Politikk, religion og samfunn NORWEGIAN

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Luftfart har et begrenset antall "offisielle" språk.

Engelsk
Fransk
Spansk
Russisk
Kinesisk
Arabisk

Mellom fly og bakkestasjoner er det kun to opsjoner: Enten snakker man språket til bakkesstasjoenen eller så snakker man engelsk. Så enkelt er det. Tyskland har forøvrig innført at det KUN snakkes engelsk på flyradio!!
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.231
Antall liker
4.853
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Meksikanske komikere forsøker å gjøre narr av Norwegian-streiken. (med vekslende hell)

 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
På tide å få byttet ut disse dyre pilotene med noen rimeligere

 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Pff, bare 2 års fagutdannelse de gutta/jentan der, muttern hadde definitivt vært på høyden
Dette er jo klassisk "håndtverk" og ikke noe man lærer på høyere utdanning. Dette er er vel i stor grad "ratting".

I min tid i ubåtvåpenet så vi faktisk en veldig spennende utvikling på styrepult (Altså de som styrer ubåten med en flystikke som styrer X-rorene bak, samt at de har kontroll på trim/dybderorene foran). Da vi begynte å få dataspillgenerasjonen inn i simulatoren så styrte de ofte mye bedre enn veldig erfarne. De tok "dynamikken" veldig kjapt. S

å de manøvrene på filmen forbedreder man seg nok bedre til i en flysimulator på gutterommet, enn på en høyskole med strømningslære og fysikk.

Mvh
OMF
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.119
Antall liker
9.429
Blir bra å få xBox-generasjonen bak spakene da. Kræsjer de så er det bare å begynne fra "Start" igjen.
 
C

cruiser

Gjest
Pff, bare 2 års fagutdannelse de gutta/jentan der, muttern hadde definitivt vært på høyden
Dette er jo klassisk "håndtverk" og ikke noe man lærer på høyere utdanning. Dette er er vel i stor grad "ratting".

I min tid i ubåtvåpenet så vi faktisk en veldig spennende utvikling på styrepult (Altså de som styrer ubåten med en flystikke som styrer X-rorene bak, samt at de har kontroll på trim/dybderorene foran). Da vi begynte å få dataspillgenerasjonen inn i simulatoren så styrte de ofte mye bedre enn veldig erfarne. De tok "dynamikken" veldig kjapt. S

å de manøvrene på filmen forbedreder man seg nok bedre til i en flysimulator på gutterommet, enn på en høyskole med strømningslære og fysikk.

Mvh
OMF
Vi kan gjerne kalle det håndverk, man er ikke interesert i betale for noe som helst håndverk idag uansett hvor mange timer som ligger bak, kun akademisk bakgrunn som skal ligge til grunn.. I dette tilfellet ligger det utallige flytimer bak, både i luft og simulator.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Blir bra å få xBox-generasjonen bak spakene da. Kræsjer de så er det bare å begynne fra "Start" igjen.
På den litt seriøse siden - så vil jeg tro at unge som vokser opp i dag er langt bedre rustet til å håndtere en flymaskin i krevende værforhold, enn en flyver som tok sin utdannelse for 30 år siden, og som muligens møtte sitt første automatiserte styringssystem i flysimulator i voksen alder. Så forventer jeg jo at utdannelsen,

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Solgte billetter - la ned flyruten - Reiseliv - VG

Nå gjelder denne saken "verstingen" Ryanair og ikke vår lokale helt Kjus, men prinsippene de driver ( ønsker å drive ) etter er jo ikke så skrekkelig ulike da!

Trøsten får vel være at flybillettene var billige da! Og det er tydeligvis det eneste som virkelig betyr noe!:p
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Solgte billetter - la ned flyruten - Reiseliv - VG

Nå gjelder denne saken "verstingen" Ryanair og ikke vår lokale helt Kjus, men prinsippene de driver ( ønsker å drive ) etter er jo ikke så skrekkelig ulike da!

Trøsten får vel være at flybillettene var billige da! Og det er tydeligvis det eneste som virkelig betyr noe!:p
Synd du ikke har like mye sympati for de over 100 000 reisende som fikk sine reiser ødelagt pga pilotstreiken, som du har for et titalls passasjerer her!

Mvh
OMF
 
S

Slubbert

Gjest
Skal det bli forbudt å legge ned flyruter? Kjipt for de som ikke får turen sin, men hoteller har generelt kostnadsfri kansellering inntil 24 timer før innsjekking, og om de ikke har det finnes reiseforsikring. At en rute som ikke går rundt blir lagt ned er ikke akkurat oppsiktsvekkende.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Solgte billetter - la ned flyruten - Reiseliv - VG

Nå gjelder denne saken "verstingen" Ryanair og ikke vår lokale helt Kjus, men prinsippene de driver ( ønsker å drive ) etter er jo ikke så skrekkelig ulike da!

Trøsten får vel være at flybillettene var billige da! Og det er tydeligvis det eneste som virkelig betyr noe!:p
Synd du ikke har like mye sympati for de over 100 000 reisende som fikk sine reiser ødelagt pga pilotstreiken, som du har for et titalls passasjerer her!

Mvh
OMF
OMF,
hvis du hadde fulgt med på tråden om Ryanair ville du ha visst at jeg ikke synes synd på disse i det hele tatt!
Når du bestiller billetter med Ryanair er dette slikt man bare må påregne!
Jeg flyr kun med fullservice selskaper.

At folk rammes ved streik eller lockout er faktisk noe som skjer! Så lenge dette er legale virkemidler i samfunnet vil det med ujevne tidsrom ramme mer eller mindre "uskyldige". Det eneste alternativet er å forby streik og andre aksjonsformer som kan "ramme" publikum, men da må man kanskje stille seg et spørsmål om dette da blir et samfunn man ønsker å bo i? I praksis vil det da bety at sjefen bestemmer alt om din lønn og dine arbeidsforhold. "Take it and shut up!"
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg flyr kun med fullservice selskaper.
Fint for deg, jeg er ikke pilot e.l. så jeg har ikke råd til sånt. Selvsagt forventer jeg et lavere servicenivå enn om jeg betaler det mangedobbelte, slik jeg også gjør om jeg går på en billig restaurant kontra en dyr én.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
At folk rammes ved streik eller lockout er faktisk noe som skjer! Så lenge dette er legale virkemidler i samfunnet vil det med ujevne tidsrom ramme mer eller mindre "uskyldige".
At noe er lovlig betyr ikke at det er god oppførsel å drive med det. Du har selvsagt rett i at folk rammes av streik, og at slik vil det være så lenge streik er lovlig, men det er jo ikke noe moralsk forsvar av at man bruker streikeretten. Jeg tok faktisk ikke poenget her.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Solgte billetter - la ned flyruten - Reiseliv - VG

Nå gjelder denne saken "verstingen" Ryanair og ikke vår lokale helt Kjus, men prinsippene de driver ( ønsker å drive ) etter er jo ikke så skrekkelig ulike da!

Trøsten får vel være at flybillettene var billige da! Og det er tydeligvis det eneste som virkelig betyr noe!:p
Synd du ikke har like mye sympati for de over 100 000 reisende som fikk sine reiser ødelagt pga pilotstreiken, som du har for et titalls passasjerer her!

Mvh
OMF
OMF,
hvis du hadde fulgt med på tråden om Ryanair ville du ha visst at jeg ikke synes synd på disse i det hele tatt!
Når du bestiller billetter med Ryanair er dette slikt man bare må påregne!
Jeg flyr kun med fullservice selskaper.

At folk rammes ved streik eller lockout er faktisk noe som skjer! Så lenge dette er legale virkemidler i samfunnet vil det med ujevne tidsrom ramme mer eller mindre "uskyldige". Det eneste alternativet er å forby streik og andre aksjonsformer som kan "ramme" publikum, men da må man kanskje stille seg et spørsmål om dette da blir et samfunn man ønsker å bo i? I praksis vil det da bety at sjefen bestemmer alt om din lønn og dine arbeidsforhold. "Take it and shut up!"
Har ikke fulgt med Ryanair tråden, men din holdning er ikke til å ta feil av. Risikoen for å få flight din kansselert er nok mange ganger større hos SAS og Norwegian pga streikefare, enn den er hos Ryanair. Så argumentet ditt er tull!

Jeg tror ikke reisende synes det er så mye bedre å miste turen pga streik enn en kansellering. Og som jeg tidligere har påpekt, synes jeg streikevåpenet rammer alt for mange uskyldige i luftfart. Og får flyreisende i Norge så har nok streiker hos flygeledere, vektere på flyplasser, flygere i SAS og Norwegian rammet langt langt flere enn det du prøver å fremstille som kyniske kapitalistiske grep. Og dette er tross alt yrkesgrupper som sammenlignet med stort sett alt annet har lønns og arbeidsvilkår langt bedre enn andre grupper.

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Skal det bli forbudt å legge ned flyruter? Kjipt for de som ikke får turen sin, men hoteller har generelt kostnadsfri kansellering inntil 24 timer før innsjekking, og om de ikke har det finnes reiseforsikring. At en rute som ikke går rundt blir lagt ned er ikke akkurat oppsiktsvekkende.
Helt greit å legge ned flyruter, MEN det var da dette her med å gi et varsel til kunden innenfor en rimelig tidsfrist. De aller fleste som reiser med Ryanair betaler med kredittkort. Selskapet tjener renter jo lenger de venter med å varsle kunden. Når de varsler kunden må de tilbakeføre pengene. Venter de så lenge som mulig gir det penger i kassen! Kunden taper selvsagt tilsvarende. Det er heller ikke tilfeldig at det er så jævlig vanskelig å få tak i Ryanair hvis du må kansellere en billett. Får du gitt beskjed FØR avgangen har du krav på å få tilbakeført de offentlige avgiftene selv om billetten ikke er refunderbar. Flyr du ikke betaler heller ikke Ryanair disse avgiftene så det blir ren netto i kassen!

Når det gjelder hotell i syden er det slett ikke uvanlig at de opperer med urefunderbare (lave) rompriser. At Ryanair kansellerer ruten er det slett ikke alle reiseforsikringer som dekker økonomiske følgeskader av.

Reiser man med "fullservice" selskaper så vil de sørge for at du kommer fram med andre selskap om de legger ned ruten.
 
S

Slubbert

Gjest
Helt greit å legge ned flyruter, MEN det var da dette her med å gi et varsel til kunden innenfor en rimelig tidsfrist.
Turen skulle være i juli, nå er det mars.

Reiser man med "fullservice" selskaper så vil de sørge for at du kommer fram med andre selskap om de legger ned ruten.
De har budsjettert med fem tusen pr. pers, hvis de hadde reist fullservice ville de ikke hatt noe igjen til opphold.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Solgte billetter - la ned flyruten - Reiseliv - VG

Nå gjelder denne saken "verstingen" Ryanair og ikke vår lokale helt Kjus, men prinsippene de driver ( ønsker å drive ) etter er jo ikke så skrekkelig ulike da!

Trøsten får vel være at flybillettene var billige da! Og det er tydeligvis det eneste som virkelig betyr noe!:p
Synd du ikke har like mye sympati for de over 100 000 reisende som fikk sine reiser ødelagt pga pilotstreiken, som du har for et titalls passasjerer her!

Mvh
OMF
OMF,
hvis du hadde fulgt med på tråden om Ryanair ville du ha visst at jeg ikke synes synd på disse i det hele tatt!
Når du bestiller billetter med Ryanair er dette slikt man bare må påregne!
Jeg flyr kun med fullservice selskaper.

At folk rammes ved streik eller lockout er faktisk noe som skjer! Så lenge dette er legale virkemidler i samfunnet vil det med ujevne tidsrom ramme mer eller mindre "uskyldige". Det eneste alternativet er å forby streik og andre aksjonsformer som kan "ramme" publikum, men da må man kanskje stille seg et spørsmål om dette da blir et samfunn man ønsker å bo i? I praksis vil det da bety at sjefen bestemmer alt om din lønn og dine arbeidsforhold. "Take it and shut up!"
Har ikke fulgt med Ryanair tråden, men din holdning er ikke til å ta feil av. Risikoen for å få flight din kansselert er nok mange ganger større hos SAS og Norwegian pga streikefare, enn den er hos Ryanair. Så argumentet ditt er tull!

Jeg tror ikke reisende synes det er så mye bedre å miste turen pga streik enn en kansellering. Og som jeg tidligere har påpekt, synes jeg streikevåpenet rammer alt for mange uskyldige i luftfart. Og får flyreisende i Norge så har nok streiker hos flygeledere, vektere på flyplasser, flygere i SAS og Norwegian rammet langt langt flere enn det du prøver å fremstille som kyniske kapitalistiske grep. Og dette er tross alt yrkesgrupper som sammenlignet med stort sett alt annet har lønns og arbeidsvilkår langt bedre enn andre grupper.

Mvh
OMF
Så framt du ikke, slik mange gjør, setter et likehetstegn mellom "god inntekt" og "da skal du holde kjeft!" tar du feil. Lønna er for noen av disse gruppene god, men arbeidsvilkårene er ikke på langt nær så gode. Det er forøvrig gjerne en sammenheng mellom ubekvemme arbeidsvilkår og god lønn!! Hvis du fikk med deg SVs landsmøte så du der et angrep på regjeringens "modernisering" av AML. Lysbakken er forskrekket over at folk skal kunne jobbe 3 helger på rad. Vel det samme SV vedtok da de satt i regjering at dette var helt greit for enkelt yrkesgrupper. 3 helger på rad har i lang tid vært normen for både piloter, flyvertinner og flygeledere! Fast utvidet arbeidstid, ut over "normen" i Norge likeså.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Helt greit å legge ned flyruter, MEN det var da dette her med å gi et varsel til kunden innenfor en rimelig tidsfrist.
Turen skulle være i juli, nå er det mars.


Ja og leser du artikkelen ser du at Ryanair planla å ikke varsle kundene før den lovpålagte fristen "en måned før avgang"! De ønsker å tjene penger på rentemarginen.
 
S

Slubbert

Gjest
Så det er en større økonomisk belastning for ungdommene å tape et par måneders rente på billetter til noen hundrelapper (et par kroner) enn å betale mange tusen for fullservice/flex?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
OMF,
hvis du hadde fulgt med på tråden om Ryanair ville du ha visst at jeg ikke synes synd på disse i det hele tatt!
Når du bestiller billetter med Ryanair er dette slikt man bare må påregne!
Jeg flyr kun med fullservice selskaper.

At folk rammes ved streik eller lockout er faktisk noe som skjer! Så lenge dette er legale virkemidler i samfunnet vil det med ujevne tidsrom ramme mer eller mindre "uskyldige". Det eneste alternativet er å forby streik og andre aksjonsformer som kan "ramme" publikum, men da må man kanskje stille seg et spørsmål om dette da blir et samfunn man ønsker å bo i? I praksis vil det da bety at sjefen bestemmer alt om din lønn og dine arbeidsforhold. "Take it and shut up!"
Har ikke fulgt med Ryanair tråden, men din holdning er ikke til å ta feil av. Risikoen for å få flight din kansselert er nok mange ganger større hos SAS og Norwegian pga streikefare, enn den er hos Ryanair. Så argumentet ditt er tull!

Jeg tror ikke reisende synes det er så mye bedre å miste turen pga streik enn en kansellering. Og som jeg tidligere har påpekt, synes jeg streikevåpenet rammer alt for mange uskyldige i luftfart. Og får flyreisende i Norge så har nok streiker hos flygeledere, vektere på flyplasser, flygere i SAS og Norwegian rammet langt langt flere enn det du prøver å fremstille som kyniske kapitalistiske grep. Og dette er tross alt yrkesgrupper som sammenlignet med stort sett alt annet har lønns og arbeidsvilkår langt bedre enn andre grupper.

Mvh
OMF
Så framt du ikke, slik mange gjør, setter et likehetstegn mellom "god inntekt" og "da skal du holde kjeft!" tar du feil. Lønna er for noen av disse gruppene god, men arbeidsvilkårene er ikke på langt nær så gode. Det er forøvrig gjerne en sammenheng mellom ubekvemme arbeidsvilkår og god lønn!! Hvis du fikk med deg SVs landsmøte så du der et angrep på regjeringens "modernisering" av AML. Lysbakken er forskrekket over at folk skal kunne jobbe 3 helger på rad. Vel det samme SV vedtok da de satt i regjering at dette var helt greit for enkelt yrkesgrupper. 3 helger på rad har i lang tid vært normen for både piloter, flyvertinner og flygeledere! Fast utvidet arbeidstid, ut over "normen" i Norge likeså.
Piloter er vel den eneste yrkesgruppen med snittlønn godt over en million som klager. Er syting en del av pensum...? Folk flest tjener 500 000,-, og de som jobber i helse/handel, service jobber gjerne mye helg/Kveld og ugusntige turnuser. Luftfartsnæringen lever som de gjorde på 60 tallet hvor det å fly var magisk og piltoene var nærmest guder.

Tro meg - det er IKKE Piloter Lysbakken tenker på når han prater om AML.

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Så det er en større økonomisk belastning for ungdommene å tape et par måneders rente på billetter til noen hundrelapper (et par kroner) enn å betale mange tusen for fullservice/flex?
Nope. Men det viser bare selskapets holdning til sine kunder.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
OMF,
hvis du hadde fulgt med på tråden om Ryanair ville du ha visst at jeg ikke synes synd på disse i det hele tatt!
Når du bestiller billetter med Ryanair er dette slikt man bare må påregne!
Jeg flyr kun med fullservice selskaper.

At folk rammes ved streik eller lockout er faktisk noe som skjer! Så lenge dette er legale virkemidler i samfunnet vil det med ujevne tidsrom ramme mer eller mindre "uskyldige". Det eneste alternativet er å forby streik og andre aksjonsformer som kan "ramme" publikum, men da må man kanskje stille seg et spørsmål om dette da blir et samfunn man ønsker å bo i? I praksis vil det da bety at sjefen bestemmer alt om din lønn og dine arbeidsforhold. "Take it and shut up!"
Har ikke fulgt med Ryanair tråden, men din holdning er ikke til å ta feil av. Risikoen for å få flight din kansselert er nok mange ganger større hos SAS og Norwegian pga streikefare, enn den er hos Ryanair. Så argumentet ditt er tull!

Jeg tror ikke reisende synes det er så mye bedre å miste turen pga streik enn en kansellering. Og som jeg tidligere har påpekt, synes jeg streikevåpenet rammer alt for mange uskyldige i luftfart. Og får flyreisende i Norge så har nok streiker hos flygeledere, vektere på flyplasser, flygere i SAS og Norwegian rammet langt langt flere enn det du prøver å fremstille som kyniske kapitalistiske grep. Og dette er tross alt yrkesgrupper som sammenlignet med stort sett alt annet har lønns og arbeidsvilkår langt bedre enn andre grupper.

Mvh
OMF
Så framt du ikke, slik mange gjør, setter et likehetstegn mellom "god inntekt" og "da skal du holde kjeft!" tar du feil. Lønna er for noen av disse gruppene god, men arbeidsvilkårene er ikke på langt nær så gode. Det er forøvrig gjerne en sammenheng mellom ubekvemme arbeidsvilkår og god lønn!! Hvis du fikk med deg SVs landsmøte så du der et angrep på regjeringens "modernisering" av AML. Lysbakken er forskrekket over at folk skal kunne jobbe 3 helger på rad. Vel det samme SV vedtok da de satt i regjering at dette var helt greit for enkelt yrkesgrupper. 3 helger på rad har i lang tid vært normen for både piloter, flyvertinner og flygeledere! Fast utvidet arbeidstid, ut over "normen" i Norge likeså.
Piloter er vel den eneste yrkesgruppen med snittlønn godt over en million som klager. Er syting en del av pensum...? Folk flest tjener 500 000,-, og de som jobber i helse/handel, service jobber gjerne mye helg/Kveld og ugusntige turnuser. Luftfartsnæringen lever som de gjorde på 60 tallet hvor det å fly var magisk og piltoene var nærmest guder.

Tro meg - det er IKKE Piloter Lysbakken tenker på når han prater om AML.

Mvh
OMF
Det er jeg fullt klar over. Og nå vet jeg at du også har denne holdningen: God inntekt => HOLD KJEFT!
 
S

Slubbert

Gjest
Så det er en større økonomisk belastning for ungdommene å tape et par måneders rente på billetter til noen hundrelapper (et par kroner) enn å betale mange tusen for fullservice/flex?
Nope. Men det viser bare selskapets holdning til sine kunder.
Som sagt forventer jeg et lavere servicenivå når jeg kjøper en billig flybillett enn en dyr, som jeg forventer lavere servicenivå på en billig restaurant enn en dyr. Det er en selvfølge. Men siden jeg ikke er pilot eller flygeleder har jeg ikke råd til å gå for dyreste alternativet hver gang jeg reiser. Og det ville neppe disse ungdommene hatt heller, en billett med SAS eller KLM hadde spist opp hele turbudsjettet deres.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
OMF,
hvis du hadde fulgt med på tråden om Ryanair ville du ha visst at jeg ikke synes synd på disse i det hele tatt!
Når du bestiller billetter med Ryanair er dette slikt man bare må påregne!
Jeg flyr kun med fullservice selskaper.

At folk rammes ved streik eller lockout er faktisk noe som skjer! Så lenge dette er legale virkemidler i samfunnet vil det med ujevne tidsrom ramme mer eller mindre "uskyldige". Det eneste alternativet er å forby streik og andre aksjonsformer som kan "ramme" publikum, men da må man kanskje stille seg et spørsmål om dette da blir et samfunn man ønsker å bo i? I praksis vil det da bety at sjefen bestemmer alt om din lønn og dine arbeidsforhold. "Take it and shut up!"
Har ikke fulgt med Ryanair tråden, men din holdning er ikke til å ta feil av. Risikoen for å få flight din kansselert er nok mange ganger større hos SAS og Norwegian pga streikefare, enn den er hos Ryanair. Så argumentet ditt er tull!

Jeg tror ikke reisende synes det er så mye bedre å miste turen pga streik enn en kansellering. Og som jeg tidligere har påpekt, synes jeg streikevåpenet rammer alt for mange uskyldige i luftfart. Og får flyreisende i Norge så har nok streiker hos flygeledere, vektere på flyplasser, flygere i SAS og Norwegian rammet langt langt flere enn det du prøver å fremstille som kyniske kapitalistiske grep. Og dette er tross alt yrkesgrupper som sammenlignet med stort sett alt annet har lønns og arbeidsvilkår langt bedre enn andre grupper.

Mvh
OMF
Så framt du ikke, slik mange gjør, setter et likehetstegn mellom "god inntekt" og "da skal du holde kjeft!" tar du feil. Lønna er for noen av disse gruppene god, men arbeidsvilkårene er ikke på langt nær så gode. Det er forøvrig gjerne en sammenheng mellom ubekvemme arbeidsvilkår og god lønn!! Hvis du fikk med deg SVs landsmøte så du der et angrep på regjeringens "modernisering" av AML. Lysbakken er forskrekket over at folk skal kunne jobbe 3 helger på rad. Vel det samme SV vedtok da de satt i regjering at dette var helt greit for enkelt yrkesgrupper. 3 helger på rad har i lang tid vært normen for både piloter, flyvertinner og flygeledere! Fast utvidet arbeidstid, ut over "normen" i Norge likeså.
Piloter er vel den eneste yrkesgruppen med snittlønn godt over en million som klager. Er syting en del av pensum...? Folk flest tjener 500 000,-, og de som jobber i helse/handel, service jobber gjerne mye helg/Kveld og ugusntige turnuser. Luftfartsnæringen lever som de gjorde på 60 tallet hvor det å fly var magisk og piltoene var nærmest guder.

Tro meg - det er IKKE Piloter Lysbakken tenker på når han prater om AML.

Mvh
OMF
Och tro mig, du är så långt ute och cyklar när du beskriver "verkligheten" om pilotyrket och branschen. Du har inte peiling på vad du skriver OMF! Oavsett vad andra med kunnskap och erfarenhet med branschen skriver går du fram med dina skygglappar och upprepar mantrat miljonlöner och sytende piloter.
 
S

Slubbert

Gjest
Flykapteiner i Norwegian har godt over millionen i snittlønn, og styrmenn nesten 800k. Det er mye mer enn jeg tjener, og det er også åpenbart et lønnsnivå som ikke går an å eksportere ut i verden for noe selskap som har ambisjoner om å etablere seg internasjonalt, uansett næring.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Flykapteiner i Norwegian har godt over millionen i snittlønn, og styrmenn nesten 800k. Det er mye mer enn jeg tjener, og det er også åpenbart et lønnsnivå som ikke går an å eksportere ut i verden for noe selskap som har ambisjoner om å etablere seg internasjonalt, uansett næring.
Nej, snittgrundlönen för en kapten i Norwegian är 934k och för en styrman 505k. Är helt enig med dig att det inte går att exportera norska betingelser ut i världen och det vill inte Norwegian-piloterna heller.
 

crosswind

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.11.2012
Innlegg
5.325
Antall liker
13.409
Sted
Svartskog
Torget vurderinger
13
Då lön tydligen är ett så betent tema och det finns en generell "förståelse" att Norwegianpiloterna vill exportera lönerna till utlandet kan det vara intressant att se att det förmodligen skulle blivit mottaget med en kall hand från det stora utland.

- Topp CPT i KLM 2.2 mill, eks bonus
- Topp CPT Lufthansa 1.92 mill, eks bonus
- Topp CPT Air lingus 1.55 mill eks diett
- Topp CPT Swiss 1.7 mill eks diett
- Topp CPT British Airways Medium Haul 1.574 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet UK ca 1.70 mill eks diett
- Topp CPT Finnair ca 1.390 mill ink diett
- Topp CPT Easyjet italia etter 10 år 1.1 mill eks diett
- Topp CPT SAS Danmark 1.2 mill eks diett
- Topp CPT Air berlin 1.192 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet Frankrike 1.3 mill ink 15 %bonus og eks diett
- Topp CPT TUI 737 1.5 mill eks diett
- Topp CPT Blue 1 finland 1.154 eks diett
- Topp CPT Norwegian norge 1.065 eks diett

Some numbers from: Pilot Jobs Network - Recruitment news for airline pilots and aviation schools

China has offered up to 348 000 usd (2,7 mill) for a contract, needs log in
HNA OVERSEAS Co., LTD.

American 737 CPT after 10 years SWA 1.536 Mill, see others as well
FAPA.aero | Major Airline Pilot Pay Comparison - 80 Hours per Month
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Och tro mig, du är så långt ute och cyklar när du beskriver "verkligheten" om pilotyrket och branschen. Du har inte peiling på vad du skriver OMF! Oavsett vad andra med kunnskap och erfarenhet med branschen skriver går du fram med dina skygglappar och upprepar mantrat miljonlöner och sytende piloter.
Vel - det kan så være.
Men tallene som bransjen selv kommer med er så farget at de mangler enhver troverdig. Leserinnlegg om å få endene til møtes, salt i maten og inntrykk av at man jobber vanlig 4 dagers uke og 3 av 4 helger i tillegg gir ikke veldig tillitt. Andre kommer trekkende med påstander om at vi kommer til å se fattigdom som vi ikke har sett siden mellomkrigstiden om ikke lønningene består - og jeg vet ikke hvor mange piloter Norwegian har men gjennomsnittet blant de 93 best betalte var vel omver 1,5 mil

Mvh
OMF
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Flykapteiner i Norwegian har godt over millionen i snittlønn, og styrmenn nesten 800k. Det er mye mer enn jeg tjener, og det er også åpenbart et lønnsnivå som ikke går an å eksportere ut i verden for noe selskap som har ambisjoner om å etablere seg internasjonalt, uansett næring.
Nej, snittgrundlönen för en kapten i Norwegian är 934k och för en styrman 505k. Är helt enig med dig att det inte går att exportera norska betingelser ut i världen och det vill inte Norwegian-piloterna heller.
NÅr man snakker om lønn og betingslser - så må man hele tiden snakke om det samme - man må sammenligne epler med epler

Enten snakker man om grunnlønn og normal arbeidsuke uten helger, overtid, eller andre tillegg.
Eller så snakker man om mye helger, lange dager og total lønn i løpet av et år.

Sytingen til pilotene dreier seg mye om sene ankomster til hotell, helgejobbing og slikt. Og siden snittlønnen synes å være nærmere 1,5 million - så blir altså dette kompensert med omtrent dobbel grunnlønn.

Igjen - hva er det dere klager på.

Mvh
OMF
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
0
Og tro meg, eller la det være OMF ( er nok helst det du gjør! ) en dyktig flykaptein er verd sin vekt i gull!

Det er nemlig ikke slik du tror at de bare "trykker på et par knapper" og så gjør automatikken resten. Det å fly er i stor grad spørsmål om "hands on" kompetanse. Det er et håndtverk. Og de som sammenligner det med å være bussjåfør viser bare sin egen ignoranse når de gjør det! Jeg har faktisk kjørt buss også!;)

Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på å forklare deg "hva og hvorfor", har bedre ting å gjøre, men kan likevel i forbifarten bare nevne at flere enn meg bevisst unngår enkelte flyselskaper da vi har tilgang til statistikk som media ikke synes å bry seg om. Oversikten over alle "tilbudene" som forkommer i denne bransjen og hvilke selskaper som står for mesteparten av dem! "Tilbud" i denne sammenheng er ikke spørsmål om billige billetter men fly som rotes opp i situasjoner hvor kun en kombinasjon av flaks, flinke piloter og eller dyktig bakkepersonell ( ofte skrekkelige, grådige, overbetalte og underarbeidede flygeledere! ) bidrar til at de ikke ender på havaristatistikken! Enkelte selskaper utmerker seg med framtredende posisjoner i slike statistikker. Det er også slik at enkelte ansatte i kabin og cockpit i visse selskaper sjekker crewlista før de sender egen familie på tur med det selskapet de jobber i!:eek:

Men for min del må du gjerne leve i din verden med misunnelse overfor alle som tjener mer enn deg selv! Det plager ikke meg.:cool:
Jeg vet at jeg fortjener hver en krone jeg får inn på kontoen min, både fordi jeg jobber til de mest ugudelige tider av døgnet men også fordi jeg er rimelig dyktig i jobben. Det siste har jeg skriftlig fra Havarikominsjonen! De menneskene jeg berget livet på, men som sikkert er ganske så uvitende om det, ville helt sikkert svart at jeg ikke har for godt betalt om de ble spurt og kjente til sammenhengen. Attesten; "A performance well above and beyond the call of duty" er grei nok forklaring på at det fra samfunnets side har vært "money well spent" å betale meg min "vanvittig" høye lønn!:cool:


Edit:
Nå er jo de siste innleggene kun en avsporing av tema, så jeg gidder ikke følge opp denne vinklingen lenger.
Men jeg ser da altså at enkelte synes det er helt greit med "rævva" kundebahandling så lenge produktet bare er billig!
Og det var jo det jeg så etter, om det var noen som kunne se prinsippielt på måten kunder behandles på av enkelte av lavprisselskapene. Kun enkelte, for dette gjelder ikke alle!
 
Sist redigert:
S

Slubbert

Gjest
Flykapteiner i Norwegian har godt over millionen i snittlønn, og styrmenn nesten 800k. Det er mye mer enn jeg tjener, og det er også åpenbart et lønnsnivå som ikke går an å eksportere ut i verden for noe selskap som har ambisjoner om å etablere seg internasjonalt, uansett næring.
Nej, snittgrundlönen för en kapten i Norwegian är 934k och för en styrman 505k. Är helt enig med dig att det inte går att exportera norska betingelser ut i världen och det vill inte Norwegian-piloterna heller.
lonn.jpg
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Og tro meg, eller la det være OMF ( er nok helst det du gjør! ) en dyktig flykaptein er verd sin vekt i gull!

Det er nemlig ikke slik du tror at de bare "trykker på et par knapper" og så gjør automatikken resten. Det å fly er i stor grad spørsmål om "hands on" kompetanse. Det er et håndtverk. Og de som sammenligner det med å være bussjåfør viser bare sin egen ignoranse når de gjør det! Jeg har faktisk kjørt buss også!;)

Jeg gidder rett og slett ikke bruke tid på å forklare deg "hva og hvorfor", har bedre ting å gjøre, men kan likevel i forbifarten bare nevne at flere enn meg bevisst unngår enkelte flyselskaper da vi har tilgang til statistikk som media ikke synes å bry seg om. Oversikten over alle "tilbudene" som forkommer i denne bransjen og hvilke selskaper som står for mesteparten av dem! "Tilbud" i denne sammenheng er ikke spørsmål om billige billetter men fly som rotes opp i situasjoner hvor kun en kombinasjon av flaks, flinke piloter og eller dyktig bakkepersonell ( ofte skrekkelige, grådige, overbetalte og underarbeidede flygeledere! ) bidrar til at de ikke ender på havaristatistikken! Enkelte selskaper utmerker seg med framtredende posisjoner i slike statistikker. Det er også slik at enkelte ansatte i kabin og cockpit i visse selskaper sjekker crewlista før de sender egen familie på tur med det selskapet de jobber i!:eek:

Men for min del må du gjerne leve i din verden med misunnelse overfor alle som tjener mer enn deg selv! Det plager ikke meg.:cool:
Jeg vet at jeg fortjener hver en krone jeg får inn på kontoen min, både fordi jeg jobber til de mest ugudelige tider av døgnet men også fordi jeg er rimelig dyktig i jobben. Det siste har jeg skriftlig fra Havarikominsjonen! De menneskene jeg berget livet på, men som sikkert er ganske så uvitende om det, ville helt sikkert svart at jeg ikke har for godt betalt om de ble spurt og kjente til sammenhengen. Attesten; "A performance well above and beyond the call of duty" er grei nok forklaring på at det fra samfunnets side har vært "money well spent" å betale meg min "vanvittig" høye lønn!:cool:


Edit:
Nå er jo de siste innleggene kun en avsporing av tema, så jeg gidder ikke følge opp denne vinklingen lenger.
Men jeg ser da altså at enkelte synes det er helt greit med "rævva" kundebahandling så lenge produktet bare er billig!
Og det var jo det jeg så etter, om det var noen som kunne se prinsippielt på måten kunder behandles på av enkelte av lavprisselskapene. Kun enkelte, for dette gjelder ikke alle!
Alle dyktige medarbeidere er verdt sin vekt i gull - det er i grunn symptomatisk at du tror dette kun er relevant innen luftfart.

Nå er flyging en veldig trygg form for reise, og jeg tror at de bekjente hadde hatt større payoff (i forrm av redusert dødsrisiko) med åbruke innsats på å trygge hjem, skolevei og andre ting - enn å lese passasjermanifest på flighter i Norge. Dine antydninger om store sikkerbrudd i norske flyselskaper burde du vel snarere rapportere til luftfartstilsynet enn å bruke som lønnsargumenter på nettet.

Du har forøvrig også feil i dine antakelser om missunelse, men det er vel ikke så relevant her! ;-)

Mvh
OMF
 
S

Slubbert

Gjest
Og tro meg, eller la det være OMF ( er nok helst det du gjør! ) en dyktig flykaptein er verd sin vekt i gull!
Jeg har ikke noe problem med at du tjener det dobbelte av meg. Men når piloter som tjener godt over millionen streiker fordi de ikke i tillegg skal ha et langt sterkere stillingsvern og langt bedre pensjonsordninger enn noen sammenlignbare yrkesgrupper, og på toppen av det hele mener at den gemene hop som ikke har syvsifret årslønn er smålige fordi de ikke vil betale ekstra for å opprettholde slike privilegier, så er det ikke rart at Kjos vinner PR-krigen.

Jeg synes dette siste innlegget ditt illustrerer fint hvorfor Parat-representantenes krokodilletårer og selvmedlidenhet ikke ga den sympatibølgen de håpet på. Og også hvorfor jeg kjøper lavprisbilletter med den beste samvittighet.
 
S

Slubbert

Gjest
Nå er jo de siste innleggene kun en avsporing av tema, så jeg gidder ikke følge opp denne vinklingen lenger.
Det er ikke en avsporing å påpeke at det man streiker for er privilegier og lønn langt hinsides hva de aller fleste kan forvente seg, selv i Norge. Spesielt ikke når Parat setter seg på en moralsk høyere hest enn motparten og rir denne for alt den er verdt. Og du topper det med å fremstille det som umoralsk å kjøpe billigbilletter fremfor fullservicebilletter. For de fleste som ikke er så priviligerte er alternativet til billigbilletter å ikke kunne reise i det hele tatt.
 
Sist redigert:

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Kan man få en billigbillett, tar man selvsagt det. Bjørn Kjos har gjort et imponerende stykke arbeid, og sitter nå med en moderne og stor flåte av fly.
Staten bør naturligvis selge seg ut av SAS.
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
391
Antall liker
140
Overfør alle ansatte til et bemanningsbyrå, så kan de kravstore, ekle menneskene i flybransjen sitte foran telefonen og vente til de blir grå i håret.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.644
Antall liker
15.727
Torget vurderinger
2
Kan man få en billigbillett, tar man selvsagt det. Bjørn Kjos har gjort et imponerende stykke arbeid, og sitter nå med en moderne og stor flåte av fly.
Staten bør naturligvis selge seg ut av SAS.
Bjørn Kjos (Norwegian) har 13 milliarder i gjeld. Det er et imponerende stykke arbeid ...
 
Topp Bunn