Norum`s lille hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Er det eventuelt et firma i oslo som kan ta på seg en slik jobb?
     

    Akapaz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    673
    Antall liker
    175
    Sted
    Sørreisa
    Torget vurderinger
    1
    Skulle tro NAT kunne hjelpe deg med noe slikt. Med mindre noen skulle fikse slikt noe privat og gratis.
     
    T

    tst

    Gjest
    Jeg hadde samme forsterker og det skal være 0,45V mellom jord og den motstand som ligger foran justerings potet.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Da har jeg klart å justere biasen selv, med litt hjelp fra min bror :) Var i grunn ikke noe vanskelig. Men en ting jeg stusser litt på. Når forsterker har blitt god og varm så lyser bare 3 av 4 rør "blått" Kan det tenkes at det ene er i ferd med å ta kvelden?
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Ingen som vet hva som kan være galt? :)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå er jeg ingen spesialist på rør- selv om de finnes i fleng her i huset- men jeg synes å huske noen som nevnte en gang noe om "lekasje" i røret og at det derfor mistet vakumet. Og at det ikke nødvendigvis er noen katastrofe for et slikt rør.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    emotikon skrev:
    Nå er jeg ingen spesialist på rør- selv om de finnes i fleng her i huset- men jeg synes å huske noen som nevnte en gang noe om "lekasje" i røret og at det derfor mistet vakumet. Og at det ikke nødvendigvis er noen katastrofe for et slikt rør.
    Takk for svar.

    Lekasje i røret faktisk. Dette må jeg undersøke nærmere. Tenker jeg tar en telefon til forrige eier. Kan ikke høre at det går noe utover lyden så det er nok ikke farlig som du sier.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Har i grunn ikke funnet noe svar på hvorfor det ene røret er sånn, men har bestemt meg for å bestille nye rør fra Upgrade Audio, så får jeg se hvordan det går :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Nå har jeg solgt spendor S5e. Er spent på hva som skal inn igjen. Noen forslag? tenker litt på Klipsch.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Klipsch + rørforsterker kan bli veldig bra. Du vil jo aldri få problemer med å spille høyt nok, med Klipsch - men mitt inntrykk er at de største Klipsch'ene likevel trenger godt med musikalsk jerngrep fra forsterkeren for at det ikke skal låte ukontrollert. Store høyttalermembraner krever sitt - ikke se deg blind på dB pr. Watt.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Hvis det bli klipsch så blir det i så fall ikke noen større enn RF-62 tror jeg, ellers er jeg mottakelig for tips til høyttalere som passer bra til rør forsterker :)
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    426
    Antall liker
    122
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    I samenligning med Spendor, hva er forskjellene?

    Mvh
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Har ikke fått hørt så mye på dette enda da jeg nettopp har koblet det opp. Forskjeller er det helt klart, dette er jo egentlig et pc anlegg så lyden er jo mye mer lukket og mangler en del detaljer, men ellers er jeg veldig godt fornøyd med dette micro anlegget :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Hei godtfolk.

    Ser det er 16 mnd siden jeg har skrevet noe her. Har hatt et lengre opphold uten noe som helst hifi i stuen min. Nå er leiligheten min solgt og husbygging er i gang. I den forbindelse så skal jeg begynne å planlegge litt, må jo ha anlegg i nytt hus :)

    Stuen som dette skal stå i blir ca 30 kvadrat, jeg har mest lyst på gulvstående, men stativ + sub kan også fungere!

    Jeg har veldig god tid til å dra rundt å lytte, var innom oslo hifi senter her om dagen og lyttet til Audio Physic sitara 25 med densen elektronikk, det likte jeg veldig godt.

    Kom gjerne med forslag :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Der var du tilbake!

    Du vet sikkert best selv hva du vil ha - og 30 kvm er en helt grei størrelse å spille musikk i. I en stue og med barn i huset, ville jeg tenkt i retning av noe som står fjellstøtt og som tåler røff behandling. Gjerne noe brukt som du kan ha et avslappet forhold til i de årene det står på som verst. Tenk barneselskap med 10-15 viltre unger. En gjeng småtasser som spiller innefotball........ I et dedikert musikkrom kan du naturligvis tenke mye friere.

    Det finnes en del brukbare høyttalere som kan henge på veggen. I kombinasjon med en sub - suber tåler en støyt - kan det bli helt OK.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.662
    Antall liker
    32.649
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Velkommen tilbake ;)

    Ulf-B har mange gode argumenter syns jeg og kanskje det kan være veien å gå ::)
    Ellers så vil jeg bare si at den Sitara 25 du nettopp har hørt er en meget velspillende høytaler om det er nytt du tenker på :)

    gismo
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Takker for det :)

    Som vanlig har Ulf-B kloke ord å komme med ja :)

    Jeg har i grunn gjort meg en oppfatning av hva jeg ønsker meg, men tror jeg skal ha litt is i magen og dra rundt å lytte litt. Men Sitara 25 frister veldig, fruen synes også de var lekkre å se på! Er nytt jeg tenker på, men har ingen problemer med å handle brukt heller, slipper jo den innspillings tiden også.

    Men som ulfern sier så trenger jeg noe som står fjellstøtt og da er ikke sitara 25 det beste valget! Godt jeg har god tid :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Rødme, rødme....

    Jeg er egentlig ikke så klok - har bare en del erfaring. Vi har tross alt hatt tre småtasser i huset - pluss alle deres venner - og det er det samme som å ha hjertet i halsen kontinuerlig når det gjelder stereo. Nå vokste våre tre opp i vinyltiden - og det er jo som kjent litt sartere saker. Men man bør forvente at høyttalere som står på gulvet, får seg en og annen uvøren berøring. Det er ikke til å unngå. Ser det tydelig hjemme hos datteren min - hun og mannen hennes har en datter på snart halvannet år - og høyttalerne deres har allerede fått sitt. Hun bør forresten få seg noen litt mindre veltelystne høyttalere - det er ulempen med mange av disse moderne, slanke sakene.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Ja jeg ser for meg at høyttalerene som skal inn i nye huset vil få litt juling, har heldigvis småbarn som ikke er så fryktelig klåfingra, men når noe nytt og spennende kommer inn så endres vel det fort! Blir nok brukt jeg kommer til å kjøpe.

    MEN, jeg har da fått lyttet til et anlegg igjen hos en kompis. Ble servert elektrostater og adyton elektronikk. Hva er det som er minusene med elektrostater? For meg så virket det som at det var litt dårlig spredning av lyden på dem, stemmer det? eller kan det ha vært noe galt i oppsettet hos han?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Stor flate --> dårlig spredning.

    Diverse tricks finnes, ESL-63 med konsentriske ringer og tidsforsinkelse for å simulere kulebølge var svært innovativt.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Ok da skjønner jeg litt mer, for det låt veldig bra i sweetspot.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Norum skrev:
    MEN, jeg har da fått lyttet til et anlegg igjen hos en kompis. Ble servert elektrostater og adyton elektronikk. Hva er det som er minusene med elektrostater?
    Hvis du har små barn, er kanskje ikke elektrostater det riktige. Det er høy nok spenning på statorene til å grille en elefant.

    mvh
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Ja det var i grunn mitt neste spørsmål ang elektrostater, får man karamell av å ta på panelene! Hvis de kan grille en elefant så slår jeg fra meg den ideen nå med en gang!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.588
    Antall liker
    27.757
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Norum skrev:
    Ja det var i grunn mitt neste spørsmål ang elektrostater, får man karamell av å ta på panelene! Hvis de kan grille en elefant så slår jeg fra meg den ideen nå med en gang!
    Statorene pleier å ligge beskyttet, men, ja, det er snakk om ca. 5000 Volt.

    mvh
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Ny gadget anskaffet. En samsung galaxy tab 10.1. Kanskje jeg kan få bruk for den i mitt kommende oppsett :D
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Hvilke elektrostater har du kikket på?
    Det er vel omtrent like stor sjanse for at noe blir grillet på et elektrostatpanel som det er på en forsterker.
    Bruk den nye Taben din til å søke på Martin Logan på Youtube. De har ettpar videoer der som tar for seg mytene v å eie elektrostater.

    Thomas
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Griffenfeldt skrev:
    Hvilke elektrostater har du kikket på?
    Det er vel omtrent like stor sjanse for at noe blir grillet på et elektrostatpanel som det er på en forsterker.
    Bruk den nye Taben din til å søke på Martin Logan på Youtube. De har ettpar videoer der som tar for seg mytene v å eie elektrostater.

    Thomas
    Støtter denne. Aldri hørt om noen som har død pga feil bruk av en elektrostat. Som nevnt før i tråden er mange elektrostater ego-høytalere. :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Da var jeg tilbake på dette fantastiske forumet etter noen års pause. Begynner helt på scratch igjen. Denne gangen er situasjonen litt bedre, får mitt eget rom i løpet av sommeren, halvparten av en dobbelgarasje skal jeg benytte som "furterom" Har allerede begynt å se etter utstyr. har satt meg et budsjett på ca 80,000 kr.
    Har det skjedd noe revolusjonerende på lydfronten de siste årene? regner med at streaming har blitt litt bedre med tiden?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn