Norum`s lille hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi. Spendor S5e i hus.

    hifiguru skrev:
    Britisk trives jo generellt med britisk da. Linn, Exposure, Audiolab etc burde funke uten at jeg har hørt mange av de kombinasjonene. Kanskje Rega's monoblokker?
    Takk for tips :) Skal se nærmere på elektronikk fra de du nevner.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.583
    Antall liker
    32.315
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Norum`s lille Hifi. Spendor S5e i hus.

    Meget flott Norum :) Grattis!!

    gismo
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi. Spendor S5e i hus.

    gismo skrev:
    Meget flott Norum :) Grattis!!

    gismo
    Takk for det gismo :) Aldi vært så overrasket over en høyttaler før :D En liten kruttønne dette.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi. Spendor S5e i hus.

    Har nå hørt på høyttalerene stort sett hele dagen og må si meg svært så fornøyd med byttehandelen :) Svært overrasket over hva disse små tassene leverer av lyd! Klart de ikke spiller like høyt som patos men klarheten og detaljene er helt klart bedre synes jeg :) Er forsåvidt fornøyd med EC som forsterker på spendor, men har blitt anbefalt naim, så skal nok prøve å få lånt meg et naim sett :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille blogg. Spendor S5e i hus.

    Da var min ECI-3 solgt. Har allerede kjøpt ny forsterker så dette tror jeg blir bra :)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Norum`s lille blogg. Spendor S5e i hus.

    Blir spennende å se hva du endte opp med...

    Mvh
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Norum`s lille blogg. Spendor S5e i hus.

    Ikke har'n endra signaturen heller, holder godt på hemmelighetene gitt..... ;D
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille blogg. Spendor S5e i hus.

    Hehe hakke hatt tid til å endre den :) Er ikke akkurat noen hemlighet dette, men rørete er det :D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.583
    Antall liker
    32.315
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Nå kan jeg visst gratulere igjen ;)
    Der får du deg en kjempe god forsterker, har hatt komplett Copland oppsett og vil alltid være Copland venn.
    Noe av det bedre og musikalske jeg har hatt i hus ;)

    gismo
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    gismo skrev:
    Nå kan jeg visst gratulere igjen ;)
    Der får du deg en kjempe god forsterker, har hatt komplett Copland oppsett og vil alltid være Copland venn.
    Noe av det bedre og musikalske jeg har hatt i hus ;)

    gismo
    Tusen takk for det gismo :) Håper jeg blir fornøyd med denne :) Virker som en solid og god forsterker.
    Blir artig å lære seg litt om rør og bias justering, noe jeg aldri har gjort før.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Nå har dansken ankommet to dager før antatt :) Stor takk til Unto hos Hifistasjonen som kom å leverte den på døra :)
     

    Vedlegg

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.583
    Antall liker
    32.315
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Grattis ;)
    Ser du fikk med et "lass" med rør også, Svetlana er ok og bra, men fikk mere ut av min Copland med Siemens & Halske. Hadde også Svetlana innom ;)
    Men her kommer vi som alltid til match med øverige komponenter og egen "lydsignatur-smak".

    gismo
     
    N

    norumno25

    Gjest
    Det så ut som en skikkelig kraftplugg :)
    Du får invitere til en lyttekveld, du står for anlegget og jeg står for drikkevarer ;)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    gismo skrev:
    Grattis ;)
    Ser du fikk med et "lass" med rør også, Svetlana er ok og bra, men fikk mere ut av min Copland med Siemens & Halske. Hadde også Svetlana innom ;)
    Men her kommer vi som alltid til match med øverige komponenter og egen "lydsignatur-smak".

    gismo
    Takker :) fikk med de som sitter i den ja, er totalt ukjent med rør så det blir nok litt testing frem og tilbake etterhvert, nå skal bare spille masse musikk :D
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    norumno25 skrev:
    Det så ut som en skikkelig kraftplugg :)
    Du får invitere til en lyttekveld, du står for anlegget og jeg står for drikkevarer ;)
    liten og nett er den ikke akkurat :) Ja får se å gjøre det ;)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Flott forsterker , akkurat den der har jeg nok hørt en del på , den er jo i orden også , lett å justere bias på også , med de 4 blå/hvite potmeter inni....

    pass opp for kondisen i front med kablene på , det er vondt å legge hånda på den med strøm på ;D

    Bias bør være rett da dette(om deter den ampen jeg tror det er) ble dette justert på forsommeren i år......spillt lite etter dette.

    pre fåes i samme looken....bra er de også.

    Tenker spendorene våkner nå.... ;D
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.583
    Antall liker
    32.315
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    ssm skrev:
    Flott forsterker , akkurat den der har jeg nok hørt en del på , den er jo i orden også , lett å justere bias på også , med de 4 blå/hvite potmeter inni....

    pass opp for kondisen i front med kablene på , det er vondt å legge hånda på den med strøm på ;D

    Bias bør være rett da dette(om deter den ampen jeg tror det er) ble dette justert på forsommeren i år......spillt lite etter dette.

    pre fåes i samme looken....bra er de også.

    Tenker spendorene våkner nå.... ;D

    Du er inne på noe her ssm ;)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    ssm skrev:
    Flott forsterker , akkurat den der har jeg nok hørt en del på , den er jo i orden også , lett å justere bias på også , med de 4 blå/hvite potmeter inni....

    pass opp for kondisen i front med kablene på , det er vondt å legge hånda på den med strøm på ;D

    Bias bør være rett da dette(om deter den ampen jeg tror det er) ble dette justert på forsommeren i år......spillt lite etter dette.

    pre fåes i samme looken....bra er de også.

    Tenker spendorene våkner nå.... ;D
    Takk for det :) Den kondisen du prater om høres ikke særlig vennlig ut ;D Skal være obs på den når bias justering skal gjøres, ble fortalt at jeg godt kunne sjekke den om en 2 mnd tid. Er ute etter pre i samme look ja, bruker kun en 1200 kr dac som pre nå så den er nok moden for utskiftning :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Copland brukt er utrolig mye lyd for pengene rett og slett.

    Si fra om du trenger assistanse med biasjusteringen , det er jeg som justerte den sist. ;)

    Flott og velholdt er denne ,

    Kondisen sitter midt i kabinettet sideveis , mot fronten , med to ledninger på , jeg la hånda oppå den engang , kjente det for å si det sånn.....mange volt der :)

    Denne får du mye glede av...Espen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    ssm skrev:
    Copland brukt er utrolig mye lyd for pengene rett og slett.

    Si fra om du trenger assistanse med biasjusteringen , det er jeg som justerte den sist. ;)

    Flott og velholdt er denne ,

    Kondisen sitter midt i kabinettet sideveis , mot fronten , med to ledninger på , jeg la hånda oppå den engang , kjente det for å si det sånn.....mange volt der :)

    Denne får du mye glede av...Espen
    Så det er du som har denne før? :) Skal si i fra når det skal gjøres jeg, trenger en liten lett guide å følge hvertfall :)

    Rimelig sikker på at jeg får mye glede ut av denne ja :D Men fy f*** den blir så skada varm, må se å sette den nederst i hylla og ikke ha flere hyller i "racket".
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Ja den varmer godt , vi får håpe kulda kommer snart... ;D

    Ikke min , men Jeg tror det kan være gamle Jan sin ( grumpy) han er jo superforsiktig med greiene , og den har tjenestegjort i anlegg nr 2. altså ikke flådd med.

    Ta en titt i Grumpys karnapp tråden , så ser du at du ikke har noe å frykte , når du ser standarden ;D

    Men jeg bare tror altså , han bytta visst inn en slik en på Stasjonen mener jeg å huske.

    Copland brukt er gøy både for øret og lommeboka.

    Lykke til.

    Si fra om det er noe , har jo hatt copland i hus med ditto biasbehov jeg også....

    ESpen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    ssm skrev:
    Ja den varmer godt , vi får håpe kulda kommer snart... ;D

    Ikke min , men Jeg tror det kan være gamle Jan sin ( grumpy) han er jo superforsiktig med greiene , og den har tjenestegjort i anlegg nr 2. altså ikke flådd med.

    Ta en titt i Grumpys karnapp tråden , så ser du at du ikke har noe å frykte , når du ser standarden ;D

    Men jeg bare tror altså , han bytta visst inn en slik en på Stasjonen mener jeg å huske.

    Copland brukt er gøy både for øret og lommeboka.

    Lykke til.

    Si fra om det er noe , har jo hatt copland i hus med ditto biasbehov jeg også....

    ESpen
    Hehe ja nå håper jeg kulda kommer nå ;)

    Vel,, utenpå embalasjen så står det Jan og en adresse så det er nok grumpy sin gamle da :)

    Skal ta en titt innom trådens hans jeg :) Ellers må jeg si meg jævlig godt fornøyd med kjøpet. Har lest litt angående denne biasen og det virker som at det er grei skuring :) Men tar øyeblikkelig kontakt hvis det dårlig ;)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    DEn er ikke dårlig nå , kan jeg aldri tenke meg !

    sjongler gjerne litt med smårørene "driverrør" , for å oppnå din klangsignatur.

    kt-88 rørene der er jo kjempegode.

    Ellers finnes jo gold lion rør som skal være bra , selges av upgrade audio , hvis du tar ut effektrørene for å bytte , må bias justeres opp , men det får du til selv...

    En viktig ting....Sett aldri strøm på en rørforsterker uten høyttalere Eller last i form av motstander mellom pluss og minus på høyttalerterminalen.....(E)

    ER det busserulle sine spendor du har kjøpt ? i så fall er de også strøkene... ;)

    Espen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Nå spør jeg kanskje meget dumt, men er det fler rør inn den enn de fire effektrøra? Fikk en grei innføring av han fra hifistasjonen angående rørbytte, han sa også at biasen kunne ha blitt litt justert under transport pga vibrasjoner?

    Ble advart mot det å sette strøm på den uten ht tilkoblet, ellers kunne utgangene ryke med en gang.

    Det er ikke busserulle sine spendor, jeg byttet dem mot mine gamle patos så betalte ikke noe for mine og disse er og helt strøkne :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker ikke , tror det er det , må vel være driver-rør foran effektrørene ?

    nå ble jeg usikker , bla igjennom Grumpys tråd , så ser du bilder av den inni...
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    se side 13 i grumpys karnapp....flotte bilder av ampen din der.....
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Flotte bilder det var ja :) Ser nå at det er driver-rør foran effekt røra ja :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Jeg er på jakt etter en forforsterker nå, dacen min holder ikke mål der føler jeg. Men ser at copland forforsterkere er veldig dyre. Noen som har forslag til andre, men gode forforsterkere? Kjøper selvfølgelig brukt :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Cpolands brukte preamper er da ikke dyre på brukten , dukker opp jevnlig , kan du klare deg uten fjernkontroll ( som du selvsagt kan) er det bare å sitte litt på gjerdet.

    Mvh Espen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    ssm skrev:
    Cpolands brukte preamper er da ikke dyre på brukten , dukker opp jevnlig , kan du klare deg uten fjernkontroll ( som du selvsagt kan) er det bare å sitte litt på gjerdet.

    Mvh Espen
    [/quote

    Har klart meg før uten fjernis så jeg klarer det lett nå, er jo ikke akkurat mange meter å gå. Skal holde utkikk jevnlig :)
     

    ssm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    5.414
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Tja , jeg har prøvd , både på effekt og driver.....jeg har mest erfaring med dempere på driverrør.....de er og billigst...

    Men ta en titt på disse : www.herbiesaudio.com

    de bruker jeg , fine de , stålringer på de små , plast på de store.

    ellers så har audiofoni duede-criatura som er bra....herbies liker jeg best , har begge typer.Sisnevnte kan "rulles" nedpå røret , og sitter godt ....criatura kan det forekomme at ringene må av teflonringen og bøyes til om glasset er lite på diametern i forhold til de du benyttet de på forrige gang , feks rørbytter.

    du kan bestille direkte fra herbies.

    ES

    Mvh Espen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Hei.

    Takk for tips ang dette. Om det har noen virkning er en annen sak 8) Ellers driver jeg enda å ser etter en pre, tror dacen min må skiftes ut også da den skurrer litt på høyre kanalen, godt det er jul snart :D
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Har enda ikke prøvd forsterkeren i triode drift, hvordan skal dette gjøres? kan jeg bare switche på brytern mens den kjøres i pentode eller må jeg slå den av, switche så slå den på? Fant ikke noe i manualen om dette så greit å spørre her for å forsikre meg at jeg gjør det på den riktige måten :)
     
    T

    tst

    Gjest
    Den skal låte bedre i Triode drift, det gjør den Spark 788 effekten jeg har nå. Jeg skrur bare ned volum på forforsterker og slår over bryteren. Får snart CTA 504.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Tst skrev:
    Den skal låte bedre i Triode drift, det gjør den Spark 788 effekten jeg har nå. Jeg skrur bare ned volum på forforsterker og slår over bryteren. Får snart CTA 504.
    Da skal jeg prøve dette etterpå, Høyttalerene mine er ganske tungdrevne visstnok så skal bli spennende å høre med triodedrift.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Lenge siden det har blitt skrevet noe her nå:)

    Det er på høy tid at jeg får sjekket biasen på min copland, det er litt småbrum i høyttalerene nå om dagen, noe det ikke har vært tidligere med denne forsterkeren.

    Er det noen i oslo området som er drevne på dette?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn