Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det rekker ikke mange millimetere som unnskyldning at de har den idiotiske bestemmelsen om sølibat.

    Unnskyldning og (delvis) forklaring er ikke samme ting.

    De bør utraderes, og deres verdier bør konfiskeres. Og hver eneste ansatt bør etterforskes herfra til evigheten, og de skyldige sperres inne helt til de har glemt hvorfor de er der.

    Selvsagt helt enig.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Unnskyldning og (delvis) forklaring er ikke samme ting.
    Sant nok, men jeg nekter å akseptere at sølibat virker drivende for såpass åpenbare avvik og misbruk. Det ligger en god del mer i fatet hos de som tyr til slike uhyrligheter.
    Det er ikke noe som peker i retning av at folk som lever i ufrivillig sølibat utenfor syke kirkesamfunn, er overrepresenterte i pedofile miljøer.

    (I noen år i mine yngre dager, levde jeg selv uten partner eller ons, jeg fikk ikke akkurat noen dragning mot unger av den grunn)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Du tror ikke det virker drivende? I det hele tatt? Vel, det tror altså jeg.

    Folk i ufrivillig sølibat i andre settinger har sjelden hverken den type makt, innflytelse eller jevnlig, nærmest risikofri tilgang til barn som en katolsk prest har. Ei heller grenseløs, blind tillit blant barnas foreldre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Den kanadiske ambassaden har hatt flagget på halv stang siden 30. mai i år. Det ble en sak i valget som nylig ble avholdt. Den konservative utfordreren til Justin Trudeau, Erin O'Toole, mente det var en skjensel og flagget ville vært hevet nå, dersom O'Toole hadde vunnet valget.

    Årsaken til at flagget på alle føderale bygninger, inkludert utenriksstasjoner, er på halv stang skyldes forferdelige overgrep begått av den katolske kirken i Canada. Der (som her med samene) hadde man et mål om å omvende urinnvånernes barn så de skulle bli gode kanadiske borgere. De ble tatt fra foreldrene og plassert på internatskoler i de ulike provinsene. Der ble de barnearbeidere og overgrepsofre og tusener ble drept og lagt i massegraver. Foreldrene fikk ikke beskjed om hva som hadde skjedd med barna. Mange skjulte sine barn, så inspektører ikke skulle finne dem, men det var stive fengselsstraffer dersom det ble oppdaget.

    Disse massegravene er man i ferd med å finne nå, ved hjelp av bakkeradar.

    Da Trudeau ble klar over omfanget, besluttet han at landets føderale bygninger altså skulle flagge på halv stang til nasjonen hadde fått en erklæring fra urbefolkningens representanter om at de var tilfredse med de reparasjoner og innrømmelser som landet kom med.

    Ingen premie utdeles til den som sier at Trudeaus utfordrer i valget var katolikk.
    10. september, rett før valget, stadfestet Trudeau at hans beslutning fra mai fortsatt gjaldt, mens O'Toole angrep den og oppfordret til at man måtte la fortiden ligge.

    Det er anslått at dersom man ønsker å flagge på halv stang én dag for hvert barn som ligger i massegravene, må man flagge i minst 11 år, kanskje så mye som 17.


    På Irland har man funnet tilsvarende massegraver med småbarn utenfor "Mother and Babies" hjem. Ugifte kvinner som ble gravide dro til slike. De var selvsagt "fryktelige syndere" og ble satt til hardt arbeid, barn som ikke ble adoptert forsvant. Ett av mange slike eksempler. Irene er i ferd med å miste trua, pga dette.


    Jeg går forbi ambassaden med hunden og ringte til slutt for å forhøre meg om hvorfor det stod på halv stang, i noen uker. "It's in shame. The nation is ashamed."

    Canadas ambassade.JPG
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For min del, nesten enda mindre med alle dem som har sett gjennom fingrene på det og bare latt det pågå. Lovens strengeste straff for hele jævla hurven, forsåvidt gjerne inkludert dødsstraff der det måtte være akseptert.
    Jeg er dessverre litt enig, selv om jeg ikke syns dødsstraff hører hjemme i et sivilisert samfunn. Men det gjør ikke å begå overgrep mot barn heller. Det vi snakker om her er virkelig ondskap, og det bør behandles deretter.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.239
    Antall liker
    5.193
    Religion er generelt ikke bra, organisert religion beviselig farlig, og politiske partier som påberoper seg religiøsitet og religiøse åpenbaringer som grunnlag for politikken sin burde vært forbudt i ethvert sivilisert land.
    Vi er nok ikke i mål helt der, men om ikke annet så har vi i hvert fall omsider fått dem under sperregrensa.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er dessverre litt enig, selv om jeg ikke syns dødsstraff hører hjemme i et sivilisert samfunn.

    Jeg synes heller ikke det, men heller ikke den katolske kirken hører hjemme i et sivilisert samfunn, så akkurat her kan vi la minus og minus bli til et pluss.

    Men det gjør ikke å begå overgrep mot barn heller. Det vi snakker om her er virkelig ondskap, og det bør behandles deretter.

    Ondskap er virkelig det eneste dekkende ordet. Ideelt sett burde vi få en ny Nuremberg-type rettssak med den katolske kirke i dokken, for dette ligner mer på nazistenes herjinger enn på noe annet jeg kan tenke meg. Ikke så å forstå at de er videre sammenlignbare, utover at vi også her snakker om ondskap satt i organisert system på et ufattelig plan og i et ufattelig omfang.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Du tror ikke det virker drivende? I det hele tatt? Vel, det tror altså jeg.

    Folk i ufrivillig sølibat i andre settinger har sjelden hverken den type makt, innflytelse eller jevnlig, nærmest risikofri tilgang til barn som en katolsk prest har. Ei heller grenseløs, blind tillit blant barnas foreldre.
    Jeg tror ikke det virker drivende med mindre du allerede har et eller annet forvirret syn på barn.
    Naturlig sett har ikke barn seksuell tiltrekningskraft.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes man skal være uhyre forsiktig med å uttale at noe ikke er "naturlig". Pedofili eksisterer og i noen tilfeller fødes mennesker med pedofil legning. Dermed er det per definisjon naturlig.

    "Barn" er dessuten mennesker under en alder fastsatt av loven, ikke naturen. Jeg kan utmerket godt føle seksuell tiltrekning til en femtenårig jente - altså et barn. En pre-pubertal jente - nei.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Jeg synes man skal være uhyre forsiktig med å uttale at noe ikke er "naturlig". Pedofili eksisterer og i noen tilfeller fødes mennesker med pedofil legning. Dermed er det per definisjon naturlig.

    "Barn" er dessuten mennesker under en alder fastsatt av loven, ikke naturen. Jeg kan utmerket godt føle seksuell tiltrekning til en femtenårig jente - altså et barn. En pre-pubertal jente - nei.
    For the sake of argument, ja, noen er muligens født med dragning mot (prepubertale) barn (det er omdiskutert i litteraturen på temaet).

    Videre, ja, noen unge (postpubertale) jenter er usigelig tiltrekkende kroppslig sett, men i det jeg ser øynene deres, og jeg ser at det bor et barn i dem, er jeg såpass heldig at det er en fullstendig show-stopper for min del.

    Poenget er at det er en særlig ansvarsfraskrivelse, dersom man på sett og vis fremlegger det som om det ligger i vår (menns) natur å misbruke de vi har lyst på, uten å gå veien om gjensidig vilje mellom to voksne personer, det mener jeg er en fullstendig feilkobling. Vi har alle et selvstendig ansvar, uansett hvor mye lyst vi har, og ansvaret bør ikke være vanskelig å forstå, dersom objektet for lysten er et barn. Jeg aksepterer ganske enkelt ikke at det er slik at noen ikke kan noe for det, så jeg tror mer på at den jævla kirken har en stilltiende aksept for misbruket som har pågått i flere mannsaldre, og at det i seg selv virker drivende for dem som allerede kobler såpass feil.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Jeg synes heller ikke det, men heller ikke den katolske kirken hører hjemme i et sivilisert samfunn, så akkurat her kan vi la minus og minus bli til et pluss.

    Ondskap er virkelig det eneste dekkende ordet. Ideelt sett burde vi få en ny Nuremberg-type rettssak med den katolske kirke i dokken, for dette ligner mer på nazistenes herjinger enn på noe annet jeg kan tenke meg. Ikke så å forstå at de er videre sammenlignbare, utover at vi også her snakker om ondskap satt i organisert system på et ufattelig plan og i et ufattelig omfang.
    Jeg tror ikke den katolske kirken er alene om dette. Alle med en eller annen form for makt over andre gjør dette. Se på rike mennesker i både vesten og ikke minst i arabiske land, FRP, Weinstein, Larry Nassar, barnehager og skoler. Dessverre er mange med makt altfor svake og benytter de midlene de har til rådighet. Det er stort sett menn som gjør dette mot barn eller unge kvinner, og det universalt. Selv om religiøse ofte er både verre og burde vite så mye bedre (ifølge dem selv ihvertfall), så er dette noe vi må ordne på helt andre måter enn vold og drap. Hvordan det skal løses? Aner ikke. Dette stikker dypt
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er at det er en særlig ansvarsfraskrivelse, dersom man på sett og vis fremlegger det som om det ligger i vår (menns) natur å misbruke de vi har lyst på
    Jeg aksepterer ganske enkelt ikke at det er slik at noen ikke kan noe for det

    Ingen grunn til å akseptere noe ingen har sagt eller påstått. Slegge > åpen dør.

    Alt du sier er selvsagt korrekt, fint og flott, men vi lever ikke i et idealsamfunn og vil heller aldri komme til å gjøre det. Ikke vi og ikke noen av våre (vel, deres) etterkommere.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Ingen grunn til å akseptere noe ingen har sagt eller påstått. Slegge > åpen dør.

    Alt du sier er selvsagt korrekt, fint og flott, men vi lever ikke i et idealsamfunn og vil heller aldri komme til å gjøre det. Ikke vi og ikke noen av våre (vel, deres) etterkommere.
    Det etterfølgende poenget er altså at Kirken, den spedalske katolske, bedriver nettopp denne ansvarsfraskrivelsen, noe som ikke skjer i like stor grad i siviliserte samfunn ellers.
    Og derfor behovet for å rasere alt den kirken står for av faenskap og eierskap.

    Folk må få tro på både jomfru Maria og andre skapninger i hennes nærhet, men ikke bruke det til å unnskylde ondskap, noe Den Katolske Kirke i høyeste grad velsigner med sine manglende reaksjoner.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror ikke den katolske kirken er alene om dette.

    Nei ærru gær'n, det finnes overalt. Bare ikke satt i et så overveldende system som i den katolske kirke.

    Hvordan det skal løses?

    Det kan ikke løses, fordi det ligger i menneskets natur. Eller i mange menneskers natur. Det har alltid gjort det og vil alltid gjøre det, så om man skal "løse" det må man fjerne mennesket fra ligningen.

    Det man *kunne* gjøre, i et forsøk på å minimere problemet i den grad det er mulig, er å *alltid* slå så hardt ned på personer og organisasjoner som forgriper seg på barn og andre svake grupper som det overhode er mulig å gjøre.

    Det vil imidlertid heller aldri skje, siden de største overgriperne uvegerlig også har mest penger og makt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Nei ærru gær'n, det finnes overalt. Bare ikke satt i et så overveldende system som i den katolske kirke.




    Det kan ikke løses, fordi det ligger i menneskets natur. Eller i mange menneskers natur. Det har alltid gjort det og vil alltid gjøre det, så om man skal "løse" det må man fjerne mennesket fra ligningen.

    Det man *kunne* gjøre, i et forsøk på å minimere problemet i den grad det er mulig, er å *alltid* slå så hardt ned på personer og organisasjoner som forgriper seg på barn og andre svake grupper som det overhode er mulig å gjøre.

    Det vil imidlertid heller aldri skje, siden de største overgriperne uvegerlig også har mest penger og makt.
    Uansett godt å se at loven faktisk innhentet Harvey Weinstein og Jeffrey Epstein, til tross for deres opphøyde posisjoner. Nå gjenstår å hente Prins Andrew til ei fuktig celle...
    Ja, og DJ Trump, selvsagt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Du velger deg innimellom noen rare diskusjoner, Disqutabel.

    Det finnes et fjell av forskning på seksuelle avvik som funksjon av påtvungent sølibat i den katolske kirken.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.241
    Antall liker
    2.673
    Sted
    Liten by
    Nei ærru gær'n, det finnes overalt. Bare ikke satt i et så overveldende system som i den katolske kirke.
    Tja.... Jeffrey Epstein saken virker til å være veldig oppe i systemene og hans død var veldig kjekk, for noen. Den saken er nok mere satt i system enn vi aner...

    Det vil imidlertid heller aldri skje, siden de største overgriperne uvegerlig også har mest penger og makt.
    Og der ligger hele greia. Det vil aldri skje noe, nettopp på grunn av dette.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Du velger deg innimellom noen rare diskusjoner, Disqutabel.

    Det finnes et fjell av forskning på seksuelle avvik som funksjon av påtvungent sølibat i den katolske kirken.

    Takker.

    Men det ligger en filosofisk debatt bakt inn i det der. Det virker veldig merkelig på meg om sølibati endrer de seksuelle preferanser.

    Jeg har ingen problemer med å se at sølibatiet genererer fjell av seksuell frustrasjon, og mye dritt med det, men fra det til å føre det som en forklaring på misbruk av barn, tillater jeg meg å spørsmålsstille.

    Vitenskapelige arbeider på pedofili, viser en del tendenser og overrepresentasjoner, men sølibati er ikke blant dem.
    Venstrehendte, mennesker med lav konsekvensforståelse, lav IQ og lav konsentrasjonsevne, er blant markørfaktorene, for eksempel.

    Dette er heller ikke på noen måte gode forklaringsmodeller, men jeg tror nok at folk med visse tilbøyeligheter søker miljøer der man kan få både utløp og aksept. Sølibati i seg selv, utløser ikke seksuell lyst på prepubertale barn.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.637
    Antall liker
    10.189
    Nå tror jeg vi skal la noen som er bedre informert enn oss ta seg av domsavsigelsene.
    Helt enig.
    Det var mer for å understreke at den dagen man får nok på også de halvgudelige, da har vi kommet et godt steg på veien.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Folk finner berettigelse for uhyrlige ugjerninger når de mener at de er Guds forlengede hånd for omvending av syndere.
    Legg til en patentløsning for syndsforlatelse også, så er det bare å «tilgi» og «se fremover».

    Enhver ikke-religiøs organisasjon med et lignende handlingsmønster ville blitt erklært kriminell og tvangsoppløst, og lederne ville blitt fengslet for hva de hadde gjort og ikke gjort, i tillegg til straffeforfølgelse av de enkelte overgriperne.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Nå må (bør) vi forsøke å holde tunga rett i munnen ( i alle fall i rett munn! ).

    Det er et Atlanterhav mellom mange "pedofili" saker i USA og Europa. I USA er det i visse stater gjerne sett på som pedofili om man har sex med en som er 17 år og 9 måneder!!! Lavalderen varierer der borte fra 16 til 18.

    På denne siden av Atlanteren har vi i Norge 16 og i straffesammenheng også en grense på 14. Andre land i Europa har enda lavere grenser. Så vi bør ikke sammenligne epler og pærer her.

    Imho burde man kanskje heller sett på begrepet "prepubertal" som en mulig fornuftig grense. Da vil det være noe mer fornuft enn å si at sex med en 17åring ( frivillig mind you! ) er overgrep mot mindreårig.

    Men når det gjelder katolske prester er det vel mindreårige (prepubertale) korgutter som ikke har kommet i stemmeskiftet som frister mest og der er jeg helt enig i at det uten tvil er snakk om pedofili. ( Som beskrivelse av forbrytelsen og ikke som en diagnose! ) Jeg vil ikke være med på å "sykeliggjøre" overgriperne! De er voksne menn som vet at det de gjør er så inn i Hælvete galt at det ikke finnes unskyldning for det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror heller ikke sølibat er en trigger for pedofili, men ser allikevel ikke bort fra at sølibat kan gjøre at man finner utløp for seksuell energi der det er tilgjengelig. Kanskje litt som historier om heterofile menn som i fengsel bruker andre menn seksuelt, kanskje mest som en slags assistert onani.

    Jeg tror at seksuell legning kan være litt glidende, men ikke at man blir pedofil av sølibat. Det man lyster etter lyster man etter uansett om man får seg noe, eller ikke. Så jeg er tilbøyelig til å tro teorien om at pedofile ofte søker seg til yrker hvor de har "tilgang" på barn og kan få utløp for dette uten å løpe for mye risiko.

    En annen ting er jo at dette har vært kjent og avlørt mange ganger tidligere. Kom akkurat på filmen 'Spotlight' som handler om hvordan Boston Globe avslørte hvordan pedofile kaolske prester ikke ble straffeforfulgt, men at sakene ble feid under teppet og prestene forflyttet til andre menigheter når de ble avslørt.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En annen ting er jo at dette har vært kjent og avlørt mange ganger tidligere. Kom akkurat på filmen 'Spotlight' som handler om hvordan Boston Globe avslørte hvordan pedofile kaolske prester ikke ble straffeforfulgt, men at sakene ble feid under teppet og prestene forflyttet til andre menigheter når de ble avslørt.
    Derfor kriminell organisasjon heller enn enkeltstående «råtne epler» som skal få «tilgivelse».
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Derfor kriminell organisasjon heller enn enkeltstående «råtne epler» som skal få «tilgivelse».
    Ingen tilgivelse for dette. Som forelder syns jeg rett og slett dette er vanskelig å forholde seg til på en rasjonell og fattet måte uten å bli emosjonelt styrt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Takker.

    Men det ligger en filosofisk debatt bakt inn i det der. Det virker veldig merkelig på meg om sølibati endrer de seksuelle preferanser.

    Jeg har ingen problemer med å se at sølibatiet genererer fjell av seksuell frustrasjon, og mye dritt med det, men fra det til å føre det som en forklaring på misbruk av barn, tillater jeg meg å spørsmålsstille.

    Vitenskapelige arbeider på pedofili, viser en del tendenser og overrepresentasjoner, men sølibati er ikke blant dem.
    Venstrehendte, mennesker med lav konsekvensforståelse, lav IQ og lav konsentrasjonsevne, er blant markørfaktorene, for eksempel.

    Dette er heller ikke på noen måte gode forklaringsmodeller, men jeg tror nok at folk med visse tilbøyeligheter søker miljøer der man kan få både utløp og aksept. Sølibati i seg selv, utløser ikke seksuell lyst på prepubertale barn.
    Sikkert riktig alt det der.
    Det forandrer ikke på det faktum at den katolske kirke er tuftet på hundretusener av menn i alle aldre som er nektet ett hvert seksualliv.
    Det er i beste fall usunt, men sannsynligvis umenneskelig.
    At det kan få mildest talt uheldige utfall trenger man ikke være Freud for å forstå. Tror f eks ikke jeg ville vært særlig sympatisk etter 30 år med ballespreng.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Det er jeg helt forbanna enig i. Der er det kun nakkeskudd som gjelder imo.
    Dessverre er det lett å komme dit. Min x hadde blitt misbrukt som liten pike. Det gav seg utslag som plaget henne langt opp i voksen alder. Det medførte selvsagt problemer mellom oss også. Hun traff typen igjen mange år senere da han ramlet innom et sted hun jobbet. Da hun kom hjem fortalte hun at hun hadde møtt ham på jobb. Han jobbet på en båt, og heldigvis hadde båten forlatt havna da jeg kom ned dit. Jeg dro dit ene og alene for å sette ei kule i skallen på ham! Av og til har man flaks! Og da mener jeg at jeg hadde flaks! Forsettelig drap på en kjeltring straffes vel hard i kongleriket! Noe mere straff enn hva en domstol ville gitt det pedofile svinet.

    Misbruket rammer ikke bare den ene som er utsatt for det, det ødelegger hele familien og senere forhold svært ofte! Det straffes ikke hardt nok imho!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Dessverre er det lett å komme dit. Min x hadde blitt misbrukt som liten pike. Det gav seg utslag som plaget henne langt opp i voksen alder. Det medførte selvsagt problemer mellom oss også. Hun traff typen igjen mange år senere da han ramlet innom et sted hun jobbet. Da hun kom hjem fortalte hun at hun hadde møtt ham på jobb. Han jobbet på en båt, og heldigvis hadde båten forlatt havna da jeg kom ned dit. Jeg dro dit ene og alene for å sette ei kule i skallen på ham! Av og til har man flaks! Og da mener jeg at jeg hadde flaks! Forsettelig drap på en kjeltring straffes vel hard i kongleriket! Noe mere straff en en domstol ville gitt det pedofile svinet.

    Misbruket rammer ikke bare den ene som er utsatt for det, det ødelegger hele familien og senere forhold svært ofte! Det straffes ikke hardt nok imho!
    Det kalles forsettelig drap ja, i mine øyne er det skadedyr utslettelse men det hjelper lite hva jeg mener.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    Var utsatt for et "motivasjonsforedrag" holdt av en type ( husker ikke hvem ) som hadde sonet for en hvitsnippforbrytelse. Han hadde sonet i en "åpen anstalt". Der var det et lite stakittgjerde og en ubevoktet port. Hvis han ønsket kunne han helt enkelt ha stukket av ved å gå ut av grinda. Hvis han gjorde det ville han blitt sendt til et "ordentlig" fengsel, så det gjorde han naturlig nok ikke!

    Han sonet med andre hvitsnipper, fyllekjørere og pedofile overgripere. Han kunne fortelle at ingen av de andre "likte" de pedofile, men disse fikk nå gå i fred i alle fall. De pedofile fikk sone i åpen anstalt fordi man der regnet med at de ikke få bank hver dag av de andre insatte. Disse var jo ikke voldelige i utgangspunktet. På Ullersmo ville de pedofile hatt klippekort på sykestua!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.818
    Antall liker
    5.468
    Sted
    Holmestrand
    Som Pink P sier, så er ikke "kule for panna" eller andre steder særlig konstruktivt.
    Det er vel ikke meningen at vi skal skape et bedre samfunn med Hitler-metoder?
    Og ganske sikkert så virker det ikke.
    Etter straffemetoden så burde en del land være fri for all kriminalitet, men slik er det jo ikke.

    Skal man løse et problem, så må man gå til kjernen av problemet, og jobbe ut i fra det.
    Mye taler for at straff ikke har noen annen effekt enn å stagge vår moralske forargelse, og tilfredstille hevntørsten.
    Uten sammenligning for øvrig så er det ikke lenge siden flertallet ville reise galger og slikt for å løse homoproblemet.
    Nå viser det faktisk at homofili faktisk ikke er et problem.
    SOM SAGT: UTEN SAMMENLIGNING FOR ØVRIG!
    ;)
    Men jeg tror like vel at pedofili må løses og behandles på andre måter enn standrett.
    Når det gjelder den katolske kirke så tror jeg at slutt på sølibatet vil ha større effekt enn at noen dere flyr rundt og skyter folk.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.644
    Antall liker
    15.727
    Torget vurderinger
    2
    Derfor kriminell organisasjon heller enn enkeltstående «råtne epler» som skal få «tilgivelse».
    Functioning as an international criminal conspiracy.

    "The institutional Roman Catholic Church has been marinating in cruelty and scandal for so long that investigating its inexcusable and inhuman conduct now has a sense of archaeology about it. It has functioned in this area as an international criminal conspiracy to obstruct justice for longer than most people can remember. And yet there are members of the Clan of the Red Beanie in this country who are stamping their tiny velvet slippers at the very idea that the president—who, by the way, on the basis of current evidence, is a better Catholic than the entire French hierarchy—might receive holy communion. It’s time to ship many of these ermined conspirators off to ancient monasteries in the Sinai, so they can atone for the sins they’ve committed against charity and the gospel."

     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.861
    Torget vurderinger
    0
    "Kule i pannen" og "nakkeskudd" hører ikke hjemme i en sivilisert diskusjon.
    Prinsippielt enig Pinky. Men når man har vært nær konsekvensene av det slike overgripere driver med så ser man nok noe anderledes på det, dessverre.

    Dette er forbrytelser som ikke "går over" når overgriperen finner andre offre. Det går ikke over selv om overgriperen får en dom på et år eller halvannet! Offeret må leve med dette hele resten av sitt liv! Overgriperen kan fortsette sitt liv når han slipper ut, og da har han "gjort opp sin gjeld til samfunnet"!

    Nei han har ikke det, han kan ALDRI gjøre opp den gjelden som har mot offeret/offrene! ALDRI!! Offrene må leve med dette hele resten av sine liv og det ødelgger dem så jævlig mye mer enn hva utenforstående aner!

    Livsvarig fengsel (til de dør) er det eneste jeg kan se er en riktig straff for dette. Jeg er riktig nok prinsippiell motstander av dødsstraff, men for pedofile overgripere er jeg nesten villig til å gjøre et unntak! At jeg selv var på vei for å ta "loven i egne hender" var som du sikkert forstår ikke et resultat av rasjonell tenking!
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn