Ulf-B skrev:
Bare en liten refleksjon når det gjelder diskusjonen om brennvidder til portretter:
Det er vel egentlig avstanden til motivet som er avgjørende her. Store haker og neser og slikt som man ikke vil ha i et godt portrett, er avstandsbetinget - og har ingenting med brennvidden å gjøre. Bilder tatt på samme avstand - uansett brennvidde - blir helt like når utsnittet er likt. Grunnen til at man i utgangspunktet ønsker å ta bildet med en brennvidde som passer til avstand og utsnitt, er selvsagt at man ønsker å unngå de negative effektene av altfor kraftig forstørrelse - enten i et fysiske mørkerom eller i et "digitalt mørkerom".
Går det an å si noe om,eller regne ut, hvilken avstand til objektet som er den mest optimale ved en gitt brennvidde?
Det har nå gått opp for meg at gode objektiver med "normal" brennvidde/fast optikk er relativt billige, selv i forhold til Zoom-objektiver av ymse kvalitet(?)
Jeg lar meg derfor overtale til uansett å prøve et Nikkor 50mm, enten f1,8 eller 1,4. Sistnevnte er jo dobbelt så dyr omtrent, er det verdt å betale såpass ekstra for lysstyrken? Ser jeg får autofokus også i siste versjon av objektivet med f1,4