Politikk, religion og samfunn Nu er det nok!,- de mest idiotiske Politiske vedtak.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
"Forbudet gjelder ikke for kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov den aktuelle dagen i forbudsperioden, herunder kjøretøy som leverer varer til Oslo. Kjørebehov kan dokumenteres ved hjelp av f.eks en oppdragsbekreftelse fra arbeidsgiver/oppdragsgiver, fraktseddel, avtale e.l."
Det er vel ingen som kjører arbeidsbil/tjenestebil/lastebil uten dokumenterbart og næringsrelatert kjørebehov, så all næringskjøring med alle byens og andre steders dieselkjøretøyer, unge som gamle, hadde lov til å kjøre hvor som helst i Oslo hele dagen.
Tunge kjøretøy med Euro 6 var ikke omfattet av forbudet. De du nevner her var dispensasjoner.
Det samme med hybrid med dokumentert rekkevidde på el-drift på over 40km. De var heller ikke omfattet av forbudet.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Ja, luftforurensingbompenger så høye at kun de rikeste kan kjøre er veien å gå. Da unngår man forbud og gir folk et valg. De som gir blaffen i forbudet må faktisk betale. I dag slapp de gratis unna. Kun de med samvittighetsfølelse stor nok lot bilen stå og det er høl i hodet at folk med samvittighet bærer byrdene mens de uten slipper. Med bompengesystem føler folk det i lommeboken og endrer adferd, til og med de uten samvittighet. Med forbud som i dag og enkelte(mange?) gir blaffen og kjører likevel. Spesielt de som er uenig i loven. ref FrP-Stortingsrepresentanten som ble fersket.

De rødgrønne visste selvsagt at NOx var ugunstig for lokalforurensing. Du forstår jo at valget tilbake i midten av 2000 ble gjort grunnet klima. Det var feil da og er feil nå, men det stanset likevel ikke folk fra å kjøpe bensinbiler for bykjøring. Bor du i Oslo burde du aldri ha kjøpt dieselbil i utgangspunktet selv om den kostet noen 1000-lapper mindre. Den trenger langkjøring. Men ja, vi kan ikke stole på at forbrukeren bryr seg et døyt om lokalmiljøet. Det må tvinges på dem med avgifter for folk flest er egoistiske vesen og tenker kun på seg selv. Ref ramaskriket om at de ikke kan kjøre dieselbil, fordi folk dør hvis de gjør det. Deres biltur er viktigere enn livet til andre.
Men her var jeg vel enig i det aller meste. Makan.
Jeg og. Men jeg hadde faktisk vett nok til helt bevisst å kjøpe ny bensinbil for 5 år siden da alle kjøpte diesel......om politikerne var idioter da (noe "alle" visste) behøver man ikke være like idiot. Verden har en ubehagelig tendens til å innrette seg etter realitetene, ikke festtalene eller vedtakene, på lang sikt. Lurer på hvor mye bilfabrikantene kommer til å tape på de utallige milliardene de har pøst inn i utvikling av Euro 6 dieselmotorer, og som de nå aldri vil få tilbake.
Bilfabrikantene taper neppe. Det er det kun forbrukerne som gjør.

Jeg synes det vil være flott om bompengene blir så høye at kun de rike og de som får utgiftene dekket av arbeidsgiver, har råd til å passere. Det skaper en passe sosial forskjell, og nok et statussymbol. -Bortsett da fra at selv femgangern neppe vil ha særlig effekt dersom avgiften kun blir ilagt på enkelte dager med særlig stor luftforurensning. Passerer man 500 kr. begynner det å hjelpe. :cool:

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
4.813
Sted
Liten by
https://www.nrk.no/viten/bensinbiler-kan-vaere-verre-enn-dieselbiler-1.13326150

De to bensinbilene som var med i testen, skårer like dårlig eller dårligere enn enkelte dieselbiler på flere av målingene, både på partikkelutslipp (svevestøv), CO2 og en av NOx-målingene. Mens bensinbiler tradisjonelt har hatt lave utslipp av NOx og partikler, kan bensinmotorer med direkteinnsprøytning være en ny forurensningsbombe.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det er vel etterhvert bare veteranbiler som har forgassere, men de står jo stort sett i garasjen sin om vinteren. Det kan bli god plass på veiene fremover.

K2

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2007
Antall liker
2.028
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
10
Om 5-10 år står vi med et bjerg av batterier fra utgåtte EL-biler som det ikke er betalt vrakavgift av(eller noen avgifter eller mva i det hele tatt), klappet frem av PR-kåte politikere på samme måte som dieselbiler ble! Regningen for all denne politiske-handling (vingling) kommer uansett til befolkningen.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.199
Det er faktisk vrakpant på elbiler i Norge. 2400 kroner betalte jeg ved kjøp av min Tesla, vet ikke om det er forskjellig fra vrakavgiften på fossilbiler.

G

Gjestemedlem

Gjest
Dieselkjøpere føler seg litt lurt når det viser seg i ettertid at bilene deres er så forurensende at de snart ikke får lov til å kjøre inn i byene engang. Forståelig.

Men mange ser ut til å gå i samme fellen en gang til når de velger et halvludittisk kjøretøy nok en gang:

Vedlegg

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.654
Sted
Trondheim
Nå er det vel bare i Bergen og Oslo det er et problem? I Trondheim er problemet svevestøv fra piggdekkbruk. Den største synderen er busser med piggdekk.
Og i følge en rapport som er publisert på nrk.no har moderne dieselbiler lavere NOx-utslipp enn mange bensinbiler. Problemet er vel først og fremst gamle biler.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Testen som det linkes til viser til interessante data. Vinterstid og kalde dieselmotorer er fortsatt ingen god kombo, noe journalistene passer på å tone ned i sin hunger etter klikk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
It's fake news!!!

... på godt norsk...

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
bruk uttrykket fake om noe som virkelig er fake, er du snill.

Her er det forskning som viser at under gitte forutsetninger scorer bensinbiler ikke så bra på forurensing som tidligere trodd. Publiseres samtidig med inversjonslokk, og folk innbiller seg raskt at (kalde) dieselbiler er like dårlig som bensinbiler. Noe som er unyansert.

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Så 82% for vegtrafikk
av dette 22% fra dieselbiler, og sikkert litt fra bensinbiler også ... litt mindre, så kanskje 10% ?

Da sitter vi igjen med at halvparten av all forurensing fra NOx kommer fra busser og lastebiler, selv om de utgjør en mye mindre del av antallet kjøretøy.

Så på dager med høy luftforurensing vil det jo da egentlig være smartere å gi kjøreforbud til bussene, lastebilene og la folk bruke mindre kjøretøy i stedet. Hvis man i tillegg ser på partikler disse mastodontene virvler opp, og den slitasjen de har på veier og kjøredekke så er det jo helt klart og tydelig at lastebil og buss er de verste miljøsvinene vi har ...

Noe å tenke på for alle de som tror de bidrar med noe positivt for miljøet ved å ta buss i stedet for å kjøre miljøvennlig (i små lettere enheter og med utslippsfri fremdrift)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.294
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg tar bybanen! Joho!! Elektrisk transport uten å lage kø for dieselbilene (slik at de slipper ut enda mer). ;)

At vi knuser en og annen dieselbil underveis kan man vel anse som ren bonus. :cool:

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.294
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Ikke ubegrenset nei. Vi er også i ferd med å gå tom for helium og fosfor, og lett utvinnbart uran er det visst snart bare å glemme.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.306
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Arve. Du skrev Lithium.

Bra låt.

Da jeg jobbet i Think (noen som husker dem?) drev vi med saltbatterier før vi gikk over til Lithium. Problemet med førstnevnte var at de lakk energi. Skulle bilen stå ubrukt over lenger tid måtte den enten være tilkoplet "landstrøm" eller så måtte batteriet kjøres ned. Å vekke det opp igjen tok også tid.
Poenget mitt er at batterier ikke trenger å være basert på Li.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Men kva med rekkevidda? Litium er vel det einaste batterislaget som kan stappast inn i ein personbil, og få denne til å køyre 8 timar med 60 - 70 km/t før neste lading? (Har slike forventningar....) Andre batterityper vert vel for store og for tunge til å få til slike rekkevidder...

G

Gjestemedlem

Gjest
Future batteries, coming soon: Charge in seconds, last months and power over the air - Pocket-lint

Det er endel nye teknologier som frister med lading som tar noen sekunder, og da blir plutselig ikke kapasitet i seg selv like viktig.

Fra artikkelen:

"[h=3]Graphene car batteries[/h]Graphene batteries are the future. One company has developed a new battery, called Grabat, that could offer electric cars a driving range of up to 500 miles on a charge.
Graphenano, the company behind the development, says the batteries can be charged to full in just a few minutes. It can charge and discharge 33 times faster than lithium ion. Discharge is also crucial for things like cars that want vast amounts of power in order to pull away quickly.
The capacity of the 2.3V Grabat is huge with around 1000 Wh/kg which compares to lithium ion's current 180 Wh/kg. The best part of all this is that these batteries should be ready to go by mid way through 2016."

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.306
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da Think byttet fra salt til Li gikk rekkevidden ned. Men Deph er inne på noe. Li er ikke nødvendigvis batterifremtiden det heller.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.883
Søtt når folk tror på at lading av elbil i fremtiden kan unnagjøres på et par sekunder. 50-60 kW på to sekunder enhetlig, sagt litt forsiktig.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
16.199
50-60kWh, for øvrig om det skal gi mening (kW er en effektenhet, kWh en energienhet)

Å lade 50kWh på to sekunder skulle kreve en effekt på 90 Megawatt om jeg ikke har regnet helt feil - forutsatt 0 tap i prosessen. Det blir enten veldig høy spenning eller veldig mye strøm med en dertil egnet kabeltykkelse, eller en kombinasjon av de to. Kan starte med å koble seg rett på høyspentnettet og så ta det videre derfra.

Kommer uansett ikke til å skje, som du sier.

For å spinne litt videre på det tankeeksperimentet kan man jo tenke over hvor mye "effekt" en vanlig bensin-/dieselpumpe leverer. En tak fylles vel på en 3-4 minutter og da har man puttet på 6-800kWh energi.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Eskos og piggdekk bør snarest forbys i byene, helt og holdent.
Piggdekk burde vært forbudt allerede på 70 tallet!
Og nå går de andre veien og tillater piggdekk med dobbelt antall pigger. 190 pigger mot dagens 96 pigger. De som bor langs veiene skal ikke bare hanskes med luftforuresningen, men økt støyforurensing også. Høl i hodet!
Merker ikke noen forskjell på støyen mellom ordinære og 190 piggers dekk i bilen iallfall.

Noen har faktisk behov for piggdekk all den tid de er langt bedre enn piggfrie dekk på blank is, noe jeg ofte kjører på som innbygger på en øy med lite salting og en vei som går som en berg og dalbane langs sjøen.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Noen har faktisk behov for piggdekk all den tid de er langt bedre enn piggfrie dekk på blank is, noe jeg ofte kjører på som innbygger på en øy med lite salting og en vei som går som en berg og dalbane langs sjøen.
Hos deg blåser vel støvet uansett til havs før det rekker å plage noen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Det gjør det men man vet aldri hva politikere kan finne på av forbud eller avgifter, tittelen på tråden er jo de mest dustete politiske vedtak.

For min del er jeg tilhenger av at man betaler for bruk så jeg ville ikke hatt noe problem med å betale en avgift for å kjøre med pigg i en større by.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.883
50-60kWh, for øvrig om det skal gi mening (kW er en effektenhet, kWh en energienhet)

Å lade 50kWh på to sekunder skulle kreve en effekt på 90 Megawatt om jeg ikke har regnet helt feil - forutsatt 0 tap i prosessen. Det blir enten veldig høy spenning eller veldig mye strøm med en dertil egnet kabeltykkelse, eller en kombinasjon av de to. Kan starte med å koble seg rett på høyspentnettet og så ta det videre derfra.

Kommer uansett ikke til å skje, som du sier.

For å spinne litt videre på det tankeeksperimentet kan man jo tenke over hvor mye "effekt" en vanlig bensin-/dieselpumpe leverer. En tak fylles vel på en 3-4 minutter og da har man puttet på 6-800kWh energi.
Litt rotet forrige innlegg, skylder på mobiltelefonen. :rolleyes:
Tilbake til temaet, det er utrolig hva folk tror lar seg gjøre "en gang i fremtiden" Selv klokkeklare fysiske lover ser ut til å bli endret.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
Eskos og piggdekk bør snarest forbys i byene, helt og holdent.
Piggdekk burde vært forbudt allerede på 70 tallet!
Og nå går de andre veien og tillater piggdekk med dobbelt antall pigger. 190 pigger mot dagens 96 pigger. De som bor langs veiene skal ikke bare hanskes med luftforuresningen, men økt støyforurensing også. Høl i hodet!
Merker ikke noen forskjell på støyen mellom ordinære og 190 piggers dekk i bilen iallfall.

Piggdekk har kommet for å bli. Ingen tvil om det, spesielt i mer grisgrendte strøk.

Når det kommer til støy så var en bilforhandler intervjuet på radioen noen uker tilbake. Han sa at han fikk klager på og til og med retur av disse nye piggdekkene grunnet støyen.

Det burde stille sterkere krav til støy på dekk.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.306
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
^Et lager for elektrisk energi som i praksis ikke begrenser ladetiden nedad er jo fint. Nå er det jo varmgang i batteriet selv som begrenser hvor fort det kan lades. Men det vil kreve både høy spenning og høye tverrsnitt for å kunne utnytte noe av et slikt ladehastighetspotensiale.

Da jeg begynte i Think hadde vi ikke teknologi til å lade på heftigere kurs enn 10A. Lading tok sin tid. Det er ikke så himla mange år siden.

Jeg kjører 190 piggers Contidekk på en eldre Mitsubishi Colt. Det sitter, men høres!

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.217
continental-dekk skal jeg aldri kjøpe igjen. altfor mye støy. De vant best i test i år faktisk, men støyer dobbelt så mye (72db mot 69 db) som nr. 2.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.803
Torget vurderinger
0
Bra forslag i Bergen.

Vil forby gamle vedovner - Bergens Tidende

Skittenbrennende ovner, piggdekk og eksosbasert transport må forbys i byene.

Tungtransport bør bare tillates å kjøre til terminaler langt utenfor sentrum, for der å omlastes i mindre lokaltransportenheter. Busser må nedskaleres grow. En 20 tonns buss med piggdekk er et av de verste miljøsvinene som beveger seg i trafikken.

Det medfører store kostnader. All omlasting av varer, det være seg av på bil bane eller båt er svinedyrt i forhold til hva resten av transporten koster. Men er man villig til å betale så..........?

Dog er det vel slik at nordmenn er hysterisk mere opptatt av pris enn av kvalitet så jeg tror det scenariet ligger ganske langt borte i dimman Deph.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Mine spådomar framover:
- Generelle forbod, gjort ut frå byperspektiv (t.d. forbod mot bilar som køyrer på fossilt drivstoff, forbod mot piggdekk..)
- Meir skatt for dei med låg inntekt, større smutthol for dei med høg.
- mindre kontroll, meir sentralisering av offentleg tilbod.
- Flyttetilskot for folk som bur i utkanten (ta 2 - 3 millionar og kom deg til bydn)
- Oppretting av territoriar, der norsk lov ikkje gjeld.
- kommunalt oppretta stillingar som sheriff, privat brannvesen, kanskje private militærtenester etter kvart...
- Fullstendig samanbrot av sentralstyring kombinert med total globalisering. Slik vi hadde det f.kr.
- Meir einsretting og mindre personleg fridom.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.294
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Mine spådomar framover:
- Generelle forbod, gjort ut frå byperspektiv (t.d. forbod mot bilar som køyrer på fossilt drivstoff, forbod mot piggdekk..)
- Meir skatt for dei med låg inntekt, større smutthol for dei med høg.
- mindre kontroll, meir sentralisering av offentleg tilbod.
- Flyttetilskot for folk som bur i utkanten (ta 2 - 3 millionar og kom deg til bydn)
- Oppretting av territoriar, der norsk lov ikkje gjeld.
- kommunalt oppretta stillingar som sheriff, privat brannvesen, kanskje private militærtenester etter kvart...
- Fullstendig samanbrot av sentralstyring kombinert med total globalisering. Slik vi hadde det f.kr.
- Meir einsretting og mindre personleg fridom.
Jeg tror vi må være villige til å ta diskusjonen om 200 millioner til tunnel til ei bygd med 40 innbyggere (som vi har sett konkrete eksempler på her i Hordaland) og som trolig uansett er fraflyttet om 30 år, er fornuftig bruk av samfunnets midler.

Og (dessverre) tror jeg feks at om folk skal fortsette å bo i Nord-Norge (for å generalisere VELDIG) så må vi pøse midler inn i Tromsø Bodø, Alta osv, og ikke klatte de utover.

Svært mye ungdom ser begrenset med fremtid på steder der de eneste jobbene er i primærnæringer eller i noen få offentlige etater. Det er bedre at ungdom fra Nord-Norge flytter inn til nærmeste mangfoldige og livskraftige regionssenter enn at de flytter til det sentrale Østland.

Sånn sett tror jeg de blåblås regionspolitikk gir betydelig mer levedyktige regioner enn Senterpartiets "politikk" (jeg nøler med å kalle holdningen om at alt skal være som det alltid har vært for politikk) dersom vi er villige til å tenke langsiktig. Å tro at folk skal kunne bo på ethvert nes (for å generalisere veldig igjen) når oljeinntektene skrumper inn, er å skyte seg selv i foten og gjøre regionene en bjørnetjeneste.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.855
Sted
Torget vurderinger
0
Med den globale folketalsutviklinga dei neste femti åra, trur eg det meste av brukbar matjord vil verte tatt i bruk igjen. Livet på eit småbruk vil kunne ha kvalitetar som ein vanskeleg kan oppnå i "megabyane" som kanskje veks fram.
Handel, i kraft av å bytte verdiar, er heilt avgjerande for urbant liv. I dag baserast dette på stadig meir import, av både mat og industriprodukt, medan vi avviklar vår eigen kompetanse og let matjord gro att av bjørkeskog. Transportkostnadane er mistenkjeleg låge, og det er ei gåte at det løner seg å importere sauekjøt frå motsatt side av jorda. Dersom subsidiane etter kvart fjernast, vert det kanskje vanskeleg.
Og dersom det skal sparast ved å redusere arbeidsplassar innan serviceyrka (dette skjer ut frå politiske ynskjemål om å redusere offentlege utgifter), vert det kanskje vanskeleg å opparbeide dei inntekter som er nødvendig for å kunne leve i ein by (kvar kjem bustadprisane til å ende om byane vert endå større?)

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Tror ikke det er så dumt å vaske gatene litt oftere. Men da begynner vi jo i riktig ende og det blir kanskje litt vel unorsk.

Topp Bunn