo ikke noe nytt at mange foretrekker noe annet enn «grå og kjedelig nøytralitet og transparens og intet mer».

...
Kan nevne at jeg har 8 års utdannelse i elektronikk, jobbet med det enda lengre. Har vært radio/tv-reparatør i flere år (har fagbrev i faget også), drevet og konstruert forsterkere fra grunnen, har undervist i elektronikk i 8 år på videregående skole osv. Jobber den dag i dag også med elektronikk. Jeg er også elektronikk-ingeniør, men hadde jeg ikke visst mer om elektronikk enn det jeg lærte der, da hadde jeg ikke våget å debattere elektronikk engang. For det var jammen ikke mye elektronikk som vi ble lært der. Så slike titler gjør ikke inntrykk på meg.
...
... og selv er jeg en uskolert hjemmefusker ...

...
Ingen av oss forstår hvorfor alt låter ulikt. Det er ikke laget målemetoder for dette ennå.
...
Dette er vel kanskje en av de største mytene. Min høyst ubegrunnede påstand er at mye låter (dvs med ørene) likere enn det vi liker å tro.

...
Musikk er jo ikke en gjevn flyt av sinustoner, men uforutsette plutselige forandringer, som elektronikken ikke kunne gjette kom. og da kommer TID inn i bildet med en gang.
...
Det er de enda godt at mange av oss i mellomtiden har anskaffet seg et musikkmedium som nærmest forutsetter at «alt» kan beskrives ved hjelp av sinus ...

...
Det er ørene som skal avgjøre hva som låter best, ikke måleinstrument, som ikke kan måle det som er viktig for ørene. Ørene hører jo summen av alt, og bare ørene vet hva som er stygg forvrening for ørene. Det er det ikke måleinstrumentene som vet. De er dumme som brød dem.
...
Slett ikke uenig, med et lite forbehold ift. at «ørene hører [...] summen av alt» - så enkle er de ikke.

...
Alt forvrenger, på en eller annen måte. Selv en kabel forvrenger. Det blir stående bølger der, det er diode-effekter der som prøver å likerette svake spenninger. Det er skinne-effekter, det er filtereffekter, fordi kabler har kapasitive og induktive effekter, isolasjon driver å trekker energi ut av kabelen, og effekten av dette er ulik for ulike frekvenser. Isolasjonen kan også gi energi tilbake til kabelen. En resonatoreffekt med andre ord.
...
Så var det det enkle spørsmålet om relevans?

mvh
KJ
 
K

kbwh

Gjest
Det står mye i Consens innlegg, personangrep også.

Jeg står fremdeles på at det finnes forforsterkere der ute som farger den opplevde lyden like lite som en kabel, altså at du ikke kan høre forskjell på om den er i kjeden i stedet for kabelen.

Jeg foreslår at man lytter med ørene. Da må man eliminere nivåforskjeller som kilde til hørbar forskjell.

Det er et paradoks at jeg blir tillagt blind tro på målinger når jeg forfekter å bruke ørene på best mulig måte. Det ser ut for meg som at enkelte mine meningsmotstandere mangler kunnskap om den menneskelige persepsjon.
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
KJ skriver:
Tommelfingerregler er nå en gang tommelfingerregler. De er ikke laget for spesielle tilfeller. 1:100 varianten er et typisk eksempel på en slik sak. Normale forforsterker har en utgangsimpedans som typisk er større enn 10 ohm. og mer normalt omkring 50 ohm eller høyere. Dersom en designer med viten og vilje lager en forforsterker med en utgangsimpedans på rundt 10 ohm eller lavere, så bør han/hun også forsikre seg om hvordan denne oppfører seg i ekstreme tilfeller, herunder ekstremt lav last og kortslutning, og gi konkrete anbefalinger omkring dette (det bør han/hun gjøre uansett, men ...).
***************************************************
1:100 variant?
er 1:10 variant jeg har blitt presentert for her av Valentino.

1:100 variant høres mer bra ut. Det vil fungere i det aller fleste tilfeller, dvs. praktiske tilfeller. 1:10 i forhold blir litt ekstremt nemlig. Valentino ble visst litt såret av mitt innlegg. Det ber jeg om unnskyldning for. Var ikke ment som personangrep, om du opplevde det slik. Men vi bør nok alle holde en litt lavere profil. Være mer ydmyke. Slike innlegg som Valentino hadde om at han hadde sett det store lyset, og at han hadde funnet den tapsfrie pre, det burde han jo vite ville skape forergrelse. Da er han jo ute etter å bli litt skutt på. Er dere enige? Dersom en ikke tåler litt juling da, da bør en nok ikke stikke hodet så fram med så bastante meninger, som han bør forstå vil skape debatt. Jeg vet at jeg også vil bli skutt på pga. mitt syn at ikke noe er tapsfritt, men det skal jeg tåle. Jeg har jo satt ansiktet mitt fram for slag nå. Dere får bare ta boksehanskene på. Så skal dere få slå. :)

Mvh Consen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Minimum 1:100 er det som til stadighet blir nevnt som en god tommelfingerregel rundt om i UK presse ser jeg... noe nærere forhold vil kunne endre frekvensrespons hørbart har jeg forstått.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
1/10 bør det uansett minst være, som jeg skrev i svaret som trigget Consen første gang. Det er helt utrolig hvor vanskelig det er for enkelte å lese hva jeg virkelig skriver.

Jeg anbefaler alle å prøve en sammenliknende test av et par linjetrinn med matchende nivåer. Ting som måler ulikt eller kanskje tidligere har hørtes ulikt ut låter plutselig likere enn man liker.

Jeg har visst utfordret endel etablerte hifisannheter her. Det må til, forstår jeg.

Jeg kommer ikke til å holde en lavere profil. Hvorfor skal etablert hifireligion holdes hellig, Consen?
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Valentino skrev:
Jeg anbefaler alle å prøve en sammenliknende test av et parlinjetrinn med matchende nivåer. Ting som måler ulikt eller kanskje tidligere har hørtes ulikt ut låter plutselig likere enn man liker.
Hvilke linjetrinn har du sammenlignet som låter så likt?
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
A straight wire with gain, is nothing but pure resistance...
A gay one... We're not even gonna go there...

So I prefer active linestages, especially the BYOB type... Bring your own bottle... ;D

Never neutral...that's been 86'd...

Jeg tror nok at jeg vil gjenta mitt forslag om VAC Standard pre!! Bare på trass!!

Imperial
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jeg anbefaler alle å prøve en sammenliknende test av et parlinjetrinn med matchende nivåer. Ting som måler ulikt eller kanskje tidligere har hørtes ulikt ut låter plutselig likere enn man liker.
Din A-B revolvertesteteknikk fremviser nok svakheter langt utover det du erkjenner i denne sammenheng. Hvordan kan man beholde konstant nivå når man skal bli kjent med et produkt over tid, la oss si måneder.
Nei du, shootout på sekunder med tilpasset nivå kan du ha for deg selv. Det jeg er interessert i tar langt mer tid, forskjellige volumer, forskjellige plater etc å finne ut av.

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er glad for at du ikke nevner innspilling i denne sammenheng, Vidar, så slipper vi å diskutere det.

Du kan gjerne ha denne tilnærmingen. Den duger ikke til å sammenlikne apparater, til det kommer menneskets lydhukommelse sørgelig til kort. Den duger til å nyte musikk, derimot.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hukommelsen, om enn kompromittert som du sier, duger evig lenge nok til å vite hvilke apparater som får meg personlig til å nyte musikken mest.

Mvh Vidar P
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Dere krangler og diskuterer ganske mye i denne tråden. Det er ikke meningen. ;)

Kan dere ikke lage dere en egen tråd der forforsterkerlyd- og konstruksjoner, eller hva dere nå diskuterer for noe, er tema?
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Tidtrøyte. Unnskyld. Hvordan går det med jakten?
Jakten har stått stille i dag. Jeg har visst andre ting å gjøre enn å lete etter forforsterkere, tydeligvis.. :D Så det har gått i ett fra 7 til 21 i dag. Intet nytt her i gården! :)
 

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hva med en LCaudio Sidewinder, den er jo balansert.
Non som kjenner til den, LCaudio er jo bra greier ?
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Rojoh skrev:
Hvis du ikke er ute etter store forandringer, men heller et lite skritt i mer nøytral retning (slankere/tightere): DacT. Må bygges, men en overkommelig oppgave.
http://www.dact.com/html/line_stages.html

Mvh. Johan
Bygge? Jeg? Nei.. Det tror jeg ikke vil være en suksess.. :D Tror jeg holder meg til å putte ledninger inn i forforsterkeren etter at jeg har kjøpt den.. ;)
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Leikis. skrev:
Hva med en LCaudio Sidewinder, den er jo balansert.
Non som kjenner til den, LCaudio er jo bra greier ?
Jeg har jo lyst til, og jeg håper at jeg ikke fornærmer noen nå, å ha noe som ikke er stygt å se på.. :D
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Nå har det skjedd saker, for nå er det en sånn en på vei:




Får satse på at den kommer hel frem! :D Det blir jo spennende.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
AlexanderK skrev:
Nå har det skjedd saker, for nå er det en sånn en på vei:




Får satse på at den kommer hel frem! :D Det blir jo spennende.
Gratulerer, ser mucho nico ut. 8)

Du for poste noen inntrykk snart.

MVH Johnny
 

kns

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Den ser jo flott ut, nydelig design.

Kan jeg gratulere allerede?
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
kns skrev:
Den ser jo flott ut, nydelig design.

Kan jeg gratulere allerede?
Ikke ennå.. Posten prøver å ødelegge den. Det skal de nok gjøre 3-4 dager til før den dukker opp på postkontoret.. :) Men det blir nok bra når den kommer frem! :)
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
consen skrev:
Valentino skrev:
Consen: Forholdet kan gjerne være 1/100 eller 1/1000, for å skrive med teskje. Hvorfor generalisere med det ekstreme forresten?
*******************************************
Om forholdet er 1/100, så blir fortsatt strømmtrekket på amperstyrkenivå ut fra pre-en i mitt siste oppsett. Jeg kan lage oppsett så en med 1/1000 i forhold får et strømtrekk ut av pre-en til å være en million ampere. Er det noen som fortsatt stoler på Valentinos tommelfingerregel? Denne regelen til Valentino gjelder bare ved visse tilfeller, eller skal jeg vri det slik at hans regel har visse unntak? Begge deler er like sant, fordi det finnes uendelige antall oppstillinger i de tilfeller en kan bruke den, og like uendelig mange tilfeller der en ikke kan bruke den. Derfor er denne regelen bare tull, om en ikke kjenner unntakene. En må faktisk ha litt innsikt i elektronikk, slik at en i hvert enkelt tilfelle kan vurdere hva forholdet faktisk må være. Svært mange regler i elektronikken, har faktisk et uendelig antall unntak.

Bare tenk på formelene for forsterkning på en operasjonsforsterkening. En gang satte jeg meg ned og løste fullt av ligninger med like mange ukjente. (Synes å huske at det var 6 ligninger med 6 ukjente) Da ser en at de forenklede formelene som verserer i bøker, faktisk er feil. De har uendelig med unntak der dem ikke kan brukes. En må som konstruktør da faktisk vite litt mer enn det som står i lærebøkene for å konstruere rett i alle tilfeller. En må kjenne alle unntakene, der formlene faktisk ikke gir rett svar. Noen ganger kan formelene i lærebøker gi et svar som er en million ganger feil.

Det virker jo svært heroisk når Valentino går inn for å fortelle oss at det finnes en pre som ikke hørbart påvirker lyden. Han burde jo få en pris for å ha klart dette. Men er ikke sikker på om denne pre-en selger noe bedre selv om Valentino har funnet dette ut. Tror nemlig ikke han har så stor fanklubb som stoler blindt på han.

Kan nevne at jeg har 8 års utdannelse i elektronikk, jobbet med det enda lengre. Har vært radio/tv-reparatør i flere år (har fagbrev i faget også), drevet og konstruert forsterkere fra grunnen, har undervist i elektronikk i 8 år på videregående skole osv. Jobber den dag i dag også med elektronikk. Jeg er også elektronikk-ingeniør, men hadde jeg ikke visst mer om elektronikk enn det jeg lærte der, da hadde jeg ikke våget å debattere elektronikk engang. For det var jammen ikke mye elektronikk som vi ble lært der. Så slike titler gjør ikke inntrykk på meg.

Tror du skal roe deg litt ned Valentino, og ikke bruse så mye med vingene dine. Ingen av oss forstår hvorfor alt låter ulikt. Det er ikke laget målemetoder for dette ennå. Men en ting har jeg forstått, og det er at det i forsterkere blir generert mye forvrening som ikke lar seg måle med dagens målemetoder. Det er jo ikke mange år siden at finnen Matti Ottala fant ut at det fantes noe som het TID forvrening. Dette er transient intermodulasjonsforvrening. Og kommer av at kretsløp blir tilbakekoplet i forsterkere. Dette er dett spesielt mye av i operasjonsforsterkere, som alle er avhengig av denne tilbakekoplingen, når vi bruker dem til lydforsterkere. Ørene er svært følsom for slik forvrening. Hvordan måles forvreningen i forsterkere, jo med sinusbølger. Og denne forvreningen kalles Klirr. Og oppgis i %. Og det som er så forskrekkelig er at denne prosenten går ned når tilbakekoplingsfaktoren økes. Det kan oversettes slik, til lavere %-tall forvreningen er målt til i en forsterker, til mer ørefientlig forvrening er det i den, når dette er oppnådd ved å måle sinuskurveforvreningen. Og det er den jo alltid, når det helter klirr. Derfor opplevde vi på 70-tallet at forsterkere som hadde 0,00001% klirr (forvrening) hadde en skikkelig stygg lyd. For den ørefientlige TID og TIM - forvreningen ble jo ikke målt. Musikk er jo ikke en gjevn flyt av sinustoner, men uforutsette plutselige forandringer, som elektronikken ikke kunne gjette kom. og da kommer TID inn i bildet med en gang. Derfor kan en forsterker uten tilbakekopling, låte meget godt, selv om den har 1 % forvrening. For den har jo ikke noen TID-forvrengning i det hele tatt. Forsterkeren er da laget med musikk for øye, ikke en konstant sinustone. En opplevde faktisk på 70-tallet at ørene fortalte oss at forsterkere med 10% klirr i mange tilfeller låt bedre enn dem med 0,00001% klirr. Forklaringen på dette har dere nå fått.

Det er ørene som skal avgjøre hva som låter best, ikke måleinstrument, som ikke kan måle det som er viktig for ørene. Ørene hører jo summen av alt, og bare ørene vet hva som er stygg forvrening for ørene. Det er det ikke måleinstrumentene som vet. De er dumme som brød dem.

Alt forvrenger, på en eller annen måte. Selv en kabel forvrenger. Det blir stående bølger der, det er diode-effekter der som prøver å likerette svake spenninger. Det er skinne-effekter, det er filtereffekter, fordi kabler har kapasitive og induktive effekter, isolasjon driver å trekker energi ut av kabelen, og effekten av dette er ulik for ulike frekvenser. Isolasjonen kan også gi energi tilbake til kabelen. En resonatoreffekt med andre ord. Kunne nevnt mange ting her. Men gjør det ikke. Blir for trøttsomt for leseren. Så å hevde at kabler er tapsfrie, ja, da må jeg bare trekke på smilebåndet. Og oppgitt blir jeg når folk som hevder de forstår ting, ikke engang forstår hvor lite dem forstår. Jeg har faktisk komt der hen, at jeg er ydmyk til dette emnet. Jeg forstår hvor lite jeg faktisk forstår av det hele. Og derfor vil jeg ikke være en slik reknemann som skal rekne ut som en ting låter bra eller ikke. Eller å måle dette for den del. Jeg har målt klirrfaktorer og slikt mange ganger i forsterkere. Men har faktisk skjønt etterhvert at slike målinger betyr absolutt ingenting. Eller dvs. jeg leser målinger heller slik at gode tall ofte betyr dårlig lyd. Og jeg er komt der hen at jeg begynner å skjønne hvorfor. Men Velentino kan jo sitte og stampe i sitt eget nivå av innsikt, som han ikke ser ut som han vil komme forbi. For det er mulig å komme forbi det nivået. Men da må han åpne sitt sinn. Se forbi de trangsynte gamle lærebøkene i elektronikk som hadde mange feil læresetninger. Ikke så lenge siden jeg satt og diskuterte en lærebok i elektronikk med en sivilingeniør (og lærer i elektronikk på en ingeniørhøgskole) og jeg viste han at det meste som stod i den om operasjonsforsterkere var feil. Og han så hva jeg mente og var enig. Men tenk på dem som ikke har den innsikten i elektronikk, som lånte denne boken her for å lære litt om operasjonsforsterkere? Stakkers kar, sier nå jeg. Han blir ført ut i grøften av en annen blind, og selv vil han gå ut og blinde andre videre. La oss heller alle innrømme at vi er svaksynte, og sette et sterkere lys på tingene. Jeg vil heller være dum og skjønne at jeg er dum, enn tro jeg er klok og gå rett i grøften, blind som jeg da er. Må vi alle bli så kloke at vi skjønner hvor dumme vi faktisk er.

Mvh Consen

En klok mann.
Hør, hør...
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Grattis med ny pre! Riktig en lekkerbisken det der.. Håper du snart får solgt høytalerne dine. Det er ikke mange slike par i Norge, men de skal vitterlig spille godt.


Lykke til :)
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
Grattis med ny pre! Riktig en lekkerbisken det der.. Håper du snart får solgt høytalerne dine. Det er ikke mange slike par i Norge, men de skal vitterlig spille godt.


Lykke til :)
Ja, vi får se om jeg får solgt dem.. Jeg har jo egentlig ikke lyst, men de kommer til å bli for store for rommet jeg skal ha til høsten. Men! Jeg gråter ikke om jeg må beholde dem.. :) Da får jeg heller bare ha et overdimensjonert anlegg i et lite rom. Eller bare kjøpe et par andre høyttalere og pakke ned de jeg har i påvente av et større rom. :)
 
K

kbwh

Gjest
Den var pen, AleksanderK.

(Jeg har ikke roet meg, Consen, langt der i fra. Det skal mer enn sidelange tirader til.)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Sitat Consen: Men en ting har jeg forstått, og det er at det i forsterkere blir generert mye forvrening som ikke lar seg måle med dagens målemetoder. Det er jo ikke mange år siden at finnen Matti Ottala fant ut at det fantes noe som het TID forvrening. Dette er transient intermodulasjonsforvrening. Og kommer av at kretsløp blir tilbakekoplet i forsterkere. Dette er det spesielt mye av i operasjonsforsterkere, som alle er avhengig av denne tilbakekoplingen, når vi bruker dem til lydforsterkere. Ørene er svært følsom for slik forvrening. Hvordan måles forvreningen i forsterkere, jo med sinusbølger. Og denne forvreningen kalles Klirr. Og oppgis i %. Og det som er så forskrekkelig er at denne prosenten går ned når tilbakekoplingsfaktoren økes. Det kan oversettes slik, til lavere %-tall forvreningen er målt til i en forsterker, til mer ørefientlig forvrening er det i den, når dette er oppnådd ved å måle sinuskurveforvreningen. Og det er den jo alltid, når det helter klirr. Derfor opplevde vi på 70-tallet at forsterkere som hadde 0,00001% klirr (forvrening) hadde en skikkelig stygg lyd. For den ørefientlige TID og TIM - forvreningen ble jo ikke målt. Musikk er jo ikke en gjevn flyt av sinustoner, men uforutsette plutselige forandringer, som elektronikken ikke kunne gjette kom. og da kommer TID inn i bildet med en gang. Derfor kan en forsterker uten tilbakekopling, låte meget godt, selv om den har 1 % forvrening. For den har jo ikke noen TID-forvrengning i det hele tatt. Forsterkeren er da laget med musikk for øye, ikke en konstant sinustone. En opplevde faktisk på 70-tallet at ørene fortalte oss at forsterkere med 10% klirr i mange tilfeller låt bedre enn dem med 0,00001% klirr. Forklaringen på dette har dere nå fått. Sitat slutt!

Tenkte bare jeg skulle nevne at Tandberg med sin 3000 serie (80-90 tall),var noen av svært få som ikke benyttet negativ tilbakekopling i noen av sine forsterkere.
Altså:Zero negative feedback-konstruksjoner hele veien.

Mvh Rune :)
 
Topp Bunn