Norum`s lille hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Ulf-B skrev:
    Nå viser det set at hyggelig kar fra Kongsberg er ute etter noe annet. Fortsatt hyggelig kar, men ikke potensiell kjøper lenger. Tøffe tak - hehe.

Men når jeg først er innom: Pass på ventilasjonen på forsterkeren din. EC har det generelt med å bli uvant varme - uvant for dem som har hatt andre transistorsaker i hyllene sine. Og unngå å ha ting stående oppå.
    Hehe tøffe tak ja, skal ikke være lett dette! Jeg har ca 30 cm med "free air" over forsterkeren. er dette tilstrekkelig nok? Skal sies at min forrige forsterker oppererte litt klasse A og den ble, unnskyld utrykket, SATANS mye varmere enn EC. Skal se å få plassert den dacen et annet sted når jeg får tid, er så tiltak hehe.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Norum`s lille Hifi

Jeg kjenner bare ECI-4 og enkelte av ECs effekttrinn, og der vet jeg at EC anbefaler å ha en del luft også på sidene. Men da regner de kanskje ikke med at man har 30 cm over forsterkeren. Men jeg har nettopp tatt opp dette med varme i en egen tråd under Tech-hjørnet - du kan jo kikke litt der og se hva ekspertisen sier.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Ulf-B skrev:
    Jeg kjenner bare ECI-4 og enkelte av ECs effekttrinn, og der vet jeg at EC anbefaler å ha en del luft også på sidene. Men da regner de kanskje ikke med at man har 30 cm over forsterkeren. Men jeg har nettopp tatt opp dette med varme i en egen tråd under Tech-hjørnet - du kan jo kikke litt der og se hva ekspertisen sier.
    Leste gjennom manualen en gang til nå og jammen meg stod det noe om ventilasjon. Anbefales å ha 3-4 cm lufting på sidene og 5-8 cm over. Tror jeg klarer meg bra da.

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.215
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Norum`s lille Hifi

Nå synes jeg Norum's "lille" Hifi begynner å bli "stor" ;)

Når jeg dro kjensel på bildet ditt av coveret til Postgirobyggets beste,
    minnet det meg om at det er lenge siden jeg har vridd opp potmeteret skikkelig
    på cd 2 og liveversjonen av "Trine". Med den vil jeg tro at EC'en er i stand til å sette
    membranene i skikkelig bevegelse :).

God sommer
    Mvh
    Jan P.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Grumpy skrev:
    Nå synes jeg Norum's "lille" Hifi begynner å bli "stor" ;)

Når jeg dro kjensel på bildet ditt av coveret til Postgirobyggets beste,
    minnet det meg om at det er lenge siden jeg har vridd opp potmeteret skikkelig
    på cd 2 og liveversjonen av "Trine". Med den vil jeg tro at EC'en er i stand til å sette
    membranene i skikkelig bevegelse :).

God sommer
    Mvh
    Jan P.
    Begynner vel smått å komme seg:)

Med potmeteret på kl 12 og "Trine" så får EC`en virkelig flytta litt på membraen ja hehe :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

Har nå hatt EC`en i hus knapt en uke, og kan ikke annet enn å si meg utrolig godt fornøyd med denne forsterkeren. :) Men jeg har et spørsmål. Vil det bli stor forskjell hvis jeg kjører signalet balansert? Nå har ikke jeg noen kilder som har dette da, så jeg spør kun for nysgjerrighetens skyld :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

Helt siden jeg fikk patosene i hus så har jeg slitt litt med at lydbildet har dratt seg mer til venstre enn til høyre. Var ikke så plagsomt så jeg brydde meg ikke såå mye med det.

Men i dag orket jeg ikke mer!! Flytta på et skap som stod litt nærme høyre ht. dro den 20 cm nærmere veggen. Skulle ikke mer til enn det :D Det spiller så utrolig mye bedre nå enn før. Har endelig forstått hvor viktig plassering er :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

Da fikk jeg solgt unna effektforsterkeren :) Noen kroner til overs på konto det :D Jeg vurderer å bruke dem på ny kilde, tenker da på en Squeezebox, men kunne også tenkt meg noen nye kabler. Vil oppgradering av kilde gjøre mer med lyden enn nye kabler tro?

draapen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Antall liker
    9
    Norum`s lille Hifi.

Kjempe bra dette Norum :)

Hadde det vært mitt valg hadde jeg satset på bedre kilde fremfør kabler,evt en dac med balanserte utganger siden elcomp liker det best har jeg skjønt.
    Ja plassering kan være tricky men det er bare å prøve seg frem og som regel sitter det til slutt ;)

Mvh

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

draapen skrev:
    Kjempe bra dette Norum :)

Hadde det vært mitt valg hadde jeg satset på bedre kilde fremfør kabler,evt en dac med balanserte utganger siden elcomp liker det best har jeg skjønt.
    Ja plassering kan være tricky men det er bare å prøve seg frem og som regel sitter det til slutt ;)

Mvh
    Takk for det :)

I dag så bruker jeg bare en eldre denon dvd spiller og en X360 som kilde koblet til dacen selvfølgelig. En ny dac er helt klart noe jeg skal vurdere. Men en med balanserte utganger koster vel fort et par tusen kroner kan jeg tenke meg?

Har prøvd meg litt mer på plassering i dag, og jeg tror jeg har funnet den beste plasseringen for høyttalerene slik de står nå. Skal straks gå i gang med et lite akustikk prosjekt også :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Norum`s lille Hifi.

Jaså - pengene brenner allerede i lommen? Til EC og Patos vil Benchmark DAC-1 være midt i blinken. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg har tre stykker av denne utmerkede DACen - hvorav en av dem spiller sammen med et EC effekttrinn - men fordi jeg har hørt at Benchmark utretter magi sammen med EC - såvel hos de tre barna mine som hos broren min. Balansert drift pluss en utmerket hodetelefonforsterker - til rundt 5.000 kroner på bruktbørsen.

Litt lenger ovenfor her, nevner du Squeezebox. Kan trygt anbefale den også - jfr. signaturen min. Men ikke uten en seriøs DAC. De analoge utgangene på Squeezebox er til å leve med - men de er definitivt ikke noen prikk over i'en.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

Ulf-B skrev:
    Jaså - pengene brenner allerede i lommen? Til EC og Patos vil Benchmark DAC-1 være midt i blinken. Og det sier jeg ikke bare fordi jeg har tre stykker av denne utmerkede DACen - hvorav en av dem spiller sammen med et EC effekttrinn - men fordi jeg har hørt at Benchmark utretter magi sammen med EC - såvel hos de tre barna mine som hos broren min. Balansert drift pluss en utmerket hodetelefonforsterker - til rundt 5.000 kroner på bruktbørsen.

Litt lenger ovenfor her, nevner du Squeezebox. Kan trygt anbefale den også - jfr. signaturen min. Men ikke uten en seriøs DAC. De analoge utgangene på Squeezebox er til å leve med - men de er definitivt ikke noen prikk over i'en.
    Hehe ja de brenner noe veldig nå;) Må passe på at kjærringa ikke får has på de;)

En Benchmark har jeg altid hatt lyst på, at den passer bra med EC gjør ikke lysten på den noe mindre:) Er vel en grunn til at den nesten aldri er å se på brukten. Vet ikke om jeg skal vente til den nye Squeezeboxen kommer eller om jeg like greit skal bestille SB3 med en gang hmm.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

Da var Squeezebox på plass :) Blir spennende å høre hvordan dette blir.

N

norumno25

Gjest
    Norum`s lille Hifi.

Gleder meg til å høre EC og Patos hos deg i morgen, tar med Burmester og noen meter med Nordost så kan vi prøve litt frem og tilbake :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

norumno25 skrev:
    Gleder meg til å høre EC og Patos hos deg i morgen, tar med Burmester og noen meter med Nordost så kan vi prøve litt frem og tilbake :)
    Skal bli stas å få burre og nordost i hus i morgen ja :D

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.648
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Norum`s lille Hifi.

Norum skrev:
    gratulerer med ny kilde norum :) skal si du er oppgraderings modus for tia :)

mvh

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

motoren skrev:
    Norum skrev:
    gratulerer med ny kilde norum :) skal si du er oppgraderings modus for tia :)

mvh
    Tusen takk for det Frank :) Har hatt en liten cashflow den siste tiden så noe oppgradering har det jo da blitt :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi.

Har i dette øyeblikk en liten burmester forsterker på besøk :D Spiller helt fantastisk ;D

Vedlegg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.648
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Norum`s lille Hifi. Burmester in da house:)

stilig norum,hvordan synes du den spiller konta EC ?

mvh

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5

motoren skrev:
    stilig norum,hvordan synes du den spiller konta EC ?

mvh
    Burmestern er mer åpen, mer rom, relativ nøytral i forhold til EC`en. Helt klart en forsterker jeg kunne eid selv :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5

Ikke den enkleste forsterkeren å ta bilde av ;)

Vedlegg

N

norumno25

Gjest

Ble en morsom lytteseanse syns jeg.
    Syns Burre tilførte rom og luftighet i lydbildet, merket også at den var mer nøytral i spillestilen enn EC.
    Mener å ha lest i en test av Rondo 991 at den ble omtalt som forsterkeren som ikke er der ;)

Du har jo fantastisk lyd med EC også,men ikke fullt så nøytral, tror nesten at EC passer bedre til musikken du spiller enn Burre, men smaken kan jo fort forandre seg ;)

Broder`n

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5

norumno25 skrev:
    Ble en morsom lytteseanse syns jeg.
    Syns Burre tilførte rom og luftighet i lydbildet, merket også at den var mer nøytral i spillestilen enn EC.
    Mener å ha lest i en test av Rondo 991 at den ble omtalt som forsterkeren som ikke er der ;)

Du har jo fantastisk lyd med EC også,men ikke fullt så nøytral, tror nesten at EC passer bedre til musikken du spiller enn Burre, men smaken kan jo fort forandre seg ;)

Broder`n
    Veldig enig i det du skriver her mårty. Takk for lånet :) Tror nok EC passer litt bedre til min musikk smak ja. Men når du tar deg ferie så skal jeg være barnevakt for Burre jeg ;)

N

norumno25

Gjest

Det er greit.
    Flott med barnevakt, ikke godt å si om den kanskje er mørkredd eller noe, men husk at burre liker å bli pratet litt med hver kveld før sengetid.....

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5

norumno25 skrev:
    Det er greit.
    Flott med barnevakt, ikke godt å si om den kanskje er mørkredd eller noe, men husk at burre liker å bli pratet litt med hver kveld før sengetid.....
    Har notert meg dette ja ;) Skal passe godt på burre :p

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Kjøpte meg ny sofa og teppe her om dagen :) Det gjorde virkelig noe med akustikken i rommet :)

Dro høyttalerene 10 cm til ut fra bakveggen også, hjalp en del det også :) Så nå står dem 60 cm fra bakvegg.

Vedlegg

thomand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Antall liker
    1.152
    Torget vurderinger
    7
    Norum`s lille Hifi

Ble lekkert. Også godt å se at du koser deg med patosene igjen :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

thomand skrev:
    Ble lekkert. Også godt å se at du koser deg med patosene igjen :)
    Tusen takk for det thomand :) Er veldig godt fornøyd nå. Ble som en ny stue :) Stor koser meg med patos nå :D disse skal ikke selges hvis jeg ikke kommer over et par symphonic II AMT da hehe.

N

norumno25

Gjest
    Norum`s lille Hifi

Stilig sofa :)
    Hva ble bedre når du fikk de lenger ut?
    Snakker vi store forandringer her?

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

norumno25 skrev:
    Du husker jeg denne såkalte "festkulen" i bassen? Den ser ut til å være borte samt at basse ble mye strammere og definert :) Var verdt 12000 kr det :D

trebla2

Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Antall liker
    1
    Norum`s lille Hifi

kult anlegg.Har lyst på 402 en gang.

trebla2

Medlem
    Ble medlem
    17.02.2008
    Antall liker
    1
    Norum`s lille Hifi

...eller var det 302 du har?ble litt usikker av å se på bilde.

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

trebla2 skrev:
    ...eller var det 302 du har?ble litt usikker av å se på bilde.
    Jeg har hatt 302 MKII, men nå har jeg 402MKIII :)

N

norumno25

Gjest
    Norum`s lille Hifi

Norum skrev:
    norumno25 skrev:
    Du husker jeg denne såkalte "festkulen" i bassen? Den ser ut til å være borte samt at basse ble mye strammere og definert :) Var verdt 12000 kr det :D
    Kult hvor mye litt interiør kan gjøre, vil tro det var deilig å slippe "festkulen" den var ganske tydelig i lydbildet ditt.
    Har begynt å se på akustikktiltak selv hjemme nå, har funnet noen plater som jeg skal prøve, har skjønt at jeg må få alt slikt på plass før jeg får samboer og "interiørarkitekt" ;)
    Kommer innom med Burmester Onsdag kveld i sjutida :)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Ja jeg ble positivt overrasket over hva en sofa og et litt tykkere teppe kunne gjøre med akustikken :) Blir moro å se hva hva som skjer fremover hos deg da ;)

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Fant en litt artig bok nedi kjellern i dag. Den er heter HIFI-TEKNIKK og er gitt ut av Teknologisk Forlag Oslo, er gitt ut i 1975 så den er jo ikke akkurat up to date, men prinsippene er jo de samme. Har ikke rukket å begynne å lese i den, men bladde kjapt igjennom og det ser ut til at det står mye om DIY konstruksjoner :)

Vedlegg

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Noen andre som har hørt om denne boken? Lest et kapittel om akutikk nå Står en en del interessant i denne gamle boken :D

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    45.648
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Norum`s lille Hifi

Norum skrev:
    Noen andre som har hørt om denne boken? Lest et kapittel om akutikk nå Står en en del interessant i denne gamle boken :D
    jeg har den på hylla norum ;) veldig moro å lese litt om tingenes tilstand noen år tilbake i tid,har vel egentlig ikke skjedd så mye dem siste årene :)

mvh

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

Du har den på hylla du også ja ;) Var litt artig å se gjennom den ja, har nok ikke skjedd stort nei, men var noen ord og uttrykk som jeg tror jeg har blitt byttet ut med noe mer "moderne"

Norum

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi. Oppgradert!!

Da har jeg oppgradert ganske så bra. Isabella kom til verden 4 august 02.25 :)

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn