Norum`s lille hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Legger ut 2 bilder av hvordan det ser ut etter at jeg flytter litt på ht. Takk for tipsen Johnny :)
     

    Vedlegg

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Beskjeden kabling i forholdt til resten her inne
     

    Vedlegg

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Norum`s lille Hifi

    Fine bilder Norum.

    Kablingen din er akkurat passe, verken for mye eller for lite. 8)

    Bra det hjalp litt å flytte Ht har selv hatt a-ha opplevelser her.
    Det som jeg syntes det ga seg seg mest utslag i var større dybde samt luftighet og tilstedeværelse ble mye bedre.

    Fikk du prøvd de nye forsterkerne?
    Evnt hvordan låt de?

    MVH Johnny
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    johnnygrandis skrev:
    Fine bilder Norum.

    Kablingen din er akkurat passe, verken for mye eller for lite. 8)

    Bra det hjalp litt å flytte Ht har selv hatt a-ha opplevelser her.
    Det som jeg syntes det ga seg seg mest utslag i var større dybde samt luftighet og tilstedeværelse ble mye bedre.

    Fikk du prøvd de nye forsterkerne?
    Evnt hvordan låt de?

    MVH Johnny
    Takk skal du ha :) Den forsterkeren jeg skal prøve er en eldre Denon, husker ikke modellnavn, men den er vel rundt 20 år gammel. Er kun for moroskyld jeg skal prøve, artig å prøve forskjellig utstyr 8)
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Norum skrev:
    Noen som vet hvordan denne dacen er?
    Basert på hva som man kan lese etter å ha googlet litt, er dette sannsynligvis en veldig god DAC.

    Jeg har ikke hørt den, bare så det er sagt, men har du anledning til å teste en slik, burde du kanskje gjøre det.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Norum skrev:
    Noen som vet hvordan denne dacen er?
    Har den selv, men for tidlig å si noe. Har spilt ca 20-30t og det høres lovende ut så langt.

    Torsen
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Fin lesing Norum!
    Morro å se hvordan andre har det.

    Er rommet ditt kvadratisk?
    Har du målene eller evt en plantegning? Er nysgjerrig på om mine "triks" fungerer også i ditt rom. ;)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Hello RoDa, hyggelig å høre :)

    Rommet er så og si helt kvadratisk tror jeg , så det vel ikke helt "hifi vennlig" hehe, målene har jeg ikke i hodet, men jeg skal ta mål av det i morgen faktisk så jeg kan jo legge dem ut her. Bare å komme med triks og tips. Altid hyggelig å få hjelp, en newbe trenger det ;)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Mulig jeg kommer med dagens dummeste spørsmå nå, men jeg må bare spørre. Som jeg tidligere har nevnt så har jeg slitt med bassen i anlegget. Så kom jeg på at jeg kunne prøve stappe inn noen tykke ullsokker inni bassportene, og jammen meg ble det mye bedre :) Kan spille mye høyere nå uten at bassen blir for brutal. Så til spørmålet. Kan høytalere ta skade av at bassportene er stengt?
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Satser på at det går bra jeg, hører ingen ulyder på høyt volum. Forandret litt på "tweaken" min, gikk fra ullsokk til tennissokk, fikk da en fin fin bass :)
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Kan aldri tenke meg at de skulle ta noe skade av det. Flere høyttalere i dag leveres med en slags skumgummi propper som man kan tune bassen med. En kamerat av meg har kjøpt el.comp sine nye høyttalere og der fulgte de med. Han bruker de kun på den som står nærmest hjørnet. Det virker utmerket.

    Kanskje du får kjøpt dette materiale på Eltek? Da tror jeg du også vil få jevnere og mer riktig fordelt luftstrøm i bassporten uten fare for blåselyder.

    Torsen
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Takk for svar. Har spilt sånn i to dager nå og alt virker tipp topp. Tror muligens hifiklubben har sånne dempeputer, skal en tur innom stereofil og høre på noen små ting så jeg skal høre med de også.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Husk at de skal være litt bredere en bassrefleksporten din. Sånn at de sitter litt tight.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Fikk ikke tid til å gå innom de forskjellige butikkene i dag så det får bli i morgen. Tenker på å kjøpe meg en ny cd spiller så jeg kunne jo fått meg en demo i samme slengen :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Som skrevet over så er jeg på jakt etter ny cd spiller etter at denon spilleren har tatt kvelden. Har et budsjett på 2500 kr. Var innom stereofil i går og så at de har en Marantz CD5001 til 2500 kr. Er dette en god spiller? Eller finnes det bedre alternativer i den prisklassen?
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Fant noen gamle bilder av mitt tidligere oppsett som jeg legger ut for moroskyld.
     

    Vedlegg

    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Norum skrev:
    Som skrevet over så er jeg på jakt etter ny cd spiller etter at denon spilleren har tatt kvelden. Har et budsjett på 2500 kr. Var innom stereofil i går og så at de har en Marantz CD5001 til 2500 kr. Er dette en god spiller? Eller finnes det bedre alternativer i den prisklassen?
    Jeg tror at spørsmål som dette får større respons under Hi-fi-generelt, men når det er sagt, synes jeg å skimte at du fortsatt har én spiller. En DVD-spiller, kanskje?

    Hvis så er tilfelle, og denne spilleren har digital utgang, ville jeg tenkt DAC, fremfor ny eller brukt CD-spiller. Budjsettet ditt blir kanskje LITT trangt, men jeg så nettopp et par brukte RME-DAC'er avertert til salgs her på HFS-bruktbørsen for 3,5-4k, og kan du få tak i noe slikt har du DAC som holder mål til kanskje både én og to oppgraderinger, før du må bite i det sure eplet.

    Bare for å ha gitt deg en liten idé om hva du kan få for pengene.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    OldBoy skrev:
    Norum skrev:
    Som skrevet over så er jeg på jakt etter ny cd spiller etter at denon spilleren har tatt kvelden. Har et budsjett på 2500 kr. Var innom stereofil i går og så at de har en Marantz CD5001 til 2500 kr. Er dette en god spiller? Eller finnes det bedre alternativer i den prisklassen?
    Jeg tror at spørsmål som dette får større respons under Hi-fi-generelt, men når det er sagt, synes jeg å skimte at du fortsatt har én spiller. En DVD-spiller, kanskje?

    Hvis så er tilfelle, og denne spilleren har digital utgang, ville jeg tenkt DAC, fremfor ny eller brukt CD-spiller. Budjsettet ditt blir kanskje LITT trangt, men jeg så nettopp et par brukte RME-DAC'er avertert til salgs her på HFS-bruktbørsen for 3,5-4k, og kan du få tak i noe slikt har du DAC som holder mål til kanskje både én og to oppgraderinger, før du må bite i det sure eplet.

    Bare for å ha gitt deg en liten idé om hva du kan få for pengene.
    Jeg har en dvd spiller av ymse kvalitet, den har hvertfall coax, optisk og rca utgang, takk for tipset Oldboy. Skal sette av en del penger å investere i en dac.
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.583
    Antall liker
    536
    Norum`s lille Hifi

    Ja, kjøpte min hos audiofoni, og er kjempefornøyd :). Fikk da med Nos rør og dempering på kjøpet. mener å huske jeg ga 4000,-. (Lov å prute litt vettu).
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Xindak DAC-5 er også en bra DAC. Det finnes sikkert flere bra DAC'er i tilsvarende prisklasse, rundt 3-4k, og hvis du kan strekke deg så langt vil du sannsynligvis få større glede av hi-fi'en din enn hvis du kjøper deg en CD-spiller til samme pris.

    Gode, brukte CD-spillere i denne prisklassen finnes også, naturligvis, men da begynner også en del av dem også å bli velbrukt, i hvert fall såpass at de har sett sine beste dager, rent mekanisk.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Da må jeg legge en slagplan for å skaffe meg penger til en slik. Har flere ganger tenkt til å kjøpe den dac-5 men pga av andre utgifter så måtte den nedprioriteres. MEN denne gangen skal det gå.
     

    kns

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Norum`s lille Hifi

    hei Norum, jeg har også Xindak Dac-5.

    Jeg er svært godt fornøyd med DAC -5 , så gir denne en klar annbefaling.
    Jeg har enda ikke latt meg "friste" til å bytte rør, men i følge en del andre
    brukere av Xindak, så er der også noe å vinne lydmessig med et rørbytte.

    En klar fordel med denne dac-en er at den har både rør, transistor samt xlr utgang.
    Litt lettere da og tilpasse Dac-5 etter det øvrige utstyret du benytter i kjeden.


    Du får ha lykke til med sparinga, skal se du har penga klar før du aner det.

    mvh Kurt
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    kns skrev:
    hei Norum, jeg har også Xindak Dac-5.

    Jeg er svært godt fornøyd med DAC -5 , så gir denne en klar annbefaling.
    Jeg har enda ikke latt meg "friste" til å bytte rør, men i følge en del andre
    brukere av Xindak, så er der også noe å vinne lydmessig med et rørbytte.

    En klar fordel med denne dac-en er at den har både rør, transistor samt xlr utgang.
    Litt lettere da og tilpasse Dac-5 etter det øvrige utstyret du benytter i kjeden.


    Du får ha lykke til med sparinga, skal se du har penga klar før du aner det.

    mvh Kurt
    Høres meget bra ut :) Men hvor i dette landet er det man kjøper rør? og man kan vel ikke putte inn hvilket som helst? Har noen høytalere stående som jeg kan selge, får vel en liten slant for de regner jeg med :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Norum`s lille Hifi

    hei norum

    det sitter et E88cc rør i dac-5 og det er mange forskjellige fabrikanter av dette.
    ta en telefon til brynjar hos motron,han hjelper deg på vei.

    mvh
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    motoren skrev:
    hei norum

    det sitter et E88cc rør i dac-5 og det er mange forskjellige fabrikanter av dette.
    ta en telefon til brynjar hos motron,han hjelper deg på vei.

    mvh
    Takk for det :) Da gjelder det å få solgt et par høytalere for å få penger til den dacen.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Mor og far er på en liten ferie, da kan jeg boltre meg løs i stuen. Makan til forskjell det var. Skjønner nå at patos spiller best med litt god plass rundt seg. Legger ved noen bilder.
     

    Vedlegg

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Da har jeg bestilt meg en Beresford TC-7510 DAC :) Skal bli spennende å se om jeg hører noe forskjell.
     

    mYnAMEiS

    Medlem
    Ble medlem
    01.02.2008
    Innlegg
    14
    Antall liker
    0
    Norum`s lille Hifi

    Spennende. Kjenner ikke til denne DACen. Har du link?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Takk for de linkene :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Da har jeg testet Bi-wiring og jeg kan melde i fra om at jeg hørte nada forskjell hos meg. Noen andre som har samme oppfatning som meg?
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    fant et bilde til fra lørdagens lyttesesjon fra stuen.
     

    Vedlegg

    O

    OldBoy

    Gjest
    Norum`s lille Hifi

    Norum skrev:
    Da har jeg testet Bi-wiring og jeg kan melde i fra om at jeg hørte nada forskjell hos meg. Noen andre som har samme oppfatning som meg?
    Pass deg for vepsebolet!!

    :) :) :)

    Når det gjelder bi-wiring, er det like mange meninger som det er medlemmer på HFS. Til dels veldig sterke meninger. Noen synes at de hører forskjell, andre synes at det blir hipp som happ.

    Du finner mange tråder og friske diskusjoner om dette under "Kabelhjørnet" her på HFS.

    :) :) :)
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    OldBoy skrev:
    Norum skrev:
    Da har jeg testet Bi-wiring og jeg kan melde i fra om at jeg hørte nada forskjell hos meg. Noen andre som har samme oppfatning som meg?
    Pass deg for vepsebolet!!

    :) :) :)

    Når det gjelder bi-wiring, er det like mange meninger som det er medlemmer på HFS. Til dels veldig sterke meninger. Noen synes at de hører forskjell, andre synes at det blir hipp som happ.

    Du finner mange tråder og friske diskusjoner om dette under "Kabelhjørnet" her på HFS.

    :) :) :)
    får vel ta meg en tur innom "Kabelhjørnet" og lese noen heftige diskusjoner om dette.
     

    Torsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Innlegg
    1.860
    Antall liker
    146
    Norum`s lille Hifi

    Jeg kjører single kabler med jumpers etter å ha brukt bi-wiring. Hører nada forskjell. Og for meg er det rene kobberkabler som gjelder....
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    Norum`s lille Hifi

    Ja jeg droppa hele det Bi-wiring styret. Er litt på utkikk etter kabler til dacen. fra cd spiller er det greit, der har jeg bare mulighet for å bruke optisk, men fra dvd kan jeg også bruke coax, er det noe særlig med forskjell på disse?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn