Til allround linse, så sikler jeg på Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3, som har fått ganske bra i test, så klart ikke ren portrett-linse, men nå er ikke portrett-linse noe jeg kaller for allround heller
Helt rett, jeg tror nok jeg går for zoom med ok lysstyrke. 2,8 er akseptabelt?Barbaresco skrev:OK, da vet du jo hva du ikke skal ha: Zoom med dårlig lysstyrke!
Jeg tror ikke det finnes zoomer med bedre enn det. Proffseriene har gjerne 2.8 gjennom hele zoomområdet, det drar opp vekt og pris en hel del, men er veldig kjekt å ha.larkrla skrev:Helt rett, jeg tror nok jeg går for zoom med ok lysstyrke. 2,8 er akseptabelt?
Det er nærliggende å foreslå en 50-150 mm med f2,8, Sigma har en til 5K8 (fra Foto og Video) (jeg har ingen mening om kvaliteten på denne).larkrla skrev:
Sigmaen ser interessant ut i teorien. Er Sigma til Nikon generelt ok i forhold til Nikons egne. Kjenner dere til denne;KJ skrev:Det er nærliggende å forelså en 50-150 mm med f2,8, Sigma har en til 5K8 (fra Foto og Video) (jeg har ingen mening om kvaliteten på denne).larkrla skrev:
Som antyddet tidligere så foretrekker jeg ofte faste brennvidder (de er som regel skarpere og enklere å «blåse opp», dersom du skal ha deet mer fuzzy bilde kan du leke litt i photoshop). Til ditt bruksområde ville jeg ha valgt Nikons klassiske 85mm med f1,4. Alternativt har tredjepartsleverandørene (tamron og sigma) har noen greie faste objektiver på hhv 90 og 105 mm med f2,8 som er noe billigere (1/2 pris).
mvh
KJ
24-85mm er et sabla kjedelig zoom-område på et DX-kamera. Ikke vidvinklet nok til å være all-round. Ikke særlig langt heller. Dessuten er objektivet f/4.0 i "portrett-enden" og vær obs. på at f/4.0 på DX gir omtrent samme dybdeskarphet som f/5.6 på FX. Kan være litt i meste laget til portretter dersom du liker å isolere motivet fra bakgrunnen.larkrla skrev:Sigmaen ser interessant ut i teorien. Er Sigma til Nikon generelt ok i forhold til Nikons egne. Kjenner dere til denne;
http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=8154
Beste investeringen du kan gjøre da er en blits, det vil gjøre mer nytte en en ny linse.larkrla skrev:. Spesielt bilder, tatt innendørs av mine barn, synes jeg ikke har vært mye å skryte av. I fullt dagslys har det fungert ok. Heldigvis har det fått seg en smell nå, så det må uansett byttes ut.
Jeg har forgjengeren til denne (18-200mm-versjonen), og den regner jeg som ferie-objektiv. Altså grei til snapshots for hjemmealbumet, men den har problemer i begge ender av området (ikke helt superskarp under 35-40mm, og mangler også skarphet over 120mm). Det er alltid trade-offs med slike "superzoomer" som går fra vidvinkel til tele.HoJ skrev:Til allround linse, så sikler jeg på Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3, som har fått ganske bra i test, så klart ikke ren portrett-linse, men nå er ikke portrett-linse noe jeg kaller for allround heller
Det er jo et helt greit ferieobjektiv. Jeg tror ikke du får bedre bilder med Tamron 18-270mm, for å si det slik.larkrla skrev:Jeg har frem til nå brukt kit-objektivet, Nikkor 18-135 3,5/5,6.
Her er jeg grunnleggende uenig. Du får sjelden dårligere portretter enn med en enkelt direkte blitz rett i fleisen på motivet. Man kan gjøre mye spennende med reflektorer, diffusorer, slaveblitzer etc, men en enkelt blitz alene blir sjelden topp for fotografier. Lyssetting er en kunst.stejorge skrev:Beste investeringen du kan gjøre da er en blits, det vil gjøre mer nytte en en ny linse.
Std. kameramontert blits med direkte lys er «kun» egnet til bruk i dagslys/sterkt motlys. IMHOroffe skrev:Her er jeg grunnleggende uenig. Du får sjelden dårligere portretter enn med en enkelt direkte blitz rett i fleisen på motivet. Man kan gjøre mye spennende med reflektorer, diffusorer, slaveblitzer etc, men en enkelt blitz alene blir sjelden topp for fotografier. Lyssetting er en kunst.stejorge skrev:Beste investeringen du kan gjøre da er en blits, det vil gjøre mer nytte en en ny linse.
??? Nå snakker ikke jeg om den innbyggde blitsen, en SB 800/900 kan vinkles for indirekte belysning og difusor følger med. Hvis du seriøst mener at du får dårligere bilder med en slik så må du sjekke innstillingene dine. Og hvis du føler behovet så kan du kjøpe 2 og slave disseroffe skrev:Her er jeg grunnleggende uenig. Du får sjelden dårligere portretter enn med en enkelt direkte blitz rett i fleisen på motivet. Man kan gjøre mye spennende med reflektorer, diffusorer, slaveblitzer etc, men en enkelt blitz alene blir sjelden topp for fotografier. Lyssetting er en kunst.stejorge skrev:Beste investeringen du kan gjøre da er en blits, det vil gjøre mer nytte en en ny linse.
Jeg kjenner til dette. Jeg har en blitz i noenlunde samme klasse som disse fra Sigma. Diffusorene som følger med er en vits. Om du snakker flere blitzer så begynner vi å snakke avansert lyssetting og en helt annen prisklasse og fotosituasjon.stejorge skrev:??? Nå snakker ikke jeg om den innbyggde blitsen, en SB 800/900 kan vinkles for indirekte belysning og difusor følger med. Hvis du seriøst mener at du får dårligere bilder med en slik så må du sjekke innstillingene dine. Og hvis du føler behovet så kan du kjøpe 2 og slave disse
Enig i at blitz ikke erstatter et godt objektiv, men vil likevel nevne at jeg syns at SB900 sammen med D80 fungerer veldig bra. Jeg bruker alltid SB900 på frihånd trådløst og vinkler gjerne skrått bakover i taket, rett i sideveggen eller til og med mot golvet. Trådløs blitz på frihånd er faktisk veldig moro. Kraftig blitz mot farget vegg eller mot golvet kan f.eks. gi noen ganske stilige effekter.roffe skrev:...... Men en enkelt SB800/900 blitz er det vanskelig å få gode resultater med innendørs. Antakelig det beste man kan gjøre med en slik i en normal innendørs fotosituasjon er om man har hvitt tak og kan vinkle blitzlyset rett i taket.
Men dette er vel en digresjon. En blitz kan ikke erstatte et objektiv eller motsatt.
Det er fremdeles å få tak i, til en slikk og ingenting. Bedre byggekvalitet enn Nikons andre 18-XXXmm objektiver (bl.a. objektivfatning i stål og ikke plast), men det vignetterer litt ved de aller korteste brennviddene.Jøgga skrev:Jeg kjøpte min D80 i en pakke med Nikkor AF-S 18-70 DX og kan anbefale objektivet også, hvis det er å få tak i.
Jøgga skrev:Enig i at blitz ikke erstatter et godt objektiv, men vil likevel nevne at jeg syns at SB900 sammen med D80 fungerer veldig bra. Jeg bruker alltid SB900 på frihånd trådløst og vinkler gjerne skrått bakover i taket, rett i sideveggen eller til og med mot golvet. Trådløs blitz på frihånd er faktisk veldig moro. Kraftig blitz mot mot farget vegg eller mot golvet kan f.eks. gi noen ganske stilige effekter.roffe skrev:...... Men en enkelt SB800/900 blitz er det vanskelig å få gode resultater med innendørs. Antakelig det beste man kan gjøre med en slik i en normal innendørs fotosituasjon er om man har hvitt tak og kan vinkle blitzlyset rett i taket.
Men dette er vel en digresjon. En blitz kan ikke erstatte et objektiv eller motsatt.
Jeg kjøpte min D80 i en pakke med Nikkor AF-S 18-70 DX og kan anbefale objektivet også, hvis det er å få tak i.
Ja, og kjører kamera vanligvis på program S, blitz på remote og vips. Kjempegøy.coolbiz skrev:Det er fremdeles å få tak i, til en slikk og ingenting. Bedre byggekvalitet enn Nikons andre 18-XXXmm objektiver (bl.a. objektivfatning i stål og ikke plast), men det vignetterer litt ved de aller korteste brennviddene.Jøgga skrev:Jeg kjøpte min D80 i en pakke med Nikkor AF-S 18-70 DX og kan anbefale objektivet også, hvis det er å få tak i.
Bruker du den innebygde blitsen i triggermodus mot SB900?
Joda, men når han nevner problemer med portrett fotografering innendørs så bør en blits være ganske så relevantWright skrev:Ville ikke trådstarter ha en zoom med litt rekkevidde for å kunne ta bilder umerket? Å komme drassende med en blitz med en stor diffusor er ikke akkurat løsningen ...
Det er ikke alle som synes det er like greit å få en blitz i fleisen mens de spiller musikk. Sjekk det på forhånd.Jøgga skrev:Ja, og kjører kamera vanligvis på program S, blitz på remote og vips. Kjempegøy.
Og SB900 er kraftig, fyller de fleste lokaler greit. Ikke prøvd den i konserthuset ennå, i zoom-modus, men det må forsøkes.
Litt i motsetning til hva andre her skriver, er mitt favoritt objektiv et 17-55 f2.8 (på Canon 40D - crop faktor 1.6)larkrla skrev:Helt rett, jeg tror nok jeg går for zoom med ok lysstyrke. 2,8 er akseptabelt?
Går det an å si noe om,eller regne ut, hvilken avstand til objektet som er den mest optimale ved en gitt brennvidde?Ulf-B skrev:Bare en liten refleksjon når det gjelder diskusjonen om brennvidder til portretter:
Det er vel egentlig avstanden til motivet som er avgjørende her. Store haker og neser og slikt som man ikke vil ha i et godt portrett, er avstandsbetinget - og har ingenting med brennvidden å gjøre. Bilder tatt på samme avstand - uansett brennvidde - blir helt like når utsnittet er likt. Grunnen til at man i utgangspunktet ønsker å ta bildet med en brennvidde som passer til avstand og utsnitt, er selvsagt at man ønsker å unngå de negative effektene av altfor kraftig forstørrelse - enten i et fysiske mørkerom eller i et "digitalt mørkerom".
Dette er et av mine favoritter også! Et knallbra objektiv. Jeg bruker også et EF-S 10-22mm som jeg bruker ofte.Erland skrev:Litt i motsetning til hva andre her skriver, er mitt favoritt objektiv et 17-55 f2.8 (på Canon 40D - crop faktor 1.6)
Hva som er det mest optimale, er avhengig av hvilke effekter du vil ha ut av bildet. Men tenker du portrett, er det viktig å ha en viss avstand til motivet, slik at neser og haker ikke blir dominerende. Vi snakker nok om en rundt 3 meter i dette tilfellet - i kombinasjon med en brennvidde på en 50-60-70mm i digitalverdenen. Med en ekstrem vidvinkel, får du nøyaktig samme perspektiv med den samme avstanden - men et mye mindre bilde på minnebrikken. Når du forstørrer dette, blir det sannsynligvis veldig kornet. Ikke noe godt utgangspunkt for å lage bilder av.larkrla skrev:Går det an å si noe om,eller regne ut, hvilken avstand til objektet som er den mest optimale ved en gitt brennvidde?Ulf-B skrev:Bare en liten refleksjon når det gjelder diskusjonen om brennvidder til portretter:
Det er vel egentlig avstanden til motivet som er avgjørende her. Store haker og neser og slikt som man ikke vil ha i et godt portrett, er avstandsbetinget - og har ingenting med brennvidden å gjøre. Bilder tatt på samme avstand - uansett brennvidde - blir helt like når utsnittet er likt. Grunnen til at man i utgangspunktet ønsker å ta bildet med en brennvidde som passer til avstand og utsnitt, er selvsagt at man ønsker å unngå de negative effektene av altfor kraftig forstørrelse - enten i et fysiske mørkerom eller i et "digitalt mørkerom".
Det har nå gått opp for meg at gode objektiver med "normal" brennvidde/fast optikk er relativt billige, selv i forhold til Zoom-objektiver av ymse kvalitet(?)
Jeg lar meg derfor overtale til uansett å prøve et Nikkor 50mm, enten f1,8 eller 1,4. Sistnevnte er jo dobbelt så dyr omtrent, er det verdt å betale såpass ekstra for lysstyrken? Ser jeg får autofokus også i siste versjon av objektivet med f1,4
Enig. Har sett disse ned i tusenlappen brukt. Knallobjektiv for pengene, passer D80 kvalitetsmessig og går akkurat opp til en brukbar brennvidde for portrett. Vil du ha raskere og bedre optikk må du på 17-55 2.8, men den er mye større, tyngere og MYE dyrere. Dessuten er den jo egentlig for kort til portrett.coolbiz skrev:Det er fremdeles å få tak i, til en slikk og ingenting. Bedre byggekvalitet enn Nikons andre 18-XXXmm objektiver (bl.a. objektivfatning i stål og ikke plast), men det vignetterer litt ved de aller korteste brennviddene.Jøgga skrev:Jeg kjøpte min D80 i en pakke med Nikkor AF-S 18-70 DX og kan anbefale objektivet også, hvis det er å få tak i.
Akkurat det har jeg i alle fall forstått, tilbakemeldingene og tipsene er svært varierende. Akkurat som Hifi. Man må bruke egne sanser og opplevelser, det er tydeligvis flere veier til målet,også i fotoverdenen..tore. skrev:Men det er vanskelig å gi råd om slike ting. Det krever dessverre ofte en del feilkjøp og erfaring over tid for å finne fram til den utstyrspakken som fungerer for akkurat deg.
Jeg er ikke enig med deg i at 55mm på 1.5 crop sensor er for kort til portrett. Jeg har også lest anbefalinger i fotobøker fra før DSLR-enes tidsalder, der 80-110mm anbefales til portrettfoto. Har man 1.5 crop sensor, så gir en 55mm akkurat nok tele i forhold til denne anbefalingen. Jeg synes også at fast 50mm fungerer fint, ihvertfall om man kan ha med skulderpartiet på modellen..tore. skrev:Vil du ha raskere og bedre optikk må du på 17-55 2.8, men den er mye større, tyngere og MYE dyrere. Dessuten er den jo egentlig for kort til portrett.
Å, det er ganske rolig innenfor hifi når det gjelder tips og råd sammenlignet med fotoverdenen. Forsøk å tilbringe et par uker på forumet på foto.no, så skjønner man hva jeg mener... ;-)larkrla skrev:Akkurat det har jeg i alle fall forstått, tilbakemeldingene og tipsene er svært varierende. Akkurat som Hifi. Man må bruke egne sanser og opplevelser, det er tydeligvis flere veier til målet,også i fotoverdenen..tore. skrev:Men det er vanskelig å gi råd om slike ting. Det krever dessverre ofte en del feilkjøp og erfaring over tid for å finne fram til den utstyrspakken som fungerer for akkurat deg.
Helt klart, blitz skal generelt ikke brukes på konserter syns jeg!roffe skrev:Det er ikke alle som synes det er like greit å få en blitz i fleisen mens de spiller musikk. Sjekk det på forhånd.Jøgga skrev:Ja, og kjører kamera vanligvis på program S, blitz på remote og vips. Kjempegøy.
Og SB900 er kraftig, fyller de fleste lokaler greit. Ikke prøvd den i konserthuset ennå, i zoom-modus, men det må forsøkes.