Politikk, religion og samfunn NORWEGIAN

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Må si at pilotene her har gjort en like dårlig politisk jobb som heismontørene gjorde i sin tid. Har en nylig pensjonert flygeleder i min nærmeste familie. Gift med en sykepleier som har jobbet ambulanseskift i over 30 år, en datter i hotellnæringen og en sønn som jobber som spesiallærer for utviklingshemmede barn har han klokelig holdt seg unna å bruke familiemiddager til å klage over eller forsvare egne vilkår - utover at han har vært heldig.
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF
C

cruiser

Gjest
Må si at pilotene her har gjort en like dårlig politisk jobb som heismontørene gjorde i sin tid. Har en nylig pensjonert flygeleder i min nærmeste familie. Gift med en sykepleier som har jobbet ambulanseskift i over 30 år, en datter i hotellnæringen og en sønn som jobber som spesiallærer for utviklingshemmede barn har han klokelig holdt seg unna å bruke familiemiddager til å klage over eller forsvare egne vilkår - utover at han har vært heldig.
Mulig det, vi er uansett kommet dit at det er "syting" å streike for retten til en tariffavtale.. Enten så er man komplett historieløs ellers så er man bare blenda av å fly til London for en 50 lapp
 
S

Slubbert

Gjest
Hvordan skal et globalt firma kunne være konkurransedyktig hvis de ansatte skal ha tariffavtaler med det norske holdingselskapet? Norwegian kan ikke eksportere et norsk lønnsnivå til resten av verden. Sånn praksis vil gjøre det umulig å drive firmaer rettet mot et internasjonalt marked fra Norge, annet enn hvis det driver med olje eller tilsvarende. Da kan man glemme "kunnskapssamfunnet", såvel som alt annet det fabuleres om at vi skal leve av etter oljen. Bare å legge ned hele skiten.
 
C

cruiser

Gjest
Vel, nå er ikke dette ett holdingselskap men ett driftsselskap.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
En merkostnad med å drive internasjonal virksomhet fra Norge (og sikkert en del andre land) er støyen og friksjonsvarmen. Norwegian-bråket motiverer nok selskaper til å etablere seg i og flytte til smoothere land. Oversikten over pilotlønninger som Crosswind viste over er sikkert riktig, men den kommer til å endre seg, ganske uavhengig av hva Parat foretar seg.

En annen ting: Spiralis' beskrivelser av hvordan det nærmest er russisk rulett å fly med en del selskaper minner meg om en eldre venninne av familien, som etter å ha sett nyhetsinnslag på TV om steinras i fjellet ikke lenger turte ta bussen til Vestlandet for å besøke familien. Dersom noe det gjøres mye av hele tiden, som å fly, ikke resulterer i nogenlunde frekvente alvorlige ulykker er det ikke så farlig. Til sammenligning: Et vådeskudd er et skudd som avfyres uten at det var meningen. For at et slikt skal gi personskade må den som skyter også peke våpenet i uansvarlig retning. Dette er imidlertid ikke nok: Han kan heller ikke være alene i skogen, og selv om følget står bare et par meter unna er sjansen for å treffe på slump ganske liten (arealet av en kule med radius 2m er veldig mange ganger større enn arealet av selv en velfødd bygdejeger). Om de står langt fra hverandre skal det Lottoflaks til for å treffe. Allikevel klarer disse jegernissene å skyte hverandre jevnt og trutt.

Kanskje går det bra med flyene av ren flaks? Jeg anbefaler unge Skarbøs (fra trioen 1982) beskrivelse av hvordan det har seg at triomedlem Nils Økland har klart seg som musiker gjennom flere tiår (1:59 ut i klippet):

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.159
Antall liker
2.671
Kjøpte nettopp en 1,45 timers flyreise med Norwegian til 399,-
Så godt for meg å vite at både piloter, cabin crew og bakkemannskaper lever godt av det jeg bidrar med i kronasjer :rolleyes:

Verre blir det vel i 2018 når jeg skal fly til USA for en 200-lapp (les; dagens uttalelser fra sjefen i Ryanair)
 
C

cruiser

Gjest
Vel, nå er ikke dette ett holdingselskap men ett driftsselskap.
I følge Norwegian selv er NAS et rent holdingselskap, men det er uansett teknikaliteter og på siden av poenget. Skal det gå an for norske firmaer å drive internasjonalt, eller skal det ikke? Det er spørsmålet.
Merkelig det at de fleste andre selskaper klarer å opprette datterselskaper i alle mulige land da, forskjellen er kanskje at man legger driften for de landene man opererer i de aktuelle selskapene. Forskjellen her er at Norwegian flytter ansatte fra moderselskapet ut i rene bemanningsselskaper uten drift for så å leie dem tilbake.. Ser dere virkelig ikke vesensforskjellen i dette og f.eks Microsoft Norge som har selgere, utviklere, ingeniører, økonomi, hr osv osv?
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.698
Antall liker
15.843
Torget vurderinger
2
Sett lærere i et bemanningsselskap - og ring dem en uke før de skal undervise, med opplysninger om hvilke timer de skal ta på hvilke dager i uken som kommer.

Rullér lærere fra uke til uke, forsøk å ha mer eller mindre samme knippe lærere i samme klasse, men her kan man ta seg friheter, om nødvendig.

Win-win! Mer fri til lærerne, lavere kostnader for skolene!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.159
Antall liker
2.671
Sett lærere i et bemanningsselskap - og ring dem en uke før de skal undervise, med opplysninger om hvilke timer de skal ta på hvilke dager i uken som kommer.

Rullér lærere fra uke til uke, forsøk å ha mer eller mindre samme knippe lærere i samme klasse, men her kan man ta seg friheter, om nødvendig.

Win-win! Mer fri til lærerne, lavere kostnader for skolene!
Dessuten burde det være sånn at elevene til en hver tid fikk shoppe de lærerne de ønsket via ulike bemanningsbyråer :)
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Sett lærere i et bemanningsselskap - og ring dem en uke før de skal undervise, med opplysninger om hvilke timer de skal ta på hvilke dager i uken som kommer.

Rullér lærere fra uke til uke, forsøk å ha mer eller mindre samme knippe lærere i samme klasse, men her kan man ta seg friheter, om nødvendig.

Win-win! Mer fri til lærerne, lavere kostnader for skolene!
Kanonplan, om det ikke var for at over noe tid vil lærerne forsvinne ut av skolen og få nye vil komme til.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Sett taxi/lastebil-sjåfører i et bemanningsselskap - og ring dem en uke før de skal kjøre, med opplysninger om hvor de skal og hva de skal ha med i uken som kommer.

Rullér taxi/lastebil-sjåfører fra uke til uke, forsøk å ha mer eller mindre samme knippe taxi/lastebil-sjåfører til å kjøre samme bil, men her kan man ta seg friheter, om nødvendig.

Win-win! Mer fri til taxi/lastebil-sjåfører, lavere kostnader for arbeidsgivere!
 
S

Slubbert

Gjest
Vel, nå er ikke dette ett holdingselskap men ett driftsselskap.
I følge Norwegian selv er NAS et rent holdingselskap, men det er uansett teknikaliteter og på siden av poenget. Skal det gå an for norske firmaer å drive internasjonalt, eller skal det ikke? Det er spørsmålet.
Merkelig det at de fleste andre selskaper klarer å opprette datterselskaper i alle mulige land da, forskjellen er kanskje at man legger driften for de landene man opererer i de aktuelle selskapene. Forskjellen her er at Norwegian flytter ansatte fra moderselskapet ut i rene bemanningsselskaper uten drift for så å leie dem tilbake.. Ser dere virkelig ikke vesensforskjellen i dette og f.eks Microsoft Norge som har selgere, utviklere, ingeniører, økonomi, hr osv osv?
Parat krever at alle som flyr inn og ut av Norge/Skandinavia skal ha norske tariffordninger, uansett hvor de har base hen. Noe tilsvarende i tilfellet Microsoft ville vært at Microsoft Norge krevde at alle i konsernet som jobber opp mot dem, eller i funksjoner relatert til det Microsoft Norge gjør, skal ha norsk lønn og norske vilkår for å sikre de norske ansatte evig jobbsikkerhet. Helt åpenbart et umulig krav.
 
S

Slubbert

Gjest
Sett taxi/lastebil-sjåfører i et bemanningsselskap - og ring dem en uke før de skal kjøre, med opplysninger om hvor de skal og hva de skal ha med i uken som kommer.

Rullér taxi/lastebil-sjåfører fra uke til uke, forsøk å ha mer eller mindre samme knippe taxi/lastebil-sjåfører til å kjøre samme bil, men her kan man ta seg friheter, om nødvendig.

Win-win! Mer fri til taxi/lastebil-sjåfører, lavere kostnader for arbeidsgivere!
Start opp et internasjonalt lastebil-/flyttebyrå i Norge. Gi de norske lastebilsjåførene én og en halv million i årslønn og evig jobbsikkerhet. Krev dernest at alle ansatte i lastebilselskapet skal ha samme lønnsvilkår uansett hvor de bor, ellers får de ikke lov til å transportere varer inn eller ut av Norge fra noen destinasjon. Hvor lang tid tar det før firmaet går konkurs?
 
C

cruiser

Gjest
Vel, nå er ikke dette ett holdingselskap men ett driftsselskap.
I følge Norwegian selv er NAS et rent holdingselskap, men det er uansett teknikaliteter og på siden av poenget. Skal det gå an for norske firmaer å drive internasjonalt, eller skal det ikke? Det er spørsmålet.
Merkelig det at de fleste andre selskaper klarer å opprette datterselskaper i alle mulige land da, forskjellen er kanskje at man legger driften for de landene man opererer i de aktuelle selskapene. Forskjellen her er at Norwegian flytter ansatte fra moderselskapet ut i rene bemanningsselskaper uten drift for så å leie dem tilbake.. Ser dere virkelig ikke vesensforskjellen i dette og f.eks Microsoft Norge som har selgere, utviklere, ingeniører, økonomi, hr osv osv?
Parat krever at alle som flyr inn og ut av Norge/Skandinavia skal ha norske tariffordninger, uansett hvor de har base hen. Noe tilsvarende i tilfellet Microsoft ville vært at Microsoft Norge krevde at alle i konsernet som jobber opp mot dem, eller i funksjoner relatert til det Microsoft Norge gjør, skal ha norsk lønn og norske vilkår for å sikre de norske ansatte evig jobbsikkerhet. Helt åpenbart et umulig krav.
Ikke riktig, de vil beholde de rutene de allerede flyr, noe annet vil bety at dem mister jobben, alle de nye rutene som opprettes inkl long haul som flyr til og fra Norge fra utenlandske baser har lokale vilkår..
 
S

Slubbert

Gjest
Det er uansett mange nok ruter til at det vil bety kroken på døra. Å være desidert lønnsledende i privat sektor og ha jobbsikkerhet som i offentlig sektor lar seg ikke kombinere.
 
C

cruiser

Gjest
Det er uansett mange nok ruter til at det vil bety kroken på døra. Å være desidert lønnsledende i privat sektor og ha jobbsikkerhet som i offentlig sektor lar seg ikke kombinere.
Ja jeg har jo skjønt at de norske ansatte skal være salderingspost for dine billige flyreiser ved å enten miste jobben eller å gå kraftig ned i lønn og over på midlertidige kontrakter.. jeg forholder meg retten til å være uenig
 
S

Slubbert

Gjest
Jeg har som sagt ikke noe problem med å være prisbevisst flypassasjer all den tid piloter tjener det dobbelte av det jeg gjør. Greit nok at deres våpendrager i tråden kun flyr fullservice (og sikkert fullflex businessklasse og hele pakka), men jeg føler ikke noe moralsk ansvar for å finansiere eksessene til noen av våre aller mest priviligerte arbeidstakere.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Tanken er jo å presse kvaliteten nedover slik at man får mest bang for buck. dvs. man må ha en sikkerhet som er god nok.

hvordan tester man ut om sikkerheten er god nok? Jo, man senker og senker til det går galt, og så legger man seg rett over.


Den lille etiske utfordringen er at når det går galt så gjelder dette fort 100-300 menneskeliv i en enkelthendelse. Og å øke kvaliteten over natta er ikke mulig.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.753
Antall liker
9.400
Sted
Trondheim
De jobber også 17 dager i måneden (RE: Innlegg 114 i denne tråden) - 750 t/år. Så de har 204 arbeidsdager i året, og dermed 161 fridager - ca 5,3 mnd fri med lønn. (Ikke skyt meg, jeg har lest det 2 forskjellige plasser og ikke sjekket absolutt alle kilder).
Min kone er lege og har en turnus på 46 t/uke (med vanlig ferie + noe avspasering) på et større sykehus. Hun tjener ikke så mye som snittlønnen for en flykaptein i Norwegian (igjen jmfr. innlegg 114). Noen vil sikkert si at en lege ikke har en like ansvarsfull jobb som en flykaptein. Jeg er ikke av den oppfatning.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
@Larson:

Siden flyving er noe av det sikreste man gjør er det litt underlig å sette inn sikkerhetsstøtet der. Om man ønsker mest sikkerhet for pengene sine er nok svare å flytte ressurser fra flyving til andre områder. Dagens veistandard, terskel for å sende pasienter til spesialistutredning, kontroll av at brannforskrifter overholdes, strøing av fortau etc. er lagt på et nivå der folk dør som fluer. Å kreve at risiko skal være så lav som teknisk mulig, uten å bry seg med kostnader, er en tilnærming som ikke lar seg eksportere til andre deler av samfunnet eller livet. Dessuten er det ikke sikkert at å sikre at norske piloter får fortsette å fly rutene de til nå har fløyet fremfor spanjoler, thaier eller baltere forebygger så mange ulykker.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Må si at pilotene her har gjort en like dårlig politisk jobb som heismontørene gjorde i sin tid. Har en nylig pensjonert flygeleder i min nærmeste familie. Gift med en sykepleier som har jobbet ambulanseskift i over 30 år, en datter i hotellnæringen og en sønn som jobber som spesiallærer for utviklingshemmede barn har han klokelig holdt seg unna å bruke familiemiddager til å klage over eller forsvare egne vilkår - utover at han har vært heldig.
Mulig det, vi er uansett kommet dit at det er "syting" å streike for retten til en tariffavtale.. Enten så er man komplett historieløs ellers så er man bare blenda av å fly til London for en 50 lapp
Poenget mitt er at pilotene, som flygeledere og heismontører før dem, åpenbart sliter med å forklare hvorfor de fortjener en lønnsavtale og frynsegoder som går langt over det det store flertall av arbeidstakere med rimelighet noensinne kan håpe å oppnå. Det er ingen som ønsker å gå ned i lønn eller andre goder man har blitt vant til og gjerne planlagt sin familieøkonomi i henhold til. Jeg har naturligvis forståelse for dette. Det historieløse i dette er å ikke annerkjenne at man har vært del av en svært priviligert gruppe arbeidstakere over flere tiår. Der pilotene snakker om arbeidsmiljø, tariffavtaler og varsler om risiko for både liv og helse, så hører befolkningen en gruppe priveligerte som ikke har til hensikt å gi opp noen av sine privilegier.

For mange år siden hadde jeg en venninne fra Brasil som lykkelig hoppet av studiene fordi hun fikk en fast vaskejobb på SAS-hotellet på Bryggen. Ikke fordi hennes karrieredrøm var å re senger og vaske toaletter etter alskens flatfyll. Ei heller fordi lønnen var spesielt høy. Hun valgte å avslutte studiene fordi hun som SAS-ansatt regelmessig kunne fly hjem til Brasil til subsidierte og latterlig lave priser. Ikke bare for seg selv men også sine to små barn. Hun skjønte heldigvis i tide at den type frynsegoder ikke kunne fortsette inn i evigheten og fullførte sine studier vel vitende om at hun i noen år hadde hatt griseflaks. Kolleger av henne som hadde hatt same frynsegoder i mange flere år ble derimot bitre over at mulighetene til annet arbeid enn regjøring ikke var så stort samtidig som de ble fratatt disse godene som hadde motivert dem for jobben men som åpenbart ikke hadde noe som helst med selve arbeidsoppgavene å gjøre.

På samme vis hadde jeg en klassekamerat på videregående hvis far jobbet i regnskapsavdelingen på NSB. Sønnen klagde ofte sin nød over hvor urimelig dyrt det ville bli etter han fyllte 18 fordi han da ikke kunne reise tilnærmet gratis med tog lenger. Selv om frafallet av dette gode i aller høyeste grad var reelt for ham så oppnådde han med sin "syting" over dette omtrent like mye sympati blant oss medstudenter som gjorde all slags strøjobber for å spare sammen til sommerens interrailbillett som de mange hardtarbeidende Norwegian-kunder de siste ukene har generert for selskapets piloter.

Det er slike ting jeg refererte til som selvpåførte politiske vådeskudd i innlegget foran.

Jeg flyr såpass mye at jeg har opparbeidet gullkort basert på økonomiklassebilletter innen Europa, og da skal du jaggu fly mye. Jeg er derfor mer enn gjennomsnittlig opptatt av service, punktlighet og sikkerhet. Men jeg flyr også nok til at jeg lar meg overbevise av Norwegian-pilotenes argumenter like lite som da legene insisterte på at helse-Norge ville gå til helvete hvis andre enn medisinsk skolerte slapp til i administrasjonen av landets sykehus.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: OMF
S

Slubbert

Gjest
Siden flyving er noe av det sikreste man gjør er det litt underlig å sette inn sikkerhetsstøtet der. Om man ønsker mest sikkerhet for pengene sine er nok svare å flytte ressurser fra flyving til andre områder. Dagens veistandard, terskel for å sende pasienter til spesialistutredning, kontroll av at brannforskrifter overholdes, strøing av fortau etc. er lagt på et nivå der folk dør som fluer. Å kreve at risiko skal være så lav som teknisk mulig, uten å bry seg med kostnader, er en tilnærming som ikke lar seg eksportere til andre deler av samfunnet eller livet. Dessuten er det ikke sikkert at å sikre at norske piloter får fortsette å fly rutene de til nå har fløyet fremfor spanjoler, thaier eller baltere forebygger så mange ulykker.
Når man slavisk rir den ideologiske kjepphesten om at alle bedriftseiere/arbeidsgivere er onde kapitalister og alle arbeidstakere er utbyttede og hjelpesløse slaver av systemet, der de sitter stakkarslig med sin millionlønn og sine eksessive goder, så er man nødt til å møte seg selv i døra i blant.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Då lön tydligen är ett så betent tema och det finns en generell "förståelse" att Norwegianpiloterna vill exportera lönerna till utlandet kan det vara intressant att se att det förmodligen skulle blivit mottaget med en kall hand från det stora utland.

- Topp CPT i KLM 2.2 mill, eks bonus
- Topp CPT Lufthansa 1.92 mill, eks bonus
- Topp CPT Air lingus 1.55 mill eks diett
- Topp CPT Swiss 1.7 mill eks diett
- Topp CPT British Airways Medium Haul 1.574 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet UK ca 1.70 mill eks diett
- Topp CPT Finnair ca 1.390 mill ink diett
- Topp CPT Easyjet italia etter 10 år 1.1 mill eks diett
- Topp CPT SAS Danmark 1.2 mill eks diett
- Topp CPT Air berlin 1.192 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet Frankrike 1.3 mill ink 15 %bonus og eks diett
- Topp CPT TUI 737 1.5 mill eks diett
- Topp CPT Blue 1 finland 1.154 eks diett
- Topp CPT Norwegian norge 1.065 eks diett

Some numbers from: Pilot Jobs Network - Recruitment news for airline pilots and aviation schools

China has offered up to 348 000 usd (2,7 mill) for a contract, needs log in
HNA OVERSEAS Co., LTD.

American 737 CPT after 10 years SWA 1.536 Mill, see others as well
FAPA.aero | Major Airline Pilot Pay Comparison - 80 Hours per Month
Norske lønninger i yrker som krever høyere utdanning er ofte lave sammenlignet med resten av verden.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.546
Antall liker
7.869
Torget vurderinger
0
Dine antydninger om store sikkerbrudd i norske flyselskaper burde du vel snarere rapportere til luftfartstilsynet enn å bruke som lønnsargumenter på nettet.
OMF
Bare en liten oppklaring, jeg har ikke sagt at dette gjelder norske selskaper!

Og jeg jobber ikke i Norwegian, har heller aldri gjort det.

Jeg har heller aldri streiket! Da jeg jobbet i skipsindustrien, Bergens Mekaniske Verksted, var jeg en gang med på en "aksjon" der vi ikke jobbet en søndag på grunn av uenighet om kompensasjoner. Da hadde vi jobbet 12-14 timers dager, 7 dager i uken i 1-1/2 måned, før vi fortsatte på samme viset helgen etter i nye 2-1/2 måned! Vi var "utleid" fra Bergen til Aker Verdal og bodde på pensjonat og da var det ikke så mye mer fornuftig å ta seg til en å jobbe en bråta overtid! I dag hadde jeg ikek orket et slik kjør, men den gangen var jeg ung og glad i penger! Jeg er fremdeles ganske godt "kjent" med Brent D plattformen !:cool:
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.866
Antall liker
8.862
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dine antydninger om store sikkerbrudd i norske flyselskaper burde du vel snarere rapportere til luftfartstilsynet enn å bruke som lønnsargumenter på nettet.
OMF
Bare en liten oppklaring, jeg har ikke sagt at dette gjelder norske selskaper!

Og jeg jobber ikke i Norwegian, har heller aldri gjort det.

Jeg har heller aldri streiket! Da jeg jobbet i skipsindustrien, Bergens Mekaniske Verksted, var jeg en gang med på en "aksjon" der vi ikke jobbet en søndag på grunn av uenighet om kompensasjoner. Da hadde vi jobbet 12-14 timers dager, 7 dager i uken i 1-1/2 måned, før vi fortsatte på samme viset helgen etter i nye 2-1/2 måned! Vi var "utleid" fra Bergen til Aker Verdal og bodde på pensjonat og da var det ikke så mye mer fornuftig å ta seg til en å jobbe en bråta overtid! I dag hadde jeg ikek orket et slik kjør, men den gangen var jeg ung og glad i penger! Jeg er fremdeles ganske godt "kjent" med Brent D plattformen !:cool:
Vet godt at du ikke jobber i Norwegian, og hvis disse skrekkhistoriene ikke gjelder norske selskaper, så er det vel ikke så relevant i en tråd om Norwegian.


Mvh
OMF
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.038
Antall liker
6.287
Då lön tydligen är ett så betent tema och det finns en generell "förståelse" att Norwegianpiloterna vill exportera lönerna till utlandet kan det vara intressant att se att det förmodligen skulle blivit mottaget med en kall hand från det stora utland.

- Topp CPT i KLM 2.2 mill, eks bonus
- Topp CPT Lufthansa 1.92 mill, eks bonus
- Topp CPT Air lingus 1.55 mill eks diett
- Topp CPT Swiss 1.7 mill eks diett
- Topp CPT British Airways Medium Haul 1.574 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet UK ca 1.70 mill eks diett
- Topp CPT Finnair ca 1.390 mill ink diett
- Topp CPT Easyjet italia etter 10 år 1.1 mill eks diett
- Topp CPT SAS Danmark 1.2 mill eks diett
- Topp CPT Air berlin 1.192 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet Frankrike 1.3 mill ink 15 %bonus og eks diett
- Topp CPT TUI 737 1.5 mill eks diett
- Topp CPT Blue 1 finland 1.154 eks diett
- Topp CPT Norwegian norge 1.065 eks diett

Some numbers from: Pilot Jobs Network - Recruitment news for airline pilots and aviation schools

China has offered up to 348 000 usd (2,7 mill) for a contract, needs log in
HNA OVERSEAS Co., LTD.

American 737 CPT after 10 years SWA 1.536 Mill, see others as well
FAPA.aero | Major Airline Pilot Pay Comparison - 80 Hours per Month
Norske lønninger i yrker som krever høyere utdanning er ofte lave sammenlignet med resten av verden.
Høyere utdanning? Vi snakker vel fortsatt om piloter?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.801
Antall liker
13.288
Når lederen av LO med over en million i årslønn drar til utlandet for å få fikset tennene billigere så burde de fleste skjønne at det kjempes en kamp i bratt oppoverbakke.

Hvor dum er det mulig å bli for en person i den stillingen? "Jeg og tennene mine tåler ikke norsk kostnadsnivå men arbeidsgivere får versågod betale våre medlemmer det samme kostnadsnivået". Lykke til i fremtidige debatter.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Då lön tydligen är ett så betent tema och det finns en generell "förståelse" att Norwegianpiloterna vill exportera lönerna till utlandet kan det vara intressant att se att det förmodligen skulle blivit mottaget med en kall hand från det stora utland.

- Topp CPT i KLM 2.2 mill, eks bonus
- Topp CPT Lufthansa 1.92 mill, eks bonus
- Topp CPT Air lingus 1.55 mill eks diett
- Topp CPT Swiss 1.7 mill eks diett
- Topp CPT British Airways Medium Haul 1.574 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet UK ca 1.70 mill eks diett
- Topp CPT Finnair ca 1.390 mill ink diett
- Topp CPT Easyjet italia etter 10 år 1.1 mill eks diett
- Topp CPT SAS Danmark 1.2 mill eks diett
- Topp CPT Air berlin 1.192 mill eks diett
- Topp CPT Easyjet Frankrike 1.3 mill ink 15 %bonus og eks diett
- Topp CPT TUI 737 1.5 mill eks diett
- Topp CPT Blue 1 finland 1.154 eks diett
- Topp CPT Norwegian norge 1.065 eks diett

Some numbers from: Pilot Jobs Network - Recruitment news for airline pilots and aviation schools

China has offered up to 348 000 usd (2,7 mill) for a contract, needs log in
HNA OVERSEAS Co., LTD.

American 737 CPT after 10 years SWA 1.536 Mill, see others as well
FAPA.aero | Major Airline Pilot Pay Comparison - 80 Hours per Month
Norske lønninger i yrker som krever høyere utdanning er ofte lave sammenlignet med resten av verden.
Høyere utdanning? Vi snakker vel fortsatt om piloter?
Joda, men selv noe så vanlig som ingeniør er jo tilsvarende eller bedre betalt i hele vest-europa så hvorfor skal det være annerledes for piloter?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Når lederen av LO med over en million i årslønn drar til utlandet for å få fikset tennene billigere så burde de fleste skjønne at det kjempes en kamp i bratt oppoverbakke.

Hvor dum er det mulig å bli for en person i den stillingen? "Jeg og tennene mine tåler ikke norsk kostnadsnivå men arbeidsgivere får versågod betale våre medlemmer det samme kostnadsnivået". Lykke til i fremtidige debatter.
Skal man være kritisk kan man jo også lure på hvorfor LO-lederen tjener det dobbelte av Tekna lederen.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.801
Antall liker
13.288
Hun er eksponert og jobber nok mer eller mindre døgnet rundt så jeg har ingen problemer med at hun tjener godt. Jeg har større problemer med at selv hun synest det er for dyrt å gå til tannlege i Norge. Hun sier basically at alle som vil og kan bør kjøpe varer og tjenester fra steder se er mye billigere. Husk å le høyt neste gang hun snakker om sosial dumping eller grådige bedriftssiere.
 
S

Slubbert

Gjest
Hun er eksponert og jobber nok mer eller mindre døgnet rundt så jeg har ingen problemer med at hun tjener godt.
Ikke jeg heller, men det blir allikevel så uendelig hult når hun går ut høyt på banen og kritiserer andres lederlønninger og i neste vending forsvarer sin egen. Mange bedriftsledere jobber også nesten døgnet rundt.

At LO-lederen benytter seg av billig, utenlandsk arbeidskraft gjør dobbeltmoralen komplett.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.866
Antall liker
8.862
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Dobbelmoral og meling av egen kake er vel i grunn grunnfjellet i AP/LO.

Samtlige som har ledet arbeiderpartiet siden 70 tallet er i dag nullskatteytere med millionlønninger (Med unntak av Støre som leder i dag av natulige årskaer)

Mvh
OMF
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.753
Antall liker
9.400
Sted
Trondheim
Jeg har heller ikke noe imot størrelsen på lønnen til LO-ledern. Det jeg reagerer på er hennes argumentasjon om hvorfor den er så høy. Hun bruker jo nettopp den samme argumentasjonen som hun kritiserer andre for å bruke. Og at hun drar til utlandet for å få billig tannbehandling når hun er kritisk til sosial dumping er jo ikke annet enn dobbeltmoral. Det må være litt sammenheng mellom liv og lære.
At hun har en høy lønn har jeg som sagt ingen ting imot.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.559
Antall liker
9.728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har heller ikke noe imot størrelsen på lønnen til LO-ledern. Det jeg reagerer på er hennes argumentasjon om hvorfor den er så høy. Hun bruker jo nettopp den samme argumentasjonen som hun kritiserer andre for å bruke. Og at hun drar til utlandet for å få billig tannbehandling når hun er kritisk til sosial dumping er jo ikke annet enn dobbeltmoral. Det må være litt sammenheng mellom liv og lære.
At hun har en høy lønn har jeg som sagt ingen ting imot.
Jepp; helt enig. Lønna er en ting, jeg kjenner oljearbeidere som håndterer borekroner som tjener bedre. Men konsistensen i argumentasjonen er en helt annen sak.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.215
Når lederen av LO med over en million i årslønn drar til utlandet for å få fikset tennene billigere så burde de fleste skjønne at det kjempes en kamp i bratt oppoverbakke.

Hvor dum er det mulig å bli for en person i den stillingen? "Jeg og tennene mine tåler ikke norsk kostnadsnivå men arbeidsgivere får versågod betale våre medlemmer det samme kostnadsnivået". Lykke til i fremtidige debatter.
Skal man være kritisk kan man jo også lure på hvorfor LO-lederen tjener det dobbelte av Tekna lederen.
Tekna klarte jo å være for DLD-direktivet... ikke akkurat et kvalitetssignal. Tekna er dessuten en nisjefagforening underlagt akademikerne. Det blir litt som å sammenlikne en mellomleder og direktør.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.753
Antall liker
9.400
Sted
Trondheim
Tilbake til fly - man sier jo at man skal fly med store annerkjente flyselskaper og ikke disse billigselskapene. Vel - jeg skal til San Francisco i morgen, der skal jeg være i en uke før jeg flyr videre til Tokyo for å være til stede i min sønns bryllup. Jeg bestiller med Lufthansa, og hva skjer? I dag - 4 timer før jeg skal reise får jeg beskjed om at flyet er kansellert og jeg må ordne meg på annen måte. Min billett er ganske komplisert, med Oslo-Frankfurt-San Francisco-Frankfurt-Tokyo-Zürich-Oslo. Det viser seg nå at det ikke er mulig å komme seg til Frankfurt slik at jeg rekker flyet. Hadde de gitt beskjed i går, kunne jeg tatt et fly til Frankfurt i dag og rukket flyet i morgen. Som det er nå sitter jeg her. Jeg skal være reiseleder for 28 studenter i San Francisco, som nå antagelig må greie seg alene i helgen.

So much for reputable high-quality airlines.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.123
Tilbake til fly - man sier jo at man skal fly med store annerkjente flyselskaper og ikke disse billigselskapene. Vel - jeg skal til San Francisco i morgen, der skal jeg være i en uke før jeg flyr videre til Tokyo for å være til stede i min sønns bryllup. Jeg bestiller med Lufthansa, og hva skjer? I dag - 4 timer før jeg skal reise får jeg beskjed om at flyet er kansellert og jeg må ordne meg på annen måte. Min billett er ganske komplisert, med Oslo-Frankfurt-San Francisco-Frankfurt-Tokyo-Zürich-Oslo. Det viser seg nå at det ikke er mulig å komme seg til Frankfurt slik at jeg rekker flyet. Hadde de gitt beskjed i går, kunne jeg tatt et fly til Frankfurt i dag og rukket flyet i morgen. Som det er nå sitter jeg her. Jeg skal være reiseleder for 28 studenter i San Francisco, som nå antagelig må greie seg alene i helgen.

So much for reputable high-quality airlines.
Flyr mye med Lufthansa og det er generelt det europeiske flyselskapet jeg er mest fornøyd med og stoler mest på. Men de har jo også hatt en turbulent tid med sine fagforeninger det siste året som igjen har gitt mange kanselleringer.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.753
Antall liker
9.400
Sted
Trondheim
Det hjelper jo ikke meg som må la studentene mine greie seg alene i San Francisco og som kanskje ikke kommer meg i min sønns bryllup! Jeg kan jo kjøpe ny billett i et annet selskap og reise i morgen, men da koster billetten fra 60 000 og oppover, og det er dessverre ikke aktuelt.

Ikke tar de telefonen hos Lufthansa heller. Måtte ringe 30 ganger for å i det hele tatt komme inn i køen. Nå har jeg stått i køen i snart 30 min. Det vil ikke forbause meg om de tar 10 kr. minuttet for telefonen.
 
Topp Bunn