ny dipol????

R

Rojoh

Gjest
bd-ene er jo egentlig så rimelige i forhold at de kan anskaffes på ren spekulasjon. noen som vet om det bare er å kjøpe direkte over nett eller må en gå veien om importør?
BD høyttalere importeres av Morten ("Madman" her på hfs) Kristiansen. Man finner litt feedback på disse høyttalerne på forumet til BD design. Effektforsterker til å drive bass-delen følger vel også med i prisen hvis jeg ikke husker helt feil.

Mvh. Johan

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
bd-ene er jo egentlig så rimelige i forhold at de kan anskaffes på ren spekulasjon. noen som vet om det bare er å kjøpe direkte over nett eller må en gå veien om importør?

jakr
Tenkte det samme som deg, ønsker meg også nye dipoler, men stor forskjell i pris mellom Fostex og AER.....

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Eteraen har en storebror! Den er bestykket med 8stk 8tommere og bånd diskant/mellomtone. Tror de er vanskelig og skaffe1? timc vet mere en meg om disse. Jeg har hørt de til Toneart, tenkte og kjøpe de også. Men ting ble ikke helt slikt som jeg tenkte det.

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Eteraen har en storebror! Den er bestykket med 8stk 8tommere og bånd diskant/mellomtone. Tror de er vanskelig og skaffe1?

mvh
Tror det finnes bare ett eller to par av denne.....

I ditt rom?
Nope! ;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.730
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Eteraen har en storebror! Den er bestykket med 8stk 8tommere og bånd diskant/mellomtone. Tror de er vanskelig og skaffe1? timc vet mere en meg om disse. Jeg har hørt de til Toneart, tenkte og kjøpe de også. Men ting ble ikke helt slikt som jeg tenkte det.

mvh
Du tenker sikkert på det ene settet som står på tonart, i massiv alu. Disse er det kun laget et sett av ble jeg fortalt. Pris TROR jeg var 75-80.000...

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Noen av byggerene der ute som vil si noe om lyd forskjellene på Fostex og AER, ser ihvertfall at det er stor prisforskjell....
Her er et sitat fra BD Design sitt forum:
» Does the bass have EQ and is the Fostex 206E driver selected for economy
» or would Lowthers or AERs do the job better.

Yes, the bass is EQ-ed. The Fostex is more economical but also has more body in the low-mids so that the BD15's can be crossed steeper. Lowthers will do a better job in dynamics, resolution and detail, AER's will do a better job in detail, clean mid's and transparancy.

Frode

T

timc

Gjest
Prisen på Aluhøyttalerene som vi kaller den er 50k. Dette er en gibort pris siden vi ikke kommer til å sette den i produksjon.

Mvh

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jamo R 909 kommer til å bli vist på messe i Lillestrøm om snaut to uker, men ikke spilt på ::).
Jeg husker ikke hva slags messe det dreier seg om, men det er det vel mange andre som vet (kanskje).
Importøren er som sagt interconnect og de holder til på Grini Gård, men heller ikke de har noe demorom ???
Mvh.KW

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
dere som har hørt audipolen til tonart. hvordan låter den??
jakr

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
You lucky bastard! Jeg grublet mye over om jeg skulle kjøpe disse før jeg gikk for Gradient. Siegfried Linkwitz er en av de ganske få i bransjen jeg kunne kjøpt bruktbil av (Paul Mortensen og Jorma Salmi er to andre). Men det ble ikke noe av, mye på grunn av at jeg er så glad i DP'en min og at jeg måtte byttet den ut med tre stereoforsterkere av langt billigere type, hvis jeg hadde gått den veien.

:)
Hehe. "Luck has nothing to do with it." :)
Jeg grublet lenge, jeg også. Men etter å ha finlest sidene til Herr Linkwitz, og andres lytteintrykk, ble jeg etterhvert tilstrekkelig overbevist til å ta sjansen på en konstruksjon jeg faktisk ikke har hørt på. :eek:
Jeg har lyttet en hel del til venners Magneplanar, Quad, Martin Logan og Apogee og har etterhvert konkludert med at de positive egenskaper som tilskrives elektrostater, ikke først og fremst kommer av at de er elektrostater, men av at de er dipoler.
Jeg kommer nok til å la andre få komme og høre på Orionene, slik at interesserte selvbyggere ikke trenger å gjøre samme "leap of faith" som jeg måtte gjøre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Du vil trolig også merke at de egenskapene som tilskrives dipolene har sammenheng med at de er panelhøyttalere med stort diskantareale. Diskanten i Orion er jo heller ingen dipol, på samme måte som i Etera.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Du vil trolig også merke at de egenskapene som tilskrives dipolene har sammenheng med at de er panelhøyttalere med stort diskantareale. Diskanten i Orion er jo heller ingen dipol, på samme måte som i Etera.
Høyttaler-konstruksjon er jo, som all ingeniørkunst, til syvende og sist et spørsmål om hvilke kompromisser en velger. Jeg synes SL's kompromisser virker meget gjennomtenkte.

Det store membranarealet på panelhøyttalere er ingen ubetinget fordel. Det gir gode faseforhold og meget lav ikke-linjær forvrengning, men har begrensede bass- og dynamikk-evner, og gir meget retningsbestemt diskant og dermed ørliten sweetspot. Jeg har hørt på en Martin-Logan modell (husker ikke hvilken) som pga den store flaten hadde utfasingsfenomener som var hørbare (og ganske generende) bare man flyttet hodet noen ganske få centimetre opp eller ned.

Det er riktig at Orion ikke er dipol i diskant-området. Som SL sier selv, "During this development phase, I discovered how important the baffle shape and design were, as well as the frequency range over which dipole radiation was most beneficial. For instance, I found that dipole radiation of the treble region was not only unnecessary but, in fact, a disadvantage". Man kan selvfølgelig være uenig, men det er et bevisst valg han har gjort.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Jeg er selvsagt ikke uenig i valgene han har gort. Han har bevisst laget en høyttaler som ikke er en dipol i diskanten. Han har lagt mange fornuftige vurderinger til grunn i konstruksjonen og det hele virker svært gjennomarbeidet.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg er selvsagt ikke uenig i valgene han har gort. Han har bevisst laget en høyttaler som ikke er en dipol i diskanten. Han har lagt mange fornuftige vurderinger til grunn i konstruksjonen og det hele virker svært gjennomarbeidet.
Da er vi visst enige. Hmm. noe må gjøres.... ;D

"The proof is in the pudding", heter det. Og jeg driver og rører i Orion-gryta ennå, så jeg har forleløpig ingen lytteinntrykk å bidra med, desverre.

Men, Snickers, hvis "Orion" måten å bygge høyttalere på, og da tenker jeg på aktiv filtrering + multiamping og ikke nødvendigvis dipoler, griper om seg, får du jo muligheten til å selge 6-8 Oberoner i slengen! 8)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Hehe, det er jo en fristende tanke ja.

I lavere prisklasser synes jeg det blir feil, men i høyere prisklasser er det en naturlig vei å gå, ikke minst fordi deg gir enestående muligheter med tanke på å tune bassen til rommet. Jeg håper å bli ferdig med et eksempel på dette til Horten-messa.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Spennende!

Siden dette er en dipol-tråd, frister det jo å legge til at dipoler generelt eksiterer romresonnanser mindre enn monopoler (som jo kassehøyttalere jo er ved lave frekvenser), og dermed sjeldnere trenger bass management.

Men bass-tuning på den måten du skisserer er jo uansett interessant. Antar at det er et multikanal oppsett det er snakk om. Har du mekket dedikert isenkram til signalbehandlingen, eller gjør du det i programvare på en PC eller tilsv. ? Snakker vi om noe á la Beolab-5, sånn rent signalbehandlingsmessig?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Simpelt hen DEQX på signalbehandlingssiden, enn så lenge. Ellers blir den bare dipol fra rundt 80Hz og ned. Over der vil det være horn hele veien.

Spredningen til dipoler likner veldig på den fra horn, med untak av lyden bakover. Imidlertid er det største hornet allerede halvannen kvadratmeter, og et rent basshorn ville blitt 16 ganger så stort. Mindre horn kan også fungere, men det vil ikke gi den samme spredningsmessige fordelen som ekte horn gjør.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
dere som har hørt audipolen til tonart. hvordan låter den??
jakr
Den spillte bra, meget bra. Men den trenger masse masse masse strøm. Spillte på litt liten forsterker når jeg var dær. Denne var det vi spillte på: http://www.hificenter.no/text.cfm?id=115&cat=24&sub=24 Den ble for liten! Regner med at det er mere krefter i Nemoene dine!!

Send en PM til timc, det kan kansje lønne seg eller ring til Toneart. Det er mitt forslag.

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Jeg tror jeg kan si følgende uten å gå på tvers av retningslinjene på forumet:

Jeg tror kanskje jeg ville valgt Etera i stedet for dem ut i fra at jeg har hørt begge. Etera er mer gjennomarbeidet og har ikke linjekildeproblematikken i toppen.

T

timc

Gjest
PS: Etera er delvis dipol i diskanten. Man har fjernet kammeret på diskanten slik at det kommer lyd ut luftingen i svingspolen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Interessant!

Imidlertid, om det var mitt siste innlegg du siktet til, så var det avstandsproblematikken med linjekilder ved høye frekvenser jeg siktet til. Jeg tror et lite mod med en superdiskant hadde gjort underverker på den høyttaleren.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Jeg synes alu-høyttaleren til Tonart spiller mye bedre enn Etera og da særlig i bassen. Eneste minus er en hardhet eller komprimering i øvre mellomtone/ nedre diskant på alu- høyttaleren som ødelegger litt for mye. Kan det være resultatet av linjekildeproblematikken i toppen Snickers?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Visst har du rett. En kjapp sjekk på Ton Art og Peerless viser følgende:

En stk. Peerless 6 1/2" har 139 cm2 areal

En stk. Peerless 12" har 540 cm2 areal

Det er to varianter varianter av Etera i de bildene jeg har sett, en med 9, og en med 10 elementer.

Dette skulle gi: Etera har 1251 cm2 eller 1390 cm2, avhengig av hvilken versjon vi snakker om.
Hvordan regnes egentlig dette med membran areal ut? Og hva er effektivt areal på et 6 1/2'' element?

Når jeg måler på elementene til Etera får jeg en radius på rundt 7 cm ved kun å måle membranet.
Dette skal tilsi 7*7*3,14= 153,86 pr/element *8 basser = 1230 cm2 pr høyttaler, som tilsvarer 2* 12'' elementer.

Stemmer ikke dette da?

T

timc

Gjest
Jeg siktet ikke til sisteinnlegget dit snickers. Skal teste en superdiskant med dem i løpet av uken...Har nettopp fått inn Tannoy TS200 :) Takker for tipset.

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvordan regnes egentlig dette med membran areal ut? Og hva er effektivt areal på et  6 1/2'' element?

Når jeg måler på elementene til Etera får jeg en radius på rundt 7 cm ved kun å måle membranet.
Dette skal tilsi 7*7*3,14= 153,86 pr/element *8 basser  = 1230 cm2 pr høyttaler, som tilsvarer 2* 12'' elementer.

Stemmer ikke dette da?
Jeg har ikke målt og regnet ut. Jeg brukte databladene på http://www.peerless.dk

Det er ikke praktisk mulig å måle dette ved hjelp av tommestokk og regne det ut. Man må huske på at kantopphenget er en del av det arealet som beveger seg. Men dette beveger seg like mye som membranet der det er limt til dette, ikke i det hele tatt der det er limt til chassiet, og i varierende grad mellom disse ytterkantene.

En annen ting, sånn mens jeg husker det:

Jeg tror knapt at de 6 1/2" elementene i Eteraen kan ha så mye som 16 mm Xmax. For at dette skal være mulig, må det nesten være mer "gummipølse" enn pappmembran. Jeg vil derfor anta at Gradientene tross mindre areal flytter mer luft enn Etera.

Er det noen som vet noe om dette? Jeg er henvist til å gjette, dessverre.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Eneste minus er en hardhet eller komprimering i øvre mellomtone/ nedre diskant på alu- høyttaleren som ødelegger litt for mye. Kan det være resultatet av linjekildeproblematikken i toppen Snickers?
Ja.

Se for deg at man ved ulike avstander vil få ulik frekvensgang. Dermed må man i prinsippet tune høyttalerne til hvert enkelt rom avhengig av lytteavstand.

T

timc

Gjest
Xmax på eterea er ikke enorm. Men etter å ha levd med den i 2år må jeg si at dersom man skal spille høyere enn den takler over tid så er ørene lite egnet til hifi etter relativt kort tid.

Dersom man ikke lytter med ørepropper da ;D

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har ikke hørt stort på Eteraene, bare en kort seanse hos Audio pro Musica (som mange sikkert helst vil glemme).

Det er fine høyttalere, og de kan spille høyt nok for de fleste anledninger. Dog må jeg si at jeg opplever mine egne Gradienter som langt mer dynamisk ekspansive i bassen. Resultatet av dette er at Etera i mine ører mister noe kropp når man drar på. Jeg synes dessuten Etera heller litt mot det lyse i utgangspunktet (sammen med EC og Cleraraudio oppsettet ApM brukte).

T

timc

Gjest
Hvilken EC? Wattforbruket ble ved en Demo hos oss målt til rundt 700w (Nye EC120 brokoblet). De tåler mye. Lyse skal de ialfall IKKE være. Heller litt på den varme siden. Men dersom de blir feilplassert kan man få de merkeligste resultater. Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Åhh, det er lenge siden Snickers.. Også har jeg har ikke oversikt over historikken heller.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.867
Sted
Østfold
Det er versjon 3 som går i dag. Det kan jo være at det er til dels stor lydmessig forskjell på versjon 1, 2 og 3.

T

timc

Gjest
En del forskjell fra 1 til 2....litt forskjell fra 2-3. Men lite forskjell klangmessig. Går mest på homgenitet og dynamikk.

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er såpass lenge siden at det muligens var før AW 120 kom på markedet. Jeg tror demoforsterkerne var AW 180, muligens AW 250. Det er klart at hvis de trekker opp i 700W i peak'ene så kan min opplevelse skyldes forsterkeren.

Dere får ta det jeg sier for det det er. Det er basert på en kortvarig demo med mange ukjente X-faktorer for lenge siden. Det er ikke evige sannheter hugget i stein.

Hvis jeg kommer meg til 'barteland' så skal jeg ta en tur innom dere, timc. Kanskje vi kunne syklet en tur også.

;)

T

timc

Gjest
Du mener at du kunne syklet fra meg ;) Jeg er nybegynner må du huske.

Du er hjertelig velkommen. Både til TonArt og til meg :)

Mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
Du mener at du kunne syklet fra meg ;)  Jeg er nybegynner må du huske.

Du er hjertelig velkommen. Både til TonArt og til meg :)

Mvh
Jeg har nok ikke så gode bein som du tror. ;D

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Tror dere overser den beste av dem alle:

"I know of no other speaker I'd rather own,
regardless of price. I think it's the finest hi-fi
purchase you could ever make in terms of
performance and value-yes, it's that good.
Speaker of the year? Nah. Speaker of the
centuries. This one and the last.’'
– Stereophile , Sam Tellig

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.471
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Simpelt hen DEQX på signalbehandlingssiden, enn så lenge. Ellers blir den bare dipol fra rundt 80Hz og ned. Over der vil det være horn hele veien.

Spredningen til dipoler likner veldig på den fra horn, med untak av lyden bakover. Imidlertid er det største hornet allerede halvannen kvadratmeter, og et rent basshorn ville blitt 16 ganger så stort. Mindre horn kan også fungere, men det vil ikke gi den samme spredningsmessige fordelen som ekte horn gjør.
Ikke dumt. Jeg husker den listen over "ting som betyr noe" som du siterte en gang tidligere fra den berømte kanadiske undersøkelsen. Homogent energiutstrålingsmønster var vel nr. 2 etter frekvenslinearitet om jeg ikke husker feil. Godt å se at du tar tak i det viktige og grunnleggende og ikke, som mange, driver og filer på en eller annen parameter som knapt er blant top-15! Har ikke sett kommersielle dipol/horn løsninger som jeg kan huske. Tviler ikke på at det der kan låte bra. Synd at Horten er så avsides. ;)

Topp Bunn