Ny David Gilmour

B

bamsemann

Gjest
Ny Gilmour plate syns jeg virker spennende! Får bare håpe at det blir en bra plate, jeg kommer ikke til å løpe og kjøpe.

Men blirn bra! Ja da skal jeg ha den.....
 
O

om.s

Gjest
Det var jo ett knippe gode med spillere og en interessant komponist, Zbigniev Preisner med på laget, får höre når den kommer......

mvh
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Ser man det Zbigniev Preisner med på laget. Hans Requiem for a Friend (Kislowski) synes jeg er virkelig flott og dypt enerverende. Så kanskje dette med Gilmour kan bli en liten konfekt i årets digitale samling!?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
566
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har en plate av G fra et sted på 70tallet..... hvis det er mye likhet med den, står jeg over. Ble deppa av å høre på den.
 
A

Affa

Gjest
Grøsss og gru. Den mannen er like spennende som Carlos Santana.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Noen synes jo Carlos er storveis da, din gamle grinebiter.

David G. var spennende som faen han , sittende med straten i fanget, hodet fullt av opiater og forsterkeriet skrudd til evig sustain. Et av rockens evige høydepunkt.

Nå er jeg redd han bare er en gubbe med digert studio.
 
A

Affa

Gjest
Gilmour har aldri vært annet enn en uorginal middelmådighet. Han spiller gitar like kjedelig som Slash, han synger like grusomt som Phill Collins og låtene er svaaaaake.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Stemmen ( følsom ) Gitarspillet ( effektivt ) Låtene ( enkle ) Var bare noen av de delene i noe som i sum ble uendelig mye større enn de separate utgangspunkt.

Hvis ikke Pink Floyd , eksempelvis Live At Pompeii , har tatt balletak på deg og fått deg til å glemme dur og moll, fingerøvelser og forestillinger om vokal virtuousitet synes jeg litt synd på deg , da har du gått glipp av noe Affa. Noe svært.
 
A

Affa

Gjest
Jeg føler det ikke slik. For meg vil aldri Floyd være annet enn kjedelig ingeniørrock.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Jeg føler det ikke slik. For meg vil aldri Floyd være annet enn kjedelig ingeniørrock.
Er du fortrolig med begrepet "Ingeniørkunst " ? ;)

Er ingeniør-rock for eller av ingeniører ?
 
A

Affa

Gjest
Musikk for ingeniører: P Floyd, P Collins, Santana, M Knopfler, C Rea, Å Aleksandersen og Mr  Boring Pants- E Clapton. Drit kjedelig, halvveis flinkisbasert og uorginalt rubbel og bit.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
I motsetning til enkelte, har jeg store forhåpninger til denne skiva. Prosjektet virker spennende på papiret, og ingen av de impliserte kan vel kalles direkte talentløse heller. Nei, dette blir bra tror jeg!

Med Ingeniørhilsen,
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
AFFA !


Jeg kan liksom ikke skjønne du at kan ha hørt noesomhelst av PF fra før den tidvis litt flaue The Wall .

Resten av gjengen du nevner er som du sier gørr, gørr , gørr. ( med et unntak for tidlig Santana, sett på Aya Como Va eller hva den heter og vrikk litt på hoftene , så faller trusene , garantert )

Men hva i all verden har de med et innovativt, dynamisk band som PF å gjøre ? Kunne Chris Rea spilt "Echoes "liksom ? Kunne Mark Knopfler spilt "Breathe " ?  Clapton " The Nile song " Nei, nei nei neeeiii !
 
O

om.s

Gjest
Ser man det Zbigniev Preisner med på laget. Hans Requiem for a Friend (Kislowski) synes jeg er virkelig flott og dypt enerverende. Så kanskje dette med Gilmour kan bli en liten konfekt i årets digitale samling!?
Litt off topic, men, enig, prøv også Preisner`s music, en album med hans film musikk, like vakkert.

mvh
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Musikk for ingeniører: P Floyd, P Collins, Santana, M Knopfler, C Rea, Å Aleksandersen og Mr  Boring Pants- E Clapton. Drit kjedelig, halvveis flinkisbasert og uorginalt rubbel og bit.
Aldeles nydelig å ha deg tilbake i godt gammelt "møkka humør"! Konstruktiv som alltid???
Dog er jeg enig i at flere artister du nevner er i overkant "glatte". Derfor har de lite eller ingen spilletid hos meg. Alikevel forundres jeg av din kategoriske avvisning av PF, men, men...se det er din sak og smak.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Litt off topic, men, enig, prøv også Preisner`s music, en album med hans film musikk, like vakkert.

mvh
Hjertelig takk om.s ;D Off-topic er vi vel minst halve tiden alikevel ;-)
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg føler det ikke slik. For meg vil aldri Floyd være annet enn kjedelig ingeniørrock.
Dette er FEIL! Affa.. PINK FLOYD er verdens største rockeband og David Gilmour er en gitarist med fantastisk feeling!!!

Dette er IKKE diskutabelt!!! forstått?

Hilsen Bamsemann... Heia Fredrikstad... 8)
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
Oj oj! Hadde aldri trodd jeg skulle være enig med grinebiteren Affa, men han har mange av de samme synspunktene som meg i denne tråden. 8)

"Mr. Boring Pants- E Clapton" - Kunne ikke sagt det bedre selv... ;D

Med unntak av Pink Floyd (helst Roger Waters-style, men også Syd Barrett-style) og Åge Aleksandersen (som muligens ikke passer inn som "ingeniør-rock"), finner jeg også alle de nevnte artistene dead-boring. Hvor er fantasien og oppfinnsomheten hen?

Dette blir nok Division Bell om igjen tenker jeg. *gjeeesp*
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
AFFA !

...den tidvis litt flaue The Wall .
"The Wall" er da i hvertfall mer kreativt, konseptuelt og skaper mer mentalt engasjement enn alle de tre foregående albumene "Dark Side of the Moon", "Wish You Were Here" og "Animals". Gitaronani og annen instrument-onani blir fort kjedelig i lengden.
 
J

jekri

Gjest
Musikk for ingeniører: P Floyd, P Collins, Santana, M Knopfler, C Rea, Å Aleksandersen og Mr  Boring Pants- E Clapton. Drit kjedelig, halvveis flinkisbasert og uorginalt rubbel og bit.
Men Burt Bacarah er spennende? ;D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
Jeg for min del holder en knapp på Sputnik og Ray Connick Jekri! ;-)
Kimmern legg øret til side 2 på PF-Meddle fra 1971 på orginal vinyl. Hadde noen gjort dette før dem den gang, og engasjerer ikke musikken? Er det bare gitarmasturbering og syrehuer? Må vist ha meg en øl for å finne roen nå gitt ;-)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Jeg for min del holder en knapp på Sputnik og Ray Connick Jekri! ;-)
Kimmern legg øret til side 2 på PF-Meddle fra 1971 på orginal vinyl. Hadde noen gjort dette før dem den gang, og engasjerer ikke musikken? Er det bare gitarmasturbering og syrehuer? Må vist ha meg en øl for å finne roen nå gitt ;-)
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Yesss !! Kan ikke skryte av å ha originalpressing, men feit vinyl som nok har sett sine beste dager da den er spilt jevnt og trutt i 25 år, og ikke alltid håndert med stø hender ;)
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
"The Wall" er da i hvertfall mer kreativt, konseptuelt og skaper mer mentalt engasjement enn alle de tre foregående albumene "Dark Side of the Moon", "Wish You Were Here" og "Animals". Gitaronani og annen instrument-onani blir fort kjedelig i lengden.
"I am just a new boy,
Stranger in this town.
Where are all the good times?
Who's gonna show this stranger around?
Ooooh, I need a dirty woman.
Ooooh, I need a dirty girl."

Dette synes jeg er flaut. Alle fire omtalte skiver er konseptuelle, Animals er kanskje ikke den mest kreative, enig der, men fin stemning.

Onani er ikke flaut. I riktig setting kan det være riktig hyggelig det og . ;D
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
12.999
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Yesss !! Kan ikke skryte av å ha originalpressing, men feit vinyl som nok har sett sine beste dager da den er spilt jevnt og trutt i 25 år, og ikke alltid håndert med stø hender  ;)
Den skåler vi på Superhkm ;D
Ble helt svett ved lesing av denne strengen ;-) Må vist bare klippe meg løs å la det stå til gjennom svevet. "shine on you crazy diamond"
 

Kimmern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2003
Innlegg
230
Antall liker
1
"I am just a new boy,
Stranger in this town.
Where are all the good times?
Who's gonna show this stranger around?
Ooooh, I need a dirty woman.
Ooooh, I need a dirty girl."

Dette synes jeg er flaut.
Stemmer det, du sa "tidvis flaut". ;) Ja, Young Lust er nok blant de 2-3 dårligste kuttene fra The Wall, det nekter jeg ikke for.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Stemmer det, du sa "tidvis flaut". ;) Ja, Young Lust er nok blant de 2-3 dårligste kuttene fra The Wall, det nekter jeg ikke for.
Huff så enige vi er alle sammen .. Affa ! hvor er du ?
 
A

Affa

Gjest
Jeg måtte bare rydde litt opp i en annen tråd. Hvor var vi? Jo, Gilmour stinker? Tross alt skal Gilmour ha kreditt for en ting. Noen må lage den enkle musikken for de enkle menneskene.
 

jonesiq

Medlem
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
5
Antall liker
0
Jeg måtte bare rydde litt opp i en annen tråd. Hvor var vi? Jo, Gilmour stinker? Tross alt skal Gilmour ha kreditt for en ting. Noen må lage den enkle musikken for de enkle menneskene.
Unnskyld meg, men dette syns jeg er bare tåpelig. Du skal ha for å ville stikke hodet fram.....også fint å pirke litt i andre sine helter (det må tåles)....men dette minner mer om lek med ord og lite raffinert provokasjon. "Shine on...."
Jeg gleder med til ny DG....fest i stua her ihvertfall

J ;D
 

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Hmm!
Den som kødder med Gilmour kødder med meg!!!!
Alle oppegående mennesker med sans for banebrytende kvalitetsmusikk liker Pink Floyd med Gilmour sitt glimrende gitarspill.

mag.
 
A

Affa

Gjest
Banebrytende???? Hvornår? Kiss var banebrytende i forhold til PF. De så i hvert fall morsomme ut. PF er bare trist og kjedelig. Ikke kan de spille heller. De er/var daue og skranglete, ordinære og forutsigbare sammenlignet med f.eks Grateful Dead, Neil Young eller Lou Reed. I dag blir de dessuten blåst av banen av langt bedre og mer energiske band. Selv mainstreamere som Dave Grohl og Springsteen er fyrverkeri sammenlignet med PF i dag. Det eneste bandet som er like mye hypet som PF er U2. Fytte rakkern. 30 år, en brukbar plate (Achtung Baby). Ett riff.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Banebrytende???? Hvornår? Kiss var banebrytende i forhold til PF. De så i hvert fall morsomme ut. PF er bare trist og kjedelig. Ikke kan de spille heller. De er/var daue og skranglete, ordinære og forutsigbare sammenlignet med f.eks Grateful Dead, Neil Young eller Lou Reed. I dag blir de dessuten blåst av banen av langt bedre og mer energiske band. Selv mainstreamere som Dave Grohl og Springsteen er fyrverkeri sammenlignet med PF i dag. Det eneste bandet som er like mye hypet som PF er U2. Fytte rakkern. 30 år, en brukbar plate (Achtung Baby). Ett riff.
Kiss "så morsomme ut", og det skal plassere dem over PF? Nå hadde vel PF et vel så imponerende sceneshow! For de som er opptatt av det... PF karakteriseres videre som et progressivt og nyskapende band for sin tid.

Det er jo helt villt å sammenligne det PF gjorde rundt 70-tallet med dagens band. At diverse numetal-band er hardere og kanskje mer catchy ved første gjennomhøring endrer ikke på det faktum at PF var banebrytende ogo forholdsvis tidløse.

Gilmour sin gitarsolo i Comfortably Numb blir stadig kåret til tidenes gitarsolo, det skjer ikke med middelmådige gitarister, uansett hvor middelmådige de måtte være.

Jeg har ikke noe i mot stemma til DG, han står forresten for mesteparten av vokalen i PF, Barret hadde vokalen først, RW hadde litt innimellom. På Live8 var det forresten ganske tydelig for meg at DG hadde en mye bedre stemme enn RW!

Ellers er vel mange enige i at de fleste andre band du trekker frem er kjedelige. Apropos kjedelig musikk, hører nå på Belle & Sebastian... ufff!

Knut
 

leifa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.06.2005
Innlegg
181
Antall liker
0
Banebrytende må de kunne sies å ha vært.
Hør på musikken de kom ut med på tidlig 70 tallet. Sammenlign "shine on..." med annen musikk fra den tiden. Eller sammenlign musikken og lyden på Dark Side of the moon med annet fra den tiden... De var i en klasse for seg. Basta!
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
RW har en helt "egen" stemme, som passer perfekt på endel sanger. Men det er slike ting jeg liker å ta tak i... Ta bjørk f.eks, er vel ikke den klareste engelsken vi har med å gjøre der heller, men utrolig NYDELIG alikevel.

Men joa, DG har en fantastisk stemme på endel av låtene :). Another brick in the wall med RW er bare utrolig bra. Samme gjelder hele Final cut.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor jeg spurte etter Affa, jeg synes ofte innleggene er underholdende spissforlmuleringer, selv om jeg stort sett er uenig i alt han/du sier. ( bortsett fra når det faktisk dreier seg om haifi ) Men nå er det tynt med kjøtt og stort sett bare halvhjertede provokasjoner det går i ..

Når det gjelder PF kan jeg bare konkludere med at uttalelsene hans/dine baserer seg på en halvdistré gjennomlytting av "The Divsion Bell".

Neil Young uforutsigbar ? Tja, tidlig på 80-tallet kunne han være uforutsigelig dårlig, men ellers går det vel stort sett i D. Med og uten åpen stemming. ( Ikke misforstå; jeg elsker mannen , en bauta ! )
Eller er det kanskje det grensesprengende studioarbeidet til Grateful Dead som setter PF i skyggen ?

edit: korrektur
 
A

Affa

Gjest
Gilmour er en middelmådig bluesgitarist på lik linje med Eric Clapton. De er langt i fra store musikere. Rock er enkelt og effektivt. Blues er ikke det engang. Neil Youngs gitarspilling er mye mer kreativ enn den standard onaneringa til DG. Live in Pompeii som stadig fremheves finnes heller ikke nyskapende. Det er ordinær rock fra sin tid. Roxy Music var nyskapende. Velvet Underground var nyskapende. Sex Pistols var nyskapende. Pink Floyd har aldri vært noe annet enn et pompøst fantasiløst engelsk bluesinspirert rockeband. Når de svake låtene må hjelpes på krykker med artige lydeffekter er det mer et rop om hjelp enn et tegn på kvalitet.
 

enemigo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2004
Innlegg
444
Antall liker
0
Så eksempelvis "On the run" var ikke nyskapende? Hevder selvsagt ikke at absolutt alle låter var banebrytende osv. Det var flere band med ganske like uttrykk på 70-tallet, men det betyr ikke nødvendigvis at ikke PF var tidlig ute i å eksperimentere med deler av 70-tallsuttrykket.

Clapton trekkes til stadighet frem, og jeg er enig i at han er kjedelig. Men PF-utgivelsene skiller seg ganske bra fra Claptons og Yarbirds utgivelser! Yarbirds er forøvrig tidvis mer interessant enn Clapton solo.

Tidligere DG soloutgivelser har hatt det med å inkludere Claptopn blant flere. I albumet "About Face" (1984) var Pete Townshend med på to av låtene. De ble desverre ikke så bra som man kunne forvente, selv om "All Lovers Are Deranged" vel er blant høydepunktene på skiva.

Så spørs det hvordan det går denne gang. PF sin "The division bell" ble en slags oppreisning for DG etter mer eller mindre fortjent slakt av "A momentary lapse of reason". Division Bell ble til med hjelp fra kona. Forhåpentligvis greier DG å gjenreise litt av æren også med det kommende soloalbumet! Men vi skal nok ikke forvente alt for mye nyskaping/eksperimentering med sjangere lenger :)

Knut
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.071
Antall liker
3.059
Torget vurderinger
2
Live in Pompeii som stadig fremheves finnes heller ikke nyskapende. Det er ordinær rock fra sin tid..
Live at Pompeii. Gjort i 1972. Hvis du finner 1 (en ) referanse til noen som i 1972 synes det var ordinære saker vil jeg avvise det som løgn , for det finner du ikke.
 
Topp Bunn