Norske referanseplater

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Tamme erter...M B Andersen er faktisk god(Paulo Vinnacio , Eivind Aarseth , etc. er med god lyd fin musikk sjøl for voksne)
songs-Fra Lippo Lippi , Månemannen-Vamp , De fleste fra Jon Eberson Group , Direct to Disc-Frode Tingnæs , Sagn-A. Andersen, Rosenfole-garnås/Garbarek, Alle Garbarek , The Singles Collection-T. Rypdal(på vinyl) , Chaser-T. Rypdal , osv , osv , osv.
 
O

om.s

Gjest
Ketil Bjørnstad/ Kolbein Falkeid "Solskinnsdypet"........

mvh
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
smurfene med Geir Børresen er en rimelig gvod innspilling...........
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.861
Antall liker
8.856
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Ser jo at stort sett det meste som kan krype og gå av norske artister er nevnt her, men en som jeg lytter mye til og til dels bruker som referanse er utelatt:

Jonas Fjeld
Best er kanskje "Nerven i min sang" live på Ål samfunsshus.

Men også "Texas jensen" og "Svært nok for meg" har god lyd.

Synes også det nest nyeste albumet og albumene med to rustne herrer er bra!

Mvh
OMF
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.881
Antall liker
4.322
Hørte på Eallin med Mari Boine i dag. Spennende musikk, og lytefri lydkvalitet.
 
T

theStig

Gjest
Den nye Kari Bremnes høres da meget bra ut, eller? Jeg har intill videre bare hørt den på Panasonic kompakt-anlegget til dama, men selv der låter den meget fint.

Vamp/Månemannen har jeg sett nevnt i denne tråden. Sorry folks, men denne synes jeg låt påtrengende og slitsomt (=komprimert).
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Sitter i skrivende stund og lytter til Jan Garbarek's "Eventyr" fra 1980 (på vinyl selvfølgelig). Lyden på denne skiva er henimot hinsides. Dette er en av mange LP'er jeg kjøpte fra ECM for få år siden til en meget hyggelig pris! De har enda endel plater igjen, så bare klikk og kjøp!!
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Jeg blei litt revet med av den gode lyd!! Den er selvfølgelig ikke gitt ut på norsk forlag. Kanskje det er ikke er så dumt med gode norske artister utgitt på utenlanske forlag likevel!!??
 

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
321
Antall liker
21
Men det var i hvert fall ca. 30 LP'er av og med Garbarek og Rypdal jeg kjøpte. Det er godt innslag av norske artister i det firmaet ja!! Skulle bare mangle, Rypdal og Garbarek er to av grunnpilarene der til gards!!
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Sitter i skrivende stund og lytter til Jan Garbarek's "Eventyr" fra 1980 (på vinyl selvfølgelig). Lyden på denne skiva er henimot hinsides. Dette er en av mange LP'er jeg kjøpte fra ECM for få år siden til en meget hyggelig pris! De har enda endel plater igjen, så bare klikk og kjøp!!
Hvor er så denne knappen for å klikke på :p ?
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

vil trekke frem kkv's "falne engler" cd. Kris Kistoffersen på norsk med Albriktsen,Kvitnes&Treekrem.

ellers : Minor Majority : if i told you, you were beutiful CD
           Fra Lippo Lippi : colours LP
           Mari Boine : 8 seasons CD
           Roy Lønhoyden : det ensomme landet CD
           Theatre of Tragedy : aegis CD ( et mesterverk også musikalsk )

kommer ikke på flere i farta

mvh. s,
 

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
7.301
Antall liker
4.909
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da lå Eventyr i postkassen, og spinner nå rundt på min "nybrukte" vinylrigg ;D
Fant den brukt i mint cond. på www.musicstack.com.
2 dager fra bestilling i UK, til den lå i postkassen her hjemme, må vel være å anse som superrask levering ;D
Plata er forøvrig MEGET BRA!!

;)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
CBA skrev:
Av nyere norske utgivelser kan "Kings of Convenience" gjerne anbefales for lydkvalitetens skyld.
Et annet sted ser jeg at KoC beskrives som referanse. Dere må unnskylde at jeg som ny bumper så gamle tråder, men her er det noe jeg absolutt må ha svar på. Og det er hvilke innspillinger/utgaver av KoC som er så bra som dere skriver?

Takker på forhånd for svar :)
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.580
Antall liker
2.780
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei!
Hiver innpå en jeg av og til lytter på:
Lynni Treekrem - Tusenfryd.

Litt sær musikk kanskje, men likefullt en god innspilling IMHO

mvh
Proffen
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
Ser at Blå koral blir nevnt her...
Men, ikke denne

Nydelig gjengivelse av akustikk og rommet i kirken!
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Audiophile-Arve skrev:
Før Kirkelig Kulturverksted og Simax har det også vore gjort ein del spennande norske innspelingar. Eg har nokre juvelar i samlinga (på vinyl, vel å merke):

- Wounded Bird med Flying Norwegians. Lyd (og etter mitt syn også musikk) i same sjanger som Eagles, men betre...
Ikke for å være enig med deg i alt du sier, men her jeg enig med deg i alt du sier :)
 
C

Cyber

Gjest
Er det noe sted man kan finne KKV til hyggelige priser? F.eks. Kleive og Reiersrud?
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Synst Prudence er bra både musikk og lydmessig+øystein sunde sine gamle vinylutgaver.
Stavangerensemblet er veldig bra,for ikkje å snakke om paal flaata.

Mener generelt at norsk musikk holder høg kvalitet lydmessig.


Mvh.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Diverse Artister, 30 years' fidelity (KKV, FXCD 285, utgitt 01.09.2004)

Samlealbum, men mener nå at denne hører hjemme her ... (og kunne ikke se den nevnt tidligere i tråden)
(2004)_Various Artists - 30 Years' Fidelity.jpg

Track listing:
1. Min død er meg til gode/Knut Reiersrud og Iver Kleive/Blå koral (1992)
2. Fyret ved Torehamn/Kari Bremnes/Svarta Bjørn (1998)
3. Månen/Lill Lindfors/Ett liv (1998)
4. Milonga del Angel/Tango for 3/Tango for 3 (1990)
5. Stup/Sigvart Dagsland/Stup (1994)
6. En elsker i Berlin/Kari Bremnes/Gåte ved gåte (1994)
7. Som en storm/Ole Paus/Oslo Kammerkor/Det begynner å bli et liv....(1998)
8. Sommerflørt/Alnæs/Andresen/Carstensen/Sommerbrisen (1998)
9. Dilelol/Halla Bassam/Eva Dahlgren/Lullabies from theAxis of Evil (2004)
10. Mitt hjerte alltid vanker/Rim Banna/Skruk/Krybberom (2003)
11. Å du herlige/O Sanctissima - Sondre Bratland/Rosa frå Betlehem (1992)
12. Det syng/Lynni Treekrem/Haugtussa (1995)
13. Solfager og ormekongen / Arild Andersen/Kirsten B Berg/Arv (1994)
14. Månens kraft/Kari Bremnes/Løsrivelse (1993)
15. Adagio, Concerto di Aranjuez/Aage Kvalbein/Spanske mirakler (2000)
 
Sist redigert:

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Espen R og TheStig:

Vokalen på "gåte ved gåte" låten på samme platen ER OVERSTYRT, DEN ER FORVRENGT.

TheStig: Du kan ikke si dette er grunnet dårlig anlegg, ALLE anlegg jeg har hørt, og ALLE jeg kjenner sier det samme.

Det går til og med igjen i låten på refrenget slik at du kan høre "gjenbruk" av innspillingen.

R
Hehe ikke noe forvrengning av gåte ved gåte her! Låter fantastisk ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.149
Antall liker
2.660
Espen R og TheStig:

Vokalen på "gåte ved gåte" låten på samme platen ER OVERSTYRT, DEN ER FORVRENGT.

TheStig: Du kan ikke si dette er grunnet dårlig anlegg, ALLE anlegg jeg har hørt, og ALLE jeg kjenner sier det samme.

Det går til og med igjen i låten på refrenget slik at du kan høre "gjenbruk" av innspillingen.

R
Hehe ikke noe forvrengning av gåte ved gåte her! Låter fantastisk ;)
Artig at du nevnte dette nå. Spilte den i går, etter at CD/SACD'en min er ferdig modda med blant annet plenty av Bybee Music Rails i digital/analog-seksjonene. Resultat: mindre støy og forvregning, man hører mer direkte inn i opptaket.
Det jeg umiddelbart la merke til når jeg spilte låta "gåte ved gåte" er at denne forvrengninga er som meislet ut i stein. Hvert eneste sted hvor denne digitale overstyringa skjer, høres så utrolig godt og påfallende. Jeg ble faktisk forundret over at Jan Erik Kongshaug som mixet plata kunne gå god for dette.

Men jeg elsker den dynamiske spennvidden det er på opptaket, hvordan dynamikken plutselig bare eskallerer i styrke :)
 

Tetragrammaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2006
Innlegg
252
Antall liker
89
Sted
Sola utenfor Stavanger
Torget vurderinger
44
Gunnar Andreas Berg - Supernatural (CD). Jeg er en av de heldige som har denne, ble kjøpt ny i 1993 (tror jeg det var).

Og siden det har blitt lov å nevne barnemusikk: "Knutsen & Ludvigsens beste" på CD har sykt bra lyd. Musikken er vel noe mer varierende, men personlig liker jeg "Feskhandler Thorske" og politisk ukorrekte "Gammel negermarsj" :)
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.284
Antall liker
2.530
Torget vurderinger
1
Ved 1-2-2,10-4-4,10
 

JoakimSkovlund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.08.2010
Innlegg
54
Antall liker
14
Sted
Revetal, Vestfold
Noen Ganger Er Det All Right by Lars Martin Myhre on Spotify

Denne utgivelsen fra Odd Børretzen og Lars Martin Myhre har fantastisk god lyd! Spesielt Trollsang, Fortere og Småbåthavn har noen deilige tegninger av opptaksrom og en enorm dybde. Kontrabassen låter deilig ekte og resonanser fra instrumentet kommer frem så det høres ut som man har det i handa. Odd sin stemme og geniale tekster gjør denne skiva til en positiv overraskelse for mange... Selvfølgelig litt sært, men selv den mest ihuga metalfan kan finne seg selv lyttende til denne en stund.
 
Topp Bunn