Ny forforsterker - anbefalinger?

J

Jurassic

Gjest
AlexanderK skrev:
FallenA skrev:
Rogue Metis har jo et godt rykte på seg. Den har forøvrig ikke balanserte innganger/utganger.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=368

Jeg mener at jeg så en slik brukt på sidene til Acoustictuning.

Bare som et alternativ ;)
Problemet med å kjøpe en ubalansert sak er at da må jeg handle meg nye kabler.. Og jeg begynner vel strengt tatt å bli litt lei av bruktbørsen og bud som ikke blir gjennomført..
Riktignok uten balanserte utganger men Adyton modus og temper er latterlig billige i forhold til ytelse.

Tror ikke man finner en ny pre til under 20k som klarer å matche den lydmessig.
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
Hva med en Abrahamsen v 3.0? Denne serien går jo til halv pris på bruktbørsen med garanti og greier...

Torsen
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Torsen skrev:
Hva med en Abrahamsen v 3.0? Denne serien går jo til halv pris på bruktbørsen med garanti og greier...

Torsen
Jeg hadde jo en EC 4.7.. Blir ikke Abrahamsen noe av "samma ulla"? Eller?
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
VaLENTINO SKREV:
Tommelfingerregel for elektrisk matching på linjenivå: Inngansimpedansen skal være mer enn 10 ganger større en utgangsimpedansen til foregående apparat i kjeden. Ok?
************************************************
Consen skriver:
Så om en pre har utgangsimpedans på 1 ohm så mener du altså at neste trinn, et effekttrinn kan ha inngangsimpedans på 10 Ohm?

Om pre leverer ut 10 volt da, får vi et strømtrekk på 1 Ampere fra pre-en. Tror du virkelig at utgangene generelt på en pre klarer å levere 1 ampere?

Har du noen utdannelse i elektronikk?

Også enig med de som mener du også er dristig når du mener at alle pre-er låter likt. Jeg opplever faktisk mer lydforkjeller på ulike pre-er enn på ulike effekttrinn. Men det der er jo subjektivt, så det der gidder jeg ikke å debattere med deg.

Consen
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.452
Antall liker
458
Torget vurderinger
2
Torsen skrev:
Hva med en Abrahamsen v 3.0? Denne serien går jo til halv pris på bruktbørsen med garanti og greier...

Torsen
Sikkert en grunn til det............syns det har vært mye fra den kanten på børsen i det siste...norsk kvalitet eller mangel på det?!!?
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
http://www.sperrling.no/

Alta 17 fra Sperrling ville jeg ha forsøkt! Helt passiv,og med 17 innganger.Dvs,om du ikke har ting i effekttrinnet du vil ha "justert" på.

Dette er informasjonen:

ALTA 17, STEREO Control-Unit


- This unit offers multiple inputs and a complete control-centre for multi-amping and the large number and varying types of signal-sources in ultra-high-quality modern STEREOPHONIC sound-systems.

- It is passive without the totally unnecessary active electronics that, in fact, can in reality only deteriorate the signal- and sound-quality! The up to about 2 V output-level from most common CD-players etcetera, is more than sufficient to drive the vast majority of all power-amps, and that even to the clipping-level!

- It has 12 ordinary line-inputs and another 5 “monitorable” inputs also suitable for recordable signal-sources and equipment like tape- and cassette-recorders, Computers, DVD- and MD-recorders, etcetera. But N.B. - You can also use these inputs just as another group of 5 line inputs – so in reality the “ALTA 17” is creating and offering You a total of 17 line inputs!

- It solves in an elegant way, the all too common lack of inputs that users often suffer when they want to connect more sound-signals, as from their PC, DVD’s, TV, MP3-player, cassette-players, FM-tuner, SACD, DVD-Audio, etcetera.

- It is also a great relief to get rid of the last bit of noise and distortion and limitations that active pre-amps more or less ALWAYS introduce!

- It also offers You 4 extra sub-volume-controls, so that You can set up that professional multi-amping, You may have been dreaming about - as well as conveniently regulate all the levels of the treble, mid, bass and sub-bass level from a distance and at one and the same control unit, or set the level of our exclusively genuine Sperrling “Sound-Around System”.

- We also have included a “direct output” from the Main-Volume Control; so in reality You have in fact 5 pair of out-puts from the “ALTA 17” control-unit!

- The lay-out etcetera is also made very practical and logical with different sizes of the input switches, Main and Sub-Volume control knobs. The main line input switch also has its 12 inputs numbered just as the positions on a clock.

- The rear panel is filled with the impressive number of in total 46 gold-plated RCA-connectors – and we hope that it will be satisfying for the out-most needs!

- Level-adjustment is made with the finest available potentiometers that gives exactly equal level between the Left and Right hand channels also all the way from the lowest settings at the very, very beginning of the volume-controls!

- The “R” – Record - Output presents a signal directly coming from the input-switch and You can simultaneously listen to any of the signals present at the A to E inputs of the “T-switch” at the same time as You are making a recording from any one of the number 1 – 12 Line-inputs.

- A combined stereo and 5.1 version is also available - ALTA 5.1/2.0 - offering 5 discrete analogue 5.1 inputs AND 5 ordinary stereo inputs in the same unit. In the stereo-mode “simulated multi-channel signals” can alternatively be sent to ALL surround-channels. So that all power-amplifiers and loud-speakers in a 5.1 set-up; i.e. also sub-bass-, centre- and rear channels, are used together with the left and right front channels to add extra ambience, timbre as well as low bass and front focal perspective to Your stereo-sound and greatly enhances the musical experience and exchange You can get! The main 6-gang volume-control can be remote controlled; although the “pre-amp is all passive - and is supplied either by internal batteries or a small external battery-eliminator!


Mvh Rune
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Jurassic skrev:
Riktignok uten balanserte utganger men Adyton modus og temper er latterlig billige i forhold til ytelse.

Tror ikke man finner en ny pre til under 20k som klarer å matche den lydmessig.
Adyton sine gamle forforsterkere spiller bra og er gode kjøp på bruktmarkedet. Min gamle Modus spilte nøytralt og godt. Men en Supratek Chardonnay til $2100 spiller i en helt annen divisjon. Med de rette NOS-rørene spiller den magisk. Den kan også fås med balansert utgang og fjernkontroll for volum.

http://www.supratek.biz/preamp.htm
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Leikis. skrev:
Ellers synes jeg min tidliger PS AUDIO PCA-2 pre låt sprudlende og livlig.
Dette er jo en super pre, med mulighet for ekstern psu.
En McGowan konstruksjon som da Kyle Takenaga (Reference Audio Mods) kan gjøre enda bedre om dette er ønskelig!
Denne innehar også endel av de kvaliteter trådstarter faktisk har etterspurt i en pre.. Bare for å nevne det.

Supratek er jo og nevnt, og den har jo rør... deilig sak dette, med forrykende bra lyd selvsagt..
Flere på sentralen har denne etterhvert.

mvh
 

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
1.860
Antall liker
146
AlexanderK skrev:
Torsen skrev:
Hva med en Abrahamsen v 3.0? Denne serien går jo til halv pris på bruktbørsen med garanti og greier...

Torsen
Jeg hadde jo en EC 4.7.. Blir ikke Abrahamsen noe av "samma ulla"? Eller?
Etter hva jeg har hørt fra andre så er Abrahamsen mer spretten. ECI-3 er feks mye slappere enn Abrahamsen V 2.0 integrert.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
consen skrev:
Jeg opplever faktisk mer lydforkjeller på ulike pre-er enn på ulike effekttrinn.
Consen
Det er og min erfaring!
MVH
 
K

kbwh

Gjest
consen skrev:
VaLENTINO SKREV:
Tommelfingerregel for elektrisk matching på linjenivå: Inngansimpedansen skal være mer enn 10 ganger større en utgangsimpedansen til foregående apparat i kjeden. Ok?
************************************************
Consen skriver:
Så om en pre har utgangsimpedans på 1 ohm så mener du altså at neste trinn, et effekttrinn kan ha inngangsimpedans på 10 Ohm?

Om pre leverer ut 10 volt da, får vi et strømtrekk på 1 Ampere fra pre-en. Tror du virkelig at utgangene generelt på en pre klarer å levere 1 ampere?

Har du noen utdannelse i elektronikk?

Også enig med de som mener du også er dristig når du mener at alle pre-er låter likt. Jeg opplever faktisk mer lydforkjeller på ulike pre-er enn på ulike effekttrinn. Men det der er jo subjektivt, så det der gidder jeg ikke å debattere med deg.

Consen
Jeg er elektronikkingeniør.

Lær deg å lese. Jeg skrev mer enn ti ganger større. Videre er et vanlig gain på en effektforsterker 26dB, dvs 20 ganger. Det normale utgangsnivå på en cd-spiller er 2V. Det ville klippe eksempelforsterkeren min hvis den var en hundrewatter. Så hva skal du med 10V ut fra en preamp?

Det finnes kokokonstruerte preamper der ute som har egenlyd. Jeg forsøker å unngå slike. Hva vil du med en slik?
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
:)Det er da helt naturlig dette, at aktive preamper introduserer (ønsket) forvrengning i en eller annen retning.Det er jo nettopp det som er vitsen med en aktiv pre.Derfor er det meg en gåte at de på død og liv IKKE skal utstyres med tonekontroller.Hva ville det gjort galt som allerede ikke er begått?
Valentino har helt rett,om det er et så rett løp i lyden som mulig du er ute etter.
En passiv pre vil ikke filtrere inn mer forvregning enn kun det som er nødvendig for å henge på innganger og volumkontroll.-Og slik vil mange ha det!
Mange andre,meg selv inkludert,er glade i de skreddersydde aktive preampene som passer mine egne øreganger,og med de kontrollmulighetene de kan inneha.Men vi må innse at de ikke er lineære,og leve med det.-Og hvorfor skal vi ikke det,når det er slik vi liker det??
Mvh Rune :) :)
 
K

kbwh

Gjest
Bare en liten kommentar (det blir viss to...): Gode preampers forvrengning er ikke hørbar.

Og den andre: Tralle Tonekontroll bor best i det digitale domene, hehe.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Valentino skrev:
Bare en liten kommentar (det blir viss to...): Gode prampers forvrengning er ikke hørbar.

Og den andre: Tralle Tonekontroll bor best i det digitale domene, hehe.
;D Luringen!
Synes nå de analoge kan være svært så hørbare også jeg da,men dette tror jeg absolutt ikke det er verd å krangle noe særlig om. :) :)
 

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Innlegg
946
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Dette går ikke så veldig bra.

Det er svært lite interessant på bruktbørsen. Menmen.. Det dukker vel opp noe plutselig.

Litt tilbake til det å handle 110v-saker. Vil det å bruke en PS Audio p300-sak være uproblematisk? p300 importert fra USA kan vel ha 230v inn og 110v ut? Eller?
 

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Innlegg
386
Antall liker
61
Sted
STORD
Valentino skrev:
Lær deg å lese. Jeg skrev mer enn ti ganger større. Videre er et vanlig gain på en effektforsterker 26dB, dvs 20 ganger. Det normale utgangsnivå på en cd-spiller er 2V. Det ville klippe eksempelforsterkeren min hvis den var en hundrewatter. Så hva skal du med 10V ut fra en preamp?

Det finnes kokokonstruerte preamper der ute som har egenlyd. Jeg forsøker å unngå slike. Hva vil du med en slik?
******************************************************

Vanlig gain representerer ikke hva som er på alle. Det er du vel enig i. Så noen effekttrinn trenger faktisk 10 volt for å utstyres, ja noen mer. Derfor lages gode seriøse pre-er til å klare 20 volt i mange tilfeller på utgangen. Husker at denne pre-en som bladet High Fidelity laget i sin tid også hadde 20 volt på utgangen som et krav. Dette kravet var satt av en sivilingeniør og hifi-tester. Er han helt koko han også da? Når det gjelder mer enn 10 ganger så kan jo det være 10.000001 gang. Så da stemmer jo regnestykket mitt.

Kunne også tatt ekspempel i en utgangsimpedans i 0.1 ohm i pre-en og 1 ohm i inngangsimpedans på effekttrinnet. Da blir jo eksempelet enda mer hårreisende for din regel. Det jeg vil fram til er at din regel ikke stemmer. Jeg har sett slike dumme tommelfingerregler for mikrofoner også, men de stemmer ikke der heller. Og det går ut over lydkvaliteten.

Når det gjelder egenlyd i pre, så har alle det. Også de passive. Resistorer har egenlyd, potensiometer har det. Kabler har det. Nettkabelen inn til pre har det. Hvordan kan du da hevde at noen er kokoskonstruksjoner, fordi dem har egenlyd, når alle har det? En må unnga alle pre-er på markedet da, om en skal ha en uten egenlyd.

Mvh Consen
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Consen; det er lett å være enig med deg, og det er likedan vanskelig å forstå hvor Valentino vil hen med påstander om at preamper med egenlyd er kokoskonstruksjoner.

Min nåværende preamp er vel kanskje en av de jeg har hatt med minst egenlyd, men den har da vel visserlig egenlyd den også. Det virker som om du avviser at preamper låter forskjellig Valentino? I så fall så hører jeg syner :)

Mvh Vidar P
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Etter å ha skummet gjennom denne tråden og fått meg mange av de meget bastante påstandene, har jeg lyst til å komme med en kommentar:

Ideelt sett skal ikke et linjetrinn (preamp) farge lyden!

Dersom man tar en kikk "under lokket" et et tilfeldig utvalg av de gode linjetrinn som finnes på markedet, så vil man finne ut at (med unntak av de med tonekontroller selvsagt) de heller ikke er konstruert for å farge lyden i noen retning.

Likevel vil man ved å koble dem til et avslørende annlegg, kunne oppdage store forskjeller.

Hvorfor det? ???

Påstand:
"Det er ikke snakk om hva de forskjellige linjetrinn legger til signalet, men hvor mye av det opprinnelige som slippes gjennom"!

Så havner man tilbake i tankerekken:

passiv pre?

Kanskje, men dette er ikke alltid fasiten heller....

AleksanderK:

Sjekk markedene i UK!
F.eks www.hifitradingstation.com
Her finner du et stort utvalg av preamper, (og du trenger ingen trafo).
Vurder også Rothwell Audio sin passive. Den er meget god!
 
K

kbwh

Gjest
Når preamper låter forskjellig har det en årsak. Eliminer den viktigste årsaken til at de låter forskjellig, som er lydtrykksforskjeller, og reevaluer.
Hvor mye hørbar egenlyd er det i en preamp hvor relevante forvrengningskomponenter ligger på -90 til 100dB?

Consen: Forholdet kan gjerne være 1/100 eller 1/1000, for å skrive med teskje. Hvorfor generalisere med det ekstreme forresten?

Erland: Mener du utspenning og gain?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Det er vel en vesentlig forskjell på konstruktører som tilstreber "ikke egenlyd" og "komponentet jeg har konstruert skal gi så mye egenlyd som mulig"? Altså: Vidar P sitt eksempel på pre er vel et bra et på det førstnevnte, en 20-bånds equalizer fra Fisher eller Sherwood et godt på det siste?
Alle komponenter farger lyden på sitt vis, det er vi vel enige om? Hvem kan definere nøytralt og ufarget er iom ganske utdebattert.
 
K

kbwh

Gjest
Min påstand er at de beste linjetrinn konstruert etter "ingen egenlyd"-filosofien faktisk ikke har noen hørbar egenlyd, eksempelvis den brukte Brystonen som Hifihuset har til salgs.

For å bevise dette ville jeg A/B leste den mot en ledning. Med matchede nivåer, selvsagt.

Nå ser jeg jo at foket kan kaste seg over ledningens egenlyd. Halmstrå er gode å ha.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
Jeg hadde en AR ref 3 på besøk en ukes tid. For meg så virket det som om volumkontrollen hadde en logaritmisk kurve. Det vil si at den var bratt stigende til å begynne med for så å flate ut ved høyere volum. Slik virket det for meg i forhold til den jeg hadde å sammenligne med.
Slikt er veldig betagende for en enkel sjel. Jeg lurer på hvor mye man betaler for denne formen for manipulasjon, og hvorfor så mange ikke er villig til å stille spørsmål med det?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Med all respekt, kjære Valentino; det er litt av en påstand!

Valentino skrev:
Min påstand er at de beste linjetrinn konstruert etter "ingen egenlyd"-filosofien faktisk ikke har noen hørbar egenlyd, eksempelvis den brukte Brystonen som Hifihuset har til salgs.

For å bevise dette ville jeg A/B leste den mot en ledning. Med matchede nivåer, selvsagt.

Nå ser jeg jo at foket kan kaste seg over ledningens egenlyd. Halmstrå er gode å ha.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino; ikke bare preamper, men også mange høyttalere er laget etter "minst-mulig-egenlyd-prinsippet", det er ikke dermed sagt at de ikke har egenlyd. Om du finner en pre som I PRAKSIS er uten noen form for egenlyd, vennligst tips oss andre om det :)

Mvh Vidar P
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Valentino skrev:
Min påstand er at de beste linjetrinn konstruert etter "ingen egenlyd"-filosofien faktisk ikke har noen hørbar egenlyd, eksempelvis den brukte Brystonen som Hifihuset har til salgs.

For å bevise dette ville jeg A/B leste den mot en ledning. Med matchede nivåer, selvsagt.

Nå ser jeg jo at foket kan kaste seg over ledningens egenlyd. Halmstrå er gode å ha.
Teste mot en ledning? Du mener å koble kilden direkte i effekttrinnet? Hva da med impedanstilpassning mellom kilde og effekttrinn?
 
K

kbwh

Gjest
Slike ting må man ha orden på om man skal finne ut om en boks er hørbar eller ikke, mls, det er klart.

Nå er det tredje gang jeg skriver Bryston BP25, Vidar.

Motbevis min påstand ved blindtest, MaHa.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
«Folket» er fortsatt ignorante ift. F/E-tester o.l. ser det ut til ...

mvh
KJ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Motbevis min påstand ved blindtest, MaHa.
Hva er det som får deg til å tro at "folket" må blendes for å klare å høre rett?

Mvh Vidar P
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Sorry, men dette blir litt feil for meg. Du skriver at gode linjetrinn ikke påvirker lyden, så snevrer du det ned til Brystons eksemplar. Jeg hevder at linjetrinn som alle andre bokser i kjeden påvirker lyden i mindre eller større grad. F.eks tror jeg gjerne at Bryston og for den saks skyld Parasound gjør det i mindre grad enn feks Ec og Cary, understreker tror. For å berettige denne påstanden må jeg være med på blindtest?
Hva er greia med disse blindtestene? Stoler dere ikke på egne sanseopplevelser som hva man hører og hvordan man blir påvirket? Er ikke anlegget i stand til å vise forskjellene?
Nå kommer sikkert noen og sier "nå blir du kjempeprovosert og vil ikke være med" og "vi utfordrer deg så nå blir du sint" osv. Absolutt ikke; jeg er bare lei av at hver gang en diskusjon tilspisser seg, så sier man; Uhu, bevis det! Mål det! Gjem deg så jeg kan koble om så ikke du vet hva som spiller! Osv Osv.


Valentino skrev:
Slike ting må man ha orden på om man skal finne ut om en boks er hørbar eller ikke, mls, det er klart.

Nå er det tredje gang jeg skriver Bryston BP25, Vidar.

Motbevis min påstand ved blindtest, MaHa.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
MaHa skrev:
Sorry, men dette blir litt feil for meg. Du skriver at gode linjetrinn ikke påvirker lyden, så snevrer du det ned til Brystons eksemplar. Jeg hevder at linjetrinn som alle andre bokser i kjeden påvirker lyden i mindre eller større grad. F.eks tror jeg gjerne at Bryston og for den saks skyld Parasound gjør det i mindre grad enn feks Ec og Cary, understreker tror. For å berettige denne påstanden må jeg være med på blindtest?
Hva er greia med disse blindtestene? Stoler dere ikke på egne sanseopplevelser som hva man hører og hvordan man blir påvirket? Nå kommer sikkert noen og sier "nå blir du kjempeprovosert og vil ikke være med" og "vi utfordrer deg så nå blir du sint" osv. Absolutt ikke; jeg er bare lei av at hver gang en diskusjon tilspisser seg, så sier man; Uhu, bevis det! Mål det! Gjem deg så jeg kan koble om så ikke du vet hva som spiller! Uhu!
...
O.t.
«Mellomromet» mellom ørene mine har en besynderlig tendens til å «fortelle» ørene mine hva det er de hører. Når jeg så kun ønsker å «vite» hva ørene har å budbringe, er det ofte en fordel å kontrollere/minimere påståeligheten til «mellomromet». Derfor gjør jeg tilstrebelser mot F/E-tester og blindtester når jeg ønsker å finne ut av ting, og derfor leser jeg «ublinde» tester med svak metodebeskrivelse med en klype salt eller ti. Saltet er ikke så mye mht at jeg ikke tror på det som beskrives men på grunn av at det ikke er åpenbart at det som beskrives kun skyldes de årsaksforhold som framstilles/impliseres, og at enkle justeringer av «ting og tang» med god sannsynlighet kan gi en ganske anderledes vurdering.

«Back on topic»
Jeg finner det ganske så besynderlig at enkelte synes det er problematisk å forholde seg til nøytralitet og transparens i reproduserende utstyr ...

mvh
KJ
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Kjenner meg veldig godt igjen i at djevelen i meg prøver og fortelle meg hva jeg hører, så absolutt ;).
Jeg stoler derimot ganske sterkt på hvordan jeg oppfatter musikken kontra lydaspektet, og i hvilken grad jeg blir mer eller mindre beveget av det jeg hører. Her spiller naturligvis dagsform og en masse annet inn, men slike faktorer kjenner man jo igjen etter såpass mange år med basillen.

Nøytralitet er et veldig vanskelig ord, all den tid jeg kan si hva jeg mener med det, og en kar med Cerwin Vega-høyttalere mener noe helt annet med hans anlegg som visstnok spiller nøytralt når han kobler de opp på sine Phoenix Gold 12 volt monoblokker til bil :)
Det er et såpass subjektivt begrep at det gjør nøytralt til et veldig omfattende ord.


KJ skrev:
MaHa skrev:
Sorry, men dette blir litt feil for meg. Du skriver at gode linjetrinn ikke påvirker lyden, så snevrer du det ned til Brystons eksemplar. Jeg hevder at linjetrinn som alle andre bokser i kjeden påvirker lyden i mindre eller større grad. F.eks tror jeg gjerne at Bryston og for den saks skyld Parasound gjør det i mindre grad enn feks Ec og Cary, understreker tror. For å berettige denne påstanden må jeg være med på blindtest?
Hva er greia med disse blindtestene? Stoler dere ikke på egne sanseopplevelser som hva man hører og hvordan man blir påvirket? Nå kommer sikkert noen og sier "nå blir du kjempeprovosert og vil ikke være med" og "vi utfordrer deg så nå blir du sint" osv. Absolutt ikke; jeg er bare lei av at hver gang en diskusjon tilspisser seg, så sier man; Uhu, bevis det! Mål det! Gjem deg så jeg kan koble om så ikke du vet hva som spiller! Uhu!
...
O.t.
«Mellomromet» mellom ørene mine har en besynderlig tendens til å «fortelle» ørene mine hva det er de hører. Når jeg så kun ønsker å «vite» hva ørene har å budbringe, er det ofte en fordel å kontrollere/minimere påståeligheten til «mellomromet». Derfor gjør jeg tilstrebelser mot F/E-tester og blindtester når jeg ønsker å finne ut av ting, og derfor leser jeg «ublinde» tester med svak metodebeskrivelse med en klype salt eller ti. Saltet er ikke så mye mht at jeg ikke tror på det som beskrives men på grunn av at det ikke er åpenbart det det som beskrives kun skyldes de årsaksforhold som framstilles/impliseres, og at enkle justeringer av «ting og tang» med god sannsynlighet kan gi en ganske anderledes vurdering.

«Back on topic»
Jeg finner det ganske så besynderlig at enkelte synes det er problematisk å forholde seg til nøytralitet og transparens i reproduserende utstyr ...

mvh
KJ
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hifi må være en veldig frustrerende hobby når man er avhengig av å kjøre blindtester og andre (mer eller mindre vitenskapelig holdbare) tester for å finne ut hva man liker å høre på :)

For en enkel landsens mann som meg selv, så synes jeg det er evig nok å høre på mye god musikk jeg, og det som for meg låter best, ja det er best for meg.

Det blir liksom så meningsløst for meg å forsøke å glede seg over å dypdykke i musikken når jeg ikke kan stole på ørene. Som sagt kan det være at jeg hører syner, men jeg mener da visserlig at jeg har hørt forskjeller på gode linjetrinn. Og om det allikevel skulle vise seg å ikke være det, så spiller det liten rolle for meg.. så lenge jeg av en eller annen grunn synes musikken låter mer interesant med det ene vs det andre :)

Imidlertid heller jeg til hva MaHa sier; hva er det med disse blindtestene? Og hva er det med utstyret til disse erkeobjektivistene som gjør at de ikke klarer å høre lydmessige forskjeller på f.eks linjetrinn? Det er da så åpenbart?

Mvh Vidar P
 
K

kbwh

Gjest
MaHa skrev:
Sorry, men dette blir litt feil for meg. Du skriver at gode linjetrinn ikke påvirker lyden, så snevrer du det ned til Brystons eksemplar. Jeg hevder at linjetrinn som alle andre bokser i kjeden påvirker lyden i mindre eller større grad. F.eks tror jeg gjerne at Bryston og for den saks skyld Parasound gjør det i mindre grad enn feks Ec og Cary, understreker tror. For å berettige denne påstanden må jeg være med på blindtest?
Hva er greia med disse blindtestene? Stoler dere ikke på egne sanseopplevelser som hva man hører og hvordan man blir påvirket? Er ikke anlegget i stand til å vise forskjellene?
Nå kommer sikkert noen og sier "nå blir du kjempeprovosert og vil ikke være med" og "vi utfordrer deg så nå blir du sint" osv. Absolutt ikke; jeg er bare lei av at hver gang en diskusjon tilspisser seg, så sier man; Uhu, bevis det! Mål det! Gjem deg så jeg kan koble om så ikke du vet hva som spiller! Osv Osv.


Valentino skrev:
Slike ting må man ha orden på om man skal finne ut om en boks er hørbar eller ikke, mls, det er klart.

Nå er det tredje gang jeg skriver Bryston BP25, Vidar.

Motbevis min påstand ved blindtest, MaHa.
Ikke meningen å polarisere så fryktelig egentlig, MaHa. Nå var vel ikke min opprinnelige påstand at alle forforsterkere låter LIKT heller da...

For å klargjøre:
Jeg mener at for å sjekke lydmessige forskjeller på hifibokser må det skje ved sammenliknende tester, i kjent oppsett hjemme, med matchede nivåer. Dette fordi forsøk har vist at gjennomsnittslytteren ikke klarer å høre nivåforskjeller på mindre enn ca. 1dB som nivåforskjeller, mens  slike forskjeller helt ned til 0,2dB kan oppfattes som klanglige forskjeller. Disse klanglige forskjellene har en lei tendens til å forsvinne når nivåmatchingen er 0,15dB eller bedre.

Man trenger ikke blindtest. Den var for enkel, og jeg trekker utsagnet. Men slik nivåmatching må til om man vil høre om det er en virkelig forskjell og for å bestemme seg for hvilken man foretrekker lydmessig.

Videre mener jeg at linjetrinn er konstruksjoner gode designere klarer å gjøre lydmessig transparente. Nevnte Bryston er et godt eksempel.
 
K

kbwh

Gjest
Vidar P skrev:
hva er det med utstyret til disse erkeobjektivistene som gjør at de ikke klarer å høre lydmessige forskjeller på f.eks linjetrinn? Det er da så åpenbart?
Jeg antar at jeg er en av disse "erkeobjektivistene". Hvordan oppnår du disse åpenbaringene da?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Hifi må være en veldig frustrerende hobby når man er avhengig av å kjøre blindtester og andre (mer eller mindre vitenskapelig holdbare) tester for å finne ut hva man liker å høre på :)

For en enkel landsens mann som meg selv, så synes jeg det er evig nok å høre på mye god musikk jeg, og det som for meg låter best, ja det er best for meg.

Det blir liksom så meningsløst for meg å forsøke å glede seg over å dypdykke i musikken når jeg ikke kan stole på ørene. Som sagt kan det være at jeg hører syner, men jeg mener da visserlig at jeg har hørt forskjeller på gode linjetrinn. Og om det allikevel skulle vise seg å ikke være det, så spiller det liten rolle for meg.. så lenge jeg av en eller annen grunn synes musikken låter mer interesant med det ene vs det andre :)

Imidlertid heller jeg til hva MaHa sier; hva er det med disse blindtestene? Og hva er det med utstyret til disse erkeobjektivistene som gjør at de ikke klarer å høre lydmessige forskjeller på f.eks linjetrinn? Det er da så åpenbart?

Mvh Vidar P
o.t.
T.o.
Mine tilnærmelser mht. F/E-tester og blindtesting har svært lite å gjøre med med «dypdykk i musikken», det har kun noe å gjøre med hvordan jeg danner meg en mening om hvordan utstyret evt. påvirker reproduksjonen av musikken. Forøvrig finner jeg det svært lite frustererende og desto mer lærerrikt, både ift. egen hørsel (som muligens er det viktigste), egne preferanser og ift. utstyret.

Analogien til vinsmaking, eller for min del whisky, synes jeg er nærliggende. Blindsmaking handler ikke om å «nyte», men om å utforske og skjerpe egne smaksløkker og luktesans. Når jeg «kun» skal nyte et glass eller ti så er det «til helvete med blindebukken». Likevel synes jeg (merk helt subjektivt) at treningen som kommer med blindsmaking også bidrar til å «øke» nytelsen av de edle dråper.

mvh
KJ
 
Topp Bunn