Norske albumklassikere på CD (crowdfunding)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Du velger hvilken norsk klassiker du vil ha gjenutgitt på CD. Kravet er at den ikke tidligere har vært utgitt på CD, eller vanskelig tilgjengelig på CD.
En tittel er på vei i produksjonen, flere er på vei. Du er med på å velge hva som skal utgis.
Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana er behjelpelig med de beste masterkildene som er tilgjengelig. Mastering gjøres av Fersk Lyd.

Facebook: Norske albumklassikere
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.612
Antall liker
9.167
Sted
Trondheim
Jeg hadde gjerne sett at hele Norsk Kulturråds serie med klassisk musikk av norske komponister ble utgitt på CD. Det er en skam at de ikke er utgitt allerede.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Da trenger vi litt hjelp med å crowdfunde Tobben & Ero "Gitter og Stas". 6 dager igjen og vi mangler ca 8000 kroner for at plata skal trykkes:) Bli med!
Tobben & Ero er i norges svar på Simon & Garfunkel. Dette er noe med det beste i norsk visemusikk-tradisjon. Det spesielle med Tobben & Ero er at lyrikkens mestre har fått tonesatt sine dikt. Som A.O Vinje, Hamsun, Bjørnson, Øverland med flere. Og nettopp dette at diktene blir tonesatt på en mesterlig måte får summen opp i en høyere enhet, Imo.


Ta en lytt til "Lina" fra albumet Gitter og Stas. Kan dette være noe for deg? Så bidra, vi er snart i mål :)
Når Jannicke, Ole i Dole, Drama, The Kids kan crowdfundes, så må Tobben & Ero også. For dette er head & shoulders bedre!

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
En liten Bump på Tobben & Ero.
Deres første album "Fordums frukter friske frø" fra 1972 var en av de tidligere CD'ene av arkivmateriale som ble utgitt i Norge. CD'en utkom i 1987/88, var helt riktig mastret og plata ble presset av EGVA CD fabrikk i Norge. Denne tar jeg godt vare på.

Oppfølgeren "Gitter og Stas" lot vente på seg, men er på tur nå får vi håpe. Rundt år 2000 kom en samle CD med Tobben & Ero, "20 beste i Tobben & Eros verden". Låtutvalget er ganske bra. Men, det første jeg hørte er at mange av sporene er helt feil mastret; feil justert tape maskin, feil azimuth alignment, feil bruk av Dolby etc. Dette går særlig ut over sporene på "Gitter og Stas". Høres ut som en hastverk-mastering. Ett av sporene ble utgitt på en norsk vise-CD fra 1995, en CD med diverse viseklassikere. Denne ble mastret av Ola og Morten på Masterhuset i Oslo, fra masterbåndene. Og her er hvert av de 18 sporene helt riktig mastret, og sporet med Tobben & Ero låter fenomenalt bra. Det er så viktig at dem som mastrer har et referansepunkt å forholde seg til, gjerne førstepress på vinyl.

Litt om norske mastertaper.
Nasjonalbiblioteket i Mo i Rana er nå lagringshus for de fleste norske plateselskap; Universal, EMI, Sony, Grappa, Kirkelig Kulturverksted og mange flere. Warner er det eneste av de store som har sine egne fasiliteter.
Nasjonalbiblioteket råder over flere tape maskiner og kompentente folk for A/D transfers. Alt av analoge masterbånd for musikk blir konvertert til 24/96 Pcm og dette er en prosess som vil pågå i mange år. Etter konvertering blir tapene satt tilbake på hylla (heldigvis) i nøye klimaregulerte lokaler.
Gitter og Stas ble innspilt på Philips/Polygram som nå er en del av Universal. Tapene er mest sannsynlig i Mo i Rana.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Da er Tobben & Ero klar for platepressa etter en helt vill sluttspurt, ifølge høvdingen for prosjektet :)
25 norske klassikere er blitt realisert på 25 dager. Jammen ikke verst respons hos nostalgikerne. Alle CD'er får mest mulig original Lp artwork.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Flott tiltak av Falck Forlag (Christer Falck). Bidratt/bestilt 12 album så langt.
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Noen som kan legge ut spekter av CD? Alt jeg har fra den godeste Falck hittil er brickwallet.
Forstår ikke helt vitsen med det å gi ut utilgjengelig musikk på CD, og ikke gå resten av biten.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Noen som kan legge ut spekter av CD? Alt jeg har fra den godeste Falck hittil er brickwallet.
Forstår ikke helt vitsen med det å gi ut utilgjengelig musikk på CD, og ikke gå resten av biten.
Har konfrontert Falck om casen og har ytret min mening om saken. Han skriver tilbake at han har full tillit til Giert Clausen i Fersk Lyd som mastrer. Det vil garantert være noe digital limiting på CD'ene, spørsmålet er hvor mye? Jeg har bare én CD som er mastret av Fersk Lyd og det er Radka Toneff "Butterfly", og den har truffet det såkalte gyldne kompromiss, låter slett ikke verst.
Noen andre med erfaring fra Fersk Lyd?
 
S

Syncrolux

Gjest
Noen som har lyst til å få denne på CD ? Jeg vet den er utgitt som digital download, men ikke på CD altså.
Det er da den ikke helt ukjente Knut Reiersrud på gitar her...

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
De 5 første platene er gått i pressa, her er en av dem

Skjermbilde 2021-02-17 kl. 09.07.32.png
 

Serialcat

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2009
Innlegg
323
Antall liker
119
Sted
Østfold
Torget vurderinger
2
Har konfrontert Falck om casen og har ytret min mening om saken. Han skriver tilbake at han har full tillit til Giert Clausen i Fersk Lyd som mastrer. Det vil garantert være noe digital limiting på CD'ene, spørsmålet er hvor mye? Jeg har bare én CD som er mastret av Fersk Lyd og det er Radka Toneff "Butterfly", og den har truffet det såkalte gyldne kompromiss, låter slett ikke verst.
Noen andre med erfaring fra Fersk Lyd?
Takk for konfrontasjonen! Har gjordt et par forsøk selv uten resultat. Butterfly ser jo grei ut den. Hadde bare de fra CC Records sett slik ut.

Er disse utgivelsene bare for forhåndsbetalere, eller er det noen til overs for oss som ikke rakk det? Var på møte i unnasluntrerforeningen.
(skulle ha vært,men glemte det)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Takk for konfrontasjonen! Har gjordt et par forsøk selv uten resultat. Butterfly ser jo grei ut den. Hadde bare de fra CC Records sett slik ut.

Er disse utgivelsene bare for forhåndsbetalere, eller er det noen til overs for oss som ikke rakk det? Var på møte i unnasluntrerforeningen.
(skulle ha vært,men glemte det)
Det er bare å kjøpe :)

Norske albumklassikere 1-50, trykk på "Se alle".
 

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Veldig bra at noen har tatt opp masteringen med Falck, det var helt krise på boksene med Trond Granlund og Marius Müller. De par første i denne nye serien låter mye bedre.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Veldig bra at noen har tatt opp masteringen med Falck, det var helt krise på boksene med Trond Granlund og Marius Müller. De par første i denne nye serien låter mye bedre.
Aha...du har mottatt et par CD’er allerede, hvilke?
Si litt mer om hvordan de låter målt opp mot hvordan du husker tidligere utgaver på Lp/kassett låter :)
 

AGSXX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.07.2019
Innlegg
59
Antall liker
115
Sted
Oslo
Jeg har fått de 4 første i serien: Tom Mathisen, Ole I’Dole, Drama og Saft. Har ikke noe å sammenligne med, har aldri eid disse før. Det høres ikke ut som det er tuklet for mye med lyden, men har ikke rukket å høre på alt ennå.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Da ankom de første 5 (NACD001-005).
NA2.jpg
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Da var de første 43 albumene bestilt. Jeg ser utsendelsen er i gang. Det skal bli spennende. Mye gjenhør og forhåpentligvis også endel nye gleder.

Mvh
Imponerende! Jeg har bestilt 2 stk :oops:
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
En musiker det ikke er lett å oppdrive i fysisk format er Cato Sanden, og Flying Norwegians.
Musikken er tilgjengelig på Spotify og Tidal.

Finnes det interesse for å få utgitt noe som de har gitt ut, og er det i det hele tatt mulig?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
En musiker det ikke er lett å oppdrive i fysisk format er Cato Sanden, og Flying Norwegians.
Musikken er tilgjengelig på Spotify og Tidal.

Finnes det interesse for å få utgitt noe som de har gitt ut, og er det i det hele tatt mulig?
Kravet er bare at plata ikke tidligere er utgitt på CD. Samlealbum er ikke lov.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Nesten så jeg må se litt på denne serien selv også..Flere progdiamanter i norsk katalog fra 60s/70s..Og minst fem av dagens utgivelser er musikk jeg selv har vokst opp med.

Skinny: Og så jeg som nettopp la mine Flying Norwegians LPs ut i solveggen..Etter en kraftig format- rensing. Fant samtidig en klassiker fra Olav Stedje som jeg tok vare på..
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på dette! :)
En liten bunke underveis.
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Er det her vi kommer med forslag eller må vi lage egen bruker på bidra?
Jeg ønsker meg Per Bergersen på CD.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
1
Jeg har også fått disse. Nå er de fire neste på vei i posten: Moose Loose, Inger Lise Rypdal, Kristin Berglund og Montasje.
Det kan være flere, jeg har ikke bestilt alle i serien.
I tillegg sendes også Lars Mjøen - Singin' In The Brain ut. Det er NACD006 - 0010 som sendes ut nå.
Mvh
 

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.235
Antall liker
2.415
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Jeg har også fått disse. Nå er de fire neste på vei i posten: Moose Loose, Inger Lise Rypdal, Kristin Berglund og Montasje.
Det kan være flere, jeg har ikke bestilt alle i serien.
Moose Loose (?) Den har jeg på LangspillPlate...
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.238
Antall liker
10.913
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Ajaj, der er sannelig Kristin Berglund med Long Distance Love fra 1979.
Må være Norgeshistoriens feteste backing band. Har LPen og husker vi likte den, men har ikke hørt på flere tiår.
Her skal det handles.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Veldig fint hvis noen kan si litt om lydkvaliteten på CD'ene, hvordan de låter målt opp mot original LP, og ikke minst hvor mye komprimering/digital limiting som er benyttet i mastering.
Takk! :)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.681
Antall liker
5.114
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Etter hva jeg forstår er det meste hentet fra de originale masterne, så sant disse er tilgjengelig og i OK stand. I verste fall var det ett par som var rippet fra LP, men via en eller annen ny Norsk teknikk som skulle være veldig bra.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Etter hva jeg forstår er det meste hentet fra de originale masterne, så sant disse er tilgjengelig og i OK stand. I verste fall var det ett par som var rippet fra LP, men via en eller annen ny Norsk teknikk som skulle være veldig bra.
Egentlig akkurat som forventet. Jeg tippet at mastertapene ikke ville være tilgjengelig i absolutt alle tilfeller, men bra at dem da bruker en god Lp som kilde.

Håper noen kan kjøre et par CD'er gjennom dynamic range analyze program.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
De har en fin fin podcast, som er morsom og lærerik. Anbefales.
Har lyttet til de 3 første. En morsom greie å ha i bakgrunnen til arbeidet.

Men måtte smile litt for meg selv på slutten av tredje podcast da dem fort gikk igjennom kommende plater som skulle i trykken. Han kompanjongen til Christer Falck var noen minutter tidligere helt i ekstase over Drama, New Drama og Creation, var som en unge som ventet på å komme inn i godtebutikken. Da han så skulle kommentere Tobben & Ero, så begynte han med å si at....»ja, var ikke det en fra Tromsø og en svenske?» 😂

Hadde tilsvarende podcast gått i USA, så hadde paralellen vært at han først hadde vært i himmelen over en gjenutgivelse med New Kids On The Block, for så å ha parert med...hu derre Joni Mitchell, var ikke hun en del av Spice Girls?😀

Håper han leser hva jeg har skrevet.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.470
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet her for meg er at det meste av det jeg kunne tenke meg av norsk musikk på CD har vært utgitt og har forsvunnet igjen.
 
P

parafinoksen

Gjest
Øystein Sundes instrumentalalbum Klå har vel aldri vært utgitt på CD? Den kunne jeg tenkt meg.
 
Topp Bunn