Norske referanseplater

T

theStig

Gjest
Har du hørt noen Jazz-plater på merket ECM, spillt inn i Rainbow studio i Oslo? Da ville du kanskje revurdere hva du mener om "Blackbird". Den er bra, men jeg synes ikke det på noen som helst måte er noen referanseplate. Skal spille den i kveld, og komme med passende salt i såret, alternativt syrlige kommentarer. ;)
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Har du hørt noen Jazz-plater på merket ECM, spillt inn i Rainbow studio i Oslo? Da ville du kanskje revurdere hva du mener om "Blackbird". Den er bra, men jeg synes ikke det på noen som helst måte er noen referanseplate. Skal spille den i kveld, og komme med passende salt i såret, alternativt syrlige kommentarer. ;)

Har masse fra ECM. Generelt meget god lyd.
Mye bedre enn f. eks Chesky. Chesky har typisk HiFi lyd.
Luftig, men på bekostning av rytme og driv.

At du klarer å si at lyden på Blackbird ikke er på referansenivå finner jeg absurd. Hvis ikke dette er norsk referanselyd så får du henvise til hvem som er betydelig bedre.

Kan ellers opplyse at den ble brukt som referanseskive i flere år i Stereophile. Tror det var Jonathan Curl som var helt i ekstase til denne skiva både musikk- og lydmessig. Artig for en liten gruppe fra Norge.
Pga. ovennevnte er skiva nevnt i flere utenlanske audiophile fora.

Uansett lyd eller ei. Knallplate. Løp og kjøp for de som ikke har den allerede.
 
T

theStig

Gjest
At noen (her:Stereophile) bruker en plate til referanse, trenger vel ikke å bety at plata nødvendigvis har lyd på et audiofilt nivå? Selv bruker jeg ofte Tom Waits/Bone Machine som referanse. Ikke fordi den låter audiofilt på noen som helst måte, men den krever mye av anlegget for å at man skal kunne skille ut detaljene i grøten.

For at en plate skal være en audiofil lydmessig referanse, så må man spørre seg hva bra lyd er, og det kan være så mangt. For musikk av akustisk karakter, bør referansen være en mest mulig naturtro gjengivelse av den ekte varen. For andre musikkformer der soundet er en del av uttrykket, må man vurdere hvorvidt man har lykkes med å skape et lydbilde som er "bra", hva nå dette måtte være... klangbalanse, dynamikk, bredde og dybde i lydbildet, definisjon, osv osv

Når det gjelder Siris Svale Band/Blackbird vurderer jeg dette til å være en akustisk musikkform, der de fleste instrumentene er akustiske. Musikkformen ligger greit innenfor trad jazz-løypa også. Eget innlegg kommer når jeg har hørt litt....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Nora Brockstedt "As time goes by" har svært høy lydkvalitet. Innspilt i NRK's studio 20. Denne plata har et organisk, nærværende og naturlig lydbilde som jeg knapt har hørt komme fra Rainbow Studio.

(Denne plata har en egen tråd under herværende seksjon, anmeldt okt./nov. 2004)
 
T

theStig

Gjest
Og nå kommer min knusende dom over Siri's Svale Band/Blackbird. Regner med at dette skaper litt debatt...

Dynamikken
Plata er altfor hardt komprimert, dynamikken er for begrenset, og den låter for høyt, den kan bli noe slitsom i lengden. En slik plate burde monitorere godt etter K-14, noe den aldeles ikke gjør. Selv på K-12 (som brukes til radio-mix) er den altfor høy. En hører også tydelig at nivået pumper enkelte plasser, noe som skyldes dårlig jobb på masteringsida.

Vokalen
Dette er det verste med hele plata. Det høres ut som vokalen er spilt inn med en Shure SM-58, noe den antagelig er for alt jeg vet. Låter som PA-anlegg. Skarpe fæle konsonanter. Det høres helt tydelig også at man muter sangmikken innimellom, for det er noe sus som kommer og går. Temmelig irriterende. Altfor mye kompresjon også på vokalen. Innpusten høres av til mer enn tydelig nok. Slik burde det ikke være.

Trommene
Det høres tydelig en del phasing-effekter som skyldes snodig/feil plassering av opptaksmikrofoner. Høres godt på hi-hat/skarp, spes spor 1. Cymbalene låter faktisk veldig bra, og er det beste lydmessig på plata, langt bedre enn alt det andre. Basstromma mangler definisjon, den er liksom bare "noe" - et udefinert "bomp". Det er en del snodig miks på skiva. F.eks masse klang på skarptromma noen ganger, mens alt det andre er helt tørt. Låter ikke integrert. Tromme-miksen er forskjellig fra spor til spor også, noe som jeg ikke synes kler denne musikken.

Sax
Åj hvor det pumper i kompressorene enkelte plasser....det høres godt! Sjekk f.eks åpningssporet når han drar på litt. Ellers er John-Pål Inderberg sin sax greit nok gjengitt, men den er mikket altfor nærme etter min smak. Dessuten litt ullen i klangen og udynamisk i forhold til hvordan det låter i virkeligheten (jada, jeg har hørt han live og akustisk).

Bass
Den akustiske bassen har jeg litt problemer med her. Det høres ut som man har mikset bruk av piezo-pickup med litt oppmikking. Jeg synes vel resultatet ikke låter som en akustisk bass burde gjøre. Det er alt for mye nivå rundt 200 Hz, og lite egentlig grunntone i instrumentet. Basslyden domineres totalt av at det er for mye rundt 200 Hz. Jeg tror dette er noe som er gjort i masteringa faktisk. Den elektriske bassen er mer et harmoni-instrument som svever litt ute på sidene, og dette funker veldig bra.

Lydbildet
Det er bra bredde, spesielt på trommene. Men dybden savnes stort sett. Det hender skarptromma trekker seg bakover, men det er snodig når alt det andre foregår helt i front. Generelt synes jeg oppløsningen ikke er spesielt god, bortsett fra når det gjelder cymbalene.


For de som lurer på hva K-12 og K-14 er, så kan man lese her:
http://www.aes.org/technical/documentDownloads.cfm?docID=65
 
T

theStig

Gjest
At du klarer å si at lyden på Blackbird ikke er på referansenivå finner jeg absurd. Hvis ikke dette er norsk referanselyd så får du henvise til hvem som er betydelig bedre.
Uavhengig av genre nevnes i fleng, som alle er klasser over Blackbird:
Reiersrud/Kleive: Blå Koral
Knut Reiersrud: Tramp
Anne Lise Berntsen/Nils Henrik Asheim: Engleskyts
Grex Vocalis: Crux
Radka Toneff: Fairytales
Ole Paus: Det begynner å ligne et liv

og jeg kunne forsette med artister som Kari Bremnes, Jan Garbarek, Ketil Bjørnstad, Helge Lien Trio, Sissel Endresen, Bugge Wesseltoft, Terje Rypdal, Sondre Bratland, og nesten hele katalogen til Kirkelig Kulturverksted....
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
og jeg kunne forsette med artister som Kari Bremnes, og nesten hele katalogen til Kirkelig Kulturverksted....
KK-innspillinger er omstridt blant hifi entusiaster. Mange mener disse ikke holder referansenivå. En god del av disse innspillinger, Kari Bremnes blant andre, har en lydlig signatur, populært kalt "KK-lyden". Dette høres som en betoning i presensområdet. Denne betoning får disse plater til å høres åpne og detaljerte ut, selv på mid-fi anlegg. På high-end stereo avsløres denne betoning nådeløst.
 
T

theStig

Gjest
Mange KK-innspiller er svært gode synes jeg, og jeg vet ikke helt om jeg kjenner meg igjen i at de skulle være betont i presens-området. På enkelte Kari Bremnes skiver er vokalen temmelig direkte og utilslørt, samt ikke dynamikk-komprimer, noe som kan være problematisk kanskje? Dessuten høres det tydelig at man bruker en "kul" mikk på vokalen. Litt farging er det jo, men jeg synes ikke det lyst eller present på noen måte.

Jeg satte på en Kari Bræmnææs skive nå, Gåte ved gåte. Den synes jeg låter svært så bra, og på ingen måte present. Jeg har et anlegg med utpregede monitor-kvaliteter.
 
T

theStig

Gjest
PS. Spiller man Kari Bremnes på B&W 801/2/3 o.l. høyttalere, så kan jeg tenke meg det låter present...hehe... men det er neppe Kari Bremnes sin skyld.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Jeg satte på en Kari Bræmnææs skive nå, Gåte ved gåte. Den synes jeg låter svært så bra, og på ingen måte present. Jeg har et anlegg med utpregede monitor-kvaliteter.
"Gåte ved gåte" låter bra, enig i det. Kanskje den beste Bremnes fordi den har bra tonal balanse, ved siden av "Løsrivelse". Men vokalen er noe betont, og jeg tror det er noe av grunnen til den subjektivt hørbare overstyringa på vokalen, blant annet på spor nr. 1.

Hvis en går direkte fra "as time goes by" til "gåte ved gåte" hører en den ganske betydlige høyere oppløsninga i lyden på førstnevnte. Det har skjedd noe med utviklinga på A/D konvertere de senere år. :)
 
T

theStig

Gjest
"Gåte ved gåte" låter bra, enig i det. Kanskje den beste Bremnes fordi den har bra tonal balanse, ved siden av "Løsrivelse". Men vokalen er noe betont, og jeg tror det er noe av grunnen til den subjektivt hørbare overstyringa på vokalen, blant annet på spor nr. 1.
Det er ikke noe overstyring der, men det det "bæler på" litt, og det skyldes at man ikke har brukt komprimering av dynamikken, samt en vokal-mikk som låter litt "kult" (dvs. som grøter til litt).
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Det er nå helt klart overstyring/forvrengning av vokalen slik jeg hører det. Og det er jo spesielt når Kari "går opp" og når lyden øker i nivå.
 
T

theStig

Gjest
Det er nå helt klart overstyring/forvrengning av vokalen slik jeg hører det. Og det er jo spesielt når Kari "går opp" og når lyden øker i nivå.
Da spørs det om du har et problem noe sted, for det låter helt clean hos meg.  ???

Har du noe eksempel på hvor i hvilken låt, så kan jeg sjekke.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Da spørs det om du har et problem noe sted, for det låter helt clean hos meg.  ???

Har du noe eksempel på hvor i hvilken låt, så kan jeg sjekke.
Nei, da er ikke kjeden din avslørende nok ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
theStig, ville bare si at du hører det som et skikkelig "rasp" på vokalen, og det er flere spor en kan høre dette.
 
T

theStig

Gjest
Nei, da er ikke kjeden din avslørende nok  ;)
Tror nok jeg vil argumentere litt med deg der. ;)

Jeg vet jeg har hatt litt problemer med denne skiva før, men etter oppgraderinger takler anlegget den helt fint.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Da spørs det om du har et problem noe sted, for det låter helt clean hos meg.  ???

Har du noe eksempel på hvor i hvilken låt, så kan jeg sjekke.
Har akkurat anlegget nede pga. en mindre modifikasjon. Men er tilbake rett over helga, og vil da ta opp tråden. Gir deg beskjed via P.M.

Mvh.
Espen
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Tror nok jeg vil argumentere litt med deg der.  ;)

Jeg vet jeg har hatt litt problemer med denne skiva før, men etter oppgraderinger takler anlegget den helt fint.
Dette som jeg sikter til ligger definitivt i innspillingen!
 
T

theStig

Gjest
theStig, ville bare si at du hører det som et skikkelig "rasp" på vokalen, og det er flere spor en kan høre dette.
Skjønner hva du sikter til. Jeg har opplevd dette med de forrige høyttalerne mine, som hadde Focal dome-diskanter. Men nå, på gode bånd-diskanter, er det ikke noe problem.

Jeg har sjekket den i hodetelefoner også, ikke noe spor av overstyring å høre der heller.

Jeg har kikket litt på spectroscopet mitt, og Gåte ved gåte har MYE nivå ved 2-3 kHz når dama tar i litt. At dette lager problemer for de fleste diskant-elementer er ikke så rart.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Skjønner hva du sikter til. Jeg har opplevd dette med de forrige høyttalerne mine, som hadde Focal dome-diskanter. Men nå, på gode bånd-diskanter, er det ikke noe problem.

Jeg har sjekket den i hodetelefoner også, ikke noe spor av overstyring å høre der heller.

Jeg har kikket litt på spectroscopet mitt, og Gåte ved gåte har MYE nivå ved 2-3 kHz når dama tar i litt. At dette lager problemer for de fleste diskant-elementer er ikke så rart.
Dette virker for meg ganske usannsynlig. Fordi etter at jeg oppgraderte med blant annet supertweeters, Bybee-filtre, bedre strømkabler så hører jeg dette fenomen på mindre tydelige steder på albumet, steder hvor dette var kamuflert av (muligens) støy. Samtidig er mange andre harde og vanskelige plater nå rensket for alle unoter.
Men jeg skal prøve å få sjekket dette opp. Men rart virker det.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Who's big brother are you?
Er min favoritt på plata. Helt rå bass på den. Dynamikken er super. Heldigvis synes det som om at den ikke finnes på CD. Kanskje moden for SACD utgivelse?
Har denne på cd, låter anstendig på dette mediet også!
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Hvordan synes du "Chaser" er i forhold til "Blue"?  Begge er jo for referanser å regne, men hva mener du er styrker/svakheter ved disse i forhold til hverandre?
"Kompet går" på Blue, er vel noe av det råeste som finnes på vinyl?
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
Og nå kommer min knusende dom over Siri's Svale Band/Blackbird. Regner med at dette skaper litt debatt...
/quote]

Jeg la vel litt opp til det selv med å påpeke hvilke andre skiver som overgår denne skiva. Jeg har de fleste av de skiver som du ramser opp. Poenget med tråden er vel ikke om hvem som er den beste referanseplaten i Norge.

Utifra argumentene dine så er du enten ute for å provosere eller så er du på bærtur.

Smaken er som baken, men hvis ikke dette er referanseplate, og hører hjemme under denne tråd, så kan jeg kaste 90-95 % av cd samlinga.
 

Max

Fersking
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
4
Antall liker
0
Blomster i Soweto med Marianne Antonsen.
Kanon plate bruker den som referanse når jeg tester nye komponenter.
En del heftig dypbass. :D :D
 
T

theStig

Gjest
Utifra argumentene dine så er du enten ute for å provosere eller så er du på bærtur.
På hvilken måte er min bedømming av Blackbird å være på bærtur?

Jeg er ikke ute etter å provosere. Jeg ville bare si at jeg mener den omtalte skiva ikke er en spesielt god produksjon sett fra et rent lydteknisk standpunkt.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Blomster i Soweto med Marianne Antonsen.
Kanon plate bruker den som referanse når jeg tester nye komponenter.
En del heftig dypbass. :D :D
Har tittellåta på Kirkelig Kulturverksteds "Varige Spor"-plate (CD), og synes den er fin som referanse. Har likevel fått inntrykk av at den kanskje er innspilt med litt stress i sibilantene. Har derfor gått bort fra å bruke denne til å teste diskantgjengivelse. Likevel har den et akustisk "trykk" og en realisme i både stemmer og instrumenter som gjør den til et spennende testspor.
 
T

theStig

Gjest
Har tittellåta på Kirkelig Kulturverksteds "Varige Spor"-plate (CD), og synes den er fin som referanse.  Har likevel fått inntrykk av at den kanskje er innspilt med litt stress i sibilantene.  Har derfor gått bort fra å bruke denne til å teste diskantgjengivelse. Likevel har den et akustisk "trykk" og en realisme i både stemmer og instrumenter som gjør den til et spennende testspor.
Det er nok fyrt på litt i toppen der. Det er en veldig tøff produksjon, mye bånn og topp. :) Ikke nøytralt, men på en slik produksjon gjør det seg meg litt "fræs" synes jeg.

Det beste vokalopptaket på den KK samlegreia er sporet med Jørn Simen Øverli. Helt fantastisk definisjon og dynamikk.
 

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
360
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Jeg ville bare si at jeg mener den omtalte skiva (Blackbird) ikke er en spesielt god produksjon sett fra et rent lydteknisk standpunkt.
Oi, så da har en hel verden av audiofile musikkelskere tatt feil i over 10 år. Bra vi fikk rettet opp i den misforståelsen. Skal gå rett hjem og kaste cd'en.
 

olechr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
101
Antall liker
0
[quote Jeg ville bare si at jeg mener den omtalte skiva ikke er en spesielt god produksjon sett fra et rent lydteknisk standpunkt.[/quote]

Utifra ditt ståsted er det mulig at du vil finne Siri Svale sin andre skive necessarily so... lydteknisk mer korrekt.

Problemet er bare at noen lydteknisk perfekte skiver med særdeles god oppløsning mangler rytme/tempo.
Dvs, typisk HiFi musikk. F. eks. endel Chesky innspillinger.
 
T

theStig

Gjest
Problemet er bare at noen lydteknisk perfekte skiver med særdeles god oppløsning mangler rytme/tempo.
Dvs, typisk HiFi musikk. F. eks. endel Chesky innspillinger.
Hehe... "hifi-musikk" er et godt gammelt begrep det gitt -> god lyd, men tåpelig dårlig musikk. Finnes mye av det slaget på f.eks. Chesky, GRP, Reference Rec., Sheffield Lab og andre "audiofile" labels. Nei, heller en god gammal møkkainnspilling med John Coltrane enn å fisefin-lytte til plastikk-jazz på Sheffield Lab.
 
R

RODA

Gjest
Espen R og TheStig:

Vokalen på "gåte ved gåte" låten på samme platen ER OVERSTYRT, DEN ER FORVRENGT.

TheStig: Du kan ikke si dette er grunnet dårlig anlegg, ALLE anlegg jeg har hørt, og ALLE jeg kjenner sier det samme.

Det går til og med igjen i låten på refrenget slik at du kan høre "gjenbruk" av innspillingen.

R
 

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Heisann

Espen R og TheStig:

Vokalen på "gåte ved gåte" låten på samme platen ER OVERSTYRT, DEN ER FORVRENGT.

TheStig: Du kan ikke si dette er grunnet dårlig anlegg, ALLE anlegg jeg har hørt, og ALLE jeg kjenner sier det samme.

Det går til og med igjen i låten på refrenget slik at du kan høre "gjenbruk" av innspillingen.

R
Vil bare støtte opp om RODA sitt utsagn. Dette er riktig.!

For lenge siden?? da denne platen surret over alt til det kjedsommelige ble det i min "hifivennekrets" prøvd en Meridian D/D prosessor i 500serien (et slags halvprofesjonelt produkt?). Husker ikke nøyaktig funksjon og riktig nummer. Prosessoren ble satt inn mellom ML 37drivverk og 36dac. På de lett hørbare partiene der stemmen bryter opp lyste det rødt i prosessoren. Ved å senke "ett eller annet" ( søndagshukommelse?) fikk vi senket "masternivå?" og ren uforvrengt vokal ble resultatet.

Ha en uforvrengt søndag

Atle
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.174
Antall liker
2.692
Espen R og TheStig:

Vokalen på "gåte ved gåte" låten på samme platen ER OVERSTYRT, DEN ER FORVRENGT.

TheStig: Du kan ikke si dette er grunnet dårlig anlegg, ALLE anlegg jeg har hørt, og ALLE jeg kjenner sier det samme.

Det går til og med igjen i låten på refrenget slik at du kan høre "gjenbruk" av innspillingen.

R
Det er bra å få bekreftet at dette ligger i innspillingen, og ikke i avspilningsutstyret mitt. Begynte å bli i tvil ei stund...

Så til et interessant spørsmål. Hvorfor tillot Jan Erik Kongshaug forvrengning av vokalen? Hvorfor re-innspilte han ikke med et litt lavere signalnivå? Har han for dårlig monitorutstyr for avspilning? Eller dårlige ører?

Vi snakker jo tross alt om Kongshaug fra Rainbow Studio, og ikke en hvilken som helst "shabby" studiotekniker.
 
T

theStig

Gjest
Hvis det overstyrer på denne plata, så har dere en annen utgave enn meg. Det overstyrer definitivt IKKE på den skiva jeg har. Det er "original"-utgivelsen på CD. Jeg har kikket på bølgeformen der det kanskje er mest sansynlig med problemer, men det er ikke noe som tyder på klipp noe sted. Dessuten er det ingen peaker som når over -1 dB.

De som er i tvil kan gjerne få høre skiva hos meg....
 
T

theStig

Gjest
Så til et interessant spørsmål. Hvorfor tillot Jan Erik Kongshaug forvrengning av vokalen? Hvorfor re-innspilte han ikke med et litt lavere signalnivå? Har han for dårlig monitorutstyr for avspilning? Eller dårlige ører?

Vi snakker jo tross alt om Kongshaug fra Rainbow Studio, og ikke en hvilken som helst "shabby" studiotekniker.
Det hjelper fint lite hva man gjør i studio når man føkker opp alt i mastering uansett.... :(

Jeg tror nok ikke hr. Kongshaug slipper noe fra seg som det åpenbart er noe feil med. Hvis der er noe feil med de Bremnes-platene dere har, så må det være skjedd noe i mastering-prosessen et sted.
 
T

theStig

Gjest
Ved å senke "ett eller annet" ( søndagshukommelse?) fikk vi senket "masternivå?" og ren uforvrengt vokal ble resultatet.
Interessant utsagn! Hvis man senker "et eller annet" nivå på avspillersiden og problemet så forsvinner, kan UMULIG problemet eksistere på selve innspillingen, da det ville kommet gjennom uansett. Dette kan i stedet tyde på at CD-spiller/DAC har problemer med ett eller annet.
 
T

theStig

Gjest
Nå vet du.....
sporet Gåte ved Gåte på den nu meget så omtalte plate har jeg faktisk fått til å skurre jeg også, men da på PC-høyttalere. 2.06 ut i sangen synger hun "være", og DER skurrer det i PC-høyttalerne, og bare der. Men ikke på anlegget!! Hvis man vil, så går det an å høre at man nok har nådd attack threshold i en eller annen kompressor akkurat på det stedet. Kanskje det er dette man hører. Jeg har IKKE detektert noe slikt noe annet sted i denne låta.

Søren også... :p
 

Telefunken

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
52
Antall liker
0
Hei igjen

Ved å senke "ett eller annet" ( søndagshukommelse?) fikk vi senket "masternivå?" og ren uforvrengt vokal ble resultatet.




Interessant utsagn! Hvis man senker "et eller annet" nivå på avspillersiden og problemet så forsvinner, kan UMULIG problemet eksistere på selve innspillingen, da det ville kommet gjennom uansett. Dette kan i stedet tyde på at CD-spiller/DAC har problemer med ett eller annet.
Hukommelse er ikke alltid like bra og må jobbes med..... Meridianproduktet det var snakk om er 518. Info kan finnes her: http://www.meridian-audio.com/handbooks/518user.pdf og her http://www.meridian-audio.com/data/518.pdf.

Systemet den ble satt inn i er ML 37-36-38-332 og Avalon Radian HC alt koblet opp med Transparent Ref. Ikke et system som generelt sliter med forvrengning etc.

Digitalguru Løkken kan kanskje gi en plausibel forklaring på om dagens 24bit konvertere evt kan klare å gjengi dette der tidligere konvertere måtte gi tapt.


For ikke å spore helt av angående referanseplater. Gåte ved gåte er en fin plate og kan selvfølgelig være en grei referanseplate. Har trodd lenge at det var en audiofil sannhet at denne platen var overstyrt.  Personlig syntes jeg "løsrivelse" er langt mer utfordrende for anlegg og sinn. ;)

Ha en flott kveld

Atle

EDIT: side 18 og 34 i manualen - Mastering level etc. "if the output signal exceeds full level".
 

Evo

Medlem
Ble medlem
18.03.2005
Innlegg
5
Antall liker
0
Norske artister hulter i bulter, generelt og etter hukommelsen:
Dronning Mauds land, alltid bra innspillingskvalitet
Silje Nergård, omtrent referanse
Mari Boine, bra kvalitet
Radka Toneff, bra til referansekvalitet
Maria Mena, til tider overprodusert
Briskeby, midfi-kvalitet
Bjørn Eidsvåg, bra kvalitet
Velvet Belly, bra kvalitet
Sissel Endresen, referanse
Jan Garbarek, bra kvalitet
Anne Grete Preus, bra kvalitet avhengig av innspillingsår
Ole Paus, KKV-innspillinger meget bra
D'Sound, varierende fra spor til spor - stort sett bra
Delillos, ok til bra
Tre små kinesere, bra
Anja Garbarek, normalt bra
September When, varierende stort sett bra
Lava, husker ikke
Aha, midi
Euroboys, god kvalitet
Anne L- Drecker, grei kvalitet
Sondre Lerche, god kvalitet
Røyksopp, bra kvalitet
Kings of conv - omtrent referanse
Morten Harket - KKV meget bra
Savoy - helt greit
Blackbird - meget bra
Oslo Domkor - KKV meget bra
Kurt Nilsen - ganske bra
Lippo Lippo - veldig bra
PGB - veldig bra til ok
Dum Dum - bra
Madrugada - bra
Midnight C. - meget bra til referanse
++++
 
Topp Bunn