Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke noen her som har er par Helsinki som støver ned og ikke er til umiddelbar nytte, og som de eventuelt kan tenke seg å selge til en ok pris?

    Revolution blir nøyaktig litt for høye for den tiltenkte plasseringen under en vinduskarm!
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.000
    Torget vurderinger
    4
    Er det mannefall fra gradient-gjengen? 3 sett med revolution til salgs på Finn.no nå!
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Sjukt!
    Hadde jeg sett de hadde jeg kjøpt, har ett par i kjelleren til hjemmekino. Fantastiske til fiilm, kunne bytta ut bakhøytalerene med enda ett sett :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tjah.. Mannefall og mannefall. Om alt går som jeg håper og tror, så ender mine også på bruktmarkedet etterhvert. Jeg skal jo etter planen erstatte dem med et par DSP-delte varianter med Excel magnesium coax og Acoustic elegance Dipole 12.

    Det var liksom det som ble den naturlige veien videre for meg.
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Selskap til Revolution

    Jeg har vært så heldig at jeg har fått kjøpe et par særdeles velholdte Gradient Intro.
    De er særdeles Gradient-aktig - forsvinner i rommet fullstendig, helhetlig og homogen spillestil. Nå har jeg tvunget dem til å stå på samme plass som Revolution - og det er jo en umulig oppgave å ta over - Men de overrasker! De har en særdeles innsiktsfull gjengivelse og jeg gleder meg til å få dem på plass i en mindre rom der de kan få eksellere på sine egne premisser. De lyder friskere og mer pågående i mellomtonen enn Revolution.

    Fant lite info på Gradient sine egne hjemmesider, men det stod jo der at man kunne etterspørre dette fra dem - og det akter jeg å gjøre. Nå må jeg bare få en skikkelig front-end på dem i det "lille" rommet også.

    IMG_20190904_225218.jpg
     

    thor_egil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.09.2005
    Innlegg
    211
    Antall liker
    47
    Torget vurderinger
    2
    Kundeservice på sitt beste

    Etter min anskaffelse av Gradient Intro, oppdaget jeg at det var særdeles lite å finne ut om Introene - også på nett, inkludert hjemmesidene til Gradient - på tross av at disse inneholdt en seksjon med Vintage Speakers under Owner Support.
    Jeg skrev derfor en kort epost til Gradient, med kopi til Paul Mortensen i PM Audio.

    Paul Mortensen svarte allerede samme dag - og med nok en oppfølgende epost samme dag. Dagen etter fikk jeg svar fra Atte Salmi,Managing Director ved Gradient, med svar om at de jobber for å fylle opp seksjonen av Vintage Speakers. Vedlagt fulgte også en PDF av den originale manualen til Introene - med enkle og praktiske tips til plassering og tanker om hvor høyttalerne vil fungere optimalt.

    Dette er god kundebehandling - fra både direktør og importør.

    Viva la revolución!
     

    Vedlegg

    Gradient Helsinki 1.5

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2004
    Innlegg
    396
    Antall liker
    64
    Sted
    Elverum
    Torget vurderinger
    2
    Hei, da har jeg funnet Gradient vennetråden, jeg kommer til å kunne legge ut bilder og tekst fra min lytte hule. Har selv Gradient Helsinki 1.5 i hvit pianolakk, disse drives av Abrahamsen V30 UP og 2x V40 UP. Har også selvbygget sub "arges" byggesett fra ELTEK. Bruker også DSP, da også som dac. Pioneer cd-spiller blir da bare brukt som et driverk.Kommer sterkere tilbake.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Er det flere her med Gradient for tiden, leser så utrolig lite om de. Jeg ble meget positiv til disse, hørte de i Egersund i 2007 - og etter det så har jeg hatt lyst til å teste de en gang. Dette er nok mk1 og i seg selv så låt de greit, men med suber delt på 60hz og dirac så låter disse meget bra. Stor forbedring i diskant og bass kontra hvordan de låter uten aktiv-deling.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Er det flere her med Gradient for tiden, leser så utrolig lite om de. Jeg ble meget positiv til disse, hørte de i Egersund i 2007 - og etter det så har jeg hatt lyst til å teste de en gang. Dette er nok mk1 og i seg selv så låt de greit, men med suber delt på 60hz og dirac så låter disse meget bra. Stor forbedring i diskant og bass kontra hvordan de låter uten aktiv-deling.
    Men er du fornøyd, kontra de du har?🌞
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt disse i bare noen dager til test ennå, de andre hadde jeg i nesten 15 år, trenger litt tid før jeg kan gi et endelig svar.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nei, ikke solgt, "hadde" i form av i systemet.
     

    Magnus6201

    Fersking
    Ble medlem
    08.09.2018
    Innlegg
    1
    Antall liker
    2
    Kul att se att det är liv i tråden igen.
    Har Gradient i vardagsrum där de integrerar bra ljudmässigt, och där frånvaron av bas pucklar är riktigt befriande. Har experimenterat med uppdaterat delningsfilter med Jantzen och Duelund och har samma Duelund internkablage som högtalarkablar. Använder Isoacoustics fötter och har ersatt originalspikes mellan topp och bottendel (lät förfärligt) med en bättre isolering. Blev riktigt bra även om diskanten fortfarande lämnar lite att önska. Mina är Mark 1 med serienummer 23 så riktigt gamla. Nu ska jag bara hitta på ett bra sätt att dölja delningsfilter så jag kan behålla dem i vardagsrummet....
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her går det i aktiv deling, det hjalp betraktelig, samt dirac - både bass og diskant har fått betydelig løft kontra hvordan de låter uten dsp.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen tabell som sier noe om serienummeret på høyttalerne?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo sende en henvendelse til service@gradient.fi
    Jepp....

    "thank you for the email. Since there might updates done later to
    speakers, I would recommend using this:

    If coaxial driver at the top has 4 screws and and the height of cloth of
    the bass part is 68cm --> MK1

    If coaxial driver at the top has 6 screws and and the height of cloth of
    the bass part is 68cm --> MK2

    If coaxial driver at the top has 6 screws and and the height of cloth of
    the bass part is 70cm --> MK3

    The number of screws can be calculated touching through the fabric."
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Klarer du å telle skruer i elementene @HoJ ?
    Litt spent på om du finner 4 eller 6. Heldig du hvis du finner 6.

    Ellers har jeg nevnt et sted at nye Gradient Revolution nå ser ganske annerledes ut og heter R-5
    1661533202424.png

    Merker meg at på nettbutikken til produsenten prises den passive varianten enkeltvis, og de sier at det er fordi de er så velegnet for kringlyd. Det vet jeg av erfaring stemmer godt.
    Norsk forhandler PM Audio har nå et demo-par av utgående modell til meget fordelaktig pris. Bare nevner det :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg teller fire skruer på den jeg har stående her. Men med dsp/dirac og aktive suber så låter det meget bra.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kom nok ikke som en stor overraskelse, men nå er jeg altså eier av Gradient Revolution.
     

    Hansie

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2014
    Innlegg
    35
    Antall liker
    40
    Hatt Gradient Revolosjon siden 2005, men jeg savner litt dypbass. Er det noen som har erfaring med sub til Gradientene?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Synes personlig at overgangen fra høyttalerne til sub er sømløst, har prøvd deling både på 60 og 80hz, sistnevnte fungerer best hos meg, mulig jeg også skal kjøre en måling og kalibrering på 100hz. Akkurat nå, så nytes bare musikk. Utrolig glad for det valget jeg tok med å kjøpe disse Gradientene.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.457
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har dipolbass helt ned til 40 Hz. 2*12”. Revolution bruker vel også to tolvtommere? Mulig at mine har litt større baffel.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.457
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Hos meg ska det verra dipol, men så har me juksa litt i bånn. 🤪
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Høyere deling er nok bedre så sånt frekvensresponsen blir like jevn, det er nok nivå i subene oppover og integreringen sitter. Er tross alt mye mer kapasitet i kasser enn dipoler.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Høyere deling er nok bedre så sånt frekvensresponsen blir like jevn, det er nok nivå i subene oppover og integreringen sitter. Er tross alt mye mer kapasitet i kasser enn dipoler.
    Ser jevnt ut på målingene, høres jevnt ut også.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan måler de hver for seg? Frontene samlet fullfrekvent og begge subene sammen uten delefilter.
    Har bare målt med Minidsp og Dirac, slik jeg hører det. Orker ikke noe annet... Det vil si, jeg har kjørt rew på subene for å finne beste plassering.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.656
    Antall liker
    21.457
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er et valg man tar. Mine dipoler har nedre grensefrekvens der hvor dipolkompensasjonen slutter å ha effekt. Til gjengjeld oppnås dipolutstråling i lyttehøyde fra 40 Hz til 6 kHz. Man kan kalle det prinsipprytteri. Eller homogenitet.

    /ot.
    Beklager trådspamming. Finnes det et innibilde av nye Revolution? Er spesielt interessert i bassløsningen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.364
    Antall liker
    35.097
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    @Valentino - henger godt med på din tankegang. Jeg forholder meg til hvordan jeg oppfatter lydbilde i rommet, synes deling på 80 fungerer bedre enn på 60, da regner jeg med at å dele på 50hz ikke blir noe bedre. Mine svs'er er I lukket kasse, synes det fungerer meget bra. Det er vel også den tilbakemeldingen jeg har fått av de som har vært innom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn