Sport, sykkel og trening Norsk Fotball 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.978
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Norsk fotball har gått i bresjen når det gjelder menneskers rettigheter. De er milevis forran annen idrett som kritikkløst sender vintersportsutøvere til OL i Kina. Enig i at den norske stat har lang vei å gå for å komme på samme moralske nivå som hun lille jenta med fotballen.
    Da er vi der. Paradokset er at både menigmann og media tydeligvis forventer langt høyere moral fra enkeltindivider enn den norske stat.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    3.404
    Det er nå litt spesielt med Russland nå når de går til angrep på et annet land i Europa. Dette står alle opp mot.......Alle...nei, ikke riktig alle.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.055
    Antall liker
    6.343
    Hva med Haaland, som spiller for City?
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    3.404
    England er vell ingen krigførende part som alle står opp mot. City er heller ikke eid av noen slik part.

    Men det er lett å se at City er ett klubbvalg man bør ha moralske grunner for å unngå å heie på.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Normann brukes allerede i propagandaen i Russland. Han må være litt mentalt begrenset hvis han ikke skjønner at idrett brukes politisk i et land som Russland. Han spiller gjerne for Moskva, men ikke for Rostov "for det ligger for nært Ukraina".

     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.978
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Normann har foretatt et valg han neppe ser konsekvensen av. Der er vi nok alle enige. Men det er fortsatt ikke poenget.

    Det aller viktigste poenget er at enkeltmennesker blir stilt til ansvar for sine valg, mens Norge som stat slipper unna. Norge samarbeider tett med diktaturer- som feks Kina. Uten moralsk fordømmelse fra media eller flertallet i befolkningen. Mens Normann altså fordømmes. Haaland spiller på et lag som har eiere fra et annet diktatur- uten å bli stilt moralsk til veggs. Riktignok var det til å begynne med noen spede forsøk, men den brisen roet seg kjapt. Rent prinsipielt burde Haaland da også vært utestengt, det samme gjelder "Norge".
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Hva en enkeltperson gjør har bare konsekvenser for den ene personen. Hva en stat gjør har konsekvenser for hele befolkningen. Det er en ørliten forskjell der.
    Prinsipielt er jeg helt enig med deg lars_erik, men det er ikke så enkelt som du ser ut til å tro.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.978
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hva en enkeltperson gjør har bare konsekvenser for den ene personen. Hva en stat gjør har konsekvenser for hele befolkningen. Det er en ørliten forskjell der.
    Prinsipielt er jeg helt enig med deg lars_erik, men det er ikke så enkelt som du ser ut til å tro.
    Selvsagt er det ikke enkelt. Det er jo derfor noen enkeltpersoner blir stilt til ansvar, heller enn å ta den prinsipielle diskusjonen; et diktatur samarbeider man IKKE med- hverken som stat eller enkeltperson. Det gjelder ALLE diktatur, ikke kun det som er i "vinden" akkurat 'nå'.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    3.404
    Det er ikke alle diktatur som er krigførende i Europa.

    Men...alle olje og gassproduserende stater har vist balletak på vesten. Det er like sikkert som at VM i Qatar blir en stor suksess.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.354
    Antall liker
    9.264
    Litt dumt at vi ikke kvalifiserte oss til Qatar. Hadde jo vært litt artig når den Norske troppen hadde reist ned uten Mathias Nordmann.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.055
    Antall liker
    6.343
    En boikott hadde vært mer effektfull dersom vi hadde vært kvalifisert.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.978
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke alle diktatur som er krigførende i Europa.

    Men...alle olje og gassproduserende stater har vist balletak på vesten. Det er like sikkert som at VM i Qatar blir en stor suksess.
    Alle diktatur bedriver massiv undertrykkelse av sitt eget folk, brudd på menneskerettigheter òg er potensielt krigførende. Som Kina i Tibet, og sannsynligvis Taiwan i nær eller fjern framtid.

    En prinsipiell holdning kan ikke styres av hva som er i vinden akkurat NÅ. Ei heller kan enkeltmennesker avtvinges høyre moralsk standard enn sitt eget hjemland.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke alle diktatur som er krigførende i Europa.

    Men...alle olje og gassproduserende stater har vist balletak på vesten. Det er like sikkert som at VM i Qatar blir en stor suksess.
    Og derfor er det viktig at vi frigjør oss fra behovet for gass og olje. Da kommer man ikke unna elektrifisering og atomkraftverk.

    Litt OT nå, så ...

    Hareide til Malmø? Var det ikke så greit å være pensjonist likevel? Det blir vel sånn når man bare har en interesse.
    Og jeg må si at jeg hadde satt stor pris på om vi hadde boikottet Quatar-VM hvis vi hadde kvalifisert oss (men det hadde nok aldri skjedd).
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.354
    Antall liker
    9.264
    Og jeg må si at jeg hadde satt stor pris på om vi hadde boikottet Quatar-VM hvis vi hadde kvalifisert oss (men det hadde nok aldri skjedd).
    Selvfølgelig hypotetisk men de samme folkene som støtter utestengelsen av Nordmann hadde sittet foran TV`en og heiet på landslaget i Qatar. Og vi hadde alle lest Esten O. Sæter sin forklaring på hvorfor det ble slik med stor interesse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.768
    Antall liker
    9.412
    Sted
    Trondheim
    "men det hadde nok aldri skjedd" henspeilte til boikott, ikke til om vi hadde kvalifisert oss.
    Personlig er jeg ikke interessert i internasjonal fotball i det hele tatt. Jeg har aldri skjønt hvorfor man som nordmann skal være fan av et lag fra et annet land. Å se på fotball-VM (i Qatar eller andre steder) har aldri vært et alternativ.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.354
    Antall liker
    9.264
    "men det hadde nok aldri skjedd" henspeilte til boikott, ikke til om vi hadde kvalifisert oss.
    Personlig er jeg ikke interessert i internasjonal fotball i det hele tatt. Jeg har aldri skjønt hvorfor man som nordmann skal være fan av et lag fra et annet land. Å se på fotball-VM (i Qatar eller andre steder) har aldri vært et alternativ.
    Skjønte det. Vi hadde selvfølgelig aldri boikottet, vi lever på talen til Lise.

    Men skjønner heller ikke hvordan det er mulig å være blodfan av et lag fra en by i et annet land hvor man gjerne aldri har vært eller kjenner noen som er derfra.. Et mysterium for meg.
     

    Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.485
    Antall liker
    905
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Skjønte det. Vi hadde selvfølgelig aldri boikottet, vi lever på talen til Lise.

    Men skjønner heller ikke hvordan det er mulig å være blodfan av et lag fra en by i et annet land hvor man gjerne aldri har vært eller kjenner noen som er derfra.. Et mysterium for meg.
    Jeg holder med ett lag fra ett annet land(England), fordi det er der den beste fotballen spilles. :cool: Men jeg er ikke blodfan. Jeg bor på bygda og har ingen grunn til å bry meg om noen norske lag, men kommer til å heie på Glimt og Molde i EL og CL.
    Og naturligvis skal jeg se på fotball VM, hva ellers skulle jeg gjøre i nov- des?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.354
    Antall liker
    9.264
    Jeg følger alpint jeg, helst Super G og Utfor. Ser langrenn og skiskyting også. Men det går tidlig på dag, må ha noe på ettermiddag/kveld også. ;)
    Jo jo men husk at alle kjønn er i US og Canada i de tider så da er det på kvelden. Og det er stort sett SG og utfor.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.978
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Man kan jo ikke se på VM i fotball, dersom man mener at den moralske standard nå er satt- ved utestengelse av Normann. Qatar er et diktatur, hvor menneskerettigheter brytes over en lav sko.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Jeg holder med ett lag fra ett annet land(England), fordi det er der den beste fotballen spilles. :cool: Men jeg er ikke blodfan. Jeg bor på bygda og har ingen grunn til å bry meg om noen norske lag, men kommer til å heie på Glimt og Molde i EL og CL.
    Og naturligvis skal jeg se på fotball VM, hva ellers skulle jeg gjøre i nov- des?
    Har aldri forstått denne kritikken. Er man kun fan av lokale band? Kan jeg som østlending bosatt i Stavanger være Vikingfan? Kan jeg heie på Bodø Glimt i Europa selv om jeg aldri har vært i Bodø? Kan jeg like film og serier fra andre land selv om jeg ikke nødvendigvis har noe personlig forhold til stedet?
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.354
    Antall liker
    9.264
    Har aldri forstått denne kritikken. Er man kun fan av lokale band? Kan jeg som østlending bosatt i Stavanger være Vikingfan? Kan jeg heie på Bodø Glimt i Europa selv om jeg aldri har vært i Bodø? Kan jeg like film og serier fra andre land selv om jeg ikke nødvendigvis har noe personlig forhold til stedet?
    De aller fleste har røtter. Og vi liker vel alle god fotball uavhengig hvem som spiller den. Jeg tenkte vel mer på de som nesten legger opp livet sitt etter et lag fra et annet land og by som de i utgangspunktet ikke har noe forhold til, blodfan om du vil. Sier ikke at det er feil, jeg skjønner det bare ikke.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.055
    Antall liker
    6.343
    Dinamo Zagreb slo visst Chelsea også.
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    3.404
    Avisa Nordland skriver at Europakampene til Glimt ble utsolgt med en gang – kjøpere tilbyr tusenvis for billetter.

    Også slaget om Nord-Norge til helga nærmer seg utsolgt for første gang siden 2016. Siste: Vil bli utsolgt, spår svartebørs i Tromsø.

    Vålerenga tok kaka i helga. Årets tilskuerkamp? (hard konkurranse av Glimt-Zagreb kanskje).

    Vil vi se Lerkendal til gamle høyder når de nå er i toppen av Norsk Fotball igjen.

    Og til neste år er Brann tilbake :)

    Kult
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.519
    Antall liker
    9.288
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Normann brukes allerede i propagandaen i Russland. Han må være litt mentalt begrenset hvis han ikke skjønner at idrett brukes politisk i et land som Russland. Han spiller gjerne for Moskva, men ikke for Rostov "for det ligger for nært Ukraina".

    Mentalt begrenset :ROFLMAO: En pen formulering som kunne vært justert et hakk eller to...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.055
    Antall liker
    6.343
    Avisa Nordland skriver at Europakampene til Glimt ble utsolgt med en gang – kjøpere tilbyr tusenvis for billetter.

    Også slaget om Nord-Norge til helga nærmer seg utsolgt for første gang siden 2016. Siste: Vil bli utsolgt, spår svartebørs i Tromsø.

    Vålerenga tok kaka i helga. Årets tilskuerkamp? (hard konkurranse av Glimt-Zagreb kanskje).

    Vil vi se Lerkendal til gamle høyder når de nå er i toppen av Norsk Fotball igjen.

    Og til neste år er Brann tilbake :)

    Kult
    Tja, RBK-Sandefjord dro over 20k tilskuere. Det har ikke VIF plass til.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.354
    Antall liker
    9.264
    Mentalt begrenset :ROFLMAO: En pen formulering som kunne vært justert et hakk eller to...
    Her er enda en som ikke skjønner sitt eget beste. Eller kanskje det er det de tror de gjør?

    Kina er forøvrig midt oppi en militærøvelse sammen med Russland.

     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    3.404
    Da får ikke Bjørndalen plass på landslaget ved neste uttak. Den svei tenker jeg.

    Hva når Bjørndalen kommer hjem og skal ha jobb for NSF?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.978
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da får ikke Bjørndalen plass på landslaget ved neste uttak. Den svei tenker jeg.

    Hva når Bjørndalen kommer hjem og skal ha jobb for NSF?
    Da får han glatt jobb, siden hans engasjement som trener i Kina inngår i avtalen mellom Kina og Norge, der Norge har godtatt å være behjelpelig med trenere. Altså også en avtale Skiforbundet og Norges Idrettsforbund også er en del av.

    Utgangspunktet her, er den famøse ikke- kritikk avtalen regjeringen Solberg underskrev. For å bli tatt opp av fryseboksen Kina plasserte oss i etter fredsprisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010.

    Så det er mye som tyder på at 'Norge' skulle vært utestengt fra alle norske landslag...
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.354
    Antall liker
    9.264
    Da får han glatt jobb, siden hans engasjement som trener i Kina inngår i avtalen mellom Kina og Norge, der Norge har godtatt å være behjelpelig med trenere. Altså også en avtale Skiforbundet og Norges Idrettsforbund også er en del av.

    Utgangspunktet her, er den famøse ikke- kritikk avtalen regjeringen Solberg underskrev. For å bli tatt opp av fryseboksen Kina plasserte oss i etter fredsprisen til den kinesiske dissidenten Liu Xiaobo i 2010.
    Alt det der er greit men den enkelte kan, hvis mulig, dra frem en slags dømmekraft og i det minste prøve å sette seg inn i hvilke situasjon de setter seg i. Nå kan det faktisk være at de har gjort det og vurdert det dithen at de driter i hva folk og land synes om det.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.978
    Antall liker
    19.835
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Alt det der er greit men den enkelte kan, hvis mulig, dra frem en slags dømmekraft og i det minste prøve å sette seg inn i hvilke situasjon de setter seg i. Nå kan det faktisk være at de har gjort det og vurdert det dithen at de driter i hva folk og land synes om det.
    Jeg hisser meg svært lite opp over Bjørndalen; han ble tross alt spurt av norske myndigheter om å ta på seg dette. Desto mer over undertegnelsen av denne avtalen; dette knefall for diktaturet.

    Som jeg tilføyde i det forrige innlegget;

    Det er mye som tyder på at 'Norge' skulle vært utestengt fra alle norske landslag...
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    3.404
    Chelsea tapte tirsdagens Champions League-åpning mot Dinamo Zagreb. I dag fikk Thomas Tuchel sparken.

    «tuller du?!» var Kjetil Knutsen umiddelbare kommentar da han fikk servert nyheten av Avisa Nordland foran Glimts Europa League-kamp mot PSV. Bodø/Glimt tapte for Dinamo i play off for Champions League.

    Ellers om PSV:

    – De har to sentrale midtbanespillere som er motoren i laget. Særlig nummer 23 (Joey Veerman) er motoren i laget. De har mye bevegelse både foran og bak ledd, samtidig som de har individuelle ferdigheter. Det er så mye kvalitet i laget at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Vi må forsvare oss med kløkt, men samtidig utnytte svakhetene deres. Vi skal ha respekt for PSV, men ikke større respekt enn at vi skal være oss selv sa Knutsen på dagens pressekonferanse.

    PSV ble stiftet tre år før Bodø/Glimt som et bedriftidrettslag for den nederlandske EL-giganten, Philips. Da skjønner du sikkert hva P’en i PSV står for (Philips Sport Verenging). Allerede den gang var klubbens farger rødt og hvitt, og «rood-witten» er fortsatt et kjent kallenavn på idrettsklubben.

    I skrivende stund ligger PSV som nummer fire i den nederlandske ligaen. Det er de to store, Ajax og Feyenoord som har de to øverste plassene, mens Håkon Evjen og AZ Alkmaar foreløpig ligger som nummer tre. Det er tett og jevnt i toppen av tabellen etter fem runder. PSV har vunnet fire, men tapte for Twente sist helg og gikk dermed på årets første poengtap.
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.055
    Antall liker
    6.343
    Spiller Hallvard Thoresen der fortsatt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn