Politikk, religion og samfunn Norske gladkristne (not)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår faktisk hvordan du med flere tenker. Jeg har vært med i samme klubb for å si det slik.

    Vitenskapen evner ikke å besvare en rekke spørsmål, og blir for mange en tvangstrøye. Jeg ble selv nysgjerrig på det utenfor vitenskapen - ironisk nok da jeg arbeidet med grunnforskning og lette etter sorte hull.

    Et sterk håp som eks har reddet mange liv - der medisinen har kommet til kort. Om håpet i seg selv gjør deg sterk - hvorfor gå i konfrontasjon med den enkeltes tro / verktøykasse? Om kjærlighet alene kan forklares som en kjemisk reaksjon - hvordan kan da evolusjonslæren forklare at vi sørger over våre døde? Hvilken fordel gir det?

    Evolusjonslæren forklarer utmerket hvorfor vi sørger over våre døde. Bare å lese den*. At vitenskapen ikke har svar på en rekke spørsmål betyr ikke at den ikke kan svare på de samme spørsmålene. Religion har jo ingen svar. Bare påstander. Ubegrunnede sådan.....

    * Anbefaler Richard Dawkins "The blind watchmaker". Den oppklarer disse utbredte misforståelsene.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Elsker at man må ha mastergrad i det meste for at mann skulle kunne ha meninger! Å debattere om ting man er engasjert i må da kunne gjøres uten at man har dyp utdanning.

    Men jeg tror kanskje dere diskuterer forbi hverandre ? @RuneRaskeReven prøver vel å forklare hva kristendommen har gjort bra for menneskeheten, ikke om den er ekte eller ikke?
    Du kan ha rett i det, men det har blitt forklart relativt mange ganger at vi er flere som mener at det gode kristendommen har gjort, overskygges av det onde! Så dersom en religion både kan ha godt og ondt, og vi i tillegg må velge ut hvilke passasjer vi skal tro på og leve etter, hva skal vi med den religionen?
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Anbefaler å lese Hinsides godt og ondt for å forstå dette med «det gode og det vonde». Den er også kjemisk renset for det dogmatiske.

    Den tar også et oppgjør med metafysikken - som kan falle i god jord her på forumet.

     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Evolusjonslæren forklarer utmerket hvorfor vi sørger over våre døde. Bare å lese den*. At vitenskapen ikke har svar på en rekke spørsmål betyr ikke at den ikke kan svare på de samme spørsmålene. Religion har jo ingen svar. Bare påstander. Ubegrunnede sådan.....

    * Anbefaler Richard Dawkins "The blind watchmaker". Den oppklarer disse utbredte misforståelsene.
    Det er mulig at det er gode forklaringer til det, og det var et dårlig eksempel fra min side - men du kan ikke referere til en populærvitenskapelig selvutnevnt ateist som lever på å provosere som et sannhetsvitne.

    Vedrørende at vitenskapen kan besvare framtidige ubesvarte spørsmål - ja helt åpenbart. Dette skjer hele tiden. Vitenskapen har også belyst problemstillinger som virkelig får mange til å gå tilbake til metafysikken for å finne svar - da de nærmest er ubegripelige, eller når vi kan bevise at vi ikke kan bevise noe.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig at det er gode forklaringer til det, og det var et dårlig eksempel fra min side - men du kan ikke referere til en populærvitenskapelig selvutnevnt ateist som lever på å provosere som et sannhetsvitne.

    Vedrørende at vitenskapen kan besvare framtidige ubesvarte spørsmål - ja helt åpenbart. Dette skjer hele tiden. Vitenskapen har også belyst problemstillinger som virkelig får mange til å gå tilbake til metafysikken for å finne svar - da de nærmest er ubegripelige, eller når vi kan bevise at vi ikke kan bevise noe.

    Dawkins er adferdsbiolog og evolusjonsteoretiker og professor ved Oxford. Ved å hevde at han er ateist (som om det skulle være diskvalifiserende) som lever av å provosere og er dårlig sannhetsvitne når det gjelder evolusjon, har du meldt deg ut av debatten.

    Å hengi seg til mystisisme og tro som svar på det man ikke forstår, er en kapitulasjon av rasjonalitet og en søknad om frikobling fra virkeligheten.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dawkins er adferdsbiolog og evolusjonsteoretiker og professor ved Oxford. Ved å hevde at han er ateist (som om det skulle være diskvalifiserende) som lever av å provosere og er dårlig sannhetsvitne når det gjelder evolusjon, har du meldt deg ut av debatten.

    Å hengi seg til mystisisme og tro som svar på det man ikke forstår, er en kapitulasjon av rasjonalitet og en søknad om frikobling fra virkeligheten.
    Dawkins er adferdsbiolog og evolusjonsteoretiker og professor ved Oxford. Ved å hevde at han er ateist (som om det skulle være diskvalifiserende) som lever av å provosere og er dårlig sannhetsvitne når det gjelder evolusjon, har du meldt deg ut av debatten.

    Å hengi seg til mystisisme og tro som svar på det man ikke forstår, er en kapitulasjon av rasjonalitet og en søknad om frikobling fra virkeligheten.
    Neppe, han er meget omstridt og hans kollegaer har vært bekymret for at han har gått for langt inn i populærvitenskapen. Et enkelt søk bekrefter at man ikke uten videre kan bruke ham som sannhetsvitne uten å begrunne det. Jeg tviler ikke på at mannen har mange gode poenger, eller at han gjør en god jobb i sitt daglige virke. Men, bøkene kan diskuteres.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Dawkins er ikke mer omstridt enn Carl Sagan, Neil DeGrasse Tyson eller Einstein for å nevne noen. Folk som forteller hvordan verden faktisk fungerer er alltid kontroversielle blant fanatikere som bruker tro som rettesnor i stedet for viten.
    Hvis man ikke liker Dawkins kan man velge en hvilken som helst annen ekspert på feltet, som alle kan fortelle at menneskelige følelser ikke er et problem for evolusjonsteorien. Det er også symptomatisk for realitetsbristen at religiøse bruker evolusjonsteorien som hakkestabbe; en teori som er like godt dokumentert som tyngdekraften, men bedre forstått. Men noen mener jo visstnok i fullt alvor at jorda er flat, så da er vel alt mulig....
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Dawkins er ikke mer omstridt enn Carl Sagan, Neil DeGrasse Tyson eller Einstein for å nevne noen. ....
    Jo, det er han - men det er ikke et stort poeng her. Evolusjonsteorien er et faktum uansett, men jeg forstod bare ikke hvorfor du refererte til en populærvitenskapelig bok.

    Poenget er at det er mye vi ikke kan forklare med vitenskap, og noen vitenskaplige teorier stiller faktisk enda større eksistensielle spørsmål enn hva religioner noensinne har evnet å komme ned. F eks Big Bang.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det er han - men det er ikke et stort poeng her. Evolusjonsteorien er et faktum uansett, men jeg forstod bare ikke hvorfor du refererte til en populærvitenskapelig bok.

    Poenget er at det er mye vi ikke kan forklare med vitenskap, og noen vitenskaplige teorier stiller faktisk enda større eksistensielle spørsmål enn hva religioner noensinne har evnet å komme ned. F eks Big Bang.
    Hvis man ikke kan forklare det med vitenskap, hvordan skal man da kunne fastslå noen form for rett svar eller fasit?

    Skal man bare ta alt som ikke kan forklares med vitenskap for god fisk eller at alle bare gjør opp sin egen mening?

    Skal man kunne tvinge ikke vitenskapelig verifiserte eventyr fortellinger på folk som ett levesett?

    Religion er pest
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvis man ikke kan forklare det med vitenskap, hvordan skal man da kunne fastslå noen form for rett svar eller fasit?

    Skal man bare ta alt som ikke kan forklares med vitenskap for god fisk eller at alle bare gjør opp sin egen mening?

    Skal man kunne tvinge ikke vitenskapelig verifiserte eventyr fortellinger på folk som ett levesett?

    Religion er pest
    Poenget er at flere religioner ikke fastslår hva som er rett eller ikke. Det er ikke hensikten.

    Du kan sammenlikne det med en psykolog. Han forteller deg ikke hva som er rett for deg og gir deg ikke en fasit på hvordan du skal leve livet ditt, men er en veileder for å stille de riktige spørsmålet slik at du selv tar de rette valgene for deg selv.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er at flere religioner ikke fastslår hva som er rett eller ikke. Det er ikke hensikten.

    Du kan sammenlikne det med en psykolog. Han forteller deg ikke hva som er rett for deg og gir deg ikke en fasit på hvordan du skal leve livet ditt, men er en veileder for å stille de riktige spørsmålet slik at du selv tar de rette valgene for deg selv.
    Forskjellen på religion og en psykolog er jo at psykologen har som hensikt å få deg til å ha det bedre med deg selv osv gjøre deg bedre, religion har en masse annet piss som kan sprike i alle retninger.. ta gamle testamentet? Hvorfor i allverden ble det ett nytt testamente? Skal man bare skrive det om for å passe inn i den moderne tid? Snart kommer det ett nytt der homofile endelig blir akseptert, kvinner er like mye verdt å olje er noe drit. Bare vent :) (Jeg er selvsagt for de to første punktene)
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    .. ta gamle testamentet? Hvorfor i allverden ble det ett nytt testamente? Skal man bare skrive det om for å passe inn i den moderne tid?
    Moderne tid????
    Gamle testamentet(GT):
    Skrevet ned fra ca. år 900 før til ca. år 400 før Kristus.
    Det nye testamentet: (NT)
    Skrevet fra ca. år 50 etter til ca. år 100 etter Kristus.

    Den store forskjellen er at det gamle testamentet handler om livet før Jesu fødsel, mens det nye testamentet handler om livet etter Jesu fødsel
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Forskjellen på religion og en psykolog er jo at psykologen har som hensikt å få deg til å ha det bedre med deg selv osv gjøre deg bedre, religion har en masse annet piss som kan sprike i alle retninger.. ta gamle testamentet? Hvorfor i allverden ble det ett nytt testamente? Skal man bare skrive det om for å passe inn i den moderne tid? Snart kommer det ett nytt der homofile endelig blir akseptert, kvinner er like mye verdt å olje er noe drit. Bare vent :) (Jeg er selvsagt for de to første punktene)
    DNT handler om kjærlighet og altruisme og er historien om Jesus. Snu det andre skinnet til osv.

    DGT har et annet og mer brutalt budskap, og er ikke opphavet til kristendommen på samme måte som dnt.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Moderne tid????
    Gamle testamentet(GT):
    Skrevet ned fra ca. år 900 før til ca. år 400 før Kristus.
    Det nye testamentet: (NT)
    Skrevet fra ca. år 50 etter til ca. år 100 etter Kristus.

    Den store forskjellen er at det gamle testamentet handler om livet før Jesu fødsel, mens det nye testamentet handler om livet etter Jesu fødsel
    Poenget var at man kan ikke bare skrive om religion fordi det ikke passer seg i den tid man befinner seg i?

    Før eller etter en fiktiv person? Er ikke mye håndfast gitt..
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    I beste fall hadde de god fantasi også før i tida og kunne skrive eventyr :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Moderne tid????
    Gamle testamentet(GT):
    Skrevet ned fra ca. år 900 før til ca. år 400 før Kristus.
    Det nye testamentet: (NT)
    Skrevet fra ca. år 50 etter til ca. år 100 etter Kristus.
    Koranen:
    Skrevet ned ca år 620.
    Håvamål:
    Skrevet ned ca år 1200.

    Moderne skrifter for moderne mennesker.
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Blir som å skrive om Rambo til en film uten våpen fordi noen som ser på kan være pasifister 😂
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Det ene som kristendommen har gående for seg her i Norge IMO er disse fantastiske stavkirkene! Jeg må si at mange av de bygga er utrolig fine (å det er vel godtroende vikinger som har bygget dem).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.243
    Torget vurderinger
    1
    Jo, det er han - men det er ikke et stort poeng her. Evolusjonsteorien er et faktum uansett, men jeg forstod bare ikke hvorfor du refererte til en populærvitenskapelig bok.

    Poenget er at det er mye vi ikke kan forklare med vitenskap, og noen vitenskaplige teorier stiller faktisk enda større eksistensielle spørsmål enn hva religioner noensinne har evnet å komme ned. F eks Big Bang.

    Siden du tydeligvis hadde misforstått hva evolusjonsteorien gir svar på mente jeg at populærvitenskapelig bok var det rette å anbefale. Ellers kan man jo anbefale Darwin, men the blind watchmaker gjør tingene tydeligere.

    Som før sagt er ikke mystisisme og tro et svar dersom man ikke forstår ting.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Siden du tydeligvis hadde misforstått hva evolusjonsteorien gir svar på mente jeg at populærvitenskapelig bok var det rette å anbefale. Ellers kan man jo anbefale Darwin, men the blind watchmaker gjør tingene tydeligere.

    Som før sagt er ikke mystisisme og tro et svar dersom man ikke forstår ting.
    Evolusjonsteorien har fortsatt en rekke ubesvarte forhold som forskere jobber med hele tiden, selv om hovedprinsippene er fastslått. Optimalt bør man referere til studiene som komplementerer Darwin, selv om de ikke alltid er enstemmig.

    Tro er ikke en erstatter for vitenskap. De dekker ulike behov.


    "Science is ghastly silent about all and sundry that is really near to our heart, that really matters to us. It cannot tell us about red and blue, bitter and sweet, beautiful and ugly, good or bad, God and eternity. Science sometimes pretends to answer questions in these domains, but the answers are often so silly that we are not inclined to take them seriously."

    —Erwin Schrodinger, a Nobel prize winning physicist
     
    Sist redigert av en moderator:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Tro er ikke en erstatter for vitenskap. De dekker ulike behov.
    For noen gjør de det og det er helt greit. Personlig tro er ikke det noen her inne angriper. Problemet med personlig tro er den ofte påvirker handlinger og tankegang, og jeg tenker at det er bedre å ta avgjørelser på bakgrunn av rasjonell tankegang og vitenskap, enn en bok som inneholder drap, massemord, voldtekt, slaveri, direkte vranglære og egoisme på høyt nivå. At du klarer å finne noe fint i den er bra, men det finnes mange som ikke gjør det! Debatten handler IKKE om hva DU tror og hva som dekker DITT behov, men kristendommen generellt og spesielt med hensyn på de tankevekkende handlingene man eksempelvis ser i USA og Polen for tiden.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Evolusjonsteorien har fortsatt en rekke ubesvarte forhold som forskere jobber med hele tiden, selv om hovedprinsippene er fastslått. Optimalt bør man referere til studiene som komplementerer Darwin, selv om de ikke alltid er enstemmig.
    Hvilke vitenskapsmenn mener at Darwins teorier IKKE er de beste vi har for tiden? Jeg trenger noen navn...
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Hvilke vitenskapsmenn mener at Darwins teorier IKKE er de beste vi har for tiden? Jeg trenger noen navn...
    Du forstår virkelig ikke hva jeg skriver.. Jeg har overhodet ikke hevdet noen sted at evolusjonsteoriEN ikke er gjeldende. Det ville i så fall vært rart, ettersom den overhodet ikke har noen konkurrenter og at den er opplest og vedtatt for lengst, godt begrunnet av faktiske observasjoner.

    Det jeg skriver er at den Evolusjonsteorien fortløpende blir oppdatert mer flere nyanser. Innenfor ulike teamer oppstår det noen ganger uenigheter mellom ulike forskere, selv om dette ikke rokker ved hovedretningene.
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    For noen gjør de det og det er helt greit. Personlig tro er ikke det noen her inne angriper. Problemet med personlig tro er den ofte påvirker handlinger og tankegang, og jeg tenker at det er bedre å ta avgjørelser på bakgrunn av rasjonell tankegang og vitenskap, enn en bok som inneholder drap, massemord, voldtekt, slaveri, direkte vranglære og egoisme på høyt nivå. At du klarer å finne noe fint i den er bra, men det finnes mange som ikke gjør det! Debatten handler IKKE om hva DU tror og hva som dekker DITT behov, men kristendommen generellt og spesielt med hensyn på de tankevekkende handlingene man eksempelvis ser i USA og Polen for tiden.
    Vitenskap gir oss ikke alle svarene eller hele verktøykassen vi har behov for her i livet. Jeg vet ikke om du leste sistatet fra Schrödinger som oppsummerer det på en enkel måte.

    Jeg tror problemet med religion oppstår når det blir blandet eller misbrukt inn i politisk styring, som vi ser i Polen, i flere muslimske land - og ikke minst i flere stater i USA. Den personlige troen vi ser i Europa, der også kirken er skilt fra staten, gir nok mer fordeler enn ulemper.

    Du blander sammen Det Nye Testamenetet og DGT når du omtaler Bibelen, og leser også enkeltsistater ut av sin mening. Jeg synes dette er litt dumt, ettersom det ikke hjelper deg i å forstå hvorfor Kristendommen for mange faktisk er et godt verktøy.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.489
    Sted
    Holmestrand
    Vitenskap gir oss ikke alle svarene eller hele verktøykassen vi har behov for her i livet. Jeg vet ikke om du leste sistatet fra Schrödinger som oppsummerer det på en enkel måte.

    Jeg tror problemet med religion oppstår når det blir blandet eller misbrukt inn i politisk styring, som vi ser i Polen, i flere muslimske land - og ikke minst i flere stater i USA. Den personlige troen vi ser i Europa, der også kirken er skilt fra staten, gir nok mer fordeler enn ulemper.

    Du blander sammen Det Nye Testamenetet og DGT når du omtaler Bibelen, og leser også enkeltsistater ut av sin mening. Jeg synes dette er litt dumt, ettersom det ikke hjelper deg i å forstå hvorfor Kristendommen for mange faktisk er et godt verktøy.
    Du har helt klart et poeng når det gjelder sammenblanding av religion og politisk styring.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Vitenskap gir oss ikke alle svarene eller hele verktøykassen vi har behov for her i livet. Jeg vet ikke om du leste sistatet fra Schrödinger som oppsummerer det på en enkel måte.

    Jeg tror problemet med religion oppstår når det blir blandet eller misbrukt inn i politisk styring, som vi ser i Polen, i flere muslimske land - og ikke minst i flere stater i USA. Den personlige troen vi ser i Europa, der også kirken er skilt fra staten, gir nok mer fordeler enn ulemper.

    Du blander sammen Det Nye Testamenetet og DGT når du omtaler Bibelen, og leser også enkeltsistater ut av sin mening. Jeg synes dette er litt dumt, ettersom det ikke hjelper deg i å forstå hvorfor Kristendommen for mange faktisk er et godt verktøy.
    Vitenskap og humanisme gir oss alle svarene vi trenger. Eller de fleste av oss ihvertfall. Vi trenger hverken bibele eller religion for å finne noen andre svar.

    Så de 10 bud gjelder ikke? Eller er det greit å cherry picke? Har spurt om dette før, men du klarer, som de fleste andre, ikke å svare!
    Dersom noen mener at slaveri er greit, hvordan kan du, med bibelen som hjelp, si at de IKKE har rett i det?

    Igjen, personlig tro må være opp til hver enkelt og ingen her kritiserer den. Det er når man bruker sin personlige tro til å foreta handlinger og ta standpunkt som sterkt går imot andres bestemmelsesrett over eget liv og andres valg i livet at pronlemene begynner. Jeg er definitivt imot religion i politikk, men vi ser jo hvordan ting er i USA for tiden og sjansen for at noe av det samme kan skje i Europe er stor. Det tar bare litt tid. Derfor er det best å demme opp for det verste av konservatismen, fanatismen og denne troen på at en bok skal bestemme noe som helst i verden!
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Vitenskap og humanisme gir oss alle svarene vi trenger. Eller de fleste av oss ihvertfall. Vi trenger hverken bibele eller religion for å finne noen andre svar.
    Jeg respekterer at du ikke trenger noe mer. Det er en ærlig sak.

    Så de 10 bud gjelder ikke? Eller er det greit å cherry picke? Har spurt om dette før, men du klarer, som de fleste andre, ikke å svare!
    Jeg har svart på denne, men så lenge svaret ikke er et tall med to streker under, så blir det konsekvent avvist som svar fra deg. Du vil derfor aldri bli fornøyd med svaret mitt.

    Dersom noen mener at slaveri er greit, hvordan kan du, med bibelen som hjelp, si at de IKKE har rett i det?


    Du har hengt deg opp i et eksempel fra Asbjørn, som er tatt ut av sin kontekts etter min mening.

    Igjen, personlig tro må være opp til hver enkelt og ingen her kritiserer den. Det er når man bruker sin personlige tro til å foreta handlinger og ta standpunkt som sterkt går imot andres bestemmelsesrett over eget liv og andres valg i livet at pronlemene begynner. Jeg er definitivt imot religion i politikk, men vi ser jo hvordan ting er i USA for tiden og sjansen for at noe av det samme kan skje i Europe er stor. Det tar bare litt tid. Derfor er det best å demme opp for det verste av konservatismen, fanatismen og denne troen på at en bok skal bestemme noe som helst i verden!
    All ideoogi kan misbrukes. Også den sterke "religiøse" humanetiske kritikken mot Kirken, som er en religion i seg selv. Kommunisme hadde også et tilsvarende oppgjør med Kriken. At ekstreme samfunn som Sovjet og Nazi-tyskland gikk i mot kirken viser at de er en trussel, da verdigrunnlaget fremmer demokrati og alturisme. Det alene bør tale for at man ikke uten videre bør avskrive Kristendommen helt ennå.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Da må du nesten forklare og vise at det er tatt ut av kontekst.
    Det er et sentralt punkt for menneskesyn og ikke et trivielt eksempel, men du vil ikke svare. Det er greit. Da skal jeg heller ikke spørre mere.

    Dette er de lovene du skal legge fram for israelittene: 2 Når du kjøper en hebraisk slave, skal han arbeide i seks år. Men i det sjuende året skal han få sin frihet uten å betale for det. 3 Kommer han som enslig, skal han dra bort som enslig. Er han gift, skal hans kone frigis sammen med ham. 4 Hvis herren hans gir ham en kone og hun føder ham sønner eller døtre, skal kona og barna tilhøre hennes herre, og han skal frigis alene. 5 Men om slaven uttrykkelig sier: «Jeg er glad i herren min og i kone og barn, jeg vil ikke bli fri», 6 da skal herren hans føre ham fram for Gud og stille ham opp ved døren eller ved en dørstolpe, og herren hans skal stikke en syl gjennom øret på ham. Så skal han være slaven hans for alltid.
    7 Når en mann selger datteren sin som slavekvinne, skal hun ikke gis fri på samme måte som de andre slavene. 8 Har herren hennes bestemt henne for seg selv, men likevel ikke liker henne, skal han la henne kjøpes fri. Men han har ikke rett til å selge henne til et fremmed folk, siden han har vært troløs mot henne. 9 Men har han bestemt henne for sønnen sin, skal han gi henne samme rettigheter som døtre har. 10 Får han en kone til, skal han ikke la den første mangle kjøtt, klær eller duftende oljer. 11 Hvis han ikke lar henne få disse tre tingene, skal hun gis fri uten å betale for det.


    Feel free til å gjøre dette mere humanistisk og forklar hvor jeg tar dette ut av kontekst.
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.643
    Antall liker
    10.212
    Da må du nesten forklare og vise at det er tatt ut av kontekst.
    Det er et sentralt punkt for menneskesyn og ikke et trivielt eksempel, men du vil ikke svare. Det er greit. Da skal jeg heller ikke spørre mere.
    Veldig merkelig at det skal være så vanskelig å besvare. Slaveri er f... ikke greit, uansett hvilken kontekst man ser det i / tar det ut av.
    Hvor vanskelig kan det være, liksom?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Veldig merkelig at det skal være så vanskelig å besvare. Slaveri er f... ikke greit, uansett hvilken kontekst man ser det i / tar det ut av.
    Hvor vanskelig kan det være, liksom?
    Selvsagt er det vanskelig, fordi om man sier at man faktisk er imot slaveri, så bedriver man enten cherry picking eller man følger en gud som ikke bare tilater slaveri, men også at man kan gi bort sin datter som slave (les: sexslave).

    Og poenget med dette er selvsagt at bibelen bare er en bok! Ikke noe annet.
    Man kan bruke den som man vil, men det kan man med hvilken som helst annen bok.
    Jeg er glad RRR finner glede og trøst i å lese i den, selv foretrekker jeg bøker av Dean R Koontz, Tolkien og RR Martin. Men jeg håper han ikke baserer sine livsvalg og mener at han og andre kan bestemme over andre med den boken som grunnlag.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Da må du nesten forklare og vise at det er tatt ut av kontekst.
    Det er et sentralt punkt for menneskesyn og ikke et trivielt eksempel, men du vil ikke svare. Det er greit. Da skal jeg heller ikke spørre mere.

    Dette er de lovene du skal legge fram for israelittene: 2 Når du kjøper en hebraisk slave, skal han arbeide i seks år. Men i det sjuende året skal han få sin frihet uten å betale for det. 3 Kommer han som enslig, skal han dra bort som enslig. Er han gift, skal hans kone frigis sammen med ham. 4 Hvis herren hans gir ham en kone og hun føder ham sønner eller døtre, skal kona og barna tilhøre hennes herre, og han skal frigis alene. 5 Men om slaven uttrykkelig sier: «Jeg er glad i herren min og i kone og barn, jeg vil ikke bli fri», 6 da skal herren hans føre ham fram for Gud og stille ham opp ved døren eller ved en dørstolpe, og herren hans skal stikke en syl gjennom øret på ham. Så skal han være slaven hans for alltid.
    7 Når en mann selger datteren sin som slavekvinne, skal hun ikke gis fri på samme måte som de andre slavene. 8 Har herren hennes bestemt henne for seg selv, men likevel ikke liker henne, skal han la henne kjøpes fri. Men han har ikke rett til å selge henne til et fremmed folk, siden han har vært troløs mot henne. 9 Men har han bestemt henne for sønnen sin, skal han gi henne samme rettigheter som døtre har. 10 Får han en kone til, skal han ikke la den første mangle kjøtt, klær eller duftende oljer. 11 Hvis han ikke lar henne få disse tre tingene, skal hun gis fri uten å betale for det.


    Feel free til å gjøre dette mere humanistisk og forklar hvor jeg tar dette ut av kontekst.
    Det står mye rart i det gamle testamentet. Dette er ikke det verste. Kristendommen og dets verdigrunnlag er bygget på det nye testamentet. Jeg tror det er nevnt noen ganger nå.

    I tillegg bør tekster også leses ut fra i hvilken tid de ble skrevet i.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    2.676
    Sted
    Liten by
    Det står mye rart i det gamle testamentet. Dette er ikke det verste. Kristendommen og dets verdigrunnlag er bygget på det nye testamentet. Jeg tror det er nevnt noen ganger nå.

    I tillegg bør tekster også leses ut fra i hvilken tid de ble skrevet i.
    Du har sagt det mange uten at det blir noe mere sant av den grunn. Jeg tror ikke du får med deg mange religiøse på det punktet og de fleste bruker begge, de cherry picker med andre ord.

    Bullshit. Så å gi bort en datter, ha slaver og å slå slaver var mere riktig da? Er ikke gud allmektig og forutseende nok til å skjønne at det kunne misforstås i en annen tid?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du har sagt det mange uten at det blir noe mere sant av den grunn. Jeg tror ikke du får med deg mange religiøse på det punktet og de fleste bruker begge, de cherry picker med andre ord.

    Bullshit. Så å gi bort en datter, ha slaver og å slå slaver var mere riktig da? Er ikke gud allmektig og forutseende nok til å skjønne at det kunne misforstås i en annen tid?
    Og innimellom de lovene om slaveri og loven om mugg på hus står de ti bud, som visstnok fortsatt har en relevans (etter visse redaksjonelle endringer, men ikke snakk høyt om det andre bud med billedforbudet), og den aronittiske velsignelsen som fremsies i enhver kirke og synagoge som fast avslutning av ritualene. (Det er den med åsyn på deg og fred, og bonuspoeng til den som kan forklare hva den velsignelsen har med Spock i Star Trek å gjøre.)

    Det hele koker ned til hvem som har myndighet til å plukke hva som forplikter vs hva som ikke gjør det, og på hvilket grunnlag. Det er liksom ikke så mye futt i å undervise de ti bud på søndagsskolen med forbehold om at «disse står i det gamle testamente, så de gjelder ikke på ornti’ i kristendommen, og uansett er det opp til enhvers personlige forhold til guden sin om de budene gjelder for deg eller ikke». Hey, ut å stjæle hester, liksom. Tror ikke det, nei.
     
    Sist redigert:
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    Du har sagt det mange uten at det blir noe mere sant av den grunn. Jeg tror ikke du får med deg mange religiøse på det punktet og de fleste bruker begge, de cherry picker med andre ord.

    Bullshit. Så å gi bort en datter, ha slaver og å slå slaver var mere riktig da? Er ikke gud allmektig og forutseende nok til å skjønne at det kunne misforstås i en annen tid?
    DGT er en del av eller grunnlaget for de abrahamittiske religionene - som stadfester at det finnes kun en Gud. Dvs dualisme. Dvs Jødedommen, Islam og kristendom. Disse religionene har utviklet seg en god del fra hverandre - f.eks er Koranen og DNT svært ulike.

    Om du stikker innom kirken til jul, så opplever du raskt hvilket testament de bruker. De snakker om empati, altruisme og vende det andre skinnet til. De snakker ikke om hevn og slaver.

    Faktisk er dette med at Gud er allmektig logisk motbevist. For det første må du legge til grunn en ekstern Gud som ser og bestemmer alt. Videre, om Gud er allmektig så må han kunne skape en stein han ikke kan bære vekten av. Men, hvis han ikke kan bære den, er han ikke allmektig likevel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    DGT er en del av eller grunnlaget for de abrahamittiske religionene - som stadfester at det finnes kun en Gud. Dvs dualisme. Dvs Jødedommen, Islam og kristendom. Disse religionene har utviklet seg en god del fra hverandre - f.eks er Koranen og DNT svært ulike.

    Om du stikker innom kirken til jul, så opplever du raskt hvilket testament de bruker. De snakker om empati, altruisme og vende det andre skinnet til. De snakker ikke om hevn og slaver.

    Faktisk er dette med at Gud er allmektig logisk motbevist. For det første må du legge til grunn en ekstern Gud som ser og bestemmer alt. Videre, om Gud er allmektig så må han kunne skape en stein han ikke kan bære vekten av. Men, hvis han ikke kan bære den, er han ikke allmektig likevel.
    … og likevel fremsier man den apostoliske trosbekjennelsen «jeg tror på Gud Fader, den allmektige…» og den gammeltestamentlige aronittiske velsignelsen i hver eneste gudstjeneste. i min barndoms kirke henger det også bilde av Moses med steintavlene og andre gammeltestamentlige profeter. Hvorfor det, da, hvis ting henger slik sammen som du påstår?

    1636739019685.jpeg
     
    U

    Utgatt24668

    Gjest
    … og likevel fremsier man den apostoliske trosbekjennelsen «jeg tror på Gud Fader, den allmektige…» og den gammeltestamentlige aronittiske velsignelsen i hver eneste gudstjeneste. i min barndoms kirke henger det også bilde av Moses med steintavlene og andre gammeltestamentlige profeter. Hvorfor det, da, hvis ting henger slik sammen som du påstår?

    Vis vedlegget 762905
    Kristendommen er basert på Jesu Kristi lære, dvs Det nye testamentet. Det er noen grunnprinsipper om dualisme fra DGT som gjelder, men religionen har fokus på Jesus (samt den hellige ånd og Gud, alt etter om vi snakker om Katolikken, protestantisme eller den ortodokse kirken).

    Hvorfor kirken din har maleri fra DGT vet ikke jeg 😅
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje fordi du er litt alene i din tolkning?

    Mesterens egne ord via Bergprekenen hos Matteus, samme kapittel som ditt «vend det andre kinn»:
    Lovens oppfyllelse
    17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå – før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket.
    Drap og sinne
    21 Dere har hørt det er sagt til forfedrene: ‘ Du skal ikke slå i hjel. Den som slår i hjel, skal være skyldig for domstolen.’ 22 Men jeg sier dere: Den som blir sint på sin bror, skal være skyldig for domstolen, og den som sier til sin bror: ‘Din idiot!’ skal være skyldig for Det høye råd, og den som sier: ‘Din ugudelige narr!’ skal være skyldig til helvetes ild.
    23 Om du bærer offergaven din fram til alteret og der kommer til å tenke på at din bror har noe imot deg, 24 så la gaven ligge foran alteret og gå først og bli forlikt med din bror. Så kan du komme og bære fram offergaven din!25 Skynd deg å komme overens med motparten din mens du ennå er sammen med ham på veien. Ellers vil motparten din overgi deg til dommeren, og dommeren til vakten, og du blir kastet i fengsel. 26 Sannelig, jeg sier deg: Du slipper ikke ut derfra før du har betalt til siste øre.
    Hvem velger ut hvilke vers i Bergprekenen som skal gjelde? Eller kanskje noen Pauli ord?
    12 Alle som syndet uten loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle som syndet under loven, skal dømmes etter loven. 13 For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal kjennes rettferdige. 14 For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. 15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. 16 Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium.

    Jødene og loven
    17 Og nå, du som kaller deg jøde: Du stoler på loven og er stolt av din Gud, 18 du kjenner hans vilje og kan avgjøre hva som er rett, fordi du er opplært i loven. 19 Du er overbevist om at du kan være en veileder for blinde, et lys for dem som er i mørke, 20 en oppdrager for uforstandige og en lærer for umyndige, fordi du i loven har det rette uttrykk for kunnskap og sannhet. 21 Du som vil lære andre, hvorfor lærer du ikke deg selv? Du som forkynner at en ikke skal stjele, stjeler du? 22 Du som sier at en ikke skal bryte ekteskapet, bryter du ekteskapet? Du som avskyr avgudene, plyndrer du templene deres?23 Du som er så stolt av loven, du vanærer Gud ved å bryte loven. 24 Det står skrevet: Guds navn blir spottet blant hedningene på grunn av dere.
     
    Sist redigert:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn