Bil, båt og motorsykkel Ny elbil -pendle Tønsberg - Stavanger - Tesla 3

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
1.750
Antall liker
414
Torget vurderinger
3
Har XC-90 nå og tro meg på slike store tunge biler er det deilig med 4x4. Stor forskjell på glatta. Den Skoda'en ser bedre og bedre ut må vurdere å vente på den.
 

datating

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Har XC-90 nå og tro meg på slike store tunge biler er det deilig med 4x4. Stor forskjell på glatta. Den Skoda'en ser bedre og bedre ut må vurdere å vente på den.
Mtp hurtiglading, så er vel faktisk ladekurven og ikke makseffekt mer interessant. Skoda oppgir at 10-80% skal gå unna på 38 minutter. Dvs et snitt på rundt 85 kW. Det er ikke så ille, men du bør tenke på hvor lenge du må stoppe på turen. At bilen er ferdig og klar til siste etappe før du er ferdig med pausen bør jo veie høyt for mange vil jeg tro. Model 3 vil bruke ca 22 minutter på samme ladeprosenten og her er du hvertfall mer eller mindre sikra et lader som faktisk kan gi deg hastigheten som resulterer i det korte stoppet. Ionity har ikke mange laderne per stopp og de kan fort bli populære med bilene som kommer i løpet av et års tid.
Husk også at eventuell mva-fritak ikke er sikkert i evig tid, så skal du vente på 4x4 og det tipper over til 2022, så kanskje det blir mva på 8-12%? Det er isåfall en snill innføring.
 

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
9.134
Antall liker
3.052
Sted
Trondheim
Ja, jeg tror at mva-fritak for elbiler synger på siste verset, men det kan godt være at det blir ½ mva på elbiler til å begynne med. Eller at man setter en pris der det blir full mva over og ingen mva under. Det er vel noe slikt man har falt ned på i Tyskland?
Og jeg er helt enig i at tilgang på ladere samt ladehastigheten på 10-80% er viktigste kriteriet.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
2.417
Antall liker
1.145
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
3
Hvis du er villig til å måke snø og la bilen bli værende i garasjen på de verste dagene om vinteren kan du greie deg uten 4-hjulstrekk i Norge.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
11.155
Antall liker
5.100
Jeg har heller aldri savnet 4-hjulsdrift, på fossilbiler er det bare et energisluk. Muligens annerledes på strøm men likevel ikke noe jeg noensinne kommer til å prioritere å betale for. Men som jeg har sagt i mange sammenhenger, folk har ulike behov (og lyster); not my business.
Tror Tesla har noe lavere forbruk med firehjulstrekk i alle fall. Om jeg husker riktig var forklaringen mer effektiv energistyring men først og fremst mer regenerering når man kan "bremse" med to motorer.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.476
Antall liker
746
Torget vurderinger
4
Nå når snart alle Tesla’er har CCS lading så har man et stort fortrinn. Om det er BKK, Ionity eller Tesla går ut for det samme, bare kWh prisen som er forskjellig.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
1.750
Antall liker
414
Torget vurderinger
3
Jaja - lånte Tesla 3 ett døgn - ikke noe for meg. For stiv og brå i selv gammel manns mode. Fikk alldri godfølelsen. Støyen var ikke så ille på motorveien men til å leve med. Jeg trenger en cruiser. Prøvekjørte en Kona i går. Lett og grei å kjøre. Mye bil for penga men mere støy og plastikkfølelse. Men klar for den helt til selger anbefalte meg å prøve en brukt Jaguar I-Pace.... så deilig. Helt annen pris og kvalitetsfølelse. Oppfyller alle krav minus pris. Lå fint på veien, gode seter, greit med støy. Deilig å kjøre. Faen.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.415
Antall liker
744
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jaja - lånte Tesla 3 ett døgn - ikke noe for meg. For stiv og brå i selv gammel manns mode. Fikk alldri godfølelsen. Støyen var ikke så ille på motorveien men til å leve med. Jeg trenger en cruiser. Prøvekjørte en Kona i går. Lett og grei å kjøre. Mye bil for penga men mere støy og plastikkfølelse. Men klar for den helt til selger anbefalte meg å prøve en brukt Jaguar I-Pace.... så deilig. Helt annen pris og kvalitetsfølelse. Oppfyller alle krav minus pris. Lå fint på veien, gode seter, greit med støy. Deilig å kjøre. Faen.
Det er bare å trå til - du vil ikke angre. Man må unne seg Jaguar en gang i livet. Helt strøken på langkjøring - ligger utrolig stabilt i høye hastigheter på motorvei. Ting som radarbasert adaptiv cruisecontrol og line assistance fungerer fortreffelig.

Men noen er ikke feilfri og sliter med 12 V problematikke som gjør at bilen dør, så sjekk dette med selger/forrige eier. Eieren har gjerne en 12V booster i bilen som fikser det meste til produsenten finner ut av det. Kan ver en årsak til at nye Jaguar er byttet inn tidlig. Det forekommer og en del parallel import. 12V problem er forøvrig en gjenganger bare se på nye Polstar 2...

Min er feilfri etter et drøyt år og er meget fornøyd. Gleder meg til å kjøre til jobb hver dag (y)
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.476
Antall liker
746
Torget vurderinger
4
Det er jo bare tull å kjøpe brukt Jaguar når en ny utgave er bedre på viktige punkter (lading, infotainment) til 599k.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
1.750
Antall liker
414
Torget vurderinger
3
Ja sjekker ut ny også - når det kan leveres. Er vel litt lavere HK ellers likt
However, the EV320 gets less-powerful electric motors, producing a combined 316 horsepower. That's 78 hp less than the EV400 model. Jaguar estimates a zero to 62 mph time of 6.4 seconds, compared to 4.5 seconds for the EV400
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.415
Antall liker
744
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Du får mer enn nok krefter i den nye EV320. På den annen side kan du få en bedre utstyrt bil til samme pris brukt. Bedre seter - skinn og ikke plast samt ventilasjon, adaptivt lys, 360 kamera mm. Du ser veldig dårlig bakover så hadde ikke klart meg uten ryggekamera og 360 kamera. Det siste et suverent i trange p hus. Konflikten med LG Chemie ser ut til å være løst slik at den gamle skal få bedre lade hastighet tilsvarende den nye, mao 120 kW, men vi har ikke sett oppdateringen enda.

Generelt lite feil med bilen og utmerket finish på en bil som settes sammen i Østerrike, men husk å sjekke 12V problematikk om du handler brukt.
 
Sist redigert:

Lgrons58

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.05.2012
Innlegg
9.742
Antall liker
6.835
Sted
Nord for Sinsenkrysset
Torget vurderinger
51
Det er vel golf og Octavia som er bygget på samme lest. Passat er vel tilsvarende Superb.

Jeg synes ENYAQ iV er den mest interessante bilen akkurat nå, men skal du ha 4x4 må du jo vente til neste høst. Uansett virker det som om den ikke kan leveres før neste år (VW har vist lagt ned "forbud" mot levering før ID.4 er lansert - de er jo bygd over samme lest og er i utgangspunktet like biler akkurat som Passat og Octavia). Jeg synes ikke bakhjulsdrift er noen ulempe, og med en vektfordeling på 50-50 er det helt sikkert en velbalansert bil.
For meg spiller det egentlig liten rolle om bilen har 30 eller 40 mil elrekkevidde. Skal man på en lenger tur må den lades uansett, og da er det ladenettverk, pris på lading og ladehastighet som betyr noe. Og komfort naturligvis.
 

datating

Medlem
Ble medlem
02.12.2008
Innlegg
13
Antall liker
4
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jaja - lånte Tesla 3 ett døgn - ikke noe for meg. For stiv og brå i selv gammel manns mode. Fikk alldri godfølelsen. Støyen var ikke så ille på motorveien men til å leve med. Jeg trenger en cruiser. Prøvekjørte en Kona i går. Lett og grei å kjøre. Mye bil for penga men mere støy og plastikkfølelse. Men klar for den helt til selger anbefalte meg å prøve en brukt Jaguar I-Pace.... så deilig. Helt annen pris og kvalitetsfølelse. Oppfyller alle krav minus pris. Lå fint på veien, gode seter, greit med støy. Deilig å kjøre. Faen.
Jeg skjønner hva du mener. Når min Tesla Model 3 var på verksted en ukes tid så fikk jeg en Jaguar I-Pace og for meg var den altfor myk i styringen i forhold til hva jeg var vant med, men såklart veeeldig behandlig. Så hvis man setter komfort høyt, så er jo det en veldig aktuell bil. Men forsøkte du å sette styringen til komfort og eventuelt chill-mode på Teslaen? Men med pendling så kan muligens effektiviteten og ladehastigheten bli en liten utfordring hos Jaguar. Den når vel hverken lengden med fulladet batteri eller hastighet ved lading.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.415
Antall liker
744
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Styringen til I-pace kan og strammes opp ved å sette den i "Dynamic" model. Skal man kjøre 45 mil så trenger man en pause og kanskje litt mat, da betyr ikke ladehastigheten så mye. Dessuten er den i ferd med å skrus opp - den og.
 

A11PRO

Medlem
Ble medlem
11.08.2020
Innlegg
32
Antall liker
16
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
1
Styringen til I-pace kan og strammes opp ved å sette den i "Dynamic" model. Skal man kjøre 45 mil så trenger man en pause og kanskje litt mat, da betyr ikke ladehastigheten så mye. Dessuten er den i ferd med å skrus opp - den og.
iPace er uansett en båt (også i Dynamic) i forhold til TM3 om du liker go-kart følesen TM3 gir. Jeg synes TM3 er elbilens Mini Cooper. Underholdene å kjøre, men klart ikke for alle.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.415
Antall liker
744
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
iPace er uansett en båt (også i Dynamic) i forhold til TM3 om du liker go-kart følesen TM3 gir. Jeg synes TM3 er elbilens Mini Cooper. Underholdene å kjøre, men klart ikke for alle.
Han ville vel ha en cruiser og ikke en gocart :)
 

A11PRO

Medlem
Ble medlem
11.08.2020
Innlegg
32
Antall liker
16
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
1
Han ville vel ha en cruiser og ikke en gocart :)
Stemmer :)
iPace er for øvrig en behagelig bil. Eide en selv i 5 mnd sent i 2018 før jeg ramlet tilbake på Tesla for 3 gang da rekkevidden ble akkurat litt snau på iPace med slaps og kulde i 110 sonen. Pendler 30mil på motorvei 2-3 ganger i uken og ønsker en bil som trenger bare lading hjemme i hverdagen. Pr i dag er det kun Model S med største batteriet (100 kWh pakken) som klarer dette året rundt.
 
Sist redigert:

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
1.750
Antall liker
414
Torget vurderinger
3
Syntes A11Pro sine betraktninger om TM3 og Jaguar stemmer ganske bra med mine opplevelser. Det blir en Jaguar. Mange brukte å velge i og mye ulike utstyrsvarianter. Hvor mye kan man prute på Finn priser ? hos forhandlere ? er ikked reven i dette gamet... De har vel noe å gå på ? 10-15 k ? på en bil til ovver 600k ?
 

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
9.134
Antall liker
3.052
Sted
Trondheim
Utrolig mange som selger med svært lav km-stand. Noen som har en god forklaring?
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
3.415
Antall liker
744
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Utrolig mange som selger med svært lav km-stand. Noen som har en god forklaring?
Det er en hel del parallell import av de men det kan og være noen som er rammet av 12V problemer eller synes den lader litt sakte. Folk er ikke så tålmodige i dag... Det siste vil bedre seg i følge pålitelige kilder.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
10.476
Antall liker
746
Torget vurderinger
4
Jaguar EV400 koster 53k USD i USA siden den selger dårlig.
 

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
9.134
Antall liker
3.052
Sted
Trondheim
Jaguar måtte jo be om et stort kriselån tidligere i sommer for å ikke gå konkurs (så vidt jeg husker). Tror ikke de selger så godt utenfor Norge.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
14.648
Antall liker
3.388
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mener å ha hørt at de kan være i ferd med å redefinere seg selv som et rent elbilselskap, noe i retning av det som nå skjer med Volvo/Polestar.

Mye stoff her om mulige strategier og fremtid:

https://www.coventrytelegraph.net/news/coventry-news/jaguars-future-whats-next-big-18576175

“Maybe they should just ditch the slow selling XE and XF cars and just go fully electric – a Tesla of the UK. With the big XJ about to go all-electric and a brand new huge J-Pace SUV planned for 2021, maybe Jaguar are going back to their heritage of superior large executive saloons which while they take on the Porsche Cayenne may also cannibalise sales from Range Rover – and that is a significant problem at JLR.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
14.648
Antall liker
3.388
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det skjer mye endringer i bilindustrien for øvrig, og mange kommer til å gå under/bli fusjonert/kjøpt opp.
 

A11PRO

Medlem
Ble medlem
11.08.2020
Innlegg
32
Antall liker
16
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
1
Syntes A11Pro sine betraktninger om TM3 og Jaguar stemmer ganske bra med mine opplevelser. Det blir en Jaguar. Mange brukte å velge i og mye ulike utstyrsvarianter. Hvor mye kan man prute på Finn priser ? hos forhandlere ? er ikked reven i dette gamet... De har vel noe å gå på ? 10-15 k ? på en bil til ovver 600k ?
Jaguaren er en fin fin bil. Kjører du mest innenfor Ionity ladenettverket burde den funke veldig bra til dine kriterer.

Alternativt er som nevnt å kjøre "safe" og velge Tesla mtp ingen bekymringer med lading siden du bruker bilen for jobbpendling.
På sidelinjen.. Om du ikke synes Model S er for stor (og vanlig), er den fortsatt en habil milsluker. Den kjører mye roligere en TM3. Får nok en bra MS til rundt 500-550k med AWD.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
1.750
Antall liker
414
Torget vurderinger
3
Ble en ny 320 Jaguar. Bra deal med innbytte etc.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
1.750
Antall liker
414
Torget vurderinger
3
Ja plug & Play med service inkludert. Sikkert greit med importbil også men er fortsatt litt konservativ.
 
Sist redigert:
Topp Bunn