Ny Cambridge DAC

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
ja er bra og lansere nytt produkt, men ikke klare levere til forhandsbestillingene,,, er slik man mister kunder, og i skikkelige nedtider, så taper man masse penger.. ikke at eg trur de går konk da,,, lager vel for bra produkt i forhold til pris til ad det kan skje. ;D

forstod det slik eg at det var svært mange som villle ha sort, så sikkert smart og bestille grå istede, men eg har god tid, så får vente og se.
Vet ikke om prisene skal endres, men eg ble lovet til dagens pris på 1598,- uasett kor lenge eg måtte vente......
så får me se, dukker jo kansje opp noe spenende i riktig prisklasse på børsen og en gang i mellomtiden... :)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Ja.. uansett, leste litt om innmaten til denne saken i siste hifi choice.
Wolfson dacen som sitter i 740/840. ok man begrenser upsample til 192khz (Jeg ville trodd 176 hadde vært smartere lydmessig? 4x 44.1khz vøttø..Hm..), men dette er via 32bit "float" og anagram chip og greier. Digital inn, og UT!!! Og usb inn og xlr ut og... for noen specs!!!

Hvis man tenker på det... her er det potensiale for de som liker å modde, eller om man sier det slik...
Andre dac's som gjør det denne boksen gjør, de koster ikke 2000kr... langt derifra!

Det jeg tenker er såre enkelt. Nå sitter det masse "trimfirma" rundt å sikler! Ikke bare det at det kommer til å dryppe på dem og, men dette er håreisende bra saker, ikke minst for den utrolige prisen de har fått dette til for!
1600kr nå om dagen? Det er nesten helt sykt!

De har sikkert regnet med å selge mange, men de ser jo ut til å ha blitt tatt litt på senga da.
Det reviewet i Hifichoice må ha solgt bøtter og spann for dem, og omtalen ellers, får håpe de greier å sette opp takten. Som du sier, folk sitter ikke å venter for lenge heller.

Men... jeg tror nesten dette er noe som går under kategorien : "Må ha det, bare må ha det" jeg altså.
Skal ha en selv! Det er helt sikkert! Kommer til å modde, det er også sikkert! Iallefall etterhvert! ;D

mvh
 
P

Parelius

Gjest
Imperial skrev:
Hvis man tenker på det... her er det potensiale for de som liker å modde, eller om man sier det slik...
Andre dac's som gjør det denne boksen gjør, de koster ikke 2000kr... langt derifra!

Det jeg tenker er såre enkelt. Nå sitter det masse "trimfirma" rundt å sikler! Ikke bare det at det kommer til å dryppe på dem og, men dette er håreisende bra saker, ikke minst for den utrolige prisen de har fått dette til for!
1600kr nå om dagen? Det er nesten helt sykt!
Kanskje det er dagen da normaliteten gjorde inntog i hifi-land?
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
spørs om ikke Parelius er inne på noe der. Hififolket med sine tidsskrifter i spissen har en nokså pervers forestilling av hva et røverkjøp er...

mvh
sniff
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nåja, dette er ett røverkjøp, om jeg noengang så et.

mvh
 
C

Cyber

Gjest
Ja, jeg må si jeg er spent på hva den boksen kan gjøre, håper inderlig gutta i Kristianby får den inn slik de har sagt og ikke om 2-3 mnd...
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Noen som vet om den derre Abrahamsen dacen er langt unna? Pris?

Det var visst litt litt info her allikevel - kanskje jeg gjør lurt i å kikke på hele tråden før jeg hiver meg på ::)
 
J

J.J

Gjest
EDGE Gcd og cambridge dac er vel i samme prisklasse .... ;D

OT ... sorry .. men leste hele tråden om EDGE igår.....

Jan#Jan
 

Puscifer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
424
Antall liker
283
Torget vurderinger
4
decibelius skrev:
Noen som vet om den derre Abrahamsen dacen er langt unna? Pris?

Det var visst litt litt info her allikevel - kanskje jeg gjør lurt i å kikke på hele tråden før jeg hiver meg på ::)
V6`en skal etter planen komme ca 15 januar og monoblokkene en mnd. senere :)

Knut.
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Sitter nå og tester denne yndige boksen for første gang på alvor siden jeg fikk den i hus på lørdag. Mine svært foreløpige tilbakemeldinger kan vel oppsummeres som "svært oppløftende".

Må innrømme at jeg fikk blod på tann etter å ha lest skamros i både HiFiWorld og HiFiChoice, og i lettere nervøsitet over den varslede prisøkningen som det har versert rykter om på diverse forum - og det faktum at den er oppført med veiledende pris på 200 £ i de to ovennevnte testene - gikk jeg til anskaffelse av et eksemplar forrige lørdag. Tanken er å være utrustet til den kanskje uunngåelige dagen da jeg melder overgang til harddiskbasert avspilling, samtidig som jeg har hatt ønsker om å teste ut en separat DAC-løsning i lang tid. Prisen på aktuelle produkter med både USB og gjerne flere digitale innganger har holdt meg på sikker avstand fra ekstraboks tidligere.

Jeg bruker en Usher CD-1 som kilde, en kilde jeg er godt kjent med og i tillegg svært godt fornøyd med. Spilleren levere behagelig og relativt oppløst lyd med mye "kraft" i bunn, men savner kanskje det siste stuket i diskant og topp. Spilleren er paret med en Rogue Audio Metis rørpre og en Doxa 70 SE effekt, som i sin tur fôrer et par med Dynaudio Audience 52 via Kimber Kable 8vs. Signalkabler er Kimber Kables PBJ. Er godt fornøyd med dette oppsettet som ikke gir lyttetretthet, men som samtidig leverer varene på mye ulikt innhold (her spilles alt fra samtidsmusikk via jazz, opera, klassisk, elektronika, pop og rock til hardcore...)

Siden jeg har vært godt fornøyd med Usher-spilleren og kanskje kun har savnet noe i topp, var jeg ærlig talt skeptisk til den lille boksens muligheter til å gi meg nye opplevelser. Så feil kan man ta. Uten at den magiske mellomtonen som skapes i samarbeid mellom cd-spiller og rørpre blir saldert eller at dypbassen blir henvist til en annen og mørkere kjeller enn min egen, "leter" denne lille magiske boksen frem et vell av detaljer i topp/diskant som jeg faktisk ikke visste fantes på de ulike innspillingene jeg nå tester den med.

Det er merkbart mer detaljer og en større opplevd dybde i lydbildet, samtidig som jeg nok også mener at bredden er noe større. Sistnevnte er ikke påtakelig, mens dybden er av en helt annen karakter enn før boksen ble satt i sving.
Dette med 3D-følelse og lyd er ofte et begrep man støter på i tide og utide, men jeg mener helt klart at DACMagic i mitt oppsett gir meg et gløtt inn i lydverdenen som begynner et sted mellom høyttalerne og strekker seg langt inn i og gjennom frontveggen min.

...og disse inntrykkene er før jeg får testet USB, dvd-spiller, tuner og PC... Ajajaj som jeg gleder meg.

Lykke i en liten eske?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.506
Antall liker
2.946
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stoffe:
Kan du fortelle litt mer om bassen?
(Jeg kjenner godt til CD-1)
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Jeg opplever bassen som om den går like dypt som tidligere - noe jeg forøvrig opplevde som en betydelig forbedring fra Marantz 63 SE til Usher CD-1 ved forrige skifte av spiller - men at den ikke er like fremtredende som før. Tilskriver dette økt detaljnivå i toppen, men skal sjekke mer, mer, mer... Blir nok ikke så tidlig kveld i dag som jeg opprinnelig hadde tenkt, gitt.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.734
Antall liker
4.579
Sted
Nøtterøy
Du skriver godt Stoffe.

Håper vi får en ny rapport når du har fått testet "lykke-esken" din skikkelig. :)
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg bruker også Usher CD-1 og er veldig interessert i hva denne lille boksen kan gjøre med lyden fra den, så jo flere inntrykk du kan komme med jo bedre.
 
M

Morpheus

Gjest
Ser ut som at Cambridge har skutt gullfuglen! Jeg har tidligere hatt Cambridges 740 CD-spiller men refunderte denne da jeg ble oppmerksom på Squeesbox-konseptet her på sentralen. Men lyden fra CD-spilleren var jeg svært fornøyd med. Har idag Logitec Duet og har gått inn i HD basert lyd med full tyngde, ingen vei tilbake nå! Derfor er det som skjer på DAC-fronten spennende og viktig for meg. Håper andre produsenter/forhandlere en Cambridge/Hifiklubben innser det samme!

Det vil være et viktig segment med modratprisede DAC'er med god ytelse da f.eks squeesebokskonseptet gjør det interessant å innstallerer flere recivere og anlegg rundt om i huset!
 

IvarN

Medlem
Ble medlem
30.11.2004
Innlegg
7
Antall liker
0
Bare så ergelig at de ikke har oppdaget USB 2.0 + UAA slik at de kunne ha støttet 96Khz+ og 24 bit+ over USB. Det lar seg jo fint gjøre og DAC'en støtter jo dette via SPDI/Toslink så det er jo synd. Skulle gjerne ha hatt en OK DAC å spille høyoppløste FLAC filer fra PC'en på. For ut fra spec så ser det ikke ut til at den kjører høyere enn 48/16 bit over USB? Noen som har testet akkurat det?
 
D

dtddiver

Gjest
IvarN skrev:
Bare så ergelig at de ikke har oppdaget USB 2.0 + UAA slik at de kunne ha støttet 96Khz+ og 24 bit+ over USB. Det lar seg jo fint gjøre og DAC'en støtter jo dette via SPDI/Toslink så det er jo synd. Skulle gjerne ha hatt en OK DAC å spille høyoppløste FLAC filer fra PC'en på. For ut fra spec så ser det ikke ut til at den kjører høyere enn 48/16 bit over USB? Noen som har testet akkurat det?
Det er da bare å koble PC'n til via Toslink eller coax da. Praktisk talt alle nye hk har coax ut.
 

Stoffe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.03.2006
Innlegg
98
Antall liker
1
Takk for hyggelige tilbakemeldinger og stor interesse.

Sitter og lytter til Radka Toneff og Steve Doborogosz' klassiker "Fairytales", og noe som slår meg som svært betegnende for hva den lille Cambridgeboksen tilfører i tillegg til det jeg tidligere har nevnt er ro. De ulike instrumentene, pianoet og vokalen fremstår som helt likeverdige parter - det låter rett og slett harmonisk og helhetlig, samtidig som detaljeringen er langt bedre enn hva jeg tidligere har erfart med samme utgivelse på samme utstyr.

Jeg synes at jeg fra tidligere har hatt god opplevelse av både romklang og utklinging av toner, men det står nå helt klart for meg at dette er i en annen klasse. Uten å virke overdrevent eller farget gis klavertonene den tiden de faktisk skal ha, vokalens skjøre vibrato gis tid til å ebbe ut i en helt nydelig romklang og summen av alt er faktisk at det henger sammen som en helhet.

Har ennå ikke testet andre kilder eller mer up tempo musikk - til dét er lyden nå alt for besnærende... Gir en tilbakemelding når jeg har fått skrudd opp både tempo og aggresjonsnivå på musikken.
 

anywhere

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
349
Antall liker
23
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Lurer på hva Fidelity gjengen ville mene om en sånn Rimi DAC.
 
C

Cyber

Gjest
Eneste de tester som koster summer som kan skrives med 4 siffer er noise harvester og sånne lyd-rotter... ;D
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
En ren blindtest med denne opp mot dyrere DAC'er hadde vært veldig spennende ja. Etter uttalelsene om denne å dømme, så burde noen dyrere produsenter skjelve litt i buksene.
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Fikk meget bra kritikk (særlig med tanke på prisen) i HIFI + som kom i posten i dag. Synd vi utenfor hovedstaden må vente så lenge..
 

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
309
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Noen som har testet denne opp mot Cambridge 640c? Har nevnte cd-spiller, og lurer på om Dacmagicen vil tilføre forbedringer i lyden.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Et annet interessant spørsmål er om denne spiller like bra på alle drivverk, som de forholdsvis rimelige pro-dacene Benchmark dac1 og RME adi2? Dere som har kjøpt den, tester dere på flere drivverk for sjekke ut dette?
Synes den virker veldig interessant, men skulle gjerne hatt hodetelefontutgang også (men innser at til denne prisen ville det imidlertid ikke vært mulig, iallfall ikke om det skulle vært kvalitet på hodetlf.forsterkeren).
At den får "god kritikk i forhold til prisen" sier meg egentlig ikke så mye, da prisen er så lav at selv ganske laber kvalitet kunne vært greit til prisen sett i forhold til mye annet. Får håpe den er langt mer enn bra til prisen, ellers er det vel bedre å bla opp en del mer til noe annet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En kompis som satte den inn mellom SB3 og preamp sier at det ble mindre skrikende, renere, mer avslappet.
 

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Innlegg
479
Antall liker
0
Det er jo et godt tegn Valentino. :)
Men lydkvaliteten fra SB3 er jo ikke spesielt bra - så det skal vel ikke så mye til å forbedre den. Du kan ikke be ham utdype mer om til hvilket kvalitetsnivå han mener lyden ble løftet? Og om han synes lyden fra den blir lik enten det er sb3 eller grei cd-spiller, rimi dvd-spiller som står foran den i kjeden?
Eventuelle andre her som har testet og kan svare på dette?
 

Sting

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2007
Innlegg
637
Antall liker
73
Sted
Sola
Torget vurderinger
14
Står vel egentlig rett ut i HIFI + at den ikke hadde så mye å tilføre til spillere over 1000 pund eller en eldre spiller til over 1500 pund. "It will help make a cheap CD player sound like something between a Cambridge Audio Azur 740C and an 840C (which is still saying a lot.. tilføyer han.
 

chrijoh

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
12
Antall liker
0
Hei!

Jeg har Cambridge 640T v2 DAB/FM radio og Altibox TV-turner (fiberoptikk). Begge disse har Toslink digital ut. Vil jeg få et merkbart løft i lyden fra radio og tv med DacMagic tror dere?

Forsterkeren min er Cambridge 840A v2 og høytalerne er Monitor Audio RS6.

Normalt ville jeg selvsagt bare lånt med en DacMagic hjem og prøvd selv, men det er jo kul umulig å oppdrive en eneste en.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror du ville merke en lydforbedring fra TV. Kanskje også fra radioen.
 
C

Cyber

Gjest
Fikk mail fra HFK i kveld - utsatt til rett før jul hvis jeg er heldig, sannsynligvis over jul...
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Jeg ringte HFK i Trondheim i dag. De sa at de ventet 40 stk. til Skandinavia i desember. Og det var ca.450 stk. på venteliste... Neste parti på 100 stk. kom visst i januar. De antok å ha et ordentlig antall i februar forstod jeg.

I tillegg skulle visst prisen doble(!) seg...

Jarle
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
En dobling av prisen virker jo helt latterlig. Pundet står i dag i ca. 10.50 og med en utsalgspris på £200 i England burde jo det bety ca. 2200kr i Norge.

Er veldig spent på flere inntrykk av denne, særlig hvis prisen går opp så er det interessant å se hvordan den står seg mot f.eks Beresford og Abrahamsen.
 

chrijoh

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Innlegg
12
Antall liker
0
Jeg var innom HFK Drammen idag og fikk nøyaktig samme svar som deg JaLa. Jeg "kjøpte" (dvs betalte) DacMagic'en uprøvd og usett til prisen NOK 1598,-. Dermed er jeg sikret et prisgunstig kjøp, uavhengig om leveranse til meg skjer i des, jan...eller til våren 09.
 
O

Omar

Gjest
Plus NRK avgifta moms og andre surreutgifter som blir dyrere. Økt etterspørsel. De meste låter bra på MARS6.
Så du trenger ikke kjøpe disc magic for lydens skyld. Det er vanskelig å høre marginale forskjeller på høyttalerne dine. Jeg har prøvd sjæl.
 
C

Cyber

Gjest
Håvarhede skrev:
Det er vanskelig å høre marginale forskjeller på høyttalerne dine. Jeg har prøvd sjæl.
Men store forskjeller hører du ganske godt på dem - gode som de er... :)
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Håvarhede skrev:
Plus NRK avgifta moms og andre surreutgifter som blir dyrere. Økt etterspørsel. De meste låter bra på MARS6.
Så du trenger ikke kjøpe disc magic for lydens skyld. Det er vanskelig å høre marginale forskjeller på høyttalerne dine. Jeg har prøvd sjæl.
???
NRK avgift og andre surreutgifter ???

Det er noen år siden NRK avgift (på komponenter) nå.

Mvh.KW
 

the_eye

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
244
Antall liker
2
hifiklubben lover 1598kr i katalog, muntlig til kunder, til norske hifiblader etc, så endrer de nå prisen til 1998,-
boikott!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.652
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nåja. Vi har fått forvarsler om at 1600,- ville bli vanskelig å holde. Man kan jo se introduksjonsprisen som momsfritak! ;D

2000,- for en slik sak er fremdeles ikke dyrt.
 
Topp Bunn