Forsterkere Ny effektforsterker hvilken impedance?

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg har en 6 kanal Copland CVA306 pre jeg ønsker benytte videre. Utgangs impedance er i datablad oppgitt til mindre enn 600 ohm. Utgangspenning er oppgitt Rated 2V max 15V.
Jeg finner ingen data på nett for effektforsterker som jeg benytter i dag Copland CSA515.
Men andre effektforsterker fra Copland som min pre er ment å passe til har disse data
Cta520 = 1,4V og 50Kohm
Cta506 = 1,5V og 100Kohm
Hvilke området bør ny effektforsterker ligge innenfor for å passe til min eksisterende pre?
Jeg ser på muligheten for å bytte utenfor Copland familien. Da er det greit å avklare hvilke effektforsterker som jeg ikke behøver bruke tid på å vurdere.
Skal benyttes med Magnapan mg1.7 så direkte forslag til effektforsterker er også av interesse.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Med 600 Ohm ut fra Pre kan du bruke det meste selv om sluttforsterker med 10k inn eller lavere begynner å bli Litt lavt. En gammeL regel er inngangsimpedanse/ utgangsimpedanse >10.

inngangs følsomhet på slutt forsterker mellom 1-2V er ok. Lavere går også fint men støy forholdet vil bli dårligere enn ellers, men slett ikke sikkert du merker det....
 
Sist redigert:

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Takk for tilbakemelding. Det betyr at jeg har mange mulige alternativer:). Bra for meg at min pre er så fleksibel. Da kan jeg fokusere på å finne en forsterker som er egnet til mg1.7. Disse høytalerene er 4 ohm, men trenger en del strøm.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Noen tips til effektforsterker som kan passe mg1.7. Budsjettet er ikke satt. Er åpen for bruk og nytt? Men ikke noe jeg må bygge/mekke selv.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.132
Antall liker
9.285
Torget vurderinger
2
Nix. Kan ikke Magnepan. Det bør visst være AB forsterker med kraftig strømforsyning. Spør R.E.S mener han har hatt Magnepan
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Takk for tilbakemelding Balle Clorin. CSA515 er en A/B forsterker på 150V. Har aldri vært i nærheten av å utnytte effekten i denne forsterkeren. Setter pris på om også andre har erfaring eller forslag til forsterke?
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det er sikkert mye som kan passe Magnepan 1.7 som jeg ikke har kjempe mye erfaringer med. Men jeg har hørt de ved noen anledninger samt de større 3.7. Jeg har vell som jeg kan huske hørt de med en dyr Mark levinson blokk som spilte bra. . Og jeg har hørt de med Parasound Hint som alle rundt meg syntes spilte veldig bra. Så da kan det neppe bli så galt med Effekttrinn fra feks Parasound A21/2250 event Primare sine.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nix. Kan ikke Magnepan. Det bør visst være AB forsterker med kraftig strømforsyning. Spør R.E.S mener han har hatt Magnepan
Det er ingen grunn til at det skal være en AB forsterker. Flere klasse D forsterkere takler høyttalernes impedanse uten problemer. Som vi ser ligger den ved 4 Ohm, men faller ned til 2 Ohm i de høyeste frekvensene. Men så skal det sies at det er mye mindre energi i musikken oppover i frekvens, slik at spenningen ved disse frekvensene vil være begrenset også.

magneplanar-1.7-speaker-impedance-phase.gif
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Takk for forslag forsell. Den forsterkeren jeg har i dag er utrolig homogen. Jeg ønsker videreføre den tonalebalansen med en forsterker som har litt mere dynamikk. Noe som er meget vanskelig å finne innenfor betalbart området. Flere alternativer modtas med takk.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei Bjørn
Jeg har også vurdert KT150 baserte rørforsterkere. Noen av dem har mer enn nok kraft til å drive mine høytalere innenfor naturlig lydvolum. Klass D forsterkere har jeg egentlig ingen god erfaring med. Synes ofte de har litt for mye energi i øvre mellomtone, uten at fundamentet og homogenitet henger med. Men har begrenset erfaring. Har kun prøvd, Gato audio 250, Midgard x2, Embla x2 (de rektangulære) .
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Takk for forslag forsell. Den forsterkeren jeg har i dag er utrolig homogen. Jeg ønsker videreføre den tonalebalansen med en forsterker som har litt mere dynamikk. Noe som er meget vanskelig å finne innenfor betalbart området. Flere alternativer modtas med takk.
Da har jeg ett forslag til det er en forsterker som har imponert meg ved flere anledninger Usher 1.5.
Ellers hadde sikkert Coda og Modwright vært bra alternativer hvis det ikke var for prisen.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei takk for tipset. De stasis kopiene hadde jeg helt glemt. En kompis av meg hadde originalene på 80tallet. Jeg husker også at jeg hørte Kef 207/2 med Codan forsterker for mange år siden. Det låt meget imponerende. Husker desverre ikke hvilken Codan forsterker det var. Begge disse forslagene var gode tips forsell.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei Arve. Det er det jeg også er ute etter å gjøre. CSA515 er en god forsterker når man bytter ut rørene til det beste som er å få. Men forsterkeren begynner å bli gammel. Så da tenkte jeg som deg at det er på tide med noe som er litt nyere. CSA515 ble egentlig kjøpt inn i forbindelse med et nedskaleringprosjek jeg hadde fått for meg. Men den har vært så bra at den har blitt stående, mens jeg har oppdatert alt annet utstyr. Utfordringen er å finne en forsterker som kan erstatte CSA515 uten at jeg mister synergien i systemet.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Ja Arve har fått med meg at du skal selge en 520. Jeg var kanskje litt klønete i mitt forrige svar. Er ikke forfatter så intensjonen kommer ikke alltid tydelig frem når jeg skriver. Det jeg prøver si er at 520 ikke er så mye nyere og bedre enn det jeg har fra før. Tenkte kanskje finne en forsterker jeg kan ha nye 10-15 år til, uten å få tekniske problemer. Tenker at brukt alternativ bør være ca 5-6år gammelt?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Skjønar! Måtte berre prøve meg....
Det er mykje spennande som er nokre år. Merke som Accuphase, McIntosh og ARC burde eldast med stil (sjølv spelar eg på ein ca 35 år gammal ARC SP10), og spennande konstruksjonar som Krell-forsterkaren som ligg ute på Finn, burde vere aktuelle, om prisen skulle passe. Har du forresten sett den OTL-forsterkaren som ligg der? Ein sånn kunne eg tenkt meg, om høgtalarane berre var lettdrivne nok.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Husker SP10. Hadde ikke økonomi til å en gang tenke på den da AR solgte dem. Den var en referanse i sin tid. Hvordan løser du koplinger mot moderne effektforsterker? Som stort sett har XLR inngang.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har eit godt poeng i høve utfordringane. Eg har gjort det på enklaste måte, ved å bruke overgangspluggar XLR/phono. Dette fungerer ganske godt.
Det viktige er impedanstilpasningane. Her har eg altså enda opp med ein Vera 400/1000, som er ein konstruksjon der du kan regulere inngangsimpedansen i fleire seg. Dette fungerer svært godt, og SP 10 har fått skikkeleg renessanse. I tillegg passar Veraen veldig godt til høgtalarane mine, så eg trur dette er forsterkar/høgtalarkonstruksjonen eg kjem til å halde på resten av den audiofile reisa mi. SP10 har eg likevel tenkt å "utfordre" med andre forforsterkarar, om eg finn verdige kandidatar.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ja Arve har fått med meg at du skal selge en 520. Jeg var kanskje litt klønete i mitt forrige svar. Er ikke forfatter så intensjonen kommer ikke alltid tydelig frem når jeg skriver. Det jeg prøver si er at 520 ikke er så mye nyere og bedre enn det jeg har fra før. Tenkte kanskje finne en forsterker jeg kan ha nye 10-15 år til, uten å få tekniske problemer. Tenker at brukt alternativ bør være ca 5-6år gammelt?
Budsjett?

mvh
Proffen
 
M

MarkusH

Gjest
5-6 år gammelt og ikke klasse D, i tillegg til betalbar pris .... hmmm, vanskelig å svelge den. Det eneste jeg kommer på må være Parasound A21, ellers kunne jeg lett kjøpt flere Anaview moduler eller Ice-blokker til eget oppsett. Hva angår lyden i de så er i alle fall Anaview ganske nøytrale, de passer kanskje best med en rør-pre ellers er jeg meget fornøyd med Classe av den gamle sorten. Jaktmarker etter bedre forforsterkere som jeg kan prøve mine blokker sammen med utforskes, men Anaview blir nok hos meg. Nå lever jeg uansett i en virkelighet der nesten alt som er 'nærmest vintage' er mye mer spennende enn det meste som er produsert de siste 10 årene, når Arve skriver om ARC SP10 blir jeg bløt i munnvikene. :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
ATI?
AVI?
Musical innovation?
Musical Fidelity?
T+A?

mvh
Proffen
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Ville ellers ikke vært så livande redd for å prøve klasse D sammen med 1.7.
Been there, done that! 2 stk Nuprime STA9 kjørt som monoblokker....

mvh
Proffen
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Er jo ikke helt fremmed for D forsterkere. Har prøvd noen i løpet av årene. Har bare ikke funnet noen som jeg synes er bra nok til å erstatte forsterkeren jeg har i dag.
Budsjett har jeg ikke satt enda, må se hvor mye som må til for å komme i mål.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har endnu ikke hørt en Klasse D som jeg ville have. Har nu alligevel hørt en del.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har høyrt ein del "klasse D". (Den første var faktisk ein bilstereoforsterkar frå Infinity). Dei har alle sine kvalitetar. W4S hadde ekstremt med krefter, driv MBL som ingenting med over 1000 watt, men mangelfull musikalsk sett. NuForce var nøytral, spesielt i bassen som er kanskje den mest akkurate bassattgjeving eg har fått til, men alt for formell etter min smak.
Prøvde litt anna også, men det var fyrst då eg fekk prøve ein Vera at ting fall på plass. Saman med gamle, gode SP10, naturlegvis...
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Prøvde litt anna også, men det var fyrst då eg fekk prøve ein Vera at ting fall på plass. Saman med gamle, gode SP10, naturlegvis...
Enig. "Husvrengen" må du ha andre steder, dersom du slår deg på Vera. Til gjengjeld leverer Vera husvrengen nærmest lytefritt.

Mvh
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.936
Antall liker
6.904
Sted
Kongsberg
Du har eit godt poeng i høve utfordringane. Eg har gjort det på enklaste måte, ved å bruke overgangspluggar XLR/phono. Dette fungerer ganske godt.
Det viktige er impedanstilpasningane. Her har eg altså enda opp med ein Vera 400/1000, som er ein konstruksjon der du kan regulere inngangsimpedansen i fleire seg. Dette fungerer svært godt, og SP 10 har fått skikkeleg renessanse. I tillegg passar Veraen veldig godt til høgtalarane mine, så eg trur dette er forsterkar/høgtalarkonstruksjonen eg kjem til å halde på resten av den audiofile reisa mi. SP10 har eg likevel tenkt å "utfordre" med andre forforsterkarar, om eg finn verdige kandidatar.
Inngangsimpedansen på Vera er konstant 100k. Det er gain man kan justere i 3dB step på baksiden.
Selv om den har kun XLR innganger så er det ikke noe problem å bruke en overgang.
Det har skjedd en god del på klasse D fronten de siste årene så erfaringer som er noen år gamle kan ikke uten videre overføres til de nyeste konstruksjonene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Då er det berre ein volumkontroll, altså? Den tilpasninga eg opplever er då rett og slett tilpasning til der volumpotmeteret til SP 10 høyrest best ut (klokka 11 - 13)
Om alle moderne klasse D er like gode som Vera, vert det svært lovande i framtida for den som skal ha effektforsterkarar.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Ser at du er ute etter Effekt forsterker til Magnepan 1.7 ser også at du ikke er ute etter noe gammelt, men alikavel vil jeg anbefale Dynamic Precision 6.32 eller 6.4 eller en A1 som har vert på Service eller som er I god stand. Jeg har brukt en DP 6.32 I lag med Magnepan 3.6 siden 2002 forsterkeren har vert feil fri siden den gang men jeg har hatt den på service hos Rune Juul for ca 3år siden kostet meg 3000 kr har også en DP 6.3 som har vert feil fri men den og har vert på service hos Rune Juul prisen for den servicen kom og på 3000 kr Brukt pris på en 6.32 eller 6.4 ligger jo på 13 til 15000 kr en A1vil jo bli en del dyrere (hvordan den vil Matche din Copland CVA306 pre vet jeg ikke)
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei dp er bra forsterke. Har benyttet mange modeller av dem tidligere. Hadde dp fra nr1 til inn på 20 tallet (siste modell jeg hadde selv var 6.2). Men det er som du sier, de er gamle, og eldre enn den jeg har i dag. Fordelen med dp er at det finnes noen som kan reparere forsterkeren dersom deler er tilgjengelig. Ulempen er vel at ikke alle har transistorer som finnes lengere?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei Arve.
Kan du si noe om hva som skjer når du bytter mellomrom Vera og Copland 520 på dine høytalere. Hva skjer for eksempel med tonalebalansen?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
DP måler godt og vil i grunnen være veldig lik en moderne klasse D forsterker med veldig lav forvrengning. Forskjellen ligger primært i at en topp klasse D forsterkere er enda litt mer transparent og utvikler selvsagt betydelig mindre varme selv i et lite kabinett. Liker man DP, så er jeg overbevist man vil like en klasse D i øverste klasse også.
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei Bjørn
Jeg likte veldig godt dp 6.2. Jeg syntes den høres ut som å ha mye mindre forvrengning en de andre modellene. Men dette var før A1. Den har jeg dessverre ikke prøvd hjemme.
 
U

utgatt medlem 1034

Gjest
Hei dp er bra forsterke. Har benyttet mange modeller av dem tidligere. Hadde dp fra nr1 til inn på 20 tallet (siste modell jeg hadde selv var 6.2). Men det er som du sier, de er gamle, og eldre enn den jeg har i dag. Fordelen med dp er at det finnes noen som kan reparere forsterkeren dersom deler er tilgjengelig. Ulempen er vel at ikke alle har transistorer som finnes lengere?
Sånn som jeg har forsått det så er det igen problem å få tak I transistorer til de som bruker Bipolare transistorer
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hei Arve.
Kan du si noe om hva som skjer når du bytter mellomrom Vera og Copland 520 på dine høytalere. Hva skjer for eksempel med tonalebalansen?
Det mest utprega, er at Vera har både meir autoritet og kontroll i bassen. Mellomtonen dominerast av SP 10, men om eg brukar Matrix, vert Copland den som legg litt "polaroide solbriller" til klangen, og er mindre "pirkete" i detaljane enn med kombinasjonen Martix/Vera. Spelast det retteleg høgt, er det heilt klart at Vera går av med sigeren, men også denne blinkar åtvarande med sikringskrins-lyset om det går over støvleskafta....
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Hei Arve
Polaroide solbriller er nødvendigvis ikke feil. Jeg kjørte gjennom hardanger i foregående uke. Hardangerfjorden ble enda bedre med solbriller:) Hvordan er 3D opplevelsen med Vera? Har selv lagt merke til at mange som forfekter klasse D forsterkere også benekter at man kan oppleve 3D via to kanaler. Jeg opplever selv mye 3D over mitt anlegg.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
3D er ei av dei sterkaste sidene til anlegget mitt. Dei som trur at det ikkje kan opplevast via to kanalar, kan avtale audiens. Det er lite skilnad på dette så lenge eg har mbl og SP10. Både CTA 520 og Vera gjer jobben upåklageleg.
Du har forstått allegorien med dei polaroide solbrillene. Kanskje dette er betre enn det verkelege....?
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.132
Antall liker
937
Torget vurderinger
2
Takker for oppklaring Arve.
Jeg liker egentlig det du kaller "solbrille effektene" ved min forsterker, savner egentlig bare litt dynamic i bassen. Akkurat det vet jeg ikke om MG1, 7 er i stand til å fremskaffe. Høytalerene dine er nok i en annen liga, i så måte. For meg er mg1.7 et ok kompromiss. Da høyalerene er trukket helt ut til sideveggene, for størst mulig lydbilde. Mg1.7 gir lite eller ingen refleksjon til sideveggene.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spelte ein del på Magnepan for mange år sida. Det var MG II og Tympani IV eg fekk høve til å låne. Desse fungerte veldig godt, men lydbildet var noko flatt. Dette kom seg veldig på dei nyare modellane med banddiskant og kvasi-band. 1.7 høyrer til denne generasjonen, så med rett plassering trur eg det bør vere råd å få til tredimensjonalitet. Men det bør vere ganske stor avstand mellom høgtalarane, og diskant-delane bør vere inst. Eksperimenter med vinklinga. Så er det dette med elektronikk og signalkjelde - desse må vere i stand til å formidle slikt. Og om du slit - ver ikkje redd for å bruke tonekontrollar (utan å overdrive, sjølvsagt)
 
Topp Bunn