Og tro meg, eller la det være OMF ( er nok helst det du gjør! ) en dyktig flykaptein er verd sin vekt i gull!
Det er nemlig ikke slik du tror at de bare "trykker på et par knapper" og så gjør automatikken resten. Det å fly er i stor grad spørsmål om "hands on" kompetanse. Det er et håndtverk. Og de som sammenligner det med å være bussjåfør viser bare sin egen ignoranse når de gjør det! Jeg har faktisk kjørt buss også!
Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på å forklare deg "hva og hvorfor", har bedre ting å gjøre, men kan likevel i forbifarten bare nevne at flere enn meg bevisst unngår enkelte flyselskaper da vi har tilgang til statistikk som media ikke synes å bry seg om. Oversikten over alle "tilbudene" som forkommer i denne bransjen og hvilke selskaper som står for mesteparten av dem! "Tilbud" i denne sammenheng er ikke spørsmål om billige billetter men fly som rotes opp i situasjoner hvor kun en kombinasjon av flaks, flinke piloter og eller dyktig bakkepersonell ( ofte skrekkelige, grådige, overbetalte og underarbeidede flygeledere! ) bidrar til at de ikke ender på havaristatistikken! Enkelte selskaper utmerker seg med framtredende posisjoner i slike statistikker. Det er også slik at enkelte ansatte i kabin og cockpit i visse selskaper sjekker crewlista før de sender egen familie på tur med det selskapet de jobber i!
Men for min del må du gjerne leve i din verden med misunnelse overfor alle som tjener mer enn deg selv! Det plager ikke meg.
Jeg vet at jeg fortjener hver en krone jeg får inn på kontoen min, både fordi jeg jobber til de mest ugudelige tider av døgnet men også fordi jeg er rimelig dyktig i jobben. Det siste har jeg skriftlig fra Havarikominsjonen! De menneskene jeg berget livet på, men som sikkert er ganske så uvitende om det, ville helt sikkert svart at jeg ikke har for godt betalt om de ble spurt og kjente til sammenhengen. Attesten; "A performance well above and beyond the call of duty" er grei nok forklaring på at det fra samfunnets side har vært "money well spent" å betale meg min "vanvittig" høye lønn!
Edit:
Nå er jo de siste innleggene kun en avsporing av tema, så jeg gidder ikke følge opp denne vinklingen lenger.
Men jeg ser da altså at enkelte synes det er helt greit med "rævva" kundebahandling så lenge produktet bare er billig!
Og det var jo det jeg så etter, om det var noen som kunne se prinsippielt på måten kunder behandles på av enkelte av lavprisselskapene. Kun enkelte, for dette gjelder ikke alle!