ny dipol????

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Tror dere overser den beste av dem alle:

"I know of no other speaker I'd rather own,
regardless of price. I think it's the finest hi-fi
purchase you could ever make in terms of
performance and value-yes, it's that good.
Speaker of the year? Nah. Speaker of the
centuries. This one and the last.’'
– Stereophile , Sam Tellig
Jeg har ikke hørt noen av de nye Quad'ene, men husker at jeg var fullstendig trollbundet av ESL-63 første gang jeg hørte dem. Det er ikke alle ting de gjør bra, men de tingene de gjør bra, gjør de veldig, veldig bra.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hvilken del av verden er minst avsides for deg?
Det står å lese i profilen min: Syd-vest landet. (også kalt sydvest-landet)

Planlegger du en turné med vidundrene?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.405
Sted
Østfold
Se der ja. Har allerede diskutert muligheten for å få dem med en tur til Stavanger, men jeg tør ikke love noe om når det blir ennå. Det er et voldsomt logistikkapparat for å frakte flere hundre kilo høyttalere i antakelig 4 transportkasser.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Snickers,

Jeg holder gullørene parat i tilfelle du får leid deg en Antonov billig.

Kan desverre ikke si at jeg er i målgruppen for tiden, delvis fordi jeg driver og bygger Orion; delvis fordi 2 stk. 1,5 kvm horn er noe jeg nok ikke har plass til.

Men det hadde uansett vært interessant å høre på dem.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.321
Antall liker
16.405
Sted
Østfold
De er faktisk ikke så "store å se på" som det kan høres ut til. Tanken er at deler av hornet skal lages i glass og da blir den "bare" rundt 50 cm "bred å se på".
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Jeg må vel bare innrømme at Quaden er det som har spilt best hjemme hos meg, uansett.
Jeg har hatt store Snell, Martin Logan, Infinty, B&W, JBL osv. Jeg har venner med bla. Mirage OM 5, men vi konkluderte sist vi snakket om dette at Quadene låt helt suverent i forhold.
Jeg har ikke hørt noen av de nye Quad'ene, men husker at jeg var fullstendig trollbundet av ESL-63 første gang jeg hørte dem. Det er ikke alle ting de gjør bra, men de tingene de gjør bra, gjør de veldig, veldig bra.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.236
Antall liker
4.861
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kan ikke dy meg for å hente en kommentar fra et annet dipol forum:
Having owned two pairs of Quad ESL63s (the standard and the Pro versions) and the Gradient SW63s with an LR4 X/O at 100Hz, I can say with some authority that the ORIONs are their equal or superior in every respect.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Nå er Quad 63 etterhvert blitt en gammel høyttaler. Påbegynt utvikling i 1963! Kom vel i produksjon rundt 1982? Jeg har selv hatt det settet du refererer til med Gradient. Kjempebra! De ble solgt/byttet i ML Quest som jeg ikke fikk til å spille i nærheten så bra.Men nå snakker vi om forbedrede høyttalere. Først kom 988/989. Disse har vært på markedet siden 2001? Men nå har altså Quad kommet med en ny modell som skal være vesentlig bedre enn 988/989. Det er da jeg kjenner at interessen stiger. Så er det ikke så veldig interessant om noen mener at noen har klart å lage en høyttaler som er like god eller litt bedre enn den gamle høyttalermodellen fra Quad.
 

Felix Krull

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Innlegg
386
Antall liker
35
Sted
Trondheim
Er det bare jeg som synes at maks lydtrykk ikke nødvendigvis alltid er den viktigste parameteren man bør gå etter når det gjelder høytalerkjøp? Fartsgrensen er stort sett 80-100km/t både på landeveien og i stua. Så hvor viktig blir toppfarten...
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Er det bare jeg som synes at maks lydtrykk ikke nødvendigvis alltid er den viktigste parameteren man bør gå etter når det gjelder høytalerkjøp? Fartsgrensen er stort sett 80-100km/t både på landeveien og i stua. Så hvor viktig blir toppfarten...  
Hei!
Nei det er nok ikke bare deg ;)
Særlig enig med deg er jeg, når en tenker på hvor ofte svært mange er i den situasjon at de alt for ofte ikke kan utnytte dette (lydtrykket) av følgende grunner: andre i familien, naboer og ikke minst selve lytteforholdene rom og metning o.l.
Likevel var det bl.a. nettopp lydtrykket som gjorde at jeg en gang valgte bort Magnepan 1,6.
Nå er jeg i den situasjon at jeg eventuelt kan satse på to litt forskjellig prioriterte lydgjengivelser (to "lytterom", bor aleine og ingen alt for nære naboer) slik at jeg kan (om jeg ønsker) satse på et med mulighet for  høyt lydtrykk og et med andre "fortrinn" f.eks. nye Quad eller Magnepan1,6.
Det er jo strengt tatt ingen vits med to systemer som lyder tilnærmet likt og med samme tekniske "løsning"
Jeg er av den oppfatning at forskjellig typer musikk kan fremføres bedre i en type anlegg en andre og omvendt.

Mvh.KW
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jamo R 909 er testet i siste TAS. Skamros er vel en dekkende beskrivelse.

Robert E. Greene avslutter med:

"I haven't had such a good time with a review sample in a month of sundays."
 
Topp Bunn