Ny Cambridge DAC

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Bruker Stereovox HDXV Coax digitalkabel fra Blurayspilleren, og en Monster(IL-300 eller noe sånt) Optisk kabel fra Rikstvdekoderen. Begge fungerer helt utmerket.
 

tommo21

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
333
Antall liker
161
Torget vurderinger
26
Er det noen som kjører DacMagic balansert og funnet noen forskjeller med det fremfor å kjøre RCA mellom Dac'en og forsterkeren?
 
P

PKG

Gjest
tommo21 skrev:
Er det noen som kjører DacMagic balansert og funnet noen forskjeller med det fremfor å kjøre RCA mellom Dac'en og forsterkeren?
Har lik Blu-Ray spiller som deg. Hvor stor er forskjellen med Dac tilkoblet på musikk? Hvordan blir lyden på Blu-Ray med dac fremfor analogutgangene på spilleren?
 

IO

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.02.2008
Innlegg
90
Antall liker
0
Nogen med modded psu til batteridrift?
Tidligere erfaringer med batteridrift af digital-gear har været meget positive.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hører gjerne tilbakemeldinger fra folk som har forsøkt andre strømforsyninger enn den medfølgende.
 

Skikongen

Medlem
Ble medlem
21.05.2007
Innlegg
11
Antall liker
3
Noen som har hørt noe om leveranse til HFK? Var selv innom her i Oslo forige torsdag, og de kunne ikke si noe mer enn at det var usikkert når levering kunne skje. Status var "uncertain delivery date due to delivery probems".

Finnes det andre alternativer til denne DAC'en (med optisk inn), pris under 4-5000 kr?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Brukt RME ADI-2. Ny liten Beresford (husker ikke modellnavn), men den har vel sampleratebegrensninger.
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Xindak har en godt priset DAC, dessuten så kommer vel Abrahamsen med sin DAC i disse dager?
 

Norum

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.07.2006
Innlegg
582
Antall liker
5
Skikongen skrev:
Palace skrev:
Xindak har en godt priset DAC, dessuten så kommer vel Abrahamsen med sin DAC i disse dager?
Noen butikker som selger disse i Norge?
Audiofoni selger Xindak og Abrahamsen blir vel solgt på Elkjøp hvis jeg ikke tar helt feil?
 

SveinS

Medlem
Ble medlem
23.10.2008
Innlegg
34
Antall liker
0
Har hatt min Dac Magic i ca 2 uker nå, den er koblet med USB kabel fra en Laptop og Qunex 3 kabler til forsterker. Spiller ca 3-4 timer hver kveld/natt har ikke hatt problemer av noe slag. Testa den med samme plate fra CD og byttet kanal frem og tilbake på forsterker, fant ut at nå var lyden fra PC på full høyde med lyd direkte fra CD spiller, og siden har ikke CD spiller vert slått på ::) latskap kaller jeg det.

Jeg har ikke noe hi end anlegg, men Dac'n gjorde akkurat det jeg kjøpte den for, for å få bedre lyd fra PC.
Bruker Itunes og Apple Lossless. Fikk min for 1595.- da jeg var tidlig ute, og mer plug and play produkt for bruk med PC finnes ikke, plugga i USB kabel, venta til windows hadde gjort jobben sin og klikka play knappen i Itunes, That's IT!
 

chrijoh

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
12
Antall liker
0
DAC Magic har satt en effektiv stopper for den begynnende Hi-Fi interessen min. Jeg hører absolutt ingen forskjell på om jeg kobler inn DAC'en eller ikke. Jeg har testet dette ved følgende oppsett:
1. Analoge kabler av rimeligste kvalitet direkte fra kilden til forsterkeren.
2. Optisk kabel (Van den Huul) fra kilden til DAC. Analoge kabler av bra kvalitet (ca 1.000 kr) fra DAC til forsterker.

Kildene jeg har forsøkt på er følgende:
- Cambridge DVD spiller 540D v.2.
- Cambridge DAB/FM radio 640T.
- Altibox TV Tuner.

Jeg hører altså nada forskjell mellom oppsett 1 & 2. Null og niks. Helt identisk spør du meg. Og jeg har lyttet dedikert og konsentrert i timevis, og switchet mellom oppsett 1 & 2 med ett tastetrykk på fjernkontrollen. Jeg har en Cambridge 840A v.2 forsterker og Monitor Audio RS6 høytalere.

Egentlig er jeg litt glad også. For nå slipper jeg å drømme om anlegg og kabler til astronomiske summer. Ørene mine er rett og slett ikke gode nok. Jeg har funnet "mitt" nivå i Hi-Fi jungelen.
 
C

Cyber

Gjest
Chrijoh: Hadde nesten samme følelse som deg inntil jeg A/B testet den med Hegel H100 i går og jeg har ALDRI merket så stor forskjell mellom kilder som mellom min gamle sølvsnurrer og dacmagic. Det var først med så god elektronikk at kvalitetene i DacMagic kom frem for alvor hos meg så det kan fort være andre ledd enn den som er flaskehals.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Nå er Cambridge DacMAgic på plass i mitt anlegg nr. 3. En lett hørbar forbedring i forhold til å ta ut lyden analogt direkte fra Squeezeboxen - og større ambisjonsnivå hadde jeg ikke på dette nr. 3 anlegget. USB er et nyttig tilleggsgode - en av grunnene til at jeg kjøpte akkurat denne DACen.

Så langt - jeg har bare brukt den nye DACen i en drøy halvtime - har jeg ikke merket noe til de problemene som har vært belyst i denne tråden. Jeg er m.a.o. godt fornøyd akkurat i øyeblikket. Krysser fingrene og håper at det varer.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
chrijoh skrev:
DAC Magic har satt en effektiv stopper for den begynnende Hi-Fi interessen min. Jeg hører absolutt ingen forskjell på om jeg kobler inn DAC'en eller ikke.
Jeg opplevde litt av det samme hos meg. Bortsett fra at det ikke stoppet hifi-interessen min - snarere tvert i mot: det bidro til nye investeringer.

Da jeg kjøpte min første DAC, var det fordi den ga tydelige og lett hørbare forbedringer i lyden i mitt anlegg i stuen. Glad og fornøyd trodde jeg at jeg hadde funnet løsningen med stor "L" på hvordan få bedre lyd også i TVstuen. Koblet derfor opp min nyinnkjøpte DAC midlertidig i TVstuen - men selv med ørene på stilk og hodet fullt av forventninger, måtte jeg bare innrømme at jeg ikke hørte den minste forskjell. "Nada!" som du selv sier det.

Min konklusjon på dette ble at anlegget i TVstuen ikke holdt mål - sammenlilignet med anlegget i stuen. Det endte med ny forforsterker/prosessor og nytt effekttrinn - og først da kom DACen i stuen til sin rett også der nede i TVstuen. Hvoretter det ble ny tur til DACbutikken for innkjøp av enda en DAC - denne gangen til mitt anlegg nr. 2.

Nå er det heller ikke så sikkert at Cambridge DACen er så usannsynlig fantastisk som man kanskje kan få inntrykk av. Et kupp til prisen, bevares - men jeg kan godt tenke meg at det finnes både CDspillere og DVDspillere i samme prisklasse som din Cambridge-spiller som gir like bra eller bedre lyd. Jeg er avskåret fra å teste dette hos meg - jeg har ingen CDspillere her hjemme som jeg kan sammenligne Cambridge DACen med - men hvis teorien min holder vann, kan det også forklare at du ikke har hørt noen forskjeller i lyd.

For å konkludere: Det er ikke sikkert at det er noe galt med ørene dine. Snarere tvert i mot: Det at du ikke har hørt noen forskjeller, er et lovende tegn på at du ikke lar deg påvirke av det andre sier, men våger å stole på egne sanser. Et godt utgangspunkt for å gå videre med hifi. Ikke gi opp!
 

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
173
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Godt svart Ulf-B. Mange som synser og tror intil man tar en aldri så liten blindtest og vips, så var ikke forskjellen så dramatisk likevel. Når det er sagt synes jeg DacMagic er en god Dac til prisen. Litt kunstig skarp/hard i toppen, men til prisen er tvilsomt å finne noe bedre. Fra Squeezebox V3 og Duet ble det helt klart en forbedring, vel verd 1595kr (også tidlig ute).
Stol på ørene dine, det er faktisk de som er din personlige referanse :)
 
C

Cyber

Gjest
Min erfaring med kilder er at det nytter ikke med god kilde hvis det som kommer etter i kjeden ikke er transparent nok til å gjengi eventuelle forbedringer.

DacMagic er litt frempå IMHO, men god for pengene.
 

preje

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.08.2007
Innlegg
60
Antall liker
1
Jeg har testet DacMagic, og Abrahamsen V6.0, på samme utstyr, men i forskjellige rom. DacMagic i det "beste" rommet, men allikevel mener jeg at Abrahamsen trakk det lengste strået da jeg opplevde den til å være langt bedre på alle parametre.

De ble testet opp imot en Xindak Muse Deluxe 1.0 cdspiller, og det var svært vanskelig å høre noen forskjell på denne og DacMagic (vi var to stk under lyttingen, og vi var ganske så enige), mens Abrahamsen gav lyden et godt løft på alle måter (her var jeg alene). Strammere og mer korrekt bass, mer kontroll over alle instrumenter og toner, mye mer luftighet, lettere å plassere instrumenter og stemmer rundt i lydbildet. Mye mere ro mellom instrumenter og toner. Hadde liksom full kontroll på alt som foregikk. Jeg satt liksom å tenkte at det er jo slik det skal låte. Rett og slett mye riktigere og mer moro å høre musikk. ;D

Cdspilleren har gitt meg mye glede, og jeg har vært veldig godt fornøyd med lyden en god stund, men å spille musikk nå uten Abrahamsen er rett og slett ikke like morsomt lenger. Jeg hadde den dessverre bare på lån en ukes tid, men kommer til å kjøpe en selv med tiden Benyttet forsterker var forresten Xindak 6950, og høyttalere Monitor Audio GS20.

Det er en prisforskjell på vel 900,- mellom disse Dac'er, og har du et stramt budsjett, og med avspilling fra pc, gjør du ikke feil med DacMagic. Men jeg hadde spist havregrøt en måned for å fått kloa i en Abrahamsen V6.0 ;D
 

ralex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
173
Antall liker
6
Sted
Fredrikstad
Abrahamsen V6.0 er bestilt, så det skal bli artig å høre den opp mot DacMagic og RedwineAudio Isabellina :) (veldig mye dyrere, men dog artig å teste)
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
skulle bare ut en tur og kjøpe en plate og kom hjem med en D/A-konverter.

tilfeldigvis hadde klubben inne på lager og jeg slo til,og jeg har,bank i bordet,sjelden opplevd større lydforbedring i anlegget noensinne ! har nå hatt Cambridge DACmagic i bruk en uke og er strålende fornøyd.de fleste plater låter bedre enn før.

har merket meg den lille forstyrrelsen at lysdioden blafrer litt når cd-platen leses av, og når jeg skrudde på tuneren som står ovenfor cd-spilleren.radioen er nesten aldri i bruk,så jeg anser ikke dette som et problem.drivverket er nå en billig NAD C 515 BEE.har planer om å teste ut både Arcam'en (CD 73) & Rega'en (planet 1) med tid og stunder selv om desse maskinene nå er i pensjonsalderen.har dere noen formeninger om dette har noe for seg ?

jeg har (selvfølgelig) ikke testet ut og sammenlignet andre D/A-konvertere,så jeg aner ikke om dette var det beste valget.jeg betalte blodutsugerpris (to-fire) for den.men jeg istemmer at dette er snarveien til go'lyd.det er nok høyttalerene mine som for tiden er flaskehalsen nå.

mvh. s,
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Litt trist å si det, men jeg har akkurat solgt min DacMagic. Synd - for den var veldig god. Altfor god. Det ble til at jeg ble sittende i overkant mye og lenge på PCrommet etter at jeg fikk i gang DacMagic i mitt lille anlegg nr. 3 – lenge etter sengetid for kona. Dermed oppsto behov for hodetelefonbruk og hodetelefonforsterker. Hadde DacMagic hatt hodetelefonutgang, hadde den aldri blitt solgt – men etter litt frem og tilbake, ble det en Benchmark DAC-1 nr. 3 på meg. En ekstra hodetelefonforsterkerboks med tilhørende ekstra kabler sto langt nede ønskelisten på et knøttlite PCrom.

Lydmessig overlever jeg. Jeg har fått en litt mer distitinkt klang – som normalt ville ha vært krise sammen med mine små Epos M5. I og med at jeg omtrent samtidig har byttet til meg juniors gamle EC effekttrinn, blir det likevel veldig bra. EC myker opp Benchmark’ens veldig nøytrale karakter. På lavt volum gir Benchmark+EC noe mer dynamikk og liv i musikken enn det DacMagic leverte sammen med EC. På høyt volum vet jeg ikke helt – jeg holder en knapp på at DacMagic kanskje var hakket bedre. Uten at det er veldig viktig for meg - PCrommet mitt er ikke det rette stedet for høytspilling. Samme hvilken DAC man bruker.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.660
Antall liker
32.640
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Som et innlegg gjeldende gode DACer kunne jeg tenke meg å nevne Stello DA220 MkII.
Jeg fikk denne i hus for en uke siden og nyter hver eneste dag :)
Den ga meg et vesentlig positivt bidrag i mitt oppsett.
Oppløst og meget detaljert i topp, men abolutt ikke skarp. Vil si den spiller musikalsk som bare det! Nøytral i klangfarge, og tilfører meget merkbar dynamikk i hele lydbilde. Det jeg merker mest i mitt oppsett er en ekstra push i bassen, men holder den stram og meget kontrollert. Vokaler vokste også frem litt mere.
Altså STRÅLENDE fornøyd og kan glatt gi denne en meget varm anbefaling :)

For de som ikke har lest tester kan du sjekke disse linker:

http://www.andervikaudio.no/Stello/Tester Stello/20-25_fidelity25.pdf
http://www.andervikaudio.no/Stello/Tester Stello/SoundStage Stello DA220MkII.htm

gismo
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
gismo skrev:
Som et innlegg gjeldende gode DACer kunne jeg tenke meg å nevne Stello DA220 MkII.
Jeg fikk denne i hus for en uke siden og nyter hver eneste dag :)
Den ga meg et vesentlig positivt bidrag i mitt oppsett.
Oppløst og meget detaljert i topp, men abolutt ikke skarp. Vil si den spiller musikalsk som bare det! Nøytral i klangfarge, og tilfører meget merkbar dynamikk i hele lydbilde. Det jeg merker mest i mitt oppsett er en ekstra push i bassen, men holder den stram og meget kontrollert. Vokaler vokste også frem litt mere.
Altså STRÅLENDE fornøyd og kan glatt gi denne en meget varm anbefaling :)

For de som ikke har lest tester kan du sjekke disse linker:

http://www.andervikaudio.no/Stello/Tester Stello/20-25_fidelity25.pdf
http://www.andervikaudio.no/Stello/Tester Stello/SoundStage Stello DA220MkII.htm

gismo
Nå koster den noen kroner mer enn Cambridge sin.

Har forøvrig en Stello DP200 selv som er en dyrere modell enn DA220 men den er basert på 220mk1 versjonen. DAC delen er god men ikke super og grunnen til at jeg er så fornøyd med min DP200 er den store fleksibiliteten. Fleksibiliteten består av digitalswitch, flust med digitale og analoge inn og utganger, pre med minne for volum på hver inngang og en meget god hodetelefonforsterker.

Jeg mener Stello har fått ufortjent god omtale i norsk presse og at en bør teste den opp mot andre kandidater til 10-15k før en evt kjøper den. Noen uforbeholden anbefaling får den ikke.

Liker å lese om Cambridge dacen så jeg beklager avsporingen og håper dette ender opp som en Cambridge tråd.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.660
Antall liker
32.640
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
:) da bel den varm og en lunken anbefaling her ;)
Da overlater jeg tråden til Cambridge igjen, beklager OT ;)
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Da har jeg handlet Cambridge DacMagic og koblet den mot Squeezebox Duet (Apple Lossless) med Viablue Digital Coax og Norost Heimdall XLR mot Hegel H1 Mk4 .... utrolig bra rett ut fra esken, dette er beste lyden jeg har hatt i anlegget punktum. Morro! ;D

Skulle ha oppdaget dette opplegget mye tidligere (nettbasert spilling/squeezebox/dac) , men det er aldri for sent heldigvis!
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
SilverSurfer skrev:
Da har jeg handlet Cambridge DacMagic og koblet den mot Squeezebox Duet (Apple Lossless) med Viablue Digital Coax og Norost Heimdall XLR mot Hegel H1 Mk4 .... utrolig bra rett ut fra esken, dette er beste lyden jeg har hatt i anlegget punktum. Morro! ;D

Skulle ha oppdaget dette opplegget mye tidligere (nettbasert spilling/squeezebox/dac) , men det er aldri for sent heldigvis!
:eek: :eek:
Au da.... i mine ører, og rett ut av esken er dette noe av det dårligste jeg har hørt på mange år. :(
Den blir, heldigvis for den, noe bedre etterhvert og kan således forsvare sin pris.....men i mine ører heller ikke mer.
Anvenlig er den dog.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
I Københavns hifiklub fandt vi den var lige til at lukke op og skide i. 8)
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Duelund_Support skrev:
I Københavns hifiklub fandt vi den var lige til at lukke op og skide i. 8)




Du er meg en fin en.... konstruktiv som vanlig. Sry OT



-Y
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
He he spillte den bedre etter denne tweaken?? (full av skid) ;D Håper dere skruddet lokket ordentlig på :eek:

Nå står den og går kontinuerlig her skal gi rapport etter mer driftstid, jeg synes den er bra og all anmeldere etc kan vel ikke ta så feil... dette er vel uansett litt ut fra hva man sammenligner den med også.
 

Silversurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.03.2004
Innlegg
413
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Nå har den gått kontinuerlig siden lørdag..... åjada !! Dette er bare helt knall , oppløst og flott lyd , bredde og masse rom!
Låter meget bra med min nye (brukte) H1 mk 4 (hvem har sagt at Hegel har hard/kald lyd, det stemmer bare ikke den er nøytral og med meget bra dynamikk ingen harde kanter!) ;D ;D
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.825
Antall liker
720
Torget vurderinger
4
SilverSurfer skrev:
Nå har den gått kontinuerlig siden lørdag..... åjada !! Dette er bare helt knall , oppløst og flott lyd , bredde og masse rom!
Låter meget bra med min nye (brukte) H1 mk 4 (hvem har sagt at Hegel har hard/kald lyd, det stemmer bare ikke den er nøytral og med meget bra dynamikk ingen harde kanter!) ;D ;D
Kos deg silversurfer med en av de beste DAC'er som er å oppdrive uansett pris. Den er utrolig rå!
Og så setter vi på en flac fil til over Duet'n og nyter hvert sekund ;)
 
Topp Bunn