- Ble medlem
- 30.04.2008
- Antall liker
- 1.398
Grunnskriftene skal selvsagt ikke forandres, men vår tids ord og begreper er andre enn den gang og vi trenger vår tids ord for den tids begrep. Derfor kan det være bra at Bibelen oversettes fra tid til annen.ayaboh skrev:Grunnskriftene skal ikke forandre seg selv om menneskene forandrer seg. Dette er i tilfelle en tilpassning av budskapet. Bibelen slik den fremstår (og har gjort det lenge) er basert på kanoniserte grunntekster som er "tolket", og aller helst i den retningen som passet best der og da.dag1234 skrev:Men prinsippielt synes jeg det er bra at Bibelen oversettes på nytt fra tid til annen fordi språket og menneskene endrer seg og da bør Skriften også avspeile det.
Jeg tror vi kan være enige om at Vatikanet, i hvertfall ikke opprinnelig, gikk inn i denne bransjen for å ivareta vårt åndelige liv. Den katolske "tro" ble derfor tilpasset den opprinnelige hensikten og er det vel fremdeles i dag.
En av grunnene jeg ser for å utgi en ny bibel er å ta med ny viten og nye oppdagelser innen bibelforskningen og bibelarkeologi. Det har dukket opp veldig mange gamle manuskripter i senere år som egentlig burde snu opp ned på en del ting, men i dag som før er det "noen" som skal bestemme hva som får lov å tillhøre bibelen og hva som er den rette tro.
Det kunne også vært interessant med en nytolkning av bibelen og de apokryfe skriftene hvor all ny viten er tatt med, og utført av ikke-kristne uavhengige forskere og skrifteksperter. Det som kom ut av dette ville neppe vært helt spiselig for den jevne kristne, men ville sikkert vært mye nærmere opprinnelsen og sannheten.
Du må gjerne ønske deg de apokryfe skrifter og noen av de finnes og brukes også, som de deuterokanoniske bøker, men disse har ingen ting i Bibelen å gjøre. Den er ferdig redigert og sammensatt og skal ikke tukles med.
Jeg skjønner ikke hva vi skal enes om angående Vatikanet, for det er rimelig dryge påstander du kommer med og ikke ser jeg at de gir særlig mening heller.
Den katolske tro er den tro de aller fleste kristne har, og det er mariginale ( men likevel viktige) forskjeller mellom den katolske tro og den norske kirkes tro, slik disse fremstår i dag. Det er større forskjeller innad i den katolske kirke enn mellom katolikker og lutheranere.