Ny Cambridge DAC

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Javel,blir nesten som å sammenligne en Volkswagen Passat med en Rolls Royce.
Jeg har en Mascot 2.0A strømforsyning stående som ikke er i bruk får prøve
den på min Dacmagic.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Jeg vil dog påstå at jeg foretrækker en Dacmagic fremfor en Benchmark som er meget mere ubehageligt analytisk. God fornøjelse med afprøvning af ny forsyning.
 
C

Cyber

Gjest
Må si det er utrolig rart å høre det du sier. Har hatt folk i hus de siste dagene som har skrytt voldsomt av lyden gjennom Cambridge og jeg har hatt endel CD-spillere i hus opp til 7-8000 og ingen av dem har sjans til å "ta" Cambridge på helheten utifra hva jeg har hørt, men det er jo ikke verre for folk enn at de kan deponere på en og prøve selv.

Mitt anlegg er jo dog ikke det mest avslørende, jeg liker heller anlegg som spiller musikk, ikke som dreper 9 av 10 CDer, det har jeg hatt før ;D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Og min Zapplayerdac følger med op til 40.000 kr. Så der er stadig forskel. En Emm Lab dac 2 kan den dog ikke følge til dørs. Hvordan Cambridge opleves har vel også noget med opsættet at gøre. Den gør sig nok bedst i et middel analytiskt opsæt vil jeg tro. Hvis du synes den er god så er det vel også ligegyldigt hvad andre siger. Finder stadig at det er et røverkøb.
 
C

Cyber

Gjest
Ikke sant, men da er vi jo enige. Mitt mål var å få en kilde som kunne hevde seg i 10+K CD-spiller sjiktet uten å betale 10K og jeg føler jeg ihvertfall er langt på vei der. Til pengene gir DacMagic utrolig mye, men jeg er helt sikker på at det finnes saker som er langt bedre, men så er det ofte mer styr jo dyrere det blir.

Så som sagt: Prøv og lytt!
 
O

Omar

Gjest
Det har kommet ny usb boks fra project. Men det er bara data dac. Har ordentlig cd spiller, så jeg har ikke behov for noe annet en usb boks m dac
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Hei!

Har hatt DacMagic i en ukes tid nå, og bestemte meg i går for å kryssteste den mot både CD- og DVD-spiller, samt FLAC vs. CD. Startet med å koble CD-spillerens analoge utganger rett i forsterkeren, mens jeg kjørte koax til DACen og deretter til forsterkeren. På denne måten kunne jeg med et enkelt tastetrykk velge om jeg ville bruke DACen eller ikke. Jeg har desverre ikke en lang avhandling om mer rom, dypere bass, mer fremtreden mellomtone eller lignende å komme med. Dette fordi jeg rett og slett ikke hørte noen forskjell. Jeg byttet frem og tilbake mange ganger, men hadde ikke mulighet til å avgjøre om DacMagicen var tilkoblet eller ikke. Er i utgangspunktet veldig fornøyd med CD-spilleren, så målet med kjøpet var egentlig ikke en oppgradering av denne. DVD-spilleren har jeg derimot lenge hatt lyst til å få mer liv i, dette fordi jeg ser mye på musikk-DVDer. Jeg koblet derfor opp denne på tilsvarende måte ved å ta i bruk både de analoge og de digitale utgangene. Så satte jeg på "Don Henley - Live Inside Job" og satt meg godt til rette i sofaen. Resultatet var skuffende. Jeg klarte heller ikke her, med mine ører, å høre noen som helst forskjell i lydkvaliteten. Hvis det var noen forskjell er det i tilfelle nyanser som jeg ikke klarer å avgjøre om er positive eller negative. Jeg hadde med andre ord ikke merka hvis noen hadde koblet vekk DACen en dag mens jeg var borte...

Siste bruksområde var PC-lyd. Jeg har konvertert endel av CD-samlinga til FLAC og koblet DACen til vha. USB-kabel. Jeg valgte å teste PCen mot CD-spilleren og fant frem den siste plata til Mark Knopfler som jeg har både i CD-format og som FLAC på PCen. Også her kunne jeg konludere med at jeg ikke klarte å skille lyden i PCen med DAC fra lyden i CD-spilleren alene. Disse testene er kanskje ikke de mest grundige, og jeg har kanskje ikke gyldne ører som endel andre, men de viser at DacMagic ihvertfall ikke gir noe hakeslepp hos meg. Min personlige opplevelse er altså at den ikke påvirker lydkvaliteten i nevneverdig grad. Det mest postive er vel at jeg får PCen til å låte som en CD-spiller til 8500,-. Skulle det være forskjeller, noe det kanskje er, er det ihvertfall så lite merkbart at jeg ikke synes det er noe stort poeng.

På toppen av det hele kan jeg jo føye til at DACen "slutta" å virke i dag. Har helt siden jeg fikk den merka at den har vært vár for variasjoner på strømnettet, f.eks. har det blinket i de blåe lysene på DACen når jeg har skrudd av og på taklyset. I dag skulle jeg tørke støv under den, og i det jeg tar på den og løfter den opp begynner det å sprake stygt i høytalerne. Den vrenger altså lyden voldsomt, uavhengig om hvilket filter eller hvilken inngangskanal jeg velger. Ser med andre ord ut som det blir en tur på Hifiklubben i morgen :-\

J
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Noen få inntrykk herfra etter to dager med Dacmagic. Bruker den hovedsaklig for å spille av musikk fra pc'en....men den er også koblet opp mot min Rikstv-dekoder fra Grundig og min Sony Blurayspiller. Blurayspilleren er ikke testet enda, og det å sammenligne lyd fra en bærbar pc, mot lyd i stereoanlagget er vel ikke helt rettferdig. Det som skal sies er at jeg merker god forskjell på lyden fra Rikstv-dekoderen og Dacmagic. Med Dacmagic blir det ikke så masse skarpe sss'er som det blir fra dekoderen, og den går dypere i bassen...mer definert og detaljert. Stereoperspektivet blir større, men også roligere fra Dacmagic....vil jo tro at dette også vil kunne merkes fra andre kilder også...men det må jo nevnes at dette er kilder med en makspris på 3000,- og derfor vil nok kanskje forskjellen merkes bedre enn om man kobler det til dyrere utstyr. Det gjenstår ennå ca. 50 timer før de anbefalte 100 timene med innspilling er ferdig.....da skal jeg sette min Sony Blu-rayspiller på prøve som kilde også....så kommer jeg tilbake med mer inntrykk hvis det skulle være stor forskjell.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Hvem er det som anbefaler 100 timer innspilling?
Manualen sier noe slikt som minst en ukes innspillingstid, dersom den brukes i flere timer pr dag
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hmmmm...mye feil på denne Cambrigde DACen. Urovekkende.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.945
Antall liker
22.056
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har inntrykk av at andre Cambridgeprodukter har lite feil.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Har inntrykk av at andre Cambridgeprodukter har lite feil.
Samme inntrykk har jeg.
Derfor synes jeg det er rart med så mange feil som det er blitt rapportert om i denne tråden.
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Hei!

Når jeg kom til Hifiklubben i går med min "defekte" DacMagic viste det at den var i orden igjen. Ingen tegn til forvrengning eller andre ulyder. Han jeg snakket med sa at de hadde hatt et tilsvarende tilfelle for en ukes tid siden hvor en person kom med sin "defekte" DAC. Denne virket også som den skulle når de testet den i butikken.

Når jeg kom hjem virket den som den skulle. Det vil si nesten. Det var ingen ulyder, men to ganger i løpet av kvelden koblet den lyden raskt ut og inn igjen når jeg spilte av CDer. Jeg lurer på om det er noe i koblingen mellom PCen og DACen, men jeg vet ikke. Noe "magisk" er det ihvertfall et eller annet sted...

Er det forresten noen som har noe erfaring med bruk av USB-DAC generelt? Er det noen kjente problemer?

J
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Absolutt urovekkende, dette. Cambridge-DACen står - eller skal jeg si sto - på min ønskeliste - men nå ble jeg veldig usikker......

M.h.t. USB-DAC har begge sønnene mine hver sin Benchmark DAC-1 USB. Har brukt dem et drøyt års tid nå - uten problemer av noen art.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.188
Antall liker
4.408
Torget vurderinger
1
JaLa skrev:
...
Når jeg kom hjem virket den som den skulle. Det vil si nesten. Det var ingen ulyder, men to ganger i løpet av kvelden koblet den lyden raskt ut og inn igjen når jeg spilte av CDer. Jeg lurer på om det er noe i koblingen mellom PCen og DACen, men jeg vet ikke. Noe "magisk" er det ihvertfall et eller annet sted...
...
Inn/ut-koblingen kan også skyldes at S/P-dif signalet er flagget med lesefeil, dvs. at CDspilleren ikke har klart å gjennopprette en lesefeil fra CD-plata. Ulike DACer gjør dette på litt forskjellig vis, noen «muter» signalet når S/P-DIF har et feil flagg, og noen lar det passere «ubemerket», og andre igjenn kan interpolere feil sample eller sette feil sample lik sist motatte sample som er OK etc. Prøv evt. å rense CD-plata, sjekk evt for riper merker og sjekk om in-/ut-koblingen skjer regelmessig på samme sted på CD-plata.

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
KJ skrev:
JaLa skrev:
...
Når jeg kom hjem virket den som den skulle. Det vil si nesten. Det var ingen ulyder, men to ganger i løpet av kvelden koblet den lyden raskt ut og inn igjen når jeg spilte av CDer. Jeg lurer på om det er noe i koblingen mellom PCen og DACen, men jeg vet ikke. Noe "magisk" er det ihvertfall et eller annet sted...
...
Inn/ut-koblingen kan også skyldes at S/P-dif signalet er flagget med lesefeil, dvs. at CDspilleren ikke har klart å gjennopprette en lesefeil fra CD-plata. Ulike DACer gjør dette på litt forskjellig vis, noen «muter» signalet når S/P-DIF har et feil flagg, og noen lar det passere «ubemerket», og andre igjenn kan interpolere feil sample eller sette feil sample lik sist motatte sample som er OK etc. Prøv evt. å rense CD-plata, sjekk evt for riper merker og sjekk om in-/ut-koblingen skjer regelmessig på samme sted på CD-plata.

mvh
KJ
Hvad så hvis sådan ud/ind kobling præcis sker ved aktivering af 230 V kontakter andre steder i huset ?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.945
Antall liker
22.056
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En noe fjongere veggvorte til Cambridgen kunne være et forsøk verd i så fall?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.188
Antall liker
4.408
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
...
Hvad så hvis sådan ud/ind kobling præcis sker ved aktivering af 230 V kontakter andre steder i huset ?
Det «sorterer» under utstyr som er overfølsomt for RF og/eller nettstøy. EDIT: det kan også være at strømopplegget i huset er noe underdimensjonert og/eller at det utstyret som slås av/på trekker for mye strøm slik at spenningen på strømnettet svinger for mye når strømmen slås av/på dobbeltEDIT: evt i kombinasjon med utstyr som har marginalt dimensjonerte strømforsyninger hvor kortvarig variasjon i nettspenningen i for stor grad påvirker funksjonen til utstyret.

mvh
KJ
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Dette har jeg også opplevd. Har sett at det blå lyset på fronten blinker når jeg skrur på taklyset...
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
596
Antall liker
741
Torget vurderinger
4
Jeg registrerer tidvis korte drop-outs når jeg benytter Cambrigden. De oppstår når andre elektriske komponenter i nærheten kobles ut og inn. Det skjer ikke hver gang, typisk kan jeg slå av og på lyset i naborommet flere ganger. Ved første og andre gangs tenning slukker dacen et meget kort øyeblikk for så og ikke la seg påvirke ved senere bruk av lysbryter. Det som undrer meg litt, er at jeg har koblet dacen på egen kurs til stereoanlegget. Det andre som undrer meg er at min nye 200hz TV fra Sony reagerer på samme vis, selv når den er koblet på kursen som kun brukes til anlegget. Bevegelsen i bildet stopper ietkort øyeblikk for så å hoppe fram til det direktesendte bildet. Min 2 år gamle TV, også en Sony, har aldri reagert på samme måte. Tips til forklaringer? Er dette smittsomt? ;)

Mvh Olav E.
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Hei!

Tydeligvis flere som sliter med det samme. Satt og lyttet til musikk nå og da skjedde det igjen. Men jeg la merke til at i det øyeblikk lyden falt ut slukket dioden som viser samplingsfrekvensen til inngangssignalet. Denne dioden er også slukt når man ikke har noe inngangssignal tilkoblet. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men... Nå registerer jeg at det skjer HVER gang jeg skrur av og på taklyset her. Den må jo være overfølsom for endringer på strømnettet når den reagerer på en lyspære ???

J
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.188
Antall liker
4.408
Torget vurderinger
1
JaLa skrev:
Hei!

Tydeligvis flere som sliter med det samme. Satt og lyttet til musikk nå og da skjedde det igjen. Men jeg la merke til at i det øyeblikk lyden falt ut slukket dioden som viser samplingsfrekvensen til inngangssignalet. Denne dioden er også slukt når man ikke har noe inngangssignal tilkoblet. Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men... Nå registerer jeg at det skjer HVER gang jeg skrur av og på taklyset her. Den må jo være overfølsom for endringer på strømnettet når den reagerer på en lyspære ???

J
Det kan også være en liten «skur» av radiobølger ut av lysbryteren som påvirker DACen.

mvh
KJ
 

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Har prøvd i kveld å frem provosere drop out i lyden på min dacmagic.Oppvaskmaskin,vaske maskin,lamper ja til og med en lampe som har litt dårlig bryter førte ikke til noe drop out.
Selv av og påslåing av forsterker som fører til at en lampe over forsterkeren dimmes litt førte ikke til noen
blink i den blå lysdioden.Det er jo mulig jeg har fått kjøpt den eneste i Norge som fungerer :)
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.984
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Jeg var vel av de første som fikk tak i en, og jeg har ikke hatt noe problemer.
Har testet i flere rom med forskjellige kilder, funker 100% hver gang.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Kan vi få en opsummering af hvilke digitalkabler vi bruger ? Jeg starter med at nævne jeg bruger uskærmet Duelundkabel på 80 cm.
 

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Tør nesten ikke å skrive dette men la gå,QED performance audio 2 bruker jeg foreløpig som "digital"kabel.
Har hatt min dacmagic i snart 2 måneder uten at det har vært noen problemer.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Van Den Hul Octocoupler MK2 (optisk) og jeg har ikke hatt problemer med min den lille tiden den har vært brukt.
Den (det lille den har vært i bruk) har også blitt kjørt fra en PP600.

Mvh.KW
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.096
Antall liker
286
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Duelund_Support skrev:
Kan vi få en opsummering af hvilke digitalkabler vi bruger ? Jeg starter med at nævne jeg bruger uskærmet Duelundkabel på 80 cm.
Van den Hul - The Name

Fungerer helt fint
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Bruker 1m QED Performance koax kabel...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.079
Antall liker
20.302
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Er det noen som har sammenlignet ballansert og uballansert utgangen på denne Cambridgen? Er det evnt noe å hente. Fikk min i posten igår, og tester denne nå.

Bruker En Nordost optisk cabel, står ikke navnet på den, men husker at dene kostet ca 7-800kr. Noen som hører forskjell på de ulike filterene?
 

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
26
Antall liker
0
Nei kan ikke si jeg hører så stor forskjell mellom filtrene,har den stående på linær for det meste.
Men gi den tid til å spille seg inn,jeg likte lyden bedre etter en ukes bruk.
Og ja husk,ikke slå på noen lys når du bruker den :)
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Er ganske sikker på att Dere har mye og hente på å bytte til en litt fetere strømforsyning enn den orginale, men aller helst batteridrift da 8)
En Isotrafo lønner seg også på CD spillere og Dacer.
 

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
173
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Jeg har også DacMagic og har brukt ulike coax inn, men stort sett Wireworld Royal Eclipse. Har prøvd ulike RCA samt Choseal FlagshipSeries XLR kabel. Aldri hatt noe problem av noe slag :)
 
C

Cyber

Gjest
Er det nå egentlig forskjell på digitale kabler? Jeg har ikke ører til å høre det ihvertfall...
 
T

timc

Gjest
Forskjellene ligger i skjerming og stabil/korrekt impedans i arbeidsområdet.


-Tim
 

Olav E

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.01.2009
Innlegg
596
Antall liker
741
Torget vurderinger
4
Van den Hul The Name coaxkabel. Strømforsyning via skilletrafo.

Mvh Olav E.
 
Topp Bunn