Norsk RØR forening

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    HSobstad skrev:
    Her på øyen ute i den mørklagte Hjeltefjorden har vi ikke rukket å få liv i rørene ennå. Men det er en stjerneklar natt så hvem vet hva som kan skje. Hører jeg en fjern og skremmende hyling fra mørket...?
    Hei, er det Hjeltefjorden utenfor Bergen det er snakk om?
    Hei.
    Ja det er korrekt og faktisk akkurat hvor jeg befinner meg nå. Øyen, ved navn "Geitanger", har i kveld vært nærmest isolert, omgitt av høye bølger sfa stiv kuling opp mot 22 sekundmeter. I dette været har de 17 rørene gitt mye musikk og varme til omgivelsene her på hytten. Vinden skulle overdøves.

    Det begynner å stilne og EL34-rørene fra Haltron begynner nå å bli kald.

    Bredbåndskabelen sniker seg heldigvis langs sjøbunnen, de 1,3 km fra Sotra og ut i Hjeltefjorden hvor Geitanger bryter overflaten. Tilgangen til verden er dermed uberørt av uværet.

    Nå er det køyetid.

    PS! Holder du til i nærheten "kjoenik"?
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hei igjen Continuo,

    Nei, i utgangspunktet så skal ikke "singelplatekopiene" til RCA sånne som Kron, Sovtek, etc. yte noe mere siden de alle har en "dissipation" på 18W. En annen ting er jo, at det går sikkert an å kjøre Kron sine rør litt hardere (få de til å yte litt mer) siden de er så "godt bygget". Men det ser nå jeg personlig ingen hensikt i. For tiden til at jeg har fått mine nye AN høyttalere, så bruker jeg ProAc sine høyttalere med en oppgitt følsomhet på 89db. Men jeg vet at de ligger mellom 85-86db i virkeligheten, noe som i grunnen skal være "litt tungt" for 2A3, men de trives kjempegodt sammen. Og etter så mange år med denne hobbyen, så har jeg lært meg (noe ikke minst hi-fi skribenter også burde gjøre) at inpedance-kurven har mye mer å si en bare dette tallet. Men dette var nå en annen sak.

    Mvh
    Kjell
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig Palle,har selv Eltek Exact som deles aktivt ved 110Hz og ved denne konfig. er de riktig snille(er snille fullrange også),ingen stygge fasevinkler og ikke under 7ohm,så selv med kun 84dB er disse lette å trekke for selv små rørforsterkere :) Syns det er en myte at rørforsterkere kun funker på høyttalere med godt over 90dB følsomhet..
    mvh Filip
     

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Ja, akkurat. Vet om noen som har prøvd en 2A3 konstruksjon (3,5 watt pr. kanal) på B&W Nautilus 802. Noe som skulle stride mot all sunn fornuft, men du verden det ble da høyt nok, og hvor bra det ble på sin måte. Selv vil jeg ikke ha eid noe slikt, da dette ikke passer sammen. Men det er en annen sak.

    Mvh Kjell
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    HSobstad skrev:
    kjoenik skrev:
    HSobstad skrev:
    Her på øyen ute i den mørklagte Hjeltefjorden har vi ikke rukket å få liv i rørene ennå. Men det er en stjerneklar natt så hvem vet hva som kan skje. Hører jeg en fjern og skremmende hyling fra mørket...?
    Hei, er det Hjeltefjorden utenfor Bergen det er snakk om?
    Hei.
    Ja det er korrekt og faktisk akkurat hvor jeg befinner meg nå. Øyen, ved navn "Geitanger", har i kveld vært nærmest isolert, omgitt av høye bølger sfa stiv kuling opp mot 22 sekundmeter. I dette været har de 17 rørene gitt mye musikk og varme til omgivelsene her på hytten. Vinden skulle overdøves.

    Det begynner å stilne og EL34-rørene fra Haltron begynner nå å bli kald.

    Bredbåndskabelen sniker seg heldigvis langs sjøbunnen, de 1,3 km fra Sotra og ut i Hjeltefjorden hvor Geitanger bryter overflaten. Tilgangen til verden er dermed uberørt av uværet.

    Nå er det køyetid.

    PS! Holder du til i nærheten "kjoenik"?
    Ja, Eidsvåg i Bergen. Ser at du har mye fint utstyr, og tenkte at det kunne vært kjekt å høre f.eks AG trio. Men du har kanskje hovedresidens et annetsteds i landet?
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    kjoenik skrev:
    Ja, Eidsvåg i Bergen. Ser at du har mye fint utstyr, og tenkte at det kunne vært kjekt å høre f.eks AG trio. Men du har kanskje hovedresidens et annetsteds i landet?
    Bergen sentrum. Du er velkommen hit. Kanskje arrangerer jeg en felleskveld da flere har ønsket å komme innom. Vi får finne en dato som passer. Send meg en PM.
     

    hbj001

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    24
    Antall liker
    0
    Sted
    Bekkestua
    Er det fortsatt plass til nye medlemmer her?

    Etter at min Cary SLI-80 har samlet støv noen år, er den nå straks klar for å bli fyrt opp på nytt!
    10 rør i miks av Sovtek/Svetlana byttes de nærmeste dagene ut til følgende:

    4x KT88 Gold Lion (Nyprod)
    2x NOS Tesla 6922
    2x RCA 6SN7 GTB
    2x Sovtek 5U4G

    Noen som har erfaringer med ovennevnte rør?

    Det beste av alt er at min samboer har tilbudt seg å bidra med 1500 kr til rørbytte som del av min bursdagsgave!
    Hva er det som skjer!? :)

    HBJ
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    hbj001 skrev:
    Det beste av alt er at min samboer har tilbudt seg å bidra med 1500 kr til rørbytte som del av min bursdagsgave!
    Hva er det som skjer!? :)

    HBJ
    For guds skyld ta godt vare på a :)
    Velkommen skal du være.

    /jan
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Med 8*6550+2*ecc88+2*ecc83+4*ecc82+2*6n6p i drift og 2*300B på lager, og 6an8+7189A i kassen + en del unevnelige saker ber undertegnede om medlemskap.

    mvh
    Sleiven
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    BHO skrev:
    5687......
    Er det noen av dere andre rør-nisser/guruer som har vært borti og har noen erfaring med detta røret? ::)

    5687 Tungsol "ribbed plates" 1949-1952
    (the very first version, tall black ribbed plates, similiar size to 12AU7, these 5687 are the rarest on earth)


    5687 Tungsol 1951 and 1955 (reference picture)

    SOLD OUT) 5687 Tungsol black ribbed plates like 12AU7 and square getter halo, this
    was the first series of 5687 ever made, large copper grid posts and large cathodes
    (the rarest 5687, 1949 - 1952)


    Det gjelder altså det til høyre på bildet.
    Litt vanskelig å se, men det firkantede getter står på skrå opp fra øvre mica.
    Apropos 5687 debatten her. Fikk akkurat dette røret i posten, et Bendix Red Bank 6900 som er en ekvivalent til 5687. Se på oppbyggingen i forhold til JAN Philips ECG 5687 røret som er stilt opp ved siden av. Vekten er nesten dobbel. Skal være bra mhp lyd også. Har ikke fått testet ordentlig ennå...
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Har noen av dere Norsk RØR forening's medlemmer noen EL-34 anbefalinger å komme med?
    Hadde en konstruktiv mail-utveksling med "rotekroken" forleden, som anbefalte flere interessante rør. Takknemlig for flere erfaringer.

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Dr.Evil skrev:
    Har noen av dere Norsk RØR forening's medlemmer noen EL-34 anbefalinger å komme med?
    Hadde en konstruktiv mail-utveksling med "rotekroken" forleden, som anbefalte flere interessante rør. Takknemlig for flere erfaringer.

    Hilsen
    Dr.Evil
    Fikk anbefalt Svetlana (C) av Motron og kjøpte sånne til CJen æ hadde tidligere,de var hans førstevalg og æ må si at de skuffa ikkje førr å si det sånn,veldig oppløste uten hardhet,spilte som "silke"..et kremrør mao :)
    mvh Filip
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Dr.Evil skrev:
    Har noen av dere Norsk RØR forening's medlemmer noen EL-34 anbefalinger å komme med?
    Hadde en konstruktiv mail-utveksling med "rotekroken" forleden, som anbefalte flere interessante rør. Takknemlig for flere erfaringer.

    Hilsen
    Dr.Evil
    Vil anbefale Mullard's EL34...
    Kjempegode rør!

    Ett rimeligere og bra alternativ er Shuguang:)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Har "glemt" å melde meg inn her igjen etter at jeg kvittet meg med 211 blokkene, nå er det bl.a 12xel34 som gjør jobben
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Siden jeg sitter og gliser hver gang jeg fyrer opp mine Manleys bestykket med EL34 rør, så kunne jeg gjerne tenkt meg og fått tips og forslag til rør som hadde fått meg til og om muligens nesten dødd av lykke om rørmatch som hadde vært tilnærmet et lydnirvana for en ateist som ikke tror så jævlig mye på evig liv. Skjønner? ;D

    Mulig det her ble bare rør, så således burde vel et medlemskap være berettighet. ;) ;) ;)
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Er vi ute på antall igjen? Tror jeg er oppe i 22 inkl RIAA og cd-spiller.....hehe
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det har vært en økning til 22 her også. 5 opp fra inmelding.

    Elektron
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Ikke mer enn 12 her, heldigvis!
    Rør er dyrt!
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Etter overgang til AG-horn følges prinsippet "Less is more". Har redusert til 4 rør.

    Det forrige oppsettet hadde 50 rør (16 i hver monoblokk, 17 i pre og 1 i dac)
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Norsk RØR forening

    "Less is more. Har redusert til 4 rør"

    Vel,vel... vi får nå se når det lir litt utpå :)

    Elektron
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Plass til en Audiomix-reparert Dynaco ST-70 som er modifisert med bla nytt MAD-print og en AudioNote One.1x som er lettere modifisert?
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må atter en gang få ønske nye medlemmer velkommen i vår celebre forening!!!!

    Er det noen som har oversikt hvor mange vi har blitt?

    Jeg ser vi har rukket å bli et år etterhvert også! Kanskje det er på tide å begynne å feire? Noen forslag?



    Hilsen
    en rørt
    Dr.Evil
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Vi bør i alle fall feire såpass at vi blir litt rørete ;D

    Elektron
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Melder meg inn som rør-nybegynner 8)
     

    Vedlegg

    • 21.6 KB Visninger: 492

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Norsk RØR forening

    Dr.Evil skrev:
    Jeg må atter en gang få ønske nye medlemmer velkommen i vår celebre forening!!!!

    Er det noen som har oversikt hvor mange vi har blitt?

    Jeg ser vi har rukket å bli et år etterhvert også! Kanskje det er på tide å begynne å feire? Noen forslag?



    Hilsen
    en rørt
    Dr.Evil
    Ærede Precident!

    Jeg har lest gjennom tråden og så langt er vi etter mine beregninger 68 medlemmer.

    Elektron
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.750
    Antall liker
    871
    Torget vurderinger
    35
    Søker medlemskap med 2 x 6C33C, 6SL7 og VT99 :)
     

    Vedlegg

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Norsk RØR forening

    Da er vi 70 ;D

    Hva er det for noe kjekt du har Davalex?

    Elektron
     

    AKA

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    6
    Ser det ramses opp antall rør her, men hvem er det som har de største røra? ;D

    ingen som sitter med Kr Audio kronzilla... ?
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Ser at det er flere med 845, de er jo ganske store de også...

    Jeg tror det står Kronzillaer i Kristiansand (i en butikk), kanskje de ikke er solgt? Kanskje jeg bare har hallusinert.

    Takk for tellingen, Elektron :)
    President av Norsk Rør Forening, ja det hadde vært litt av en tittel....! Men presidenter skal vel velges, hvis ikke er man vel strengt tatt diktator..? Det kan man jo ikke ha hengende over seg...

    70 medlemmer, snart 100. Da må vi foreta oss noe drastisk? :D

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Ser at det er flere med 845, de er jo ganske store de også...

    Jeg tror det står Kronzillaer i Kristiansand (i en butikk), kanskje de ikke er solgt? Kanskje jeg bare har hallusinert.

    Takk for tellingen, Elektron :)
    President av Norsk Rør Forening, ja det hadde vært litt av en tittel....! Men presidenter skal vel velges, hvis ikke er man vel strengt tatt diktator..? Det kan man jo ikke ha hengende over seg...

    70 medlemmer, snart 100. Da må vi foreta oss noe drastisk? :D

    Hilsen
    Dr.Evil
    Hei

    Kan vel bli medlem selv om jeg værken har 300B eller 845 i mitt oppsett ?
    KT88 kan jo også låte brukbart ! :D

    up
     

    HSobstad

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Innlegg
    735
    Antall liker
    140
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    up skrev:
    Hei

    Kan vel bli medlem selv om jeg værken har 300B eller 845 i mitt oppsett ?
    KT88 kan jo også låte brukbart ! :D

    up
    KT88 er et kanonrør, bare spør Audiopax designer Eduardo de Lima ;)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart du kvalifiserer UP, velkommen skal du være ;D Vi får prøve å få med oss resten av de lokale kandidatene, så teller vi ganske fort 100!

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Hei hei

    Jeg er ikke blitt frelst av rør, enda. Kan være dette har noe med at jeg ikke har hørt noen rørprodukter før?! :p
    Kan se for meg at jeg er en av dem som ender opp med rør til slutt :) Har forøvrig bestilt meg en rør basert hodetelefonforsterker og søker da om medlemskap i denne forening. Vet ikke om det rettferdiggjør potensialet i ett rørbasert system? Tanken var hvertfall å gi meg en ide om hva dette dreier seg om, hehe.
    Vet at muligheten til å høre et slikt system på en HiFimesse er tilstede, men grunnet min relativt ferske (men intense) interesse for Hifi det siste året har jeg vært opptatt av typisk Hifiklubben merker.. Relativt raskt har jeg utviklet meg videre via hifisentralen o.l. i den senere tid.

    I dette rørforsøket skal jeg parre en Doge 6210 og et sett AKG K701. Har hørt mye positivt med denne sammensetningen, og det skulle visst ikke bli noe værre ved å bytte rør heller :) Bare muligheten med dette å bytte rør og få en annen klangsignatur appellerer veldig til meg! Er det virkelig så spennende som det høres ut som i virkeligheten, hva slags klangsignatur vil man kunne forvente seg, er rørforsterkere mer eller mindre detaljert med tanke på formidlingen av instrumenter og lyder man ellers ikke ville snappet opp på et vanlig anlegg? Regner med at det er mange der ute som har byttet uendelig ganger! En annen ting, er det vanskelig? Har hørt at man må justere og herje med voltinnstillinger og slikt ???
    Når jeg får Dogen skal jeg legge ut bilde, er nok ganske stolt da ;)

    Hilsen
    SirHifi
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Begynn med et rør eller to sånn helt forsiktig. Resten går av seg selv. ;D

    Elektron
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Søker herved om medlemskap.
    Har i dag kun 1 rør og det er så lite at eg ikkje veit om det teller (6111WA). Men får levert ein boks med 8 til i morgon. Dei er litt større :)
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg registrerer meg herved med et snes rør. Jeg har planer om et snaut dusin (11) til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn