Norsk Audiofilt Revolusjonsråd (Gradient)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Her kan vi pludre om Gradientene våre.

    Hva vi bruker av annet utstyr, tweaks og så videre....

    Jeg har gjort lite av eksperimentering, men har ellers:

    Gradientene er passiv utgave av Rev '05
    Rega P-25/Express Machining motvekt/Ortofon kontrapunkt h/ NLE-17
    Hegel CDP2A
    DP BPC 7.0
    DP 6.4 P
    Silk Mk. II
    Kimber Monocle X

    Mellom Bassen og gulvet er det Soundcare spikes. Dette er det eneste jeg har prøvd, kablene er så feite at de ikke får plass med Tema-isolator eller standardspikes.

    Mellom bassene og toppene har jeg satt 'møbelføttene' med minste utgave av Tema-isolator oppå. Dette ga litt mer ro i mellomtonen og toppen.

    Ellers har jeg blitt en lykkelig musikkelsker, og lat audiofil etter at Gradientene kom i hus. Jeg er rett og slett fornøyd.

    ;D
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.204
    Antall liker
    10.389
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei
    Har også blitt glad i gradienter, har mk II. Er svært nysgjerrig på å få høre den aktive 05 utgaven. Lurer også på forskjell mellom passiv mk II og 05.

    Jeg blir litt schizofren av å eie disse. På den ene side så spiller de musikk på en fantastisk måte. Til og med i naborommet høres det bedre ut (musikk..) enn alt annet jeg har hatt i hus.. Ikke for at de er perfekte:
    Det kunne jo vært litt mer å hente i toppen, noe mer kontroll i bassen, de kunne spilt noen hz dypere, og jeg kunne opplevd litt mer dynamisk punch. Enkelte gjester har undret seg over at 4 x 12" ikke gjør mer av seg.. Det er bare det at de presenterer musikk på en måte som får meg til å glemme kritisk hifi lytting, og bare spille plater.

    Samtidig driver jeg stadig vekk og lurer på hvordan jeg kan få de til å yte best mulig. Har prøvd å spille med alle 4 vegger som bakvegg før jeg fant det oppsettet som gav mest dybde i lydbildet (når det skal være dybde der da..). Har et litt vanskelig rom som spiser bass i en gammel bygård fra 1907 med 3m under taket. Ingen vinkler er 90´.
    Har testet forsterkeri som har påvirket toppene i riktig retning, har testet strømrens som har påvirket bunnen. Vet ikke om jeg har funnet riktig kabling, men har ikke testet noe som er bedre enn det jeg har.
    Høyttalerne er slik jeg kjøpte de. BCD cones og noe mykt grått greie (tema isolator?) mellom topp og bunnseksjon. Steinplater fra Gradient under, dempet av de samme grå greiene. Var BCD cones under dipol seksjon også, men de har jeg bytta ut med soundcare. Lettere å flytte rundt på de da.

    Klarer ikke å bli enig med meg selv om de spiller best med eller uten steinplatene. Tror at det hjelper å få de løfta litt opp, men er ikke sikker på om myke føtter er tingen på parkettgulvet. Finner nok ut av det en dag.

    mvh

    PS flott at du startet denne tråden Zomby. Jeg fant forresten ikke "venner" seksjonen før nå, og skjønte endelig hva du refererte til i den andre aktive revolusjonstråden. ;D DS
     

    Pboden

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Innlegg
    31
    Antall liker
    5
    Zomby_Woof skrev:
    Mellom Bassen og gulvet er det Soundcare spikes. Dette er det eneste jeg har prøvd, kablene er så feite at de ikke får plass med Tema-isolator eller standardspikes.

    Mellom bassene og toppene har jeg satt 'møbelføttene' med minste utgave av Tema-isolator oppå. Dette ga litt mer ro i mellomtonen og toppen.

    Da jeg nettopp har anskaffet mine Gradient så er det interessant å høre hva som fungerer som isolatorer mellom høyttaler og gulv og bassdel og toppdel.

    I følge PMAudio så frarådet han sterkt å kjøre soundcare mellom bassen og gulvet på Gradient høyttalerene. De forflytter resonnanser til øvre mellomtoneområdet og du får en ekstrem hardhet i lydbildet. I forbindelse med en messe i Oslo for noen år tilbake, hvor de hadde en samkjøring med Soundcare, ble lydresultat så dårlig at de måtte skille lag under messen.

    Har du ingen slike erfaringer med bruk av Soundcare?

    Jeg har planer om å skaffe PMAudios egen cones som ettersidende skal fungere perfekt med Gradient høyttalrene, jfr. PM selv. Nå blir jo ikke han objektiv i denne sammenheng, men jeg har i grunnen ingen grunn til å ikke tro på dette. Mulig noe naivt fra min side, men han har lang erfaring med disse høyttalerne.
     

    tan_

    Fersking
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Jeg har kun positivt å si om PM Audio Cones. Har dessverre ikke prøvd de i kombinasjon med Bright Stars Isonoder som Paul anbefaller, synes de fordyrer endel da de koster 1200,- for settet. Bruker nå Blue Tack for å feste de til bassmodulene.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har som sagt ikke eksperimentert med alternativer til Soundcare. Grunnen er rett og slett at det er de eneste føttene jeg har som bygger nok i høyden til at kablene mine får plass under høyttalerne.

    Jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av hardhet i øvre mellomtone fra mine egne høyttalere. Nå er jo ikke spikes noen egentlige isolatorer, så det har sikkert veldig mye å si hvillke egenskaper gulvet har. Dessuten produserer ikke basseksjonene noen øvre mellomtone. De deles jo ved 200 Hz med 18 dB/okt. Dette må derfor handle om hvordan basseksjonene fungerer som stativer, eller hva som skjer med energien som kommer fra toppene og gjennom bassene og eventuelt til gulvet. Mellom seksjonene har jeg satt myke Tema isolatorer, slik at det ikke overføres særlig energi den veien. Dette ga som sagt mer ro enn de medfølgende spikes. Dette kan like gjerne skyldes fenomener i andre frekvensområder for alt jeg vet.

    En ting jeg nok kommer til å eksperimentere med er avstiving av bassseksjonene. Disse er ikke akkurat imponerende stive. For dere som har fulgt med Fidelity siden starten har Tore Dag Nilsen skrevet en del om dette. Jeg ville nok valgt andre teknikker enn han gjorde. I stedet for å bygge opp fetere 'ryggrad', ville jeg brukt diagonale stag mellom baffelen og 'ryggraden'. Ingen mekanisk konstruksjon blir så stiv i forhold til materialtype og -mengde som et tredimensjonalt system av triangler.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Må vel slenge meg på denne tråden jeg og.

    Etter justering fra PM. Audio i dagene 6-7-8 Juli 2007,er Gradient Revolution Active på plass.

    Må vel ta med hvordan,hva som brukes mellom bunn/topp etc...etc..

    Orginale granittunderlag fra Gradient er på plass.

    Bruker P.M. Coner(3)/ mellom granittunderlag/ høyttaler

    Mellom bunn/topp brukes 3 P.M. coner pr.høytt. ,som har 3-isonoder under hver Cone,tilsammen 9-isonoder pr.høytt.

    2-sett Giant høytt. kabler må til.

    Av elektronikk,så viser dette greit lenger nede på siden min.

    Flott tiltak dette Zomby_Woof


    Mvh:John
     

    Vedlegg

    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmm...

    Jeg orker ikke å begynne å tweake så lenge jeg driver med denne pendlingen. Jeg hører for det meste musikk på Fostex-monitorer og CD-walkman for tiden.

    Jeg kommer nok til å eksperimentere litt med isolatorer og føtter når jeg kommer (skikkelig) hjem til jul.

    Hvor mye kommer den anbefalte løsningen fra PM på?

    Tror du Vibrapod/cone kan være et rimeligere alternativ? Det er 600,- for fire (pod+cone).



    Under bassene kan det se vanskelig ut. Vibrapod kommer i rett vektklasse, men etter hva jeg forstår skal ikke conene ha så mye vekt.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Hei

    Har liksom ikke prøvd noe annet enn hva PM anbefaler,så Vibrapod kan jeg ikke svare for...er veldig i startfasen på Gradient :)

    Ang. pris for 6-coner, og 18 Isonoder mellom topp/bunn,blir det lett rundt ca. 6K.

    Bruker 3 coner under hver basseksjon




    Mvh:John
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Slenger inn et lite bilde med bunn/topp.

    Vi bør vel snart begynne å få liv i denne tråden utover sensommer/høsten.....
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Klarte ikke la være å hoppe inn i tråden ;)
    Jeg har gått hen og bestillt meg Gradient Revolution 05, og gleder meg som en liten guttunge til å få de i hus.
    Jeg leser forøvrig at dere bruker litt forskjellige underlag.
    Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe dette, ei heller hva Paul anbefaler.
    Det slår meg at kanskje Cardas kork underlag kunne gjort susen?
    Kan noen fortelle meg hva som følger med høytaleren originalt?
     
    H

    hordasped

    Gjest
    FallenA skrev:
    Klarte ikke la være å hoppe inn i tråden ;)
    Jeg har gått hen og bestillt meg Gradient Revolution 05, og gleder meg som en liten guttunge til å få de i hus.
    Jeg leser forøvrig at dere bruker litt forskjellige underlag.
    Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal angripe dette, ei heller hva Paul anbefaler.
    Det slår meg at kanskje Cardas kork underlag kunne gjort susen?
    Kan noen fortelle meg hva som følger med høytaleren originalt?

    Følger med org.spikes/føtter til bunnenn

    Mellom bunn/topp følger det også med org skruer/oppheng.


    Kommet til fornuft DU og.

    GRATULERER med NYE Gradienter.

    Velkommen til å lytte til MUSIKK.....ikke HIFI ;D


    Trenger for all del ikke være det beste,men legger til at Paul i en årrekke har testet seg frem til dette med PM-coner/Isonoder.

    En ting er sikkert,han vet hva han driver med,koster litt men anbefales på det sterkeste,da Gradientene er sårbare på dette området.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    6kkr for føtter er bra drøyt, ja. De virker sikkert utmerket, det er ikke det.

    :-\

    Jeg blir nok nødt til å greie meg med en eller annen økonomivariant.

    Gratulerer med nye høyttalere FallenA.

    Begynn å tenke på hvor du kan spare noen kroner på budsjettet. Det kommer til å gå mye penger til musikk fremover.

    ;)
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Sannhetens ord.

    Lenge siden jeg har kjøpt så ekstremt mye musikk,som i sommerferien.

    Er vel en grunn.......... ;D
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.204
    Antall liker
    10.389
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer til Fallen A. Er det aktive eller passive du venter på? Jeg gleder meg til å sjekke ut den aktive utgaven på hifimessa i Trondheim i november. Frykter det blir fristende å oppgradere da. I første omgang skal jeg ha meg en ny pre. Tror at det er litt å hente på en aktiv pre, gjerne med rør så jeg kan tveake lyden litt etter personlig smak.
    TEnker ellers på stivere kabinett til 12" erne. Hva med å bygge ny ramme i Corian? Hva med å sette de på sokler som løfter de litt opp fra gulvet- a la Quad. Hva med superdiskanter på toppen? Det er mye å teste ut, men hele veien spiller de musikk- deilig musikk.

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Det er den passive jeg har bestemt meg for.
    Det flotte er jo alle utvidelses/oppgraderingsmulighetene som denne høytaleren byr på :)
    Jeg kommer til å be om et tilbud på dempepakke, men er litt usikker, da jeg har handlet mer enn litt over budsjett denne sommeren ;)
    Vurderer Cardas sine halve i kork, sammen med en sokkel i marmor, som for en billig penge kan skjæres ut.
    Men vi får se hvor det bærer på lørdag når jeg skal ned til "Rottenes herre" Paul på Nodeland ;D
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Burnt_Island skrev:
    .............. I første omgang skal jeg ha meg en ny pre. Tror at det er litt å hente på en aktiv pre, gjerne med rør så jeg kan tveake lyden litt etter personlig smak.
    .....................

    mvh
    Jeg har nettopp anskaffet en EAR 864 pre. Denne har jo rør både i pre delen, og i RIAA, og skal parres med et rør effekttrinn som leverer 2x70w i klasse A.
    Om et par uker kommer også en cd spiller med rør konstruksjon, så her blir det masse rør ;)
    Jeg håper og tror at dette vil være en kanon match på Gradient.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Heisann Fallen..

    Du er på rett vei,kan understreke at Gradientene liker rør.

    Har selv rørpre,rør i utgang på CD-spiller,er inne på tanken med rør-effekter,men blir såpass kostbart foreløpig at dette
    får vente en stund,koster jo litt disse Active.

    Tror du vil få en meget god MATCH.

    LOOKING GOOD :)
     

    Pboden

    Medlem
    Ble medlem
    28.06.2003
    Innlegg
    31
    Antall liker
    5
    Gratulerer FallenA. Jeg ble jo også lykkelig eier av GR 05 (passiv) her i sommer, så jeg vil tro PMA får et pent overskudd i år. ;D

    Jeg er storfornøyd med investeringen. De ser bra ut og de spiller musikk som langt overgår det jeg forventet av ett par høyttalere og jeg har heller aldri spilt så mye musikk som jeg har gjort etter at de kom i hus.

    Det neste som nå står for tur er jo conene, som ble markedsført "dyktig" fra PM etter kjøpet. Jeg har for såvidt ingen grunn til å tro at dette ikke er den perfekte match til GR, men de koster, og etter at PM stakk av med det meste av oppsparte midler etter siste investering, så blir det jo noe smalhans de neste månedene. Jeg vil uansett gladelig betale mere dersom conene holder det de lover, men blir da desto mer skuffet dersom de faller i grus.

    Ønsker gjerne tilbakemeldinger fra de av dere som har testet effekten av conene.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Polseboden skrev:
    Gratulerer FallenA. Jeg ble jo også lykkelig eier av GR 05 (passiv) her i sommer, så jeg vil tro PMA får et pent overskudd i år. ;D

    Jeg er storfornøyd med investeringen. De ser bra ut og de spiller musikk som langt overgår det jeg forventet av ett par høyttalere og jeg har heller aldri spilt så mye musikk som jeg har gjort etter at de kom i hus.

    Det neste som nå står for tur er jo conene, som ble markedsført "dyktig" fra PM etter kjøpet. Jeg har for såvidt ingen grunn til å tro at dette ikke er den perfekte match til GR, men de koster, og etter at PM stakk av med det meste av oppsparte midler etter siste investering, så blir det jo noe smalhans de neste månedene. Jeg vil uansett gladelig betale mere dersom conene holder det de lover, men blir da desto mer skuffet dersom de faller i grus.

    Ønsker gjerne tilbakemeldinger fra de av dere som har testet effekten av conene.

    Hei Polseboden.


    Ang PM-conene er det forsåvidt en dyr innvestering,menla det være sagt,tror det er det eneste tweak av denne kategori jeg har prøvd som virker.

    Testet disse lenge før PM hadde agentur på De,er helt tilbake når jeg hadde MS-4 i høytt.

    Har testet disse under flere høytt. CD-spillere Solid Tech rack,damt at jeg bruker disse selv mellom bunn/topp,samt under basseksjonene.CD spiller

    Det De genialt gjør,forklart på en enkel måte,er at de fjerner uønskede vibrasjoner,roer ned lydbildet,strammer opp bassen,er jo her Gradientene er så utsatt- delt bunn/topp.

    Kan legge til at Gradient endelig har kommet med Granittunderlag kun for De finske "damene".

    Er jo mange måter å angripe dette på,men viss vi tar utgangspunkt i at du/vi bruker en god del med penger på forskjellig typer tweaks,spar pengene til noe som funker,ville heller ventet enn å bruke penger på det motsatte.

    Skal ikke påstå at dette er det beste,men Paul har som sagt brukt tiden fra -98,da Gradient kom i salg,og frem til i dag.

    Er det noen som kjenner dette tema,så er det Paul Mortensen.Dyktig.Ta en tlf,så får du en pris du kan leve med.
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Et bilde av UNDERLAG til Gradient.

    Dette er orginal underlagene i granitt
     

    Vedlegg

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.204
    Antall liker
    10.389
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    hei FallenA (og dere andre)
    Jeg fikk et godt tilbud på EAR 868 gjennom AudioMedia, men endte opp med en Aesthetix Calypso fra Audio Art, gleder meg som en unge til den kommer over helga.

    Demping mm. Mellom topper og bunner har BCD cones (som jeg lærte meg at de het) og isonoder den effekten at toppene ikke "svinger med" 12". Jeg har lyttet med og uten og effekten er god. Hele det store lydbildet blir mer fokusert og skarpstilt.

    Under HT har jeg prøvd med bare soundcare, soundcare og granittplater (med isonoder eller temaisolator under) og cones/granitt. Her er jeg rett og slett usikker på effekten. Platene hjelper, men jeg det er like mye at HT heves noen ekstra centimeter som gir effekten. Hører ikke forskjell på soundcare og cones, men det er ikke på de laveste Hz at anlegget mitt er best..

    IMHO
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har undersøkt hva et komplett dempekit til HT vil koste uten rabatter.
    Nesten 22000,- må man ut med da. :eek:
    Jeg må være litt "djevelens advokat" ;)
    Er virkelig GR så dårlig konstruert fra bunnen av at man skal være nødt til å forbedre høyttaleren med så stoe ekstra kostnader for å få den til å spille bra?
    IMO bør slike tweeks være det absolutt siste man gjør, og når det ikke er mer å hente på eletronikk etc.
    Man kan oppgradere veldig mye på elektronikk, evt ekstra bass moduler, osv. osv for en slik sum.
    Man snakker da også om en total kostnad på høyttalere, på nesten 72K kr. (en får mye snadder i dette leiet ;))

    Hva mener dere? Er jeg helt på viddene med mine tanker?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.204
    Antall liker
    10.389
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes ikke du er på viddene. Kjøpt mine HT brukt, og da var alt sammen tilfeldigvis med. Jeg har hørt Gradientene spille godt helt uten tveaks. Jeg har også hørt de spille bedre med. Jeg har mk II. Rev 05 skal jo være bedre.

    22k er vanvittig mange penger. Du kan jo få en nettkabel for samme summen ;D
    Selvfølgelig skal man forvente at de spiller bra rett ut av eska. Jeg tror likevel det er ting å hente på å tveake disse (dessuten er tveaking morro), og ville ha startet med å eksperimentere med vibrapods & vibracones mellom topp og bunn. De koster ikke mye, og får overveiende gode omtaler.

    IMO

    Bernt
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Er fullt mulig å prøve seg frem med langt billigere alternativer.

    Bare høytt. alene koster en god slump penger.

    Mye å velge i på tweak siden,det viktigste må vel bli å få høytt. i hus,så ta det andre etterpå.


    Mvh:John
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ACTIVE skrev:
    Er fullt mulig å prøve seg frem med langt billigere alternativer.

    Bare høytt. alene koster en god slump penger.

    Mye å velge i på tweak siden,det viktigste må vel bli å få høytt. i hus,så ta det andre etterpå.


    Mvh:John
    Jepp!

    Det er det som er planen min også.... HT først ;)

    Mulig jeg går for et sett med BMC til bass seksjonene i første omgang, og jobber ut i fra det. Men jeg vet ikke.... Som du sier så koster HT tross alt en god slump, og jeg har i samme slengen oppgradert med 1 sett Giant kabler, Giant jumpere, og 2 sett med XLR Furutech Rhodium signalkabler.
    Tweeking er gøy, og det vil nok være en del av morroa, og jobbe med disse tweekene etter at HT er innspillt. :)
     
    H

    hordasped

    Gjest
    OIII OII,dyrt nok dette,bare i kabler,Fallen

    Spiller bra rett ut av esken Gradientene,kanskje satt litt på spissen dette med tweakingen.

    Ta de med deg hjem,finjuster side/bakvegg/sweatspot,finn ut dette først,tar lang nok tid dette.

    La inntrykk synke inn,spill MUSIKK,så kan du begynne med dette "tweak" greiene til slutt.

    "Måtte bare få sagt det"

    Lykke til,det ordner seg til slutt :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ACTIVE skrev:
    OIII OII,dyrt nok dette,bare i kabler,Fallen

    Spiller bra rett ut av esken Gradientene,kanskje satt litt på spissen dette med tweakingen.

    Ta de med deg hjem,finjuster side/bakvegg/sweatspot,finn ut dette først,tar lang nok tid dette.

    La inntrykk synke inn,spill MUSIKK,så kan du begynne med dette "tweak" greiene til slutt.

    "Måtte bare få sagt det"

    Lykke til,det ordner seg til slutt :)
    Alt ordner seg for snille gutter ;D
    Nå blir det slik at ALT må spilles inn før det vil ha noe for seg og jobbe med all tweekingen.
    Nye HT, nye kabler, nytt forsterkersett og RIAA, og ny cd spiller ;)

    Alt startet med at jeg "bare" vurderte oppgradering av forsterker!!

    Ja, ja..... Spennende høst dette!
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Skummel,denne,skulle/hadde bare tenkt........ ;D


    Kan bli fryktelig mye penger til slutt.

    Virker som Du ikke blir god å få ut av "godstolen" til høsten.

    Med den elektronikk du har,vil jeg tro dette vil spille glimrende,litt spent på hvilke tilbakemeldinger du kommer med

    ang. du har mye rør.

    Blir bra dette,dyrt med det samme,men blir bedre og bedre,bare De rette ting blir utført.

    Noe å bygge på,ingen begrensninger på dette området.....er begynt å "gnage"som sagt "hadde bare tenkt" ;D på ekstra bass moduler

    litt tidlig,men "gnagedyret" er tilstede ;D
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.204
    Antall liker
    10.389
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Når jeg fikk hjem mine syntes jeg de spilte fantastisk, rett ut av eska. Samboer kommenterte det også, selv i naborommet hører du forskjell. Mer musikk, mindre anlegg- slik beskrev hun det.
    Etter en stund begynte jeg likevel å reagere på hvor lite bass jeg fikk ut av 2x2x12".. begynte å flytte rundt på de. Visste at rommet mitt gjorde rare ting i bassen. Prøvde de overalt i rommet anlegget står i, med alle 4 vegger som bakvegg. Sitter nå med ryggen til vinduet på kortvegg og ht står på hver sin side av en åpning mot naborommet.
    Endelig kom bassen på plass! Hele lydbildet faktisk! Når jeg fant retningen viste det seg at de ikke var så kresne på avstand til bakvegg/sidevegg, men de fungererbest når de står tilnærmet likt hverandre.

    Moralen er: også disse ht lønner det seg å jobbe med!

    mvh

    Bernt
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Er ikke alltid like lett å få Gradient-gutta på banen......

    Etterlyser en her inne,som har god erfaring,egne tråder ang. disse høyttalere.



    Så "Lydkarl",det er vel snart på tide..........eller spiller du bare musikk......?



    MVH:j
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Endelig ble jeg også Revolusjonær!

    FallenA skrev:

    BTW!

    Hadde ikke forberedt meg på så små og søte de var ;)
    Bildene avbildet i Fidelity og andre steder lyver noe så inn i grønnhampen ;D
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    ACTIVE skrev:
    Er ikke alltid like lett å få Gradient-gutta på banen...... Etterlyser en her inne,som har god erfaring,egne tråder ang. disse høyttalere. Så "Lydkarl",det er vel snart på tide..........eller spiller du bare musikk......?

    MVH:j

    Heisann!


    Blir mykje musikk og lite hifi/hfs for tida ja. Har levd med Revolution i fire år no og solide inntrykk har satt seg. Eg deler gjerne litt av dei her. De får som vanleg bære over med at eg skriv hovudmål som kan vere tungt å lese, håpar de overlever. Har hatt nokre dagar på hytta no, føler det var sunt med litt pause frå hifi. Har vel forsåvidt hatt litt hifipause ei stund no, og trivst godt med det. Ja, det er musikk som er tema i heimen. Oppsettet vartar opp med herlege dosar musikkopplevelsar, trass i sine begrensningar på elektronikksida.

    Veldig interessant tråd dette. Har ikkje turt å involvere meg altfor mykje her med min budsjettelektronikk og mitt ønske om å drøye oppgradering av dette (håpar ikkje dette er altfor tabu her på sentralen). Ser tema her er vinkla litt inn mot rom, plassering og underlag. Kan prøve å skrive noko om det eg har gjort her (har henta litt info frå tråden min);



    ROM/PLASSERING:

    Gradientane er forsåvidt lette å plassere og vil nok spele tåleleg bra nær sagt kor som helst innanfor rimelighetens grenser kan det virke som. Det er likefullt mykje å hente på å optimalisere plassering av desse. Brukarmanualen er forresten omfattande, plassering er eit stort tema her. Eg prøvde meg litt fram med mine første Revolution, av fyrste inkarnasjon. Høgtalane stod litt lenger ute på golvet først. Flytta dei så nærmare bakvegg og auka avstanden mellom ht. etter repeterande lytteseansar. Når eg seinare bytta desse ut mot neste versjon; "MkII", fekk desse same plassering og delvis same underlag som første variant. Likefullt er desse to versjonane (trass i store fellestrekk) såpass lydmessig ulike (ref. nederste avsnitt), at eg definitivt burde ha ei ny økt med prøving og feiling mhp plassering og underlag. Litt av elektronikken er også bytta ut. Endå ein grunn til ny økt. Høgtalarkablane er tilnærma like dei gamle, kun med anna lengde og terminering. Jumpersane er byta frå Infinite Resolution, til Black Magic. Om det er ønskeleg, kunne eg sikkert fått til ei skisse med mål på rom og plassering.



    UNDERLAG:

    Spesielt mellom seksjonane er det mykje å hente på å dempe/flytte resonans og vibrasjon/energi då toppseksjonane står på dipol"kasse" som i hovedsak består av frontbaffel med støtte i bakkant + topp/bunnplate og div avstivning. Har prøvd Tema Isolator som økonomiløsning og konkludert med at dei er uegna mellom seksjonane på Revolution. Fann derimot etter litt prøving ut at Isolatorane gjer nytta si under skiferhellene. Skiferen skal bytast ut med kraftigare steinheller for å få høgtalarane litt opp frå gulvet. Meinar det står nevnt noko om 10cm i brukarmanualen, vil prøve å få summen av steinhelle + spikes/cones/putar/whatever til å havne deromkring. Ellers brukar eg i dag kun dei originale spikes´a/skruane som kom med Revolution mellom/under seksjonane. Desse er eg ikkje fornøyd med, tippar dei blir byta ut etterkvart. Paul sin kombo beståande av "Black Magic" Cones og isonodar har eg derimot trua på. Dei tar innersvingen på det meste av resonans og vibrasjonar på Revolution. Har kun fått dei demonstrert i Paul sitt oppsett. Desse skal eg testa hjå meg ein dag. Paul har, som andre allerede her har nevnt, jobba aktivt og fortløpande med dette feltet i mange år på Revolution og brukar ein kombinasjon av fleire produkt for å få has med problemet. Og det med stor suksess! Mine Revolution er som tørketromlar å ta på ved avspeling i forhold til han sine, så her er det mykje hente.



    RØYR/TRANSISTOR:

    Eg ser at fleire Revolutioneigarar på HFS køyrer røyr. Foreløpig er det fråvér av slikt hjå meg, men eg kunne gjerne ha testa røyr preamp ein dag. Likefullt er dette neppe første komponenten som bør bytast ut hjå meg (les: effekt og platespelar) når anlegget ein dag har fått langt fleire fartstimar enn per dags dato. Meinar forøvrig dac/riaa/pre gjer ok jobb hjå meg sjølv om det definitivt fins råare saker der ute.



    MKI/MKII:

    Under har eg lista opp egne notater frå ei lytteseanse i vinter (her var jumpersane byta ut til ikkje-ferdig-innspelte Black Magic Revelation (dei gamle selde eg saman med MkI), men slik måtte det bli for å kunne foreta ei brukbar og praktisk gjennomførbar sammenligning mot MkI som no nyleg var ute av hus);

    - romfølelsen er tydelegare og dybden større. Dette er nok grunnen til at høgtalarane no er vanskelegare å plassere lydmessig som lydkilde i rommet. Lydbildet er stort!
    - bassen er betydeleg strammare/definert og går meget djupt
    - samtidig mindre fyldig i bassen - usikker på årsak, kan vere at MkII reagerar annleis på mangel på nok strøm enn MkI (som hadde ganske fyldig bass med same forsterkeri)
    - generelt meget gjennomsiktig og uanstrengt. Hadde i grunnen ikkje trudd det var noko å hente på sistnevnte ift MkI, der tok eg feil
    - generelt litt meir dynamisk og engasjerande
    - betydeleg meir luft
    - tydelegare (og lenger etter)klang
    - stemmer (lettast å gjenkjenne) er meget truverdige
    - meir avslørande mhp elektronikk og kvalitet på opptak



    Mvh. Karl
     
    H

    hordasped

    Gjest
    TAKK TAKK

    Veldig bra lesestoff for gutta med Gradienter.

    Veldig bra evaluering dette,Lydkarl.

    Er blitt noen nye Gradient eiere den siste tida,så dette var veldig bra INFO.

    Dette med BM-coner og isonoder,kan jeg anbefale på det sterkeste.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.204
    Antall liker
    10.389
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Det jeg lurer på om det er Gradient eiere her som ikke spiller med bassene pekende fremover? Jeg har testa det, både innover, utover og assymmetrisk, men opplevde ingen vinst av det. Har noen andre mer positive erfaringer?

    mvh
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Jeg er vel en av De som ikke spiller med bassene fremover.

    Prøvde dette i første omgang,men på grunn av svært vanskelig rom,valgte,det som funker best,er når bunnseksjoner vender
    sidelengs,mot sidevegg,der det er god plass.

    Har vel alt å si med at jeg ikke har mer enn 2,23M til sweetspot,men når dette falt på plass,spiller det rett og slett
    fantastisk musikk.

    Er jo en av tingene med Gradientene dette,mulighetene er der.....

    Flere som bruker basseksjonene i vendt retning???



    Mvh:John
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Dette er et sitat fra min egen tråd, men jeg syntes det var verdt å dele det med dere også. Håper ikke det gjør noe ;)

    "Jeg har også eksperimentert litt med demping, og spikes for å se om dette gjorde noe utslag i frekvensflankene.
    Nå står høytalerne 20cm fra sidevegg, og er vinklet litt inn mot lytteposisjon. Avstand til bakvegg er på 1 meter. Avstand mellom høytalerne er ca 2 meter. og jeg sitter ca 2 og en halv meter fra høytalerne.
    Jeg spiller nå på kortvegg, og bassene peker fremover mot lytteposisjon. Vendte bass seksjoner medførte i mitt rom (290 x 460) at bassen forsvant helt.

    Nå står høytalerne rett på teppebelagt tregulv med de medfølgende "møbelføttene" dette har faktisk også vist seg å gi den strammeste og dypeste bassen, samt et ryddig lydbilde.
    Toppen av høytaleren er fjernet fra spikes, og satt på harde gummi klosser.
    Dette var med på å gi mellomtonen en mer organisk klang, i tillegg ble lydbildet en anelse større, og høyde/romfølenlsen ble meget bra.

    Eksperimentet med gummi klosser under høytalerne medførte at nesten all bass forsvant, og lydbildet kolapset.
    Dde medfølgende spikes ble også testet, men jeg følte at mye av bassslammet i de nederste oktavene forsvant helt med denne løsningen.

    Best resultat gjorde dermed "møbel føttene".

    Progresjonen på høytalerne nå etter halvannen ukes kontinuerlig spilling har vært formidabel. Jeg vil nok anta at det er enda mer å hente i mellomtone området, men dette spiller nå meget organisk, og homogent."
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Tar med litt lytteinntrykk på det Active systemet,hva som er gjort,utprøvd,hvordan dette spiller idag,ca. 2mnd etter Gradientene var nye.
    Veldig mye testing på effekt-siden med både Transistor/Rør.Begynte med 3Bryston effekter,2 til bunnen-1 til toppene,kan vel trygt anbefale dette,viss du ikke er ute etter den "magiske" rør lyden.
    Heldig og kom over 2 Cary cad 211AE,som er vel noe av det bedre av rør-effekter,prøvde disse i første omgang på basseksjonene,men ble ikke vellykket,mistet mye av den stramme bassen som Bryston blokkene 7B SST gir.

    Så etter mye testing,kjører jeg Transistor til bunnene,Rør til toppene.Synes dette,etter min personlige smak,spiller fantastisk.

    UNDERLAG
    Gradient granittunderlag på Isonoder,videre PM-coner under basseksjoner.
    Mellom bass/topp brukes Isonoder og PM-Coner.
    Hadde en test med bruk av orginale spikes mellom seksjonene.Hele mellomtone/diskant-området
    ble fryktelig mye dårligere,er vel her det er mest å hente.

    BASS
    Har vel ikke hørt mer naturlig definert måte disse Gradientene formidler De lave oktaver.Når høyrefoten trykker på en stortromme,skal det høres ut som det,skiller med den naturligste selvfølgelighet mellom en bassgitar/kontrabass på en definert naturlig måte,og en ting er sikkert,du hører 4stk. 12 tommere,når De begynner å dra avgårde.Ønsket basstrykk kan justeres på det aktive delefilteret.

    MELLOMTONE/DISKANT
    Etter Caryene blir kjørt på toppene,er det vel ikke så mye tilføye her.Mer livemusikk har jeg ikke hørt.
    Uten å nevne noen navn,er det personer som lurer på om det er flere høyttalere som spiller.
    Strykere/panfløyter/gitarer..etc..etc,være seg Blues/akustisk musikk,som om orkesteret/bandet er tilstede i rommet.
    En fantastisk LIVE opplevelse.Ble mange hakk løft i lydbildet etter Cary kom på banen.

    Er langt fra innspilt Gradientene,men et lite førsteinntrykk er på plass.

    Har vel funnet det høytt. system som det evige jaget har vært,etter 25år med 2-kanals stereo.Revolusjonen er sluttet.


    Mvh:John
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.204
    Antall liker
    10.389
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Det var en utfyllende og grundig rapport. Jeg har en mistanke om at det er visse kvalitative forskjeller mellom passiv mk II og de du har. Frykter at forskjellene peker i retning oppgradering. Lommeboka mi gruer seg til jeg skal lytte til Revolution mod 05 Active i november....

    mvh
     
    H

    hordasped

    Gjest
    Burnt_Island skrev:
    Hei

    Det var en utfyllende og grundig rapport. Jeg har en mistanke om at det er visse kvalitative forskjeller mellom passiv mk II og de du har. Frykter at forskjellene peker i retning oppgradering. Lommeboka mi gruer seg til jeg skal lytte til Revolution mod 05 Active i november....

    mvh
    Passiv MkII har jeg tilgode å høre,men det kan fort bli penger av å prøvelytte på det Active systemet.For å se det positive idet hele,må jo det være å høre for deg hvilken forskjell det er fra passivt til activt,utifra din egen elektronikk,hjemme hos deg selv.

    Kan i utgangspunktet ikke gå utifra viss det er hos Paul du skal høre på det Active system,det spiller vel optimalt må du regne med.

    Ikke reis med for lite i lommeboka,det blir bare irritasjoner av det :)Ønsker lykke til på en Revolusjonerende reise.



    Mvh:John
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn