Norum`s lille hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Kabelhjørnet har flere svar på det også.

    :) :) :)

    Jeg har testet begge alternativene hjemme hos meg på min CD-spiller, og jeg klarer ikke å høre forskjell. Men jeg har inntrykk av at et lite(?) flertall sverger til koaks.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Hadde en coax kabel liggende hjemme, så da bruker jeg den når dacen kommer,
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Da har jeg fått dacen hjem i hus. strålende fornøyd så langt :)
     

    Vedlegg

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Etter en del timer forand anlegget nå så må jeg si meg utrolig godt fornøyd med dacen. Ble enda mer morsomt å høre på musikk :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Ikke at det gjør noe, men etter lyset på dacen å bedømme, så er det vel optisk du bruker?

    torsen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Ja det stemmer helt korrekt Torsen, er fra Dvd spilleren jeg skal bruke coax.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Ja nå får det pokkern meg holde med bilder hehe. Jeg er jo så latterlig dårlig til å beskrive hvordan lyden er, men jeg føler nå at det ble et stort løft i lyden med dacen, alt ble rett og slett mye bedre. jobbet en del med ht plassering, nå står dem 50cm fra bakvegg og 50cm fra side vegg, nå er det bare høyre ht som har en sidevegg i nærheten av seg da, dette hjalp også veldig mye, når jeg sitter i sweetspot så er det på en måte ingen av høytalerene som stikker seg ut, lyden kommer fra midten nå. Det høres veldig riktig ut :)

    Men jeg sliter litt med ssss lyder, er dette kilden, forsterkeren eller høytaleren sin feil?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Har ikke du noen Xindak kabler? Stemmer det? Jeg kjøpte de billigste til Xindak og gjett om jeg ble skuffet! Fikk masse fæle sss lyder og skarpe t´er. Rett ut med di. Fletter egne kabler av kobber nå og da faller alt så mye mer til ro ;)


    Torsen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Jo jeg har de billigste fra xindak, kanskje jeg må prøve noen andre da.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Ja, gjør det. Er 99% sikker på at det er der problemet ligger.

    Torsen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Torsen skrev:
    Ja, gjør det. Er 99% sikker på at det er der problemet ligger.

    Torsen
    Har du noen forslag til noen OK kabler?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Tja, litt vanskelig dette, men kimber sine PR4 tror jeg de heter, til noen og sytti kr meteren er jo noen skikkelige klassikere. En kamerat av meg har de og er kjempefornøyd. De får du i metervare.

    Selv har jeg brukt en tjukk og uhåndterlig grøftekabel fra Elfa for en tid tilbake. De var jeg utrolig fornøyd med, men som sagt så var de så stive og tunge at jeg ikke turte å belaste teminalene med de lengre.

    Nå fletter jeg 1,4 kvadrats lakkisolert ren kobbertråd i fra elfa. Det blir 2x3 ledere til hver høyttaler. Har trua på at jeg da skal klare å få lyden i fra grøftekabelen tilbake og litt til.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Torsen skrev:
    Tja, litt vanskelig dette, men kimber sine PR4 tror jeg de heter, til noen og sytti kr meteren er jo noen skikkelige klassikere. En kamerat av meg har de og er kjempefornøyd. De får du i metervare.

    Selv har jeg brukt en tjukk og uhåndterlig grøftekabel fra Elfa for en tid tilbake. De var jeg utrolig fornøyd med, men som sagt så var de så stive og tunge at jeg ikke turte å belaste teminalene med de lengre.

    Nå fletter jeg 1,4 kvadrats lakkisolert ren kobbertråd i fra elfa. Det blir 2x3 ledere til hver høyttaler. Har trua på at jeg da skal klare å få lyden i fra grøftekabelen tilbake og litt til.
    Takk for tipset, skal undersøke dette. Er utrolig irriterende med de skarpe ss lydene, men det forekommer forsåvidt bare når jeg spiller høyt da.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Norum`s lille Hifi

    hei norum

    har vel mine tvil til at det er kablene som skaper ss lydene hos deg,etter mitt sjønn kommer dette oftest av feil synergi mellom boksene dine.
    densen er ikke altid like lett å matche,har en litt lys lydsignatur og trenger gjerne å ha en litt mørkklingene ht å bryne seg på.
    men dette er bare min mening og erfaring med densen.
    ellers er det flotte produkter du har her norum :)

    mvh
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    motoren skrev:
    hei norum

    har vel mine tvil til at det er kablene som skaper ss lydene hos deg,etter mitt sjønn kommer dette oftest av feil synergi mellom boksene dine.
    densen er ikke altid like lett å matche,har en litt lys lydsignatur og trenger gjerne å ha en litt mørkklingene ht å bryne seg på.
    men dette er bare min mening og erfaring med densen.
    ellers er det flotte produkter du har her norum :)

    mvh
    Takk for det :)
    Ikke lett dette her nei, kan dette kanskje løses med en effektforsterker? vet ikke hvordan hifi butikker forholder seg til dette med hjemlån osv av elektronikk.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    motoren skrev:
    hei norum

    har vel mine tvil til at det er kablene som skaper ss lydene hos deg,etter mitt sjønn kommer dette oftest av feil synergi mellom boksene dine.
    densen er ikke altid like lett å matche,har en litt lys lydsignatur og trenger gjerne å ha en litt mørkklingene ht å bryne seg på.
    men dette er bare min mening og erfaring med densen.
    ellers er det flotte produkter du har her norum :)

    mvh
    Ok, det kan så være, men jeg hadde dette problemet med Xindak XA6950 og Xavian XN-125 II. Denne komboen skal i følge Audiofoni vare meget god. Signalkilde er SB3.

    Torsen
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Norum skrev:
    Torsen skrev:
    Tja, litt vanskelig dette, men kimber sine PR4 tror jeg de heter, til noen og sytti kr meteren er jo noen skikkelige klassikere. En kamerat av meg har de og er kjempefornøyd. De får du i metervare.

    Selv har jeg brukt en tjukk og uhåndterlig grøftekabel fra Elfa for en tid tilbake. De var jeg utrolig fornøyd med, men som sagt så var de så stive og tunge at jeg ikke turte å belaste teminalene med de lengre.

    Nå fletter jeg 1,4 kvadrats lakkisolert ren kobbertråd i fra elfa. Det blir 2x3 ledere til hver høyttaler. Har trua på at jeg da skal klare å få lyden i fra grøftekabelen tilbake og litt til.
    Takk for tipset, skal undersøke dette. Er utrolig irriterende med de skarpe ss lydene, men det forekommer forsåvidt bare når jeg spiller høyt da.
    Har du mulighet til å ta med deg musikken din til noen gode kamerater med brukbar hi-fi? Bare så du kan få sjekket ut at problemet ikke ligger i selve innspillingen. En del musikk bare ER sånn. Dumt å bruke veldig mye energi og penger før du har funnet ut hvor skoen trykker.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Norum`s lille Hifi

    Hadde samme problemet, hos meg var det desverre effektrinnet som på ingen måte passet til Ht.Den er historie nå... ;)

    MVH Johnny
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Jo, jeg kan godt være med på at problemet muligens må løses på en så drastisk måte....

    Men hvis jeg husker riktig, var Norum svært så fornøyd den aller første tiden etter at han fikk de nye høyttalerne sine og den nye elektronikken sin. Det må ha skjedd noe etter det. Tviler på at den nye DAC'en er synderen, men det er klart: ny DAC i kombinasjon med elektronikk som kanskje lå helt i grenseland tidligere, KAN ha slått ut. Det er dette med at alt henger sammen. Én liten forandring kan påvirke hele kjeden.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    OldBoy skrev:
    Jo, jeg kan godt være med på at problemet muligens må løses på en så drastisk måte....

    Men hvis jeg husker riktig, var Norum svært så fornøyd den aller første tiden etter at han fikk de nye høyttalerne sine og den nye elektronikken sin. Det må ha skjedd noe etter det. Tviler på at den nye DAC'en er synderen, men det er klart: ny DAC i kombinasjon med elektronikk som kanskje lå helt i grenseland tidligere, KAN ha slått ut. Det er dette med at alt henger sammen. Én liten forandring kan påvirke hele kjeden.
    Stemmer at jeg var svært fornøyd i starten, noe jeg enda er ikke missforstå, men det er bare det at de skarpe ss lydene er irriterende. Klarer selvfølgelig å leve med dette, men hadde vært fint å vite hva som er grunnen til det :)
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Med ny hi-fi i huset skal du ikke gå rundt å føle irritasjon.

    Det første og enkleste du kan gjøre, er å koble fra DAC'en, og lytte til hvordan s-lydene låter når du lar din gamle CD-spiller gjøre jobben. Er det ingen forskjell, har s-lydene vært der hele tiden, du har bare ikke lagt merke til dem med en gang.

    Det neste du kan gjøre, er, som jeg foreslo tidligere, å ta de verste platene med til noen som har et bra anlegg, og høre hvordan platene låter der. Hvis s-lydene fortsatt er plagsomme, er i hvert fall ikke anlegget ditt dårligere enn andre anlegg.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Skal se å få gjort dette i løpet av helgen :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Fikk du dette problemet etter at du kjøpte dacen, eller har du hatt det fra starten av norum?

    t
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Det er det jeg ikke vet hehe, så jeg må bare feilsøke og teste litt forskjellige kombinasjoner.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Norum`s lille Hifi

    Kan iallefall trøste deg med at Beresford-dac'en alene ikke har skyld i noen skarp lyd; selv om den er upfront og entusiastisk i sin musikkpresentasjon. Det rette drivverket har mye å si for den forsåvidt, men jeg har hatt anstendige nok resultater selv med en rimelig dvd-spiller.

    Ser som Oldboy at det gjerne ofte ikke er noen effektive lettvintløsninger på slike problemer, og jeg hadde ikke giddet noen langvarig runddans med alskens kabler hadde jeg hatt problemet. Vinner du det ene så taper du det andre... mer dyptpløyende diagnostikk og behandling skal vanligvis til for å få et virkelig godt resultat.
    Kimber 4TC (om jeg husker rett) er iallefall tilbakelent i toppen i den rette kontekst, granted, men fungerer i mine ører også som et pledd foran høyttalerne hva innsiktsmulighet angår... ikke noe for meg iallefall. En hvilken som helst kabel som demper et frekvensområde så til de grader som skal til, vil neppe være noe særlig :)

    Jeg lurer på en ting, dersom bildene du la ut fortsatt er gyldige; hvorfor stiller du diskantens akse rett mot trommehinnene, og spiller med frontcover av, dersom du plages med frempå HF?

    Mvh Vidar P
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Etter 2 ukers tid der jeg har vært dritt lei hele anlegget mitt så har jeg fått ny iver igjen :) Har skaffet meg nye signal og høytalerkabler, de låt en god del bedre enn xindak kablene som jeg hadde før.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Norum`s lille Hifi

    To uker har du hatt på deg; enda har du ikke rukket å svare på spørsmålet mitt? Travle tider hos norumene forstår jeg :)

    God påske iallefall.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Glemte visst å svare på ditt spørsmål Vidar P. Du kan se bort i fra de bildene, anlegget står ikke i stuen vanligvis, men nede på rommet mitt.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    En annen ting, sjekk at den kursen du kjører anlegget ditt på ikke har noen lamper med dimmer på. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at det spillte mye bedre når stålampen ikke var slått på.
    Jeg klippet av dimmeren og kjøpte en fotbryter til 50 kr.

    Strømnettet her jeg bor er gammelt og slitt...

    Torsen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Torsen skrev:
    En annen ting, sjekk at den kursen du kjører anlegget ditt på ikke har noen lamper med dimmer på. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at det spillte mye bedre når stålampen ikke var slått på.
    Jeg klippet av dimmeren og kjøpte en fotbryter til 50 kr.

    Strømnettet her jeg bor er gammelt og slitt...

    Torsen
    Takk for tips :)
    Har akkurat fjernet noen spotter som hadde dimmer, men jeg merket ikke noe forskjell. Jeg har 20A kurs ned til rommet så jeg vil ikke tro at det er problemet, men nå er strømnettet ganske så gammelt da.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Min kurs er på 10A. Skal få lagt opp en på 16A som kun skal brukes til tv/stereo.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Er nok ikke dumt det nei, har du vært plaget med at sikringen har gått når du har slått på forsterkeren?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Nei, det har utrolig nok gått bra. Men hvis jeg skrur av alt og setter på en hårføner, så går den med en gang.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Har fått et ok tilbud på en Vincent SP-331 effektforsterker. Noen som har erfaring med denne?
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Hei. Det er en power som jeg også har tenkt en del på. Har ikke hørt den selv, men etter hva jeg har lest meg frem til så skal ikke dette være no dritt. det er en hybrid som du har muligheten til å bytte ut de orginale rørene på. skal visst hjelpe en del. Men styr unna MK II modellen av denne versonen etter hva jeg har lest meg frem til. Den har også en annen design hvis du er i tvil.

    Selv ser jeg denne som en spennende forsterker.

    T
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Torsen skrev:
    Hei. Det er en power som jeg også har tenkt en del på. Har ikke hørt den selv, men etter hva jeg har lest meg frem til så skal ikke dette være no dritt. det er en hybrid som du har muligheten til å bytte ut de orginale rørene på. skal visst hjelpe en del. Men styr unna MK II modellen av denne versonen etter hva jeg har lest meg frem til. Den har også en annen design hvis du er i tvil.

    Selv ser jeg denne som en spennende forsterker.

    T
    Har lest mye bra om denne jeg også og det virker ikke som noe dritt nei. Leste også at de rørene som er i den ikke er mulig å bytte, de er visst loddet fast i printkortet ???
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.660
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Norum`s lille Hifi

    heisann norum

    bare løp og kjøp,vincent sp-331 er et meget hyggelig bekjentskap med masse krefter.
    jeg vil annbefale å prøve å få tak i shengya sin utgave,litt mere krefter faktisk og har rørsokkler,så rørbytte blir helt uproblematisk.
    er det ellers noe du lurer på om vincent/shengya så send meg en pm.

    ha en god dag

    mvh
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Norum skrev:
    Torsen skrev:
    Hei. Det er en power som jeg også har tenkt en del på. Har ikke hørt den selv, men etter hva jeg har lest meg frem til så skal ikke dette være no dritt. det er en hybrid som du har muligheten til å bytte ut de orginale rørene på. skal visst hjelpe en del. Men styr unna MK II modellen av denne versonen etter hva jeg har lest meg frem til. Den har også en annen design hvis du er i tvil.

    Selv ser jeg denne som en spennende forsterker.

    T
    Har lest mye bra om denne jeg også og det virker ikke som noe dritt nei. Leste også at de rørene som er i den ikke er mulig å bytte, de er visst loddet fast i printkortet ???

    Enig med motoren der, men alt som er loddet kan vel loddes på nytt? ;)

    T
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn